Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-04-25, 12:41
JohannaS JohannaS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 3
Standard Ännu en första resa till naxos och tankar kring det...

Har tänkt att åka till Naxos den 7juni och vara borta 1 vecka.
Förra året åkte jag tillsammans med familjen och då var det min mor som höll i "trådarna" den här gången har jag och min sambo tänkt att åka själva.

Det är en del som man behöver hålla koll på dock.
Har tänkt att försöka få tag på en flygstol till santorini, ifrån flygplatsen måste man ju ta en taxi (antar att det är enklast) ner till hamnen där man köper en båtbiljett till naxos.

Ang. boende så bodde vi förra året på Ioanna studios men den här gången vill vi testa annat boende. Agios Prokopios ligger mitt emot detta hotell och ser väldigt fint ut! (men verkar dyrt?)
Även hotell Dimitra verkar fint.

Finns det några andra som har erfarenhet av att ha lite kontakt med hotell ägaren över mail och boka därigenom och sen liksom köpa flygstol, alltså inte åka charter utan lösa det på det här sättet istället?

Det är mycket att tänka på och lite stressad blir man av att folk säger till en att "det finns inga resor kvar, allt är slut"
Men rest-resor och flygstolar borde väl inte vara några problem 7 juni?
I värsta fall finns ju alltid annat boende än de två ovan nämnda.

// Johanna
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-04-25, 13:24
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Ännu en första resa till naxos och tankar kring det...

Hej!

Har tittat runt lite och det verkar tyvärr dels dyrt,dels ont om platser till Santorini,
MEN, Airtours har den 11.6(onsdag),i vecka för drygt 6000:-,2 personer.

Lycka till!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-04-25, 14:02
schmidt48s avatar
schmidt48 schmidt48 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Kristinehamn
Inlägg: 178
Standard Sv: Ännu en första resa till naxos och tankar kring det...

Hej Johanna

Det finns ett hotell till som verkar bra kolla på kalimera, uthyres på Naxos, Birikos heter det, är själv intresserad av det, ang flygstolar, ha is i magen

Maritha
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-04-25, 15:23
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Ännu en första resa till naxos och tankar kring det...

Citat:
Ursprungligen postat av JohannaS Visa inlägg
Har tänkt att försöka få tag på en flygstol till santorini, ifrån flygplatsen måste man ju ta en taxi (antar att det är enklast) ner till hamnen där man köper en båtbiljett till naxos.
Varför åka till hamnen och köpa båtbiljett? Det gå utmärkt att köpa i Fira. Och då kan ni dessutom ta bussen. För att komma till hamnen med buss måste ni ändå först till Fira. Taxi till hamnen kostar 20 €. Tar ni bussen och även en utsiktspromenad i Fira, går kalaset på 3-4€/pers.
Citat:
Men rest-resor och flygstolar borde väl inte vara några problem 7 juni?
Problem kan det vara... Den här tiden på året är det många som båtluffar och då är det tvärtom svårt att få tag på flygstolar. Men ge inte upp. Sista-minuten brukar finnas och om du har tur till bra pris!

Flyg till Aten fungerar också, men transporten blir ju lite längre.

Ni kommer få det jätte bra på Naxos!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-04-25, 15:48
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Ännu en första resa till naxos och tankar kring det...

Citat:
Ursprungligen postat av JohannaS Visa inlägg
folk säger till en att "det finns inga resor kvar, allt är slut"
Men rest-resor och flygstolar borde väl inte vara några problem 7 juni?
// Johanna
Tidigare år har det varit så att det sker en drastisk förändring avseende tillgång och pris på sista minuten-resor i samband med att skolorna slutar.
7 juni är isåfall ett gränsfall.
Boendet däremot är inga problem. Ni behöver inte förboka på Naxos, ni kan välja och vraka när ni väl är på plats, och får det dessutom klart billigare på det sättet.
/Lars
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-04-25, 16:23
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Ännu en första resa till naxos och tankar kring det...

Det finnes ett trevligt och prisvärt alternativ. Vid Agia Anna finner man
"Strykjärnet" dvs en strykjärnsliknande fastighet där det inrymmes sju excellenta studios med klass!!

Jag ska strax ta fram lite bilder och tel-nr etc.

Strykjärnet är beläget just vid infarten till Ag Anna från Ag Prokopios.

Strykjärnet heter Studio Gabriel. Samlingshemsida finnes.

Avståndet till havet kan betecknas till 20 meter eller så. Räkna med emellan 30 och 50€ per natt för stor studio i den tid ni reser.

Länk till våra bilder http://www.sendpix.com/albums/08042507/rhydl8m9oy/

Arne

Senast redigerad av Arne den 2008-04-25 klockan 16:32.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-04-25, 18:54
schmidt48s avatar
schmidt48 schmidt48 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Kristinehamn
Inlägg: 178
Standard Sv: Ännu en första resa till naxos och tankar kring det...

Oh gud va mysigt, det här ska jag lägga på minnet, känner igen mig, bla de blå stolarna i hörnet där bussen kommer och tutar .

Maritha
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-04-25, 19:52
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Ännu en första resa till naxos och tankar kring det...

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Strykjärnet heter Studio Gabriel. Samlingshemsida finnes.
Det gick vi förbi och det såg väldigt fint ut. Runt 15 juni fanns en skylt på utsidan om att rum fanns lediga.

Även jag har ett boende tips! Studio Plaza i Ag. Anna. 25 €/natt betalade vi 10-16 juni 2007 för ett fint rum med stor balkong och havsutsikt.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-04-26, 15:11
JohannaS JohannaS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 3
Standard Sv: Ännu en första resa till naxos och tankar kring det...

Tack alla för tipsen! Ska försöka ha lite "is i magen" och hålla utkik efter flygstol kring det datumet vi har tänkt att åka på.
Boende är väl det minsta bekymret egentligen.. Bara man får en biljett ner så ordnar sig nog det mesta. Jag har ju alltid min kära mor (naxosexperten) att fråga men ibland vill man försöka reda sig själv. Jag återkommer om jag har fler frågor. I LOVE NAXOS
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-05-04, 12:51
Deus Exs avatar
Deus Ex Deus Ex är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Mellan Oslo och Stockholm
Inlägg: 49
Standard Sv: Ännu en första resa till naxos och tankar kring det...

Att flyga till Athen och utgå från Pireus anser jag vara ett bättre alternativ än jobbiga Santorini. Bara att ta sig ner ( och nu snackar vi verkligen ner ) till hamnen och lyckas få färja till Naxos är ett konstycke i sig. Vi hade problem med både taxi och färjor pga av överbokning (juni 2006) och när sen färjan gick tog det fina 6 timmar till Naxos.
Jämnför det med snabbfärja från Pireus. Flygutbudet till Athen är ju enormt!!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-05-04, 12:58
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Ännu en första resa till naxos och tankar kring det...

Man kan verkligen uppleva allt olika! Jag kommer ALDRIG mer att flyga till/från Aten för båtresa till/från Pireus, om jag bara kan undvika det!

Flygplatsen är oerhört tålamodskrävande och Pireus stort och stökigt. Dessutom blir det ofta dyrare att komma till den ö man vill, än om man ska ta sig från flygplatsen på någon ö.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-05-04, 13:03
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Ännu en första resa till naxos och tankar kring det...

Men det går da ann å ta fly til Athen og båt fra Rafina..., som regel lettere å finne billige flybiletter til Athen enn til Santorini og attpåtil vel så enkelt å komme seg til Rafina fra flyplassen i Athen enn fra flyplassen til havnen på Santorini....

Kan være enig i at Pireus er slitsomt..., men man må altså ikke innom dit..
Ia
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-05-04, 13:21
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Ännu en första resa till naxos och tankar kring det...

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Man kan verkligen uppleva allt olika! Jag kommer ALDRIG mer att flyga till/från Aten för båtresa till/från Pireus, om jag bara kan undvika det!
Jag skrattar igenkännande, tittade lite i min "Greklandsbok" där jag gjort en notering förra sommaren som lyder; "Hoppas vi nu kommer i håg till nästa gång att vi inte skall flyga till Aten fler gånger när vi skall till Kykladerna"

Jag kan bara konstatera att det i år igen blir Aten, det är FÖR stor prisskillnad jämfört med biljetter till Santorini.
Men jag kan inte påstå att Piraeus är ett trevligt ställe, tycker faktiskt att det är lite obehagligt.
// Helén
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-05-04, 13:43
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Ännu en första resa till naxos och tankar kring det...

Jag tycker faktiskt att jag oftare se riktigt billiga one way-biljetter till flygplatser på öarna än till Aten. Fast just Santorini är nog ett undantag i det fallet. Å andra sidan är båtbiljetterna ofta dyrare från fastlandet än från Santorini och flyger man från Aten får man ofta räkna med en natt där, vilket ju drar upp totalpriset.

Vad gäller Pireus så är det HAMNEN och VÄGEN DIT jag tycker är stökig. Hamnen i Santorini är ju paradiset i jämförelse och vägen dit en barnlek.

Men ännu värre än hamnen är FLYGPLATSEN. Och den slipper man ju inte även om man väljer en annan hamn...

Jag har kort sagt gjort mitt val
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-05-04, 22:21
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Ännu en första resa till naxos och tankar kring det...

Lite lustigt detta med att alla alltid kopplar ihop Atens flygplats och Pireus, med en dåres envishet är vi några här på forumet som hela tiden påpekar att det går båtar från Lavrio och Rafina ut till de flesta öar, snabbare och smidigare än från Pireus.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-05-04, 22:24
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Ännu en första resa till naxos och tankar kring det...

Men visst är det så att det endast är snabb-båtar som går från Rafina och Lavrio?
// Helén
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-05-04, 22:30
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Ännu en första resa till naxos och tankar kring det...

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Men visst är det så att det endast är snabb-båtar som går från Rafina och Lavrio?
// Helén
Nja, inte helt men det går flera snabbåtar därifrån.
Panagia Hozoviotissa kan man väl inte med största vilja kalla snabbåt


Sedan är det ju så med Lavrio så därifrån är det NEL som är stora mot Kykladerna, de verkar ha lagt in en sport i att vara sist ut med tidtabeller för sina båtar men jag hoppas då fortfarande på turer där i början på juni då vi ska åka.
Från Rafina går det också någon vanlig båt ner mot Kykladerna, Alfa Ferries använder väl den hamnen om jag inte minns fel.
Men visst, det är mycket snabbåtar som går därifrån, å andra sidan så sparar man ju mycket irritation då man inte behöver ta sej till Pireus.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-05-04, 22:34
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Ännu en första resa till naxos och tankar kring det...

Ok, vad bra att veta, jag har valt bort de hamnarna då de enda jag sett gå därifrån varit Highspeed.
Nu kommer saken i ett helt annat läge... Det finns inga båtar som Hellenic Seaways speed boats som gör mig så sjösjuk, och måste jag då välja så framstår Piraeus som rena paradiset
// Helén
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-05-04, 22:39
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Ännu en första resa till naxos och tankar kring det...

NEL:s Panagia Thallasini brukar köra till Naxos, Paros och Amorgos. Den är visserligen en snabbåt men betydligt större än Hellenics Highspeed-båtar.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-05-04, 22:44
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Ännu en första resa till naxos och tankar kring det...

Og om det ikke er for sjøsyken...., så betaler jeg heller 150-200 kr. ekstra for en hutigbåt fra Rafina og fly til Athen enn å betale 1000.- ekstra for å ta fly til Santorini i stenfor til Athen...for så å ta ferge derifra....

Ia
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT