Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Zakynthos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-09-09, 18:23
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 232
Standard Ospecat - bankomater?

Hej!

Det blev Grekland i år även om vi inte hade planerat det...!
Åker på tisdag 13/9 på en ospecad resa (Apollo) så vi vet inte var vi hamnar.

Du som varit på Zakynthos - fanns det bankomat i "din" stad????

Antar att det finns bankomater på de flesta ställen men kan ju vara bra att veta innan man åker om man "måste" växla in hela reskassan.


Tack på förhand!

Åke
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-09-09, 19:34
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Ospecat - bankomater?

Tror inte ni behöver oroa er, bankomat finns säkert på Zakhyntos. Hör med resebolaget, de vet säkert!
Fixa några euro bara så ni har innan ni hittar automaten

Trevlig resa! /Janet
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-09-09, 23:06
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Ospecat - bankomater?

Citat:
Ursprungligen postat av ford prefect
Hej!

Det blev Grekland i år även om vi inte hade planerat det...!
Åker på tisdag 13/9 på en ospecad resa (Apollo) så vi vet inte var vi hamnar.

Du som varit på Zakynthos - fanns det bankomat i "din" stad????

Antar att det finns bankomater på de flesta ställen men kan ju vara bra att veta innan man åker om man "måste" växla in hela reskassan.


Tack på förhand!

Åke
Jag såg bankomater i Zakynthos stad och i Laganas (där jag var på "studiebesök" en kväll ). Det finns säkert i de andra större turistorterna också, men det kanske någon annan får bekräfta. I den lilla byn Agios Nikolaos på norra delen av ön fanns det i alla fall inga bankomater - men som tur var kunde man betala med Visa på en del ställen...

Ruby
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-09-10, 08:28
anderss anderss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 53
Standard Sv: Ospecat - bankomater?

Hej,
gå in på Visa eller Mastercard's hemsidor så kan du söka på vart det finns uttagsautomater. Körde en sökning på Milos från MC och hittade 7st. Testade också Zakynthos och fick träff på 13st. Man blir nästan lite misstänksam om det kan stämma. Ska göra en liten "uppdrag granskning" nu när vi kommer till Milos för att se om det stämmer.

Hemska tanke om någon frågar vad man gjorde på semestern och man blir tvungen att svara "kontrollerade uttagsautomater".
/anders

Senast redigerad av anderss den 2005-09-10 klockan 08:47.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-09-10, 15:40
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 232
Standard Sv: Ospecat - bankomater?

Hej Anderss

Gjorde som du sade - kollade på Mastercard men jag hittade bara 5 bankomater (Alykes, Kalamaki - 2 st, Laganas, Tsivili) - hur hittade du 13 st???

Dessa fyra orter flyger Apollo på - den femte, Argassi, har tydligen ingen bankomat.

//Åke
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-09-10, 19:30
anderss anderss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 53
Standard Sv: Ospecat - bankomater?

Hej,
jag tolkar det som att det finns en på:
Springtours
ARGASSI
ZAKYNTHOS, 29100 GRC
Travel Agency
24-timmarsservice
- MDS-CITISHARE

Men jag gjorde en sökning på där jag bor och ser att vissa automater är dubbelregistrerade under olika företagsnamn.

/anders

Senast redigerad av anderss den 2005-09-10 klockan 19:35.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-09-10, 19:57
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Ospecat - bankomater?

Det är väl klart att det finns bankomater i alla turiststäder i Grekland! Det behöver man inte ens fundera över! Frågan är möjligen om det finns en eller flera.

Jag träffade redan i början av 90-talet på svenska turister i svenska fjällvärlden som blev förvånade över att det inte fanns bankomater i vissa byar med mindre än 100 bofasta... Jag blir minst lika förvånad över att höra att frågan ställs när det gäller grekiska städer som är flera gånger så stora - år 2005. Grekland är ju ett modernt samhälle när det gäller allt vad teknik heter!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-09-10, 22:53
anderss anderss är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 53
Standard Sv: Ospecat - bankomater?

Håller med Elisabet att det framöver, kanske redan idag, kommer att finnas flera uttagsautomater i Grekland än här i Sverige.
Som kuriosa kan jag nämna att jag under del av 80-talet arbetade med service av dessa ting, bl.a. när Föreningssparbanken bytte ut sin första generation. Hade en gammal maskin stående i källaren tills jag kom till "mina sinnes fulla bruk" och förpassade den till soptippen.
/anders
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-09-10, 23:42
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Ospecat - bankomater?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Det är väl klart att det finns bankomater i alla turiststäder i Grekland! Det behöver man inte ens fundera över! Frågan är möjligen om det finns en eller flera.
Fast det beror ju faktiskt på vart man ska. Alla turistorter i Grekland är ju inte städer. Jag har varit med om att behöva åka en bra bit för att kunna ta ut pengar, t.ex. nu i somras på Kefalonia och Lefkas och som sagt också på Zakynthos där vi bodde i en liten by.

Däremot så tolkar jag det också som att det finns bankomat i Argassi - och gör det inte det så är det inte långt till Zakynthos stad där det garanterat går att ta ut pengar.

Ruby
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-09-11, 08:43
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Ospecat - bankomater?

Citat:
Ursprungligen postat av anderss
Hade en gammal maskin stående i källaren tills jag kom till "mina sinnes fulla bruk" och förpassade den till soptippen
Häftigt! Men så bra att du inte lät den stå kvar och samla stagnerad energi (jag har blivit en sann feng shuiist och ryser vid tanken på saker som bara står )


När det gäller bankomater så står det ju på resebolagens hemsidor om (läs: att ) det finns bankomat på alla deras charterorter.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-09-11, 09:42
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ospecat - bankomater?

Klart det inte finns bankomater i små byar och på små öar där post och bank saknas men som Elisabet skriver finns det ju inte heller i små byar i Sverige eller på öar som Norrbyskär. Enklast är det väl att växla hemma på Forex för dom första dagarnas förbrukning och sen orientera sig mot en bankomat.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-09-11, 10:29
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 232
Standard Sv: Ospecat - bankomater?

Med skammens rodnad på kinderna citerar från Apollos hemsida:

"Kreditkort:

Kreditkort accepteras i begränsad omfattning. Kontantuttag på Visa/MasterCard kan göras på bank och vissa växlingskontor. Uttagsautomater finns på alla Apollos orter."

Förstår inte varför jag nojade till mig - vi har rest till Grekland de fyra senaste åren och aldrig haft problem med bankomater...

//Åke
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-09-11, 10:37
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Ospecat - bankomater?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Klart det inte finns bankomater i små byar och på små öar där post och bank saknas men som Elisabet skriver finns det ju inte heller i små byar i Sverige eller på öar som Norrbyskär. Enklast är det väl att växla hemma på Forex för dom första dagarnas förbrukning och sen orientera sig mot en bankomat.
Det var väldigt vad ni var svåra att övertyga! Här kommer därför ett par väldigt konkreta exempel:

* I Agios Nikitas på Lefkas västkust finns ingen bankomat trots att det är en turistort och trots att det går charter dit med Ving.

* I Lourdas/Lourdata på södra Kefalonia finns ingen bankomat trots att det är en turistort. Närmaste bankomat finns i huvudstaden Argostoli.

Båda dessa är turistorter och inte "små byar". Att det däremot inte finns någon bankomat i den lilla byn Agios Nikolaos på norra Zakynthos förvånar mig inte lika mycket, för där är det ovanligt med turister. Så är det inte på de två ovannämnda ställena, där vimlar det av turister.

Ruby
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-09-11, 11:15
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Ospecat - bankomater?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Grekland är ju ett modernt samhälle när det gäller allt vad teknik heter!
Mja... det råder det delade meningar om

Senast redigerad av anoula den 2005-09-11 klockan 11:18.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-09-11, 11:30
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Ospecat - bankomater?

Citat:
Ursprungligen postat av anoula
Mja... det råder det delade meningar om
Ja 'ALLT' är nog inte rätt ord Men när det gäller automatiska pengatransaktioner så tror jag nog det stämmer.

Ruby, du kanske missade poängen i det jag skrev. Det jag ville säga var att jag tycker det är anmärkningsvärt att många svenskar tycks förutsätta att det finns bankomat i varje by i Sverige, men undrar om det finns det i städer i Grekland som är betydligt större!
Det betyder inte att jag tror att det finns bankomat i varenda by i Grekland.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-09-11, 14:36
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ospecat - bankomater?

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
Det var väldigt vad ni var svåra att övertyga! Här kommer därför ett par väldigt konkreta exempel:

* I Agios Nikitas på Lefkas västkust finns ingen bankomat trots att det är en turistort och trots att det går charter dit med Ving.

* I Lourdas/Lourdata på södra Kefalonia finns ingen bankomat trots att det är en turistort. Närmaste bankomat finns i huvudstaden Argostoli.

Båda dessa är turistorter och inte "små byar". Att det däremot inte finns någon bankomat i den lilla byn Agios Nikolaos på norra Zakynthos förvånar mig inte lika mycket, för där är det ovanligt med turister. Så är det inte på de två ovannämnda ställena, där vimlar det av turister.

Ruby
Agios Nikitas är väl en by av inte allt för betydande storlek. Åtminstone när jag var där var det en riktig håla men det är ju ett tag sen.

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-09-11, 15:21
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Ospecat - bankomater?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Ja 'ALLT' är nog inte rätt ord Men när det gäller automatiska pengatransaktioner så tror jag nog det stämmer.
Så långt är vi överens. Såvida det inte är bankstrejk vill säga
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-09-11, 15:34
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Ospecat - bankomater?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Agios Nikitas är väl en by av inte allt för betydande storlek. Åtminstone när jag var där var det en riktig håla men det är ju ett tag sen.
Jag skulle också klassa Agios Nikitas som by, men det var fullt med turister där redan i mitten av juni i år. Dessutom går det som sagt charter dit, så en turistort är det allt.

Det jag försöker säga är att den här trådens ursprungliga fråga inte alls var obefogad. Det är inte självklart med bankomater överallt - t.ex. inte på turistorterna i den joniska övärlden.

Ruby

Senast redigerad av Ruby den 2005-09-11 klockan 15:43.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2005-09-11, 19:14
mimi mimi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 30
Standard Sv: Ospecat - bankomater?

Det finns två bankomater i Argassi!

Mimi
Svara med citat
  #20  
Gammal 2005-09-11, 19:54
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Ospecat - bankomater?

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
Jag skulle också klassa Agios Nikitas som by, men det var fullt med turister där redan i mitten av juni i år. Dessutom går det som sagt charter dit, så en turistort är det allt.

Ruby
Grekisk semester-idyll

Tommy
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT