Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Om Forumet

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2009-10-05, 00:10
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Moderatorer

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
...... är att moderatorer bör vara särskilt noga med att i förekommande fall vara extra försiktiga med sin dubbla roll. Det är viktigt att moderatorer är ett föredöme för oss andra, det är ungefär som om en högre chef på ett företag delegerar ner till en lägre chef.....
Hasse
Før den ulykksalige 'tiggeritråden' ble aktuell hadde jeg tenkt noe av det samme som Hasse og det gjelder uansett type forum; at moderatorer bør være særskilt nøye med sin doble rolle og være et eksempel for øvrige medlemmer. Sette en standard så og si. I tråd med forumregler. Selv om man fungerer både som moderator og vanlig medlem, kan det være et gode og gi signaleffekt å eks. være seg bevisst ordvalg,- også hvor tungt man går ut med sine meninger i del fall. Det er hva som skrives og hvordan det skrives som betyr noe.

Å hevde at der kan finnes uvilje til å forstå, eller at man tar et valg mht. å føle seg forulempet eller lignende, det er et språk og en strategi som innebærer at man kort og tydelig legger ansvar kun på 'den andre'. Og fritar seg selv for egne handlinger. Dersom noen sier de føler seg forulempet, så gjør de vel det?

På et forum som dette og andre sammenlignbare vil der vel så godt som alltid være personer som utmerker seg, er mer synlige enn andre - 'skyter fra hoften' og bruker et krassere språk, tilsynelatende uten spesiell hensyntagen til andre. Moderatorer eller medlemmer. Å kommunisere på nett er ikke alltid lett, et innlegg kan være humoristisk ment og budskapet oppfattes kanskje som ironi. Ironi er jammen et tveegget sverd.

Heldigvis, på nettopp dette forumet har man stort sett vært forskånet for slikt, og tonen medlemmene i mellom oftest vennlig. Men om nå noen tar dette opp til debatt, er vel det ok. Et kvalitetsstempel egentlig.
  #22  
Gammal 2009-10-05, 16:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: Moderatorer

Jag har varit bortrest och har inte kunnat svara förrän nu. Egentligen hade jag inte tänkt skriva något i den här tråden eftersom andra så tydligt har klargjort vad som faktiskt har hänt, och inte hänt. Några ord vill jag dock skriva.

Citat:
I min kritik i tiggeri-tråden så får jag svar från admin och min omedelbara känsla är att KRITIK, det är ingenting som man ska ge varken moderatorer eller för den delen, admin själv.
Mitt svar till dig innehöll en upplysning, det stod inte ett ord om att du inte får kritisera.

Citat:
Det jag reagerade över var att en medlem kände sig kränkt,ledsen och påhoppad.
Det har inte slagit dig att det kan finnas medlemmar som känner sig kränkta, ledsna och påhoppade av det du skriver. Du anklagar öppet en medlem för att ha orsakar en annans medlems avhopp, trots att det inte finns någon relevans i det påståendet. Det kanske är något du ska tänka på nästa gång du skriver.

Att det finns en otydlighet när vi skriver i våra roller som moderatorer och admin har jag svårt att se. Det är ytterst sällan vi skriver under våra inlägg som moderator eller admin, och det beror på att i princip allt modererande sker i skymundan. Det märks inte utåt av den enkla anledningen att det inte ska märkas. Att jag svarar dig öppet nu, och inte via PM som vi normalt gör, är på grund av att du öppet klankar ner på mig och inkfish.

Janne/Admin
  #23  
Gammal 2009-10-05, 18:25
Lopez Lopez är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 183
Standard Sv: Moderatorer

Ibland häpnar man över nivån och inläggen i detta , och andra liknande , forum här på nätet. Det här är ju inte någon form av statlig myndighet eller annan formell organisation som styrs av strikta regler och formalia. Detta är ett intresseforum som vi frivilligt är medlemmar i, p.g.a vårt intresse och kärlek till Grekland. Att Inkfish och Janne har synpunkter och åsikter är väl en självklarhet, greklandsveteraner som de är, och att dom sen också är administratörer och moderator är för mig helt ovesäntligt.
Att sedan någon känner sig kränkt...............ja, idag är väl alla kränkta på något sätt verkar det som. Modeordet för dagen. Å andra sidan tycker jag det säger mer om de som påstår sig kränkta än något annat. Ger man sig in i en offentlig debatt av något slag måste man väl finna sig i att bli emotsagt, utan att påstå sig vara "kränkt", så fort någon har en annan synpunkt. Annars skall man nog låta bli att öppna "näbben" över huvud taget.
Men som en mycket klok man en gång sade: "skriver man något elakt om en synål är det alltid någon enögd jävel som känner igen sig".
  #24  
Gammal 2009-10-05, 19:42
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Moderatorer

Kan bara inte hålla mig längre nu Angående kränkningar så är det helt ointressant vad den som anses ha kränkt, eller vad alla andra tycker, därför det är alltid den kränktes känsla som är avgörande. Jag hoppades att alla i mötet med andra människor, oavsett om det är här eller på jobbet, har en viss insikt i detta...
Enligt vad de flesta tycker här så är det helt ok att kränka andra människor så länge den största skaran inte tycker det är en kränkning, utan att det är den kränkte som överreagerar... Det är inte konstigt att det är svårt att komma åt mobbing bland vuxna på våra arbetsplatser...

Malin
  #25  
Gammal 2009-10-05, 20:02
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Moderatorer

Ja, jag tar in vad som skrivs och jag lär mig antagligen en hel del av detta. Jag har inte läst alla inlägg i denna tråd ännu en gång, inte heller alla i tråden om tiggeri. Därför kan jag inte omedelbart minnas att någon tagit så illa vid sig av något jag skrivit att h*n känt sig kränkt. Nu har jag dock fått veta från många håll att jag uttryckt mig felaktigt, jag känner mig inte kränkt men fått många mothugg och jag tar som sagt in och känner av var jag står.

Jag påstod tidigare att jag inte skulle ta till orda i denna tråd mer men med admin/Jannes inlägg ville jag åtminstone besvara det. Det bästa nu vore väl att du stänger denna tråd och så går vi vidare med ny lärdom, framför allt jag, ok ? Även jag har hållit mig "öppen", inga PM varken från eller till mig.


Hasse
  #26  
Gammal 2009-10-05, 20:59
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Moderatorer

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Kan bara inte hålla mig längre nu Angående kränkningar så är det helt ointressant vad den som anses ha kränkt, eller vad alla andra tycker, därför det är alltid den kränktes känsla som är avgörande. Jag hoppades att alla i mötet med andra människor, oavsett om det är här eller på jobbet, har en viss insikt i detta...
Enligt vad de flesta tycker här så är det helt ok att kränka andra människor så länge den största skaran inte tycker det är en kränkning, utan att det är den kränkte som överreagerar... Det är inte konstigt att det är svårt att komma åt mobbing bland vuxna på våra arbetsplatser...

Malin
Att en person känner sig kränkt då betyder det att han/hon känner sig kränkt. Det är självklart. Men det händer också att någon överreagerar pga missförstånd eller pga sitt hälsotillstånd eller pga svåra livsförhållanden. Liselotti måste ha kännt sig kränkt eftersom hon, bums, lämnade forumet. Men hon missförstod vad Inkfish menade och Inkfish direkt beklagade och förklarade att så var inte meningen utan att frågor var allmänt ställda. Dessutom Inkfish antagligen inte känner till Liselottis hälsoproblem eller till hennes livsförhållanden. Eftersom Inkfish tydligt beklagade så bodde Liselotti godta ursäkten, glömma det som inträffade och gå vidare. Liselotti är välkommen tillbaka till "gänget", tycker jag. Hon kan gärna höra av sig och fortsätta på Kalimera om hon bara vill. När någon sträcker handen, beklagar och förklarar sitt uttalande, då bör den som ansågs sig vara påhoppad godta ursäkten och förklaringen, förlåta, glömma och gå vidare. Annars kan man inte umgås socialt om man inte kan förlåta. Brukar man vara lättsårad av någons uttalande, är man mycket känslig då ska man absolut inte delta i en debatt där det är lätt att få ett motargument. Och Inkfish har absolut inte mobbat Liselotti. Att mobba någon betyder att avsiktligt förfölja någon och det är mycket allvarligt och det är brott.

Enigma

Senast redigerad av Enigma den 2009-10-05 klockan 21:14.
  #27  
Gammal 2009-10-05, 21:20
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Moderatorer

Mitt uttalande är min åsikt om begreppet kränkning, ej huruvida någon här har eller icke har kränkt någon här och nu.

Malin
  #28  
Gammal 2009-10-05, 21:22
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Moderatorer

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Enligt vad de flesta tycker här så är det helt ok att kränka andra människor så länge den största skaran inte tycker det är en kränkning, utan att det är den kränkte som överreagerar...

Malin
Nej, det är naturligtvis inte ok att kränka någon, självklart inte. Det är väl ingen som har skrivit här, som har påstått det!

Det är verkligen ingen enkel fråga det här. Men det är ju självklart enkelt att i ord ta avstånd från mobbing och kränkande handlingar.
I praktiken är svaren inte alltid lika självklara och enkla. Någon känner sig kränkt, betyder det då att man alltid då har "rätten" på sin sida? Är det ok att den som känner sig kränkt, i sin tur i vredesmod, kommer med påstående som kan uppfattas kränkande?

Det är verkligen mycket beklagligt att någon känner sig kränkt. Men att sånt händer någon gång, det är nog helt oundvikligt, tyvärr, om vi ska våga diskutera någonting. Jag hoppas och tror att, ingen tycker att det är ok, utan istället väldigt väldigt tråkigt.

Men det här visar hur olika vi uppfattar saker och hur viktigt det är att tänka sig noga för hur, medlemmar och moderatorer, uttrycker sig när vi skriver.
  #29  
Gammal 2009-10-05, 21:37
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Moderatorer

Citat:
Ursprungligen postat av Vilma Visa inlägg
Någon känner sig kränkt, betyder det då att man alltid då har "rätten" på sin sida? Är det ok att den som känner sig kränkt, i sin tur i vredesmod, kommer med påstående som kan uppfattas kränkande?
Det handlar inte om att ha "rätten" på sin sida utan att den som "kränkt" någon annan inte ska säga " Du överreagerar" för det är den kränktes känsla som är avgörande för om det är en kränkning eller ej. Naturligtvis är det inte ok att uttala sig kränkande tillbaka...men det har väl ändå inte jag heller påstått

Malin
  #30  
Gammal 2009-10-05, 21:57
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Sollentuna
Inlägg: 136
Standard Sv: Moderatorer

Hej,

Efter att ha läst de allra flesta inläggen i denna tråd, så kommer två goda råd från min, numera frånlidna, Farmor i åtanke.
Det första: Tänk innan du talar (eller i detta fall, skriver)
Det andra, Håll tand för tunga.

Det summerar min ståndpunkt i denna fråga.

/Grimm, som modererat betydligt stökigare forum än detta.
  #31  
Gammal 2009-10-05, 21:59
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Moderatorer

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Det handlar inte om att ha "rätten" på sin sida utan att den som "kränkt" någon annan inte ska säga " Du överreagerar" för det är den kränktes känsla som är avgörande för om det är en kränkning eller ej. Naturligtvis är det inte ok att uttala sig kränkande tillbaka...men det har väl ändå inte jag heller påstått

Malin
Nej, det har du inte, det var jag som funderade vidare i frågan. Där ser man så lätt det blir otydligt.

Rätten på sin sida, det var inget bra ord det håller jag med om, kom inte på något som var riktigt rätt. Om man känner sig kränkt för att man missuppfattar något, vems är då felet, kanske lite bättre säger vad jag menade.

Det är naturligtvis viktigt att reda ut när någon känner sig kränkt, oavsett om orsaken är en missuppfattning eller avsiktlig.
  #32  
Gammal 2009-10-05, 22:29
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Moderatorer

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Det handlar inte om att ha "rätten" på sin sida utan att den som "kränkt" någon annan inte ska säga " Du överreagerar" för det är den kränktes känsla som är avgörande för om det är en kränkning eller ej. Naturligtvis är det inte ok att uttala sig kränkande tillbaka...men det har väl ändå inte jag heller påstått

Malin
Mycket bra sagt! Det är ju så om någon KÄNNER sig kränkt, så är det så. Även om personen i fråga inte hade den avsikten. Någon hänvisade till att "vissa är mer lättkränkta än andra", men det är en åsikt jag inte ställer mig bakom.

/Netwolf
  #33  
Gammal 2009-10-06, 08:17
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Moderatorer

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Mycket bra sagt! Det är ju så om någon KÄNNER sig kränkt, så är det så. Även om personen i fråga inte hade den avsikten.

/Netwolf
Detta håller jag med om!
Den som blir anklagad för att kränka någon, när man i själva verket har pratat om olika saker, blir ju också utsatt för en kränkning, anser jag.

Senast redigerad av Vilma den 2009-10-06 klockan 08:24.
  #34  
Gammal 2009-10-06, 15:21
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Moderatorer

Och hur i allsidar ska man kunna veta om en människa har ett handikapp eller är lättkränkt/sårad eller har en dålig dag när man skriver i ett forum eller INNAN man gör ett inlägg???????
  #35  
Gammal 2009-10-06, 15:31
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Moderatorer

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
det är alltid den kränktes känsla som är avgörande.
Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
det är den kränktes känsla som är avgörande för om det är en kränkning eller ej
Jag känner mig kränkt när du skriver så.

Vilket alltså enligt ditt resonemang betyder att du odiskutabelt har kränkt mig.


Har jag förstått dig rätt?
  #36  
Gammal 2009-10-06, 15:55
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Moderatorer

Modeordet för dagen,som sagt...

Hej och hå!
  #37  
Gammal 2009-10-06, 17:17
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Moderatorer

Om någon möjligen undrar varför jag (för en gångs skull) inte tagit till orda:

jag har haft ett av mina många elaka migränanfall som varat i flera dagar och legat till sängs.

Dessutom: efter att jag beklagat till liselotti i tiggartråden att mitt inlägg väckt så starka känslor hos henne kändes det varken bekvämt eller schyst att fortsätta diskutera om henne.

Det var allt i denna fråga för min del.
  #38  
Gammal 2009-10-06, 18:09
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Moderatorer

Elisabet ditt inlägg var oerhört pedagogiskt och jag måste säga att jag delar din uppfattning.

Eva
  #39  
Gammal 2009-10-06, 18:25
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Moderatorer

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Elisabet ditt inlägg var oerhört pedagogiskt och jag måste säga att jag delar din uppfattning.

Eva
Jag skulle snarare vilja säga att ni inte är särskilt belevade i pedagogikens värld och framför allt inte insatta i likabehandlingsplaner osv.

Malin
  #40  
Gammal 2009-10-06, 18:29
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Moderatorer

nilam, kan du svara på om jag har förstått rätt vad du menar.
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT