Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2020-10-18, 17:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Rakomelo med kryddnejlika

Jag skrev i ett annat inlägg om rakomelo. Här kommer en liten påminnelse om vad det är: Rakomelo är en kombination av raki och honung och olika örter och kryddor, det kan vara kryddnejlika eller kanel, och ibland även lokala örter. Rakomelo kan serveras både varm och kall och anses vara bra för matsmältningen, och om man har hosta.




På bilden ser ni rakomelo med kryddnejlika som serverades kall till en bjudefterrätt i Chania på Kreta. Även rakomelon var ”on the house”, som det ofta är på Kreta. Det är sååå gott!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2020-10-18, 18:18
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Rakomelo med kryddnejlika

Undrar om det inte hjälper mot covid med...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2020-10-18, 20:10
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Rakomelo med kryddnejlika

Jag får alltid en flaska rakomelo med mig hem från Paleochora. Ekaterinas hemmagjorda, gjord på både kanelstång och kryddnejlika, samt naturligtvis honung.
Jag kommer till Paleochora om 6 dagar, så då vankas det den ädla drycken.
Just nu sitter jag på Atens flygplats och väntar på flyget till Chania.

Birgitta.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2020-10-18, 21:43
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Rakomelo med kryddnejlika

Rakomelo är gott, har en liten flaska i kylen sedan sist i Paleochora. Har sparat den till "tuffa tider" och det kan man väl säga att det är nu..
Birgitta, ha det alldeles underbart och hälsa fina Paleo från oss som inte kom iväg.
Catlady, som saknar och längtar........
Svara med citat
  #5  
Gammal 2020-10-18, 22:19
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Rakomelo med kryddnejlika

Synd att förstöra en sån god dryck som raki med honung tycker jag!

Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2020-10-19, 09:36
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Rakomelo med kryddnejlika

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Synd att förstöra en sån god dryck som raki med honung tycker jag!

Masse
Raketbränsle som herr Arne plägade säga. Enligt honom en rysansvärd dryck

Raki får verkligen tårna att krulla på sig, men däremot tycker jag honung bara förfullständigar en dylik kanna dryckjom.

På kanarieholmarna har man t ex honungsrom (Ron Miel), som är fantastisk god. Både varm och isad. Lite som vår svenska punsch faktiskt.

/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2020-10-19, 13:19
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Rakomelo med kryddnejlika

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Raketbränsle som herr Arne plägade säga. Enligt honom en rysansvärd dryck

Raki får verkligen tårna att krulla på sig, men däremot tycker jag honung bara förfullständigar en dylik kanna dryckjom.

På kanarieholmarna har man t ex honungsrom (Ron Miel), som är fantastisk god. Både varm och isad. Lite som vår svenska punsch faktiskt.

/Netwolf
Ja tänk så olika smak vi har!!! Och tur är väl det. Annars hade vi ju alla suttit och trängts på samma grekiska ö och ätit och druckit samma mat och dryck. Det hade ju inte varit så kul.

Kul att du nämner just Ron de Miel. Spanien har i massor med år, jämte Grekland, varit vårt favoritresmål. Nån gång i tidernas begynnelse vid någon av våra första resor till Kanarieöarna var jag naiv nog att släpa hem en balja sådan enligt min smak "rysansvärd" söt vätska. Det var ju gudbevars en "lokal produkt" som kunde vara kul att ha hemma.

Efter att vid massor av tillfällen misslyckats med att bjuda bort den till gäster som besökt oss har jag resignerat och nu står den sedan länge, med hälften av innehållet kvar, orörd längst in i barskåpet. Att dricka av den är för mig otänkbart. Alldeles för sött för min smak. Kanske kan man använda lite av det i någon form av matlagning? Måhända till någon slags dessert? Att förstöra en annars utmärkt raki genom att blanda i sådan sockerlag är för mig uteslutet.

Masse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2020-10-19, 18:26
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 508
Standard Sv: Rakomelo med kryddnejlika

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Jag får alltid en flaska rakomelo med mig hem från Paleochora. Ekaterinas hemmagjorda, gjord på både kanelstång och kryddnejlika, samt naturligtvis honung.
Jag kommer till Paleochora om 6 dagar, så då vankas det den ädla drycken.
Just nu sitter jag på Atens flygplats och väntar på flyget till Chania.

Birgitta.
Men så underbart, vi är många som önskar dig en härlig Kretavistelse och ser fram emot dina fina rapporter.
Kerstin
Svara med citat
  #9  
Gammal 2020-10-20, 08:38
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Rakomelo med kryddnejlika

Det enda i Rakiväg jag kan dricka. Vår underbara värdinna på Ostria Rooms, Maria, i Paleochora gör en såå god. Honung kanel och säkert något mera. Finns alltid en välfylld liten karaff, plus hennes egna goda kanelkakor på rummet, en oslagbar combo. En fin början på kvällen, O vilken längtan jag fick, akut.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2020-10-20, 09:17
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Rakomelo med kryddnejlika

Citat:
Ursprungligen postat av ramses Visa inlägg
O vilken längtan jag fick, akut.
Vi förstår dig så väl...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2020-10-21, 11:20
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 742
Standard Sv: Rakomelo med kryddnejlika

Har bara goda minnen och smaker kopplad till denna dryck! Den första en kylig och stjärnklar junikväll på restaurang i trång gränd i Chora på Anafi. Vi bjuds påpassligt på väl värmd rakomelo och omedelbart steg temperaturen - på många sätt. De visste så väl vad vi behövde! Grekland......

Numera vet Jenny på Restaurang Nikos på Fourni att jag har en viss förkärlek till denna dryck och har därmed en flaska i beredskap..... Eller hur, Birgitta?!

Direktimport gör att höstkylan ibland kan dämpas med en varm rakomelo och framkalla många goda minnen....😀
Svara med citat
  #12  
Gammal 2020-10-21, 12:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Rakomelo med kryddnejlika

I den här tråden har jag skrivit mer om rakomelo, och där skriver jag om den godaste och mest värmande någonsin.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2020-10-21, 12:44
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Rakomelo med kryddnejlika

Citat:
Ursprungligen postat av AndersK Visa inlägg
Har bara goda minnen och smaker kopplad till denna dryck! Den första en kylig och stjärnklar junikväll på restaurang i trång gränd i Chora på Anafi. Vi bjuds påpassligt på väl värmd rakomelo och omedelbart steg temperaturen - på många sätt. De visste så väl vad vi behövde! Grekland......

Numera vet Jenny på Restaurang Nikos på Fourni att jag har en viss förkärlek till denna dryck och har därmed en flaska i beredskap..... Eller hur, Birgitta?!

Direktimport gör att höstkylan ibland kan dämpas med en varm rakomelo och framkalla många goda minnen....😀
Jo Anders, jag blev väl medveten om din förkärlek för denna ädla dryck, och fram för allt Jennys. Jag vill meddela att Arne tyckte rakin var rysansvärd, men inte rakimelo.

Jag har nu inköpt en dylik dryck på Chora Sfakion. Tror inte det är någon kanel eller kryddnejlika i den, men hoppas på god respons från flaskan!


Birgitta.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT