Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2006-09-10, 21:58
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Amorgos direkt

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Har moppe sen igar, har varit i byarna Chora, Vroutsi och Arkesini i gar och till klostret, Agia Anna och Chora i dag. I morgon blir det nog Mouros.

Har ar alldeles fantastiskt underbart, Amorgos ar nog on som har ALLT...
Ja, det är väl därför man åker dit år efter år!
Berätta mer mer mer! Jag vill tillbaka

Ta det lugnt i grusbacken ner till Mouros nu bara, och full gas upp sen!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2006-09-11, 16:22
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Amorgos direkt

Citat:
Ursprungligen postat av Yak
Ta det lugnt i grusbacken ner till Mouros nu bara, och full gas upp sen!
Grusbacken? Glom det. Jag var i Mouros i forrgar och valde att parkera moppen ovanfor grusbacken och promenera ner.

Och sen skulle jag upp ocksa

Efter en starkande sallad och ol pa den hysteriskt vackert belagna tavernan borjade jag den raska promenaden uppfor. Det var LANGT. Och BRANT. Och MOTVIND. Satan vad jag slet

En halvtimma tog det upp, och sen orkade jag knappt kora moppen hem, jag var helt slut

Men trots allt var det vart det - Mouros ar nog det vackraste stalle jag nagonsin badat pa. Lag pa en klippa med naturlig stentrappa ner i vattnet, var som hypnotiserad av det stora, fantastiska, sammetslena bla - for mig slog det faktiskt till och med Agia Anna. Helt ljuvligt vackert!

I gar hade jag slappedag och tankte tillbringa den pa fina klippbadet Plakes, men det hade borjat blasa upp sa badbaten gick bara till Maltezi - ingen storre sensation till strand.

I gar kvall sen at jag middag med Janne och Camilla. Da hade vinden okat ordentligt och blivit vasentligt svalare - och i dag vaknade vi till svarta moln och annu hardare blast.

Men vi har haft en skon dag anda. Tillbringat den i Xiloteratidi dar det inte blaste utan var varmt och skont. At en lang, harlig lunch dar.

Nu ar jag vid datorn for att kolla battider, ska hem fran Santorini pa lordag och inser att jag nog maste aka fran Amorgos till Naxos redan pa torsdag. Alternativet ar en sextimmarstur med Skopan via Egiali och Donoussa fredag morgon - med bara en timmas marginal pa Naxos for att byta bat till Santorini. Det vagar jag inte, med tanke pa hur det blaser nu.

Sa jag aker nog pa torsdag och tar sista 2 natterna pa Santorini. Det du, Yeasou
Svara med citat
  #23  
Gammal 2006-09-11, 23:42
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Amorgos direkt

Plakes är riktigt trevligt, men som sagt, dit kör de bara när det är lugnt. Fick vänta en vecka i somras på att det skulle bli tillräckligt lugnt, men det var desto bättre när man väl kom dit

Att åka med Skopelitis om det blåser hårt kan nog vara en provning så det verkar bra att välja andra alternativ. Från Eigiali till Donoussa går den i motsjö om det blåser från nordväst, så den stampar ganska hårt med tillhörande brottsjöar. Sedan från Donoussa till Koufonissi blåser det in från sidan och då rullar det rejält...
Åkte själv den rutten i medelhård vind i somras och det var väl inga problem direkt, men jag skulle nog inte välja den om det fanns bättre alternativ.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2006-09-13, 12:04
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Amorgos direkt

Jag har bestamt mig for den forhoppningsvis sakrare losningen nu: aker harifran i morgon bitti med blue star, tillbringar nagra timmar pa Naxos och tar sedan ny blue star-farja till Santorini dar jag far tva natter.

Har ar fortfarande kallt och blasigt, jag valde att lamna tillbaka moppen i dag och ta en slo- och packningsdag i stallet medan resten av sallskapet trotsar blasten och akte soderut pa moppe.

Vi at en fantastisk lunch pa To xyma i Chora igar, vackert stalle med mycket god mat.

Det kanns som allt man gor pa Amorgos tankar energi infor vintern, aven om det bara ar att soka skydd for den kalla vinden i Katapola med en bok och en frappe
Svara med citat
  #25  
Gammal 2006-09-13, 13:48
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Amorgos direkt

Ta den säkrare lösningen, sitter fortfarande och darrar efter båtresan i Söndags från Naxos till Mykonos. Vi åkte High Speedbåten och jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv, och jag är inte lättskrämd.
Folk spydde om vartannat och vågorna slog och båten for fram ock tillbaka.
Vi hade 3 präster ombord och tom dem såg vettskrämda ut.

När vi sedan kom till Tinos blev vi kvar i 2 timmar innan vi fick besked att det skulle gå att fortsätta. Då hade de stängt hamnen i Rafina och det var ju jättetoppen för där stod våran bil.

I stället fick vi åka till Pireus och därifrån ta oss med tunnelbana och buss till Rafina och vad väntar oss där, jo parkeringsböter.

Vi skulle ha varit framme 15.30 i Rafina istället kom vi fram 22.00

Nej, det blir fastlandet nästa gång.

Monica
Svara med citat
  #26  
Gammal 2006-09-13, 14:47
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Amorgos direkt

Har du tur Inkfish är det fortfarande sommar när du kommer hem. Vi har riktigt varmt även här uppe efter norrlandskuset. Härligt men lite konstigt är det.

Eva
Svara med citat
  #27  
Gammal 2006-09-13, 17:55
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Amorgos direkt

Citat:
Ursprungligen postat av monica
Nej, det blir fastlandet nästa gång.

Monica
Då blir ni INTE besvikna!!

Lissi - fastlandsvän
Svara med citat
  #28  
Gammal 2006-09-13, 18:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Amorgos direkt

Citat:
Ursprungligen postat av monica
Nej, det blir fastlandet nästa gång.

Monica
Usch låter inte kul med dessa hårda vindar men vad gör man inte för att få besöka öarna. För er som bor på fastlandet måste det vara härligt att komma ut till en annan natur. Själv har jag haft tur och har aldrig åkt båt i riktig storm. Den värsta upplevelsen hade jag på en färja mellan Teneriffa och Gomera där folk spydde till höger och vänster men själv mådde jag bra.

Skopelitis har jag bara åkt på nästan blankt hav och High Speed i halvlugnt hav. Blåste lite vid en av turerna under sommarens resa med inget som kändes otäckt.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2006-09-13 klockan 18:06. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #29  
Gammal 2006-09-14, 21:36
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Amorgos direkt

Det dar lat inget vidare, Monica. Men just uppe runt Mykonos/Tinos har det blast overjavligt i flera dagar.

Jag lamnade ett kallt och blasigt Amorgos med min sakrare losning - blue star - tidigt i morse. Vid stoppen pa Koufonissi och Schinoussa var det varmare och ingen vind. Iraklia var daremot blasigt och kallt liksom Naxos dar jag slog ihjal nagra timmar i vantan pa nasta Blue star-farja.

Och nu sitter jag har pa feelgoodstallet Honeymoon pa Santorini.Klockan ar 22.30 och jag kan konstatera att det var helt onodigt att jag tog med trojan till middagen for har ar varmt och vindstilla

Vid 18-tiden i kvall lag jag pa stranden efter ett kvallsdopp, skont efter en lang resdag.

Skont att fa en avslutning med bra vader (om det nu inte skiftar i morgon). Men anda, vadret till trots - Amorgos ar en sagolik o som jag vill tillbaka till ASAP.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2006-09-14, 22:11
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Amorgos direkt

Och nu har just en mycket liten och spontan kalimeratraff agt rum, har vid datorn pa Honeymoon. Chris visade sig vara har, liksom nagra mer anonyma kalimeralasare - jattekul!
Svara med citat
  #31  
Gammal 2006-09-14, 22:52
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 686
Standard Sv: Amorgos direkt

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Och nu har just en mycket liten och spontan kalimeratraff agt rum, har vid datorn pa Honeymoon. Chris visade sig vara har, liksom nagra mer anonyma kalimeralasare - jattekul!
Det är väldigt lätt att fastna vid datorn på Honeymoon, det kan jag intyga!

/Netwolf
Svara med citat
  #32  
Gammal 2006-09-15, 13:24
Chriss avatar
Chris Chris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm/Vasastan
Inlägg: 182
Standard Sv: Amorgos direkt

Ja det aer laett att man blir kvar haer naer Julia fejar med matlagning alldeles bakom.Jag tror hon
goer gigantes till i kvaell.

Det var urkul att stoeta paa Ink haer igaar. Man faar ett "ansikte" paa naagon som man tycker man
kaenner. KUL!

Nej nu haegrar badet ...

Vi skrivs igen

Chris
som just faatt sms fraan Brige som sitter paa Blue Star upp till Aten foer flyg hem ivaell.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2006-09-18, 14:03
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Amorgos direkt

Citat:
Ursprungligen postat av monica
När vi sedan kom till Tinos blev vi kvar i 2 timmar innan vi fick besked att det skulle gå att fortsätta.
Oupps... Satt ni på den Vi körde förbi ett par gånger och flinade rått åt alla som inte kom iväg Det vi aldrig gjort om vi vetat att ni satt där... Men det var många båtar som blev inställda, eller försenade i förra veckan.

Peter
Svara med citat
  #34  
Gammal 2006-09-18, 17:17
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Amorgos direkt

Citat:
Ursprungligen postat av Peter
Oupps... Satt ni på den Vi körde förbi ett par gånger och flinade rått åt alla som inte kom iväg Det vi aldrig gjort om vi vetat att ni satt där... Men det var många båtar som blev inställda, eller försenade i förra veckan.

Peter
Det var ju tur att jag inte såg dig då, för jämförelsevis med jordbävningen vi hade 99 då min stad Menidi var värst utsatt kan jag säga att båtresan var nästan värre och det vill inte säga lite det.

Monica
Svara med citat
  #35  
Gammal 2006-09-18, 18:11
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Amorgos direkt

Vi kom med Highspeed 3 (det var väl den ni satt på?) 3 dagar före er från Naxos, med mellanlandning på Myconos. Det gungade djä...! Folk ramlade och spydde, grät och skrek. Vi hade som väl var lite "bedövningsmedel" i handbagaget och kände oss tämligen obekymmrade... Men strax innan vi skulle in i Myconos hamn gick den upp på en Monstervåg och dök ner i nästa. Det var rena Berg-o-dalbanan och Highspeed-båtarna är inte små. De tar ju även bilar... Det small satans och hela båten skakade som att den skulle ramla sönder i sina beståndsdelar... Vi slutade vissla och blev väl kanske lite blekare om nosen, och kapten drog ner farten ordentligt...

Jag kan tänka mig att ni hade samma upplevelser.

Peter
Svara med citat
  #36  
Gammal 2006-09-19, 09:57
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Amorgos direkt

Yes, vi åkte Highspeed 3, upplevelserna var likadana förrutom att monstervågorna var nästan hela tiden. Även om kapten sänkte farten trodde jag att hela båten skulle krossas.

Det var rena skräckresan, och som sagt de 3 prästerna som steg av på Tinos var rätt bleka om nosen de också.

Monica
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT