Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-09-06, 21:42
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Amorgos direkt

Hej!

Sitter pa soft men svindyrt internetkafe i Katapola, en vaning upp alldeles vid "torget". Hutlosa 5 e for en timma. Har inte vagat fraga vad olen som star bredvid mig kostar

Kom hit i sondags fran Naxos (innan det landade jag pa Santorini i lordags, akte direkt till Naxos, sov en natt dar och akte sen vidare med Skopelitis. Varfor klagar alla pa den? Vi kom fram tio minuter efter tidtabell och det tycker jag ar klart godkant pa en fyratimmars resa. Att stadningen ombord ar stadningen fran helvetet kan vi val ta en annan gang )

Har ar fantastiskt! Katapola har sa mycket av "mitt Grekland". Nar jag kom hit i sondags lopte jag fran Elenis ner till affaren for att hinna handla innan solnedgangen pa balkongen - och pa 100 meter far man liksom en dos Grekland som racker hela vintern: havet, fiskebatarna, katterna, gamlingarna som sitter och pratar, det gamla paret dar han gar med kapp och fortfarande arm i arm med sin fru - jag blir religios av sant.

Och jag somnar till vagornas brus. Och vaknar till det. Har ar helt underbart.

Och SA langt fran Sverige, valet och fp-gate - som egentligen var det jag kom hit for att kolla...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-09-06, 21:49
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Amorgos direkt

...och det gick bra med paketet i tullen, hoppas jag.

Konstigt- när man läser direktrapporter så känns det som om jag är på plats, fast jag inte ens varit på Amorgos. Fortsatt trevlig resa

//Helén
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-09-06, 21:54
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Amorgos direkt

Ja, hur gick det med renköttet Du torskade inte i tullen

Vi kan oxå höra hur vattnet svallar när vi ska gå och lägga oss! Regnvattnets svall alltså

Ha det fint o ät lite av de dina, friterade eller som jag gillar bäst, grillade och skivade med en god ouzo.

Ha det fint
MVH
Yeasou
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-09-06, 21:55
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Amorgos direkt

Jajamen! Jag ar nastan besviken over att ingen reagerade.

Det torkade renkottet avnjutes tillsammans med retsina och Elenis sma tomater i solnedgangen om kvallarna. Skickade en stamningsbild till Arne och hustrun forsta kvallen.

(Vad som nu inte avslojas i denna idylliska bild ar att det blaser sa att man far halla i bade kottet och retsinaglaset - men jag hoppas att det lagger sig endera dan. I dag har det atminstone varit riktigt varmt efter ett par mer kylslagna kvallar)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-09-06, 21:59
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Amorgos direkt

Giea sou yeasou, grillad och skivad var jag fick pa Naxos (kolla en av Jannes bildgator sa far du bildbevis) - jakligt gott!

Annars var hamnen pa Santo sig lik. Det var tyvarr allt jag sag - men jag tar 1-2 natter pa on pa hemvagen, far uppleva mer da.

Detta kan mojligen sa val over- som misstolkas : men jag tanker pa dig varje kvall nar jag lagger mig. Eller rattare sagt: jag tanker pa den dar galningen pa Kalimera som tagit med egen madrass till Santorini
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-09-06, 22:01
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Amorgos direkt

Var blåsten likt"Karpathosblåst" Knappast,eller

Riitta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-09-06, 22:12
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Amorgos direkt

Shit, tiden rinner ut nu Riitta... For mig ar blasten jamforbar med Karp. Men jag har inte varit pa Karp nar det blast som etterjavligast. Maste logga ur nu men aterkommer vid tillfalle.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-09-06, 23:49
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Amorgos direkt

Citat:
Ursprungligen postat av yeasou
Vi kan oxå höra hur vattnet svallar när vi ska gå och lägga oss! Regnvattnets svall alltså
Regnvatten? Här i Västerås har vi haft sommarvärme idag...

Men det lät härligt, Inkfish. Jag kände att jag också var på Amorgos när du beskrev. Jag bodde precis vid vattnet, nedanför Elenis...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-09-07, 08:11
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Amorgos direkt

Och här kommer bilden vi fick från Inkfish!!

http://www.sendpix.com/albums/06090623/wrlrwf8z0w/

Arne

Som denna vecka är hemma och sjukskriven efter starroperationen i måndags. Ögat börjar dock bli riktigt bra nu, men ljuskänsligheten sitter i fortfarande.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-09-07, 08:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Amorgos direkt

Du får vara rädd om dig och bära mörka solgalsögon i Grekland.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-09-07, 20:21
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Amorgos direkt

Det låter riktigt härligt. Det räcker med att jag sluter ögonen så är jag tillbaka på kajen i Katapola med solen i ryggen och meltemi-vinden i håret

Så det blåser fortfarande där nere alltså, den ger sej inte så lätt den vinden. Hoppas du får uppleva lite sommarvärme också, här hemma börjar hösten göra sej påmind

Ps. Det är inte så stor konkurrens på internetcafeerna i Katapola, det ovanför torget är nog det enda jag känner till också ...

Senast redigerad av Yak den 2006-09-07 klockan 21:04.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-09-07, 21:24
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Amorgos direkt

Inky, tag en taxi till hotell Artemis i Kamari och säg att du vill sova på en bra madrass, åtminstånde en natt i Grekland, de kommer att plocka fram en till dig, det är jag säker på
Hälsa från "Ulf apo ti souidia", de vet vem du menar

Jag såg bilden på den skivade bläckisen! Mmmmmmmmmmmmmm, det såg gott ut!
Ha det bra
MVH
Yeasou
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-09-08, 21:34
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Amorgos direkt

Citat:
Ursprungligen postat av yeasou

Jag såg bilden på den skivade bläckisen! Mmmmmmmmmmmmmm, det såg gott ut!
Hoppas att nyopererade Arne fortfarande har plasterlapparna kvar over ogonen - den dar "skivade blackisen" ar hans och hustruns soltorkade renkott

Mycket gott sadant, i solnedgangen pa balkongen.

----

Joda, har ar varmare nu. Och inte lika blasigt. Sa nu sover jag med balkongdorrarna vidoppna, tittar pa stjarnorna innan jag somnar till vagbruset och ser havet det forsta jag gor nar jag vaknar... Massiv Greklandsupplevelse!

Har moppe sen igar, har varit i byarna Chora, Vroutsi och Arkesini i gar och till klostret, Agia Anna och Chora i dag. I morgon blir det nog Mouros.

Har ar alldeles fantastiskt underbart, Amorgos ar nog on som har ALLT...
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-09-08, 21:55
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Amorgos direkt

Ink, du skriver alltid så att man blir sugen att fara iväg direkt, samtidigt som man njuuuuter med dig...

Vad är detta för något - berättelsen om mannen med madrassen?
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-09-08, 22:00
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Amorgos direkt

Mannen med madrassen? Det ar Yeasou, resenaren som gett packningsneurosen ett ansikte.

Han blev sa trott pa grekiska hotellsangar att han kopte en egen baddmadrass pa Jysk och slapade med sig den pa planet
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-09-08, 23:25
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Amorgos direkt

Inky!!! Jag släpar inte på mina madrasser, de är lätta att ta i näven, sen lägger jag dem på bandet när jag checkar in, och väl framme på ön, så vipps så är de på bandet när jag ska ta mitt bagage! Sover gott varje natt som jag har tillfälle att sova på mina madrasser. Som jag har skrivit tidigare så kostar de ju inte mer än en " middag och ett par öl"att köpa och att ta med en madrass till Grekland.

På tal om "PackningsNeuroser" Jag har aldrig släpat med mig, Spagetti eller soppåsar eller saronger eller brassestolar eller fönar och mycket annat som ett flertal resenärer gör. Så skyll inte mig för att vara Neurotisk

Hoppas du sover gott med stjärnhimmelen utanför dörren.....
Jag hade kunnat tänkt mig det samma, faktiskt så är det klart här hemma ikväll, men stadens ljus gör att stjärnornas sken uteblir.......

Sov gott
MVH
NeurosYeasou
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-09-09, 11:57
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Amorgos direkt

Undrar om det är samma stjärnor, som jag och min syster såg, när vi hade våra altansittningar i juni på Karpathos... Det är ju bara underbart med värme kombinerat med stjärnhimmel!
Har ingenting mot norrbottniska ljusa sommarnätter, men nog kunde de vara varmare Och när vi väl börjar se stjärnhimlen igen är det definitivt inte läge för altansittning

Så det var skivat renkött och inte bläckfisk på bilden som många har dräglat över Iofs skulle jag nog drägla över BÅDA, speciellt om jag fick skölja ner det med retsina Igår blev det faktiskt ett par glas Ritinitis, som jag tycker är helt OK. Får se hur länge Systemet har den i sitt sortiment...

Nog märks det att du har det bra! Kör försiktigt med moppen!

Ivi
-som snart kan se stjärnhimlen på Karpathos igen
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-09-09, 19:01
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Amorgos direkt

Nytt bild-Mms har från Inkfish anlänt!!!

Uppenbarligen ha nu även Retsina förärats tappning på kartong i volym av en liter. Enligt sageskvinnan doftade retsinan Skunk vid öppnandet men efter lite luftning var drycken helt OK!!! Vi ha tidigare bara sett dessa jättekartonger om 20 liter som tavernor och affärer bruka sig av.

http://www.sendpix.com/albums/06090909/v0b8jkadkb/

Arne

Med onda ögon. Därtill krasslig Hustru drabbad av Rysk snuva.....
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-09-09, 19:08
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Amorgos direkt

Luktar skunk!!!!!!!!! Ja denna dryck smakar ju dessutom skunk, så det kan ju förklara lukten

Retsina måste vara det äckligaste vin jag smakat. Tänk att det finns levande varelser som tycker att det kan vara drickbart

Som tur är är ju smaken som baken, DELAD

MVH
VanligtVinYeasou
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-09-10, 21:56
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Amorgos direkt

Citat:
Ursprungligen postat av Arne
Nytt bild-Mms har från Inkfish anlänt!!!

Uppenbarligen ha nu även Retsina förärats tappning på kartong i volym av en liter.

Ja den där kartongen känner man igen!
Den fanns förresten förra året också, så någon supernyhet är det inte. Sen SKA ju retsina lukta lite skunk, det är nog bara lite jäst-ångor som vädras bort. Det påverkar ju inte den ljuuuvliga smaken av iskall retsina på en varm balkong i solnedgången....
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT