Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-07-05, 13:27
Petridis76 Petridis76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 80
Standard Var ska man bo på Naxos?

Då jag inte kommer iväg till Grekland denna sommaren har jag redan nu börjat planera nästa sommars resa, tänker åka till Naxos med fru och 3 barn, dom kommer vara 8,6,4 år gamla. Vilken ort är bäst? Var finns flest affärer och restauranger? Bästa stränderna? Vad är bäst att utgå ifrån för att komma till Naxos? Athen eller någon ö i närheten? Alla tips emottages gladeligen.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-07-05, 13:59
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Var ska man bo på Naxos?

Många frågor. Jag kommer här med några svar, andra får fylla i efter hand.

Bekvämast att ta sig till Naxos är nog via flygstolar till Santorini. Därifrån kommer ni er till Naxos på sådär två timmar med färjan. Ett alternativ är ju att flyga till Athen och sedan direkt ta inrikesflyget till Naxos Airport. Flyget till Naxos är dock tämligen dyrt, sådär runt 70 € pp vuxen och enkel resa.
Inrikesflyget till Naxos sker med små propellerplan med plats för 30-40 passagerare, och kräver bokning lång tid i förväg för att säkra platser.

Nu skriver du inte vilken månad ni avser resa, men jag gissar på Juli eller Augusti. Har ni möjlighet att resa i Juni är det ej så hett, och hotellrumspriserna är då låga.

Var taga sig boendet? Ja, det är ju en smaksak, men vi gillar Ag Prokopios och Ag Anna, beläget 15 minuters busstur från Naxos Town. Ett bra alternativ är också St Georgestranden inne i staden. Nära till allt.

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-07-05, 14:05
Petridis76 Petridis76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 80
Standard Sv: Var ska man bo på Naxos?

Tack för dina tips Arne, vi planerar att åka i slutet av juni eller början av juli och stanna 2 veckor. Barnen är vana vid att resa så det blir båtresa och då tänkte jag på antingen båt från Athen eller från någon närliggande ö. Tror du man kommer undan med 50 euro natten i boendekostnad för hela familjen?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-07-05, 14:18
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Var ska man bo på Naxos?

Ja, sett mot bakgrund av årets grekkris och vikande turistunderlag så ska ni nog klara boendet på sådär 50-60 €. Men jag vet ej säkert eftersom ni med tre barn kanske behöver tvårumsstudio. Nu förhåller det sig emellertid sålunda, att därest man är beredd att acceptera lite enklare boende, då hittar man alltid billigt pris.

Arne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-07-05, 14:19
Petridis76 Petridis76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 80
Standard Sv: Var ska man bo på Naxos?

Enda kravet vi har på boende är aircondition och toa med dusch =)
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-07-05, 14:30
FredrikO FredrikO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Inlägg: 14
Standard Sv: Var ska man bo på Naxos?

Fint val av ö. Vi var på Naxos 2010 med två barn (då 8 & 3 år "gamla"). Kollade priser och liknande och flög till Aten och sen båt från Pireus då det var bra mycket billigare än motsvarande flygstol till Santorini. Tog ett tag, men båtresan är ett äventyr i sig, speciellt för barnen.

Vi bodde i Agia Anna och trivdes fantastiskt bra. Förutom stranden i byn är det även promenadavstånd till Plaka-stranden som är hur lång som helst och jättefin. Åka buss in till Naxos stad är väldigt smidigt som Arne skriver. Vi förbokade en tvårumslägenhet de första två nätterna för 68€/natt, vilket inte är att rekommendera prismässigt men hade fördelen att vi visste var vi skulle bo då vi landade på Naxos sent på kvällen med två trötta barn. De resterande tre nätterna på Naxos bodde vi för 40 €/natt.

Fanns mycket gott om lediga rum när vi var där i slutet på juni/början på juli (ramlade dock in ett antal turistande greker över helgen som fyllde på ordentligt) och 2010 var nog inte alls så "krisartat" som det är nu. Hur det är nästa år är ju svårt att sia om.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-07-05, 14:39
Petridis76 Petridis76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 80
Standard Sv: Var ska man bo på Naxos?

Tack för ditt svar FredikO ja att åka båt tycker barnen om, hittar man då ett bra flyg ner och en resa som går dagtid blir det ju ännu bättre.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-07-05, 14:41
Tritogeneias avatar
Tritogeneia Tritogeneia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 10
Standard Sv: Var ska man bo på Naxos?

Strendene blir jo finere og finere jo lenger nedover kysten man kommer på Naxos, så jeg synes det er et fint kompromiss å bo i Agia Anna eller litt nedenfor. Mange restauranter og godt servicetilbud, enkel tilgang til milevis med nydelige strender. Og så kan man leie bil noen dager og komme seg litt rundt, det er så mye fint å se på Naxos.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-07-05, 14:45
Petridis76 Petridis76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 80
Standard Sv: Var ska man bo på Naxos?

Ja vi vill ha lugn och ro med fina stränder där barnen kan springa omkring, samtidigt måste det finnas lite att göra på kvällarna, jag ska kolla Agia Anna så kanske det blir där vi bor.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-07-05, 14:58
aussie aussie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Jönköping/Perth
Inlägg: 76
Standard Re: Var ska man bo på Naxos?

Hej vi var i Naxos förra året med våra barn som var 6 och 9 år. Vi åkte till Aten (billigt med Malev som har tyvärr gått i konkurs nu) och tog båten (Blue star ferries) ut till öarna (barnen tyckte båtresan var kul). Kan rekommendera Agios Prokopios Hotel i Agios Prokopios - är nära till stranden, har en jättefin pool, lägenheten var rent, hade A/C osv. Vi betalade 80 Euro/natt- men det var i högsäsongen och vi förbokade- jag tror säkert att man kan få bättre pris om man boka på plats (men vi hade barn med oss som vill ha pool och det var första öluff ). Agios Prokopios har en fin strand och man kan lätt åka in till stan på kvällen (via buss) eftersom det finns mer utbud av restauranger och affärer där. Kan rekommendera en vecka i Paros och en vecka i Naxos- vi började med en vecka i Paros och sedan åkte vidare till Naxos för en vecka. Stannade i Naoussa i Paros och trivdes jättebra där (har några kort i mina albumn) - hela familjen längtar tillbaka men i år blir det Paleochora i Kreta istället
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-07-05, 15:02
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Var ska man bo på Naxos?

Det är perfekt i Agia Anna! Vi brukar bo på Hotel Agia Anna,som ligger några meter fr. stranden.Billigt,rent och med pentry och dusch och altaner/balkonger mot havet eller trädgården. Bussar till stan går varje halvtimme och i närheten finns flera bra supermarkets och restauranger.Hotellet har egen hemsida : www.agiaanna-hotel-naxos.com
Ägarinnan heter Katerina och är snäll och trevlig. Lycka till!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-07-05, 15:06
Petridis76 Petridis76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 80
Standard Sv: Re: Var ska man bo på Naxos?

Tack så jättemycket för alla tips, vill åka redan nu!!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-07-08, 15:27
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Var ska man bo på Naxos?

En sak som ingen har noterat i svaren till Er är att det är inga speciellt
långgrunda stränder kring Agia Ana och söder ut. St Georgestranden däremot är riktigt långgrund. (Kanske lite väl)
Något att fundera över om barnen inte är fullt simkuniga.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-07-08, 23:21
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Var ska man bo på Naxos?

Citat:
Ursprungligen postat av RUJO Visa inlägg
En sak som ingen har noterat i svaren till Er är att det är inga speciellt
långgrunda stränder kring Agia Ana och söder ut. St Georgestranden däremot är riktigt långgrund. (Kanske lite väl)
Något att fundera över om barnen inte är fullt simkuniga.
Jome, St Georgestranden tycker jag är ganska äcklig och Agia Anna ÄR grund!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-07-09, 16:23
Shadwell Shadwell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 20
Standard Sv: Var ska man bo på Naxos?

Naxos Resort kan jag starkt rekomendera, grymt läge, grym personal, klart ett av dem finare hotellen på ön.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-07-13, 21:27
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Var ska man bo på Naxos?

Jag tycker ni ska välja hotellen i http://www.apollo.se/se/vart-vill-du...s/default.aspx .

Då slipper ni ta en svettig buss i en halvtimma varje eftermidda för att komma till stan. Hotellen i Naxos stad ligger bra till för både strand och stad. Finns både lite billigare och lite dyrare hotel där.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-07-13, 22:14
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Var ska man bo på Naxos?

Med tre barn tviler jeg på at man har behov for byen hver kveld... men stranden vil man gjerne ha hver dag
Så hva som er best av å sitte på en buss i 20 min ( tar ikke 30 min) om kvelden nydusjet og fresh eller ditto fullt opp med badeutsyr til to voksne og tre barn... ofte stappfulle ved badedagslutt, slitne og sultene unger.. er jo opp til hver å en å avgjøre.

Men barn i den alderen som kanskje må på do, har glemt noe, vil ha litt mat/drikke midt på dagen så ville jeg definitivt ha valgt et hotel nære stranden iallefall.
Riktignok er det flere både ok og flotte hoteller ved bystranden ( Asteria er vel en av dem som ligger best til, men uten baseng)
Men den stranden er ofte skikkelig ekkel med masse tanggress som flyter i vannet, tett i tett m folk ,veldig langgrundt og det er jo bra for barna.. men ingen god strand altså.

Noen steder langs Agia Prokopolis og Agia Anna blir det fort dypt... andre steder er det grundt lenger... men dette er gode strender.

personlig hadde jeg valgt det siste... men så er jeg kresen på strender.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-07-14, 01:04
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Var ska man bo på Naxos?

Jag hade också valt Ag. Prokopios/Ag. Anna. Äääälskar Naxos Stad men kvällarna här ute är fantastiska dom också. Två olika saker helt enkelt. Då stränderna är så mycket bättre utanför stan väljer jag ändå att bo där i de flesta fall.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-07-16, 19:37
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Var ska man bo på Naxos?

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Jome, St Georgestranden tycker jag är ganska äcklig och Agia Anna ÄR grund!
Det är ju en bedömningsfråga om vad man anser är djupt. Men skall man kunna koppla av och låta barnen leka vid stranden kan 3-4 metrar till djupt vatten vara tillräckligt för att inte låta badande barn vara ensamma.
Sen tycker jag inte att man kan bedöma en strand som "äcklig". Men det
får ju stå för Dig.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-07-16, 21:24
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Var ska man bo på Naxos?

Stranden kan igrunn være begge deler etter som hvordan vinden er...
De dager vinden har ført med seg gammelt/dødt sjøgress inn til land/grunna er det etter mitt syn ganske ekkelt å bade der... men andre dager kan det være helt fritt for det gresset og er helt ok...men ikke som i Agia A/P .
Men har man små barn/barn som ikke kan svømme så klart er det enklest å se etter dem der siden det er så langgrundt.
Men maange små barn (og sikkert større & voksne også som antagelig tisser i det grunne vannet som ikke skiftes ut like fort som langs kysten gjør det jo også litt "ekkelt"
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT