Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-03-31, 12:28
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Äntligen vår!

Solen värmer igen! Inte ens den intensiva nordvästan förmår dölja detta faktum. Sen i november har jag stängt in mig, krupit ihop, huttrat, muttrat, satt på mig en tröja till, dragit på dubbla yllesockar, använt mössa inne, druckit oändliga mängder hett te, men frusit likafullt. På kvällen har jag snabbt krupit in under det jättetjocka täcket med en hetvattensflaska, sockar och flanellpyjamas...inte sen barndomen i Jämtland har jag haft en flanellpyjamas...lagom tills sängen blivit varm har min man kommit nerkrypande med iskalla fötter!..-FYY!

Det är KALLT här om vintern. KALLT! Gå ut och sätt dig i garaget i oktober får du se. Rått och kallt.

Nu frågar du givetvis--men varför värmer ni inte upp huset, finns det inte element, kaminer, öppna spisar, har ni inte el, gas, fotogen, ved, vad som helst???

Jodå, jodå. Huset är modernt och väl isolerat. Dubbla fönster. Men stengolv! Högt i tak! Ingen centralvärme. Jättedyr el. Ingen skorsten.

Vi har massor av element och värmefläktar och luftkonditioneringsapparater. Men vi är envisa. Snåla är vi också. Inga småbarn som ska kravla på golven. Dom där månaderna är ju snart över, låt oss stå ut. Koka mera te.

Du har väl hört om norrlänningen som blev erbjuden att köpa trädgårdsmöbler. Han sa som så: den där lilla stunden kan man väl sitta på sparken...

Tja, det gäller för oss med, omvänt.

Men nu värmer solen igen! Bort med långkalsonger, tjocka täcken, mattor. Alla husmödrar hänger ut filtar, täcken, överkast till vädring. Varenda balkongräcke är fullt med nytvättade mattor. Fönsterluckor slås upp. Den ljuvliga tiden måste avnjutas till fullo- för snart kommer värmen, hettan, saharavindarna som svetslågor dag och natt.

Då älskar jag stengolven.

Ordet lagom finns inte på grekiska.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-03-31, 21:00
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Äntligen vår!

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Det är KALLT här om vintern. KALLT! Gå ut och sätt dig i garaget i oktober får du se. Rått och kallt.
Jag vet hur det känns vintertid, inte här utan i norra Grekland, när fukten rinner utefter väggarna och där det nästan kommer istappar från duschen - Då är det jäkligt gott att ha en rejäl fleecejacka och byxa att värma upp sig i efter den rekordkorta duschen. BRRRR

//Zanét
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-04-01, 07:30
ewa.cs avatar
ewa.c ewa.c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Aigina
Inlägg: 56
Standard Sv: Äntligen vår!

Hej alla!

Jag måste bara hålla med. Jag är precis nerflyttad till Aigina och bor i en jättefin nybyggd lägenhet, men fy så kallt det har varit!!!!!!

Vi har också element där man kan ställa in hur många grader man vill ha i hemmet, men vi fick räkningen häromdagen för 3 månader - 360 Euro!!!!

Så nu är det tur att det blir varmare snart för nu sätts inga element på längre. Stickad tröja och tofflor gäller fortfarande. Hade nog inte trott att jag skulle frysa så mycket som jag gjort, i Grekland

Min pojkvän och mamma skrattar åt mig, hur kan jag frysa som kommer från kalla Sverige? Men det är en annorlunda, rå kyla som jag inte är van vid!

Sommaren får gärna komma nu - för min del

Hälsn
/Ewa
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT