Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Sifnos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-01-30, 13:33
Apelsinas avatar
Apelsina Apelsina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 127
Standard Sifnos, tips på boende mm?

Hej på er!

Ska i sommar ut på mitt livs tredje öluff i Kykladerna (ja, jag är oxå fast !!), och tänkte preliminärt ta rutten Santorini - Milos - Sifnos - Paros - Amorgos - Santorini. En blandning mellan gamla favoriter och nya!

Sifnos hör till de öar jag inte tidigare besökt, men tittat längtansfullt på när jag åkt förbi, på väg någon annanstans. Så i år bär det av dit! Är det någon som har några bra tips på vart man ska bo?

Och dessutom, går det överhuvudtaget båtar mellan Sifnos och Paros?

Tack på förhand!
/Apelsina ***drömmer sig bort...***
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-01-30, 13:39
Apelsinas avatar
Apelsina Apelsina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 127
Standard Sv: Sifnos, tips på boende mm?

Jaha, nu kan jag själv svara på min fråga om det går båtar mellan Sifnos och Paros - det gör det tydligen, läste jag precis i en annan tråd! Det var ju bra det !
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-01-30, 17:03
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Sifnos, tips på boende mm?

Hej!
Sifnos är en underbar ö, som det är svårt att bli besviken på(så till vida att man inte är ute efter shopping eller party hela natten)
Vathy är nog allra bäst om man vill ha lugn och ro, god mat och fina bad.
Faros är också väldigt fint, men stränderna där är inte riktigt lika fina(men helt ok!)
Bästa tavernan ligger i Vathy, tycker jag. Minns ej namnet men det är den första som ligger efter den lilla kyrkan(på väg in i byn), under de stora träden.
Kan den heta To tsikali möjligen?
Byn Kastro är ett "måste" att besöka också!
Om man bor i Faros kommer man till en fin strand(Apokofto)om man går den lilla stigen över bergen, väster ut.
Mycket fin promenad(ca 10 minuter-en kvart)
Jag har varit på Sifnos tre gånger och har då bott hos Rooms Thalatta i Faros.
Det är det finaste boende jag haft(hittills)i Grekland.
Underbart lugnt läge med en fantastisk utsikt över havet. Stora terasser eller balkonger och vackra möbler.

Vad gäller båtar från Sifnos till Paros och vice verca, så kan det vara lite si och så med det!
Enligt tidtabell så skall det gå en snabbfärja(Speedrunner1), vi köpte biljetter till den på Paros förra sommaren. När vi nästa morgon kom ned till hamnen så hade båten kryssats över i listan.
Jag frågade vad som hänt och det sades vara mekaniska problem...
Vi fick pengarna tillbaka och köpte biljetter till nästkommande dag.
Båten som gick nästa dag var mera pålitlig, enligt biljettförsäljerskan, det var en stor båt("normal big boat")
Nästa dag kom vi iväg med Panagia Chozoviotissa, ett riktigt gammalt dieselmonster, men vi kom fram till slut och resan kostade bara 4,30 euro/per person.
Tyvärr går Dieselmonstret bara två gånger i veckan, Speedrunner däremot skall gå varje dag, frågan är bara hur ofta den går i verkligheten?
Tilläggas bör dock att vi från Sifnos till Pireus faktiskt fick äran att åka med Speedrunner1, så den finns tydligen i alla fall

Mvh. Stina
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-01-30, 19:10
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Sifnos, tips på boende mm?

Sifnos är en härlig ö som bjuder mycket lugn för besökaren. Var där en vecka förra sommaren med min 19-årige son. Vi bodde i Kamares ( där båtarna lägger till ) på Pansionat Tzannis Aglaia, perfekt läge med underbar utsikt över hamnen o stranden som låg ca 50 meter från vårt boende. Kamares tyckte vi var bra att bo i för att därifrån göra utforskningsutflykter på moppe, bra badstrand, vilket förvånade oss med tanke på att färjorna la till något hundratal meter från stranden.
Missa inte ett besök i de antika guldgruvorna på andra sidan ön, se reseberättelse från 2005; "Guldvägar på Sifnos"

Tommy
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-01-31, 08:16
Apelsinas avatar
Apelsina Apelsina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 127
Standard Sv: Sifnos, tips på boende mm?

TACK! Vilka jättebra svar - nu är jag om möjligt ännu mer sugen på att komma iväg ! Sifnos låter absolut som en ö för oss.

Hur är det med tillgången på rum i högsäsong (andra halvan av juli)? Möts man av rumsuthyrare på kajen, eller går man själv och letar? Eller måste man rent av förboka? Tycker lite av charmen med öluff är att boka på plats, men man vill ju inte bli utan rum heller...!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-01-31, 08:26
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Sifnos, tips på boende mm?

Hej!
Ni kan boka rum hos Aegean Thesaurus travel agency som har ett kontor i början på den lilla hamnpromenaden när man kommer av färjan. Ligger bredvid den lilla bokhandeln.
Personalen på Aegean Thesaurus är mycket trevliga och hjälpsamma och det finns pärmar med presentationer och bilder på massor av olika boendealternativ. Man kan även köpa båtbiljetter hos dem, och de har ett kontor i Apolonia också.
Mvh. Stina
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-01-31, 08:35
Apelsinas avatar
Apelsina Apelsina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 127
Standard Sv: Sifnos, tips på boende mm?

Det är ju jättebra! Det är rätt smidigt att boka genom sådana där rumsförmedlingar faktiskt - har gjort det på Naxos ett par gånger. Om vi sedan fick det bästa priset eller bästa alternativen låter jag vara osagt, men det är ett smidigt alternativ helt klart!

Tusen tack igen för dina utförliga svar! Jag skriver nog ut dem och tar med mig i sommar !!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT