Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Sifnos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-04-26, 12:22
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Mat i Faros

Läser på flera ställen att bra restauranter är få i Faros. Vi som njuter av god mat och är förväntansfulla inför kvällens val av restaurant kommer vi att bli besvikna på Faros?
Kan ni som har varit där och kan ALLT hahaha ge oss förslag vart man kan gå för att äta god grekisk mat? Obs! vi är inte så förtjusta i grekisk fisk (även om en av oss fullkomligt älskar bläckfisk).

Äta bör man, annars dör man
Åse och Lasse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-04-26, 14:43
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Mat i Faros

Citat:
Ursprungligen postat av Aase Visa inlägg
...kommer vi att bli besvikna på Faros?
Det blir ju vad man gör det till. Restaurangerna i Faros når inga kulinariska höjder, men maten är fullt ätbar. Jag skulle kanske kategorisera den som blasé, trist, oinspirerad etc.

Dock är läget direkt på stranden mycket trevligt. Själva Faros är jättemysigt och stränderna helt Ok. På Sifnos är även bussnätet väl utbyggt, så det är bara att åka och äta i en annan by om så önskas.

Bästa maten på Sifnos åt vi på Manolis i Vathy. Den kan rekommenderas.

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-04-26, 22:32
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Mat i Faros

Om det ikke er så mange steder å velge i mellom så kan man få riktig god mat i Faros og
I alle fall spiste vi riktig godt på Ouzeriet her ( blåstripet/randig markise) :



Denne lunsjen smakte ikke helt feil



Kari
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-04-27, 17:55
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Mat i Faros

det förstås men bussarna går väl inte efter typ 20.00. Så tidigt brukar vi inte vilja åka hem. Jag är kanske kinkig men maten är väldigt viktig för oss. Vi fullkomligt älskar grekisk husmanskost. Det är ju inte så kul att behöva lägga X antal Euro i taxikostnader bara för att äta middag.
Nej vi kanske får tänka om. Kamares verkar ju ha ett hyfsat restaurantutbud. Så vi behöver ju inte svälta i alla fall haha
Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Det blir ju vad man gör det till. Restaurangerna i Faros når inga kulinariska höjder, men maten är fullt ätbar. Jag skulle kanske kategorisera den som blasé, trist, oinspirerad etc.

Dock är läget direkt på stranden mycket trevligt. Själva Faros är jättemysigt och stränderna helt Ok. På Sifnos är även bussnätet väl utbyggt, så det är bara att åka och äta i en annan by om så önskas.

Bästa maten på Sifnos åt vi på Manolis i Vathy. Den kan rekommenderas.

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-04-27, 23:10
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Mat i Faros

Jag började fundera lite runt detta med mat i Faros, nu är det några år sedan vi var där men lite minnesbilder kom upp för mej.
Om man står med ögonen mot vattnet så ser man ju en kyrka en bit bort, ditåt går man ju också och badar ibland. I närheten av kyrkan har jag ett minne av att det fanns en bra taverna med god mat, massvis med greker som var där och åt lunch. Tyvärr är det lite opraktiskt att äta middag där då det är en bit att gå längs stigen.
Sedan om man går mot andra hållet över den lilla backen så kommer man till en annan strand, där fanns en taverna som jag minns som ganska trevlig och med fullt godkänd mat, här kan man äta middag och ändå hitta hem i mörkret.
Det är som sagt några år sedan vi testade dessa ställen men jag har för mej att de är klart godkända.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-04-28, 07:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Mat i Faros

Vet inte när du var där. Jag var där när Anna Lind mördades och då hade en bra taverna som serverat mycket från den egna gården slagit igen året innan? Kanske någon av dessa som du tänker på. Jag gillar Faros men åker inte dit för matens skull så vi intog många måltider på andra ställen på ön. Det bästa ställer Rock Café kanske det hette var alltid fullt eftersom vi åt grekisk middagstid. Baren Gorgona serverade några enkla rätter som var ok men inte mer.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-04-28, 16:22
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Mat i Faros

Er lunch såg riktigt god ut, Kari, så jag måste få fråga - vad de orange "bollarna" är för något? Och vad är det gula som ser ut som potatismos?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-04-28, 17:04
Suzs avatar
Suz Suz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Bohuslän
Inlägg: 119
Standard Sv: Mat i Faros

Jag tycker det är synd att ni missar Faros, även om det inte är den bästa maten i grekland. Vi var väldigt bortskämda då vi kom eftersom vi kom direkt från Almirida på Kreta där allt smakade toppen. Restaurangerna vid stranden som man promenerade till var bra när vi var där. Sedan kan man ju göra som vi, lägga krutet på lunchen och äta grillspett eller liknande på kvällen. Det misslyckas ingen med...Det finns massor av bra utflykter att göra från Faros och vi åt massor av bra mat den veckan vi var där. Vathy är som Netwolf nämnde ett höjdarställe med fina stränder och god mat.

Slutligen: Att sitta på kvällen vid någon av de små restaurangerna direkt på stranden i Faros, med fötterna nedgrävda i sanden slår det mesta. Då smakar även den enklaste maten gott....
Hoppas ni inte missar faros
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-04-28, 18:00
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Mat i Faros

quote=Siri A;126710]Er lunch såg riktigt god ut, Kari, så jag måste få fråga - vad de orange "bollarna" är för något? Och vad är det gula som ser ut som potatismos?[/quote]

Bollene er en Sifnosspesialitet " Tirokeftedes/osteboller"
- og det som ser ut som potetmos.... e r akkurat det, Siri

Det er "Skordalia", den kan lages både av brød og poteter og kan være fra nesten flytende (da er det veldig mye olje i den), til den konsistensen du ser på bildet.
Hvitløkmengden ( skordo = hvitløk) varierer også, om du ikke har smakt skordalia så anbefaler jeg deg å forsøke!
Jeg foretrekker den faste varianten, lager den slik her hjemme og, vi bruker den til både stekt/grillet fisk og kjøtt

Kari
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-04-28, 19:02
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Mat i Faros

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Vet inte när du var där. Jag var där när Anna Lind mördades och då hade en bra taverna som serverat mycket från den egna gården slagit igen året innan? Kanske någon av dessa som du tänker på. Jag gillar Faros men åker inte dit för matens skull så vi intog många måltider på andra ställen på ön. Det bästa ställer Rock Café kanske det hette var alltid fullt eftersom vi åt grekisk middagstid. Baren Gorgona serverade några enkla rätter som var ok men inte mer.

Eva
Vi bodde på det ekologiska stället som hade slagit igen året innan, vi var alltså där samma år. Det närmare stället jag tänkte på hittar man så här: Man kliver av bussen nere på kajen. Man går inte mot stranden, i stället går man upp och över backen precis bredvid kajen, uppe på backen finns ett flertal boenden som vi aldrig testat men några verkar ganska bra. Efter backen går man ner mot en liten vik och där inne i viken finns en taverna som jag tror att serverade klart godkänd mat.

Det känns som att jag är dålig att förklara vägen men det är lite svårt då jag inte riktigt minns heller.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-04-28, 19:53
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Mat i Faros

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Bollene er en Sifnosspesialitet " Tirokeftedes/osteboller"
Har läst om dem, låter smaskens!

Citat:
- og det som ser ut som potetmos.... e r akkurat det, Siri
Misstänkte nästan det ett tag!!!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-04-28, 21:40
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Mat i Faros

Janerik Tack för tipsen. Jag lovar att avlägga en fullständig restaurantguide när vi återkommer. Annars finns ju alltid ouzo mezé eller???

Åse
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-04-29, 09:23
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Mat i Faros

Jag hade blivit rekommenderad en bra taverna vid hamnen i Kamares men hamnade av misstag på fel taverna vilket visade sig vara ett lyckokast för där serverades gudomligt god mat. Tyvärr gjorde jag som vanligt och la inte namnet på minnet men den ligger inte allt för långt från ostbutiken där den lagrade underbara sifnososten finns. I Kastro åt jag och sonen en god måltid vilket smakade extra bra efter vandringen från Faros.

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-04-29, 09:41
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Mat i Faros

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
inte allt för långt från ostbutiken där den lagrade underbara sifnososten finns.
En fråga om sifnososten!

Måste osten förvaras i kylväska, eller går det bra att transportera den som den är?? Om vi köper osten blir det på morgonen, och på kvällen är vi hemma i Sverige, igen. Håller den sig fräsch?
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-04-29, 10:58
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Mat i Faros

Det är inga problem att transportera den vällagrade osten. Jag hade den i ryggsäcken hela em och först ganska sent på kvällen stoppade jag in den i kylen på hotellet i Aten. Osten är förpackad i ca 1 kg storlek och den är rullad i aska med lite lag i plastförpackningen. Lagringen gör att den är mycket hållbar. En god grekisk vän brukar ta med ost hem till mig när han besöker familjen i Aten så numera finns den nästan alltid i min kyl. Jag äter den i omelett eller på smörgås. Den är mjukare när den är nyöppnad men hårdnar om den blir liggandes. River den även i ex köttfärsssås samt över briam och andra rätter. Har blandat den med fetaost, lök och tomater och tillagat i ugnen. Blir väldigt gott om man gillar den speciella smak som osten har.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT