Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2006-07-24, 09:59
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Några frågor om Rhodos...

Citat:
Ursprungligen postat av rhodosfanast
Det har varit i många år att man skall ha visum för att åka till Turkiet ifrån Rhodos o det står även i alla resebolagskataloger o reseledarna berättar oxå om det..
Svenska medborgare behöver inte visum för att åka till Turkiet. Eftersom du skriver att det står så i katalogerna kollade jag på Apollos hemsida och där står det tydligt att man inte behöver det. Ids inte kolla fler bolag, men det skulle förvåna mig storligen om de har felaktig information om en sådan sak.

Senast redigerad av Elisabet den 2006-07-24 klockan 10:03.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2006-07-24, 10:09
patrikiden patrikiden är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 5
Standard Sv: Några frågor om Rhodos...

Jag kollade hos turkiska ambassaden i rhodos angående detta.

Svenska medborgare behöver inte visum. Är du inte svensk(min fru är ifrån Guyana), så får man ändå åka med till marmaris över dagen utan visum om det arrageras av resebyrån, i mitt fall apollo.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2006-07-24, 10:12
t-rex t-rex är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 8
Standard Sv: Några frågor om Rhodos...

Tack!
Då har jag fått svar på den frågan iallafall.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2006-07-24, 11:39
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Några frågor om Rhodos...

Patrikiden: den där utflykten låter förfärlig. Det låter ju mycket bättre att åka över på egen hand.

En sak bara: det där med brödet på restaurangerna är inget trick, det ingår alltid bröd i dukningen. Antingen står det med som kuvertavgift eller separat på notan men oavsett vilket får man alltid betala för det.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2006-07-24, 12:12
patrikiden patrikiden är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 5
Standard Sv: Några frågor om Rhodos...

Vi behövde i alla fall inte betala för bröd eller dressingen, eftersom vi argt påpekade att vi inte hade ätit av någon av dessa.

Angåede marmaris, så tycker jag också att man skall åka själv, det blir billigare också, vi betalade 62 euro via apollo, tror att en tur/retur biljett kostar runt 40 euro, om jag minns rätt.

Men sedan så är ju det turkiska folket inte alls lika vänliga som grekerna. Jag tappade lusten för att åka till turkiet någonsin igen, blää.

MVH Patrik
Svara med citat
  #26  
Gammal 2006-07-24, 12:17
patrikiden patrikiden är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 5
Standard Sv: Några frågor om Rhodos...

Bussen till Faliraki kostar 1.70 euro. Vi bodde på ett hotel Sofia som låg vid stranden och Mc Donalds, de hade rum mellan 17-22 euro. De bästa rummen hade air condition. Men en liten varning här, AC kan göra er sjuka.
Hände oss så klart :-(

Sedan är det inte alls så mycket svenskar. Mest blandat folk från alla håll.
Det finns bara en svensk ägd bar i faliraki, kom dock inte ihåg vad den hette.

// Patrik

Senast redigerad av inkfish den 2006-07-24 klockan 12:21. Anledning: Otillåten länk borttagen
Svara med citat
  #27  
Gammal 2006-07-24, 14:09
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Några frågor om Rhodos...

Svenska medborgare behöver inte visum till Turkiet oavsett om resan sker från Sverige eller Grekland.

Eva
Svara med citat
  #28  
Gammal 2006-07-24, 20:03
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Några frågor om Rhodos...

Trist erfarenhet du fick med maten. Rodos stad har gott om turistfällor med dålig mat - men där finns också fantastiskt bra restauranger med överjordisk mat.

Dessutom är de betydligt bättre på grekisk mat än på biff med bearnaisesås.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2006-07-24, 21:27
patrikiden patrikiden är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 5
Standard Sv: Några frågor om Rhodos...

Visst fanns det bra mat ställen också. Tyckte faktisk att restaurangerna i Faliraki som jag testade där var bättre äni rhodos. Fast det är ju många restauranger jag inte varit på.

Sedan varför jag käkade biff med beainese, är inte för att jag inte tycker om grekisk mat. Tvärt om, älskar maten, men det blir förmycket att äta det varje gång.

Men som vanligt så finns det bra och dåliga saker, precis som allt annat i världen. Inget man kan dra alla över en kam.

Grekland och portugal har i alla fall den godaste maten av alla de länder som jag varit i.

:-)

MVH Patrik Iden

Senast redigerad av patrikiden den 2006-07-24 klockan 21:29.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2006-07-27, 19:10
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Några frågor om Rhodos...

Det är stor skillnad på resebyrår o deras reseledare. Sen Ving blev My travel så har deras guider blivit mycket sura o buttra...Fritidresor har jätte vänliga guider för dom har en hårdare skola för att bli guider o sköter dom sig inte på ett ställe under säsongen så får dom inte komma till något nytt resemål..O på Fritidresorsbutiker sitter många som har varit fd reseledare innan o har stor kunskap...

Rhodos är en underbar ö men just nu blåser det o är inte merrän 26 grader i skuggan så vi här hemma har det varmare...

Har idag varit o köpt Grekiskvatten melon som ligger på kylning för att ätas ikväll o drömma om Rhodos..
Svara med citat
  #31  
Gammal 2006-07-29, 09:33
ellamaria ellamaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 6
Standard Sv: Några frågor om Rhodos...

Ni skall absolut besöka södra Rhodos, Gennadi, Kattavia t.ex. jättefina typiska grekiska byar. Stranden i Gennadi är fin, förresten är hela södra Rhodos fullt av stränder där du ibland kan vara alldeles ensam. Besök också Prassonisi, underbara sandstränder men också många vindsurfare.
Södra Rhodos är UNDERBART, stanna också till på restaurangen Ambrosia som ligger vid stora vägen vid infarten till Gennadi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT