Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Om Forumet

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2009-10-06, 18:56
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Moderatorer

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
nilam, kan du svara på om jag har förstått rätt vad du menar.
Som sagt om man jobbar med människor, och som i mitt fall ungdomar, är det förhoppningsvis helt solklart vad jag menar...men om man inte vill eller har förmåga att förstå vad jag menar så lägger jag ingen energi på det här.
  #42  
Gammal 2009-10-06, 19:34
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Moderatorer

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Som sagt om man jobbar med människor, och som i mitt fall ungdomar, är det förhoppningsvis helt solklart vad jag menar...men om man inte vill eller har förmåga att förstå vad jag menar så lägger jag ingen energi på det här.
Det är tråkigt att du inte vill prata om sakfrågan, som är både viktig och intressant. Att du jobbar med människor eller tror att jag och andra inte har vissa kunskaper är ju inga argument för saken, utan personpåståenden som inte leder någon vart.

Jag hade velat vara säker på om du verkligen menar det jag uppfattar att du skrev tidigare, att det som ALLTID avgör om någon gjort sig skyldig till en kränkning är att någon annan känner sig kränkt.

Jag känner till flera exempel där det varit så som du säger. Ett sådant var när två högstadietjejer anmälde till rektor att de kände sig kränkta av en lärare som lutade sig över dem när han skulle hjälpa dem på lektionerna, på ett sätt som de tyckte var obehagligt. Han la också handen på axeln på dem när han pratade med dem, och det tyckte de också var obehagligt.

Läraren sa naturligtvis att det var hans öppna och spontana sätt och att han självklart inte hade några avsikter med att röra i dem, och att han inte kunde hjälpa dem med uppgifterna om han inte böjde sig något över dem där de satt i skolbänken.

Min absoluta uppfattning är att eftersom tjejerna tyckte att hans sätt att luta sig över dem och röra i dem var obehagligt, så gjorde han fel. Han kränkte dem.
I egenskap av lärare och vuxen stod han i en viss maktposition gentemot dem och ansvaret att bete sig så att de inte kände sig obehagliga till mods av honom, var hans, och enbart hans.

Jag antar att det är situationer lik denna du menar när du säger att om någon känner sig kränkt så har en kränkning skett. Där är vi helt överens.

MEN det betyder inte att det ALLTID är så. När till exempel två vuxna människor pratar kan det av olika skäl vara så att den ene känner sig kränkt, eller till och med hittar på att han känner sig kränkt. Det kan finnas såväl avsiktliga som oavsiktliga orsaker till det – och det vore absurt och rättsvidrigt att per automatik döma den andre för kränkning, utan att ta hänsyn till vad denne faktiskt menat.
  #43  
Gammal 2009-10-06, 19:52
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Moderatorer

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
.

Jag antar att det är situationer lik denna du menar när du säger att om någon känner sig kränkt så har en kränkning skett. Där är vi helt överens.

MEN det betyder inte att det ALLTID är så. När till exempel två vuxna människor pratar kan det av olika skäl vara så att den ene känner sig kränkt, eller till och med hittar på att han känner sig kränkt. Det kan finnas såväl avsiktliga som oavsiktliga orsaker till det – och det vore absurt och rättsvidrigt att per automatik döma den andre för kränkning, utan att ta hänsyn till vad denne faktiskt menat.
I ditt exempel är vi då helt överens!! MEN jag hävdar att man måste ta en människas känsla av att känna sig kränkt på samma allvar även om båda är vuxna. Det är viktigt att den som "kränkt" blir medveten om den "kränktes" känsla. Sen måste det hela naturligtvis utredas. Men faktum kvarstår att du kan aldrig "radera" ut den omedelbara känslan i kränkningstillfället även om den kränkte i efterhand kan inse att det var ett missförstånd. Båda parter måste naturligtvis komma till tals. Jag hoppas att jag har förtydligat detta nu och inte rört till det...
  #44  
Gammal 2009-10-06, 20:08
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Moderatorer

Nilam, bra att du inte gav upp, nu tyckte jag i alla fall, att det blev tydligt vad du menade.

Det är självklart att det blir starka känslor när det gäller en fråga som denna.
Att oskyldiga anklagas för kränkningar är naturligtvis ett mycket litet problem, jämfört med alla gånger när det verkligen sker kränkningar. Men trots det värt en diskussion, tycker jag
  #45  
Gammal 2009-10-06, 20:16
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Moderatorer

Ni kanske ska starta en ny tråd..det handlar ju inte längre om rubriken..Moderatorer...ett tips
  #46  
Gammal 2009-10-06, 20:26
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Moderatorer

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
man måste ta en människas känsla av att känna sig kränkt på samma allvar även om båda är vuxna. Det är viktigt att den som "kränkt" blir medveten om den "kränktes" känsla. Sen måste det hela naturligtvis utredas. Men faktum kvarstår att du kan aldrig "radera" ut den omedelbara känslan i kränkningstillfället även om den kränkte i efterhand kan inse att det var ett missförstånd. Båda parter måste naturligtvis komma till tals.
Då verkar det som vi är överens
Känslan kan man inte radera ut, men den som känt sig kränkt och insett att det var ett missförstånd, kan lämna den bakom och gå vidare - och mår bättre av det än av att fastna i sin känsla av kränkthet. Fast det är ju naturligtvis en process som måste få ta den tid den behöver.

Citat:
Ursprungligen postat av Vilma Visa inlägg
Att oskyldiga anklagas för kränkningar är naturligtvis ett mycket litet problem, jämfört med alla gånger när det verkligen sker kränkningar.
I antal är det kanske så, men inte i betydelse. Att bli oskyldigt anklagad för att ha kränkt någon är ju faktiskt oerhört kränkande.
  #47  
Gammal 2009-10-06, 21:16
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Moderatorer

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Jag skulle snarare vilja säga att ni inte är särskilt belevade i pedagogikens värld och framför allt inte insatta i likabehandlingsplaner osv.

Malin
och vad vet du om det?

Eva
  #48  
Gammal 2009-10-06, 21:30
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Moderatorer

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
och vad vet du om det?

Eva
Det vet jag förstås inget om mer än det intryck du ger just nu...men jag ångrar mig djupt att jag skrev detta till dig för jag borde förstå att du förstås även kan detta precis som allt annat...för i ärlighetens namn kan det inte finnas någon som kan mer än dig på detta forum...
  #49  
Gammal 2009-10-06, 21:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Moderatorer

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Det vet jag förstås inget om mer än det intryck du ger just nu...men jag ångrar mig djupt att jag skrev detta till dig för jag borde förstå att du förstås även kan detta precis som allt annat...för i ärlighetens namn kan det inte finnas någon som kan mer än dig på detta forum...
Det var en otroligt elak kommentar och som du säkert förstår dessutom väldigt kränkande. Nu får du faktiskt ta och be om ursäkt.

Jag försöker tillföra det här forumet mina erfarenheter från olika resor vilket jag också utgår från att du gör. Jag har lika stor rätt som du eller någon annan att ha åsikter i frågor som jag önskar debattera.

Eva
  #50  
Gammal 2009-10-06, 21:57
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Moderatorer

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
I antal är det kanske så, men inte i betydelse. Att bli oskyldigt anklagad för att ha kränkt någon är ju faktiskt oerhört kränkande.
Instämmer absolut med det.

Men nu tycker jag efter det att diskussionen spårat ur rejält så nu drar jag mig ur den.
  #51  
Gammal 2009-10-06, 22:02
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Moderatorer

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Det var en otroligt elak kommentar och som du säkert förstår dessutom väldigt kränkande. Nu får du faktiskt ta och be om ursäkt.

Jag försöker tillföra det här forumet mina erfarenheter från olika resor vilket jag också utgår från att du gör. Jag har lika stor rätt som du eller någon annan att ha åsikter i frågor som jag önskar debattera.

Eva
Jag var bara oerhört vänlig. Jag tycker verkligen att du nu bör be mig om ursäkt för ditt påhopp när jag bara försöker tala om hur duktig du är. Självklart ska du fortsätta dela med dig av dina erfarenheter och delta i alla diskussioner du vill.
Nu avslutar jag denna diskussion med dessa ord.
  #52  
Gammal 2009-10-06, 22:08
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Holland
Inlägg: 369
Standard Sv: Moderatorer

Citat:
Ursprungligen postat av Vilma Visa inlägg
Instämmer absolut med det.

Men nu tycker jag efter det att diskussionen spårat ur rejält så nu drar jag mig ur den.
Bra skrivet Vilma.
Har inte lagt mig i diskussionen tidigare men tycker ocksa att nog är nog.

Vi är väl ända här for att vi älskar Grekland och borde använda var
energi for allt positivt som har med det att gora eller är jag helt ute och cyklar
  #53  
Gammal 2009-10-06, 23:05
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Moderatorer

Normalt skulle jag inte moderera en diskussion där jag själv berörs.

Men eftersom fokus lämnat mig för rätt längesen, och eftersom samtalstonen plötsligt sjönk så lågt att det började komma in anmälningar på tråden - så gör jag ett undantag.

Den som inte anser ämnet färdigpratat, eller har andra allvarliga invändningar, får höra av sig.
Men har ni skäll, hör av er nån annanstans

inkfish/moderator
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT