Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Milos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-07-30, 19:38
sofebe sofebe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2015
Inlägg: 6
Standard Köpa lägenhet på Milos

Hej!

Jag önskar köpa en liten två rumslägenhet på Milos. Finns det någon mäklarfirma jag kan kontakta? Andra tips? Hälsningar Sofia
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-07-30, 20:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Köpa lägenhet på Milos

Citat:
Ursprungligen postat av sofebe Visa inlägg
Jag önskar köpa en liten två rumslägenhet på Milos. Finns det någon mäklarfirma jag kan kontakta? Andra tips?
Skulle tro att det är bästa att kontakta mäklare på plats på Milos. Det är krångligt att köpa hus i Grekland, och jag tror att det gäller detsamma med lägenheter. Varför inte börja med att långtidshyra?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-07-31, 08:17
sofebe sofebe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2015
Inlägg: 6
Standard Sv: Köpa lägenhet på Milos

Finns mäklare på Milos?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-07-31, 09:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Köpa lägenhet på Milos

Citat:
Ursprungligen postat av sofebe Visa inlägg
Finns mäklare på Milos?
Jag tror att det finns flera. Här är en: http://www.milostravel.com/realestate_en.asp

Sedan finns det mäklare som säljer på många öar (bland annat Milos), som denna mäklarfirma.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-07-31, 11:05
sofebe sofebe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2015
Inlägg: 6
Standard Sv: Köpa lägenhet på Milos

Tack!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-07-31, 12:22
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Köpa lägenhet på Milos

Vi har i omgångar köpt lägenhet/hus i både Italien och Spanien. Vi har dock inte kvar någon fastighet utomlands. Vi har i båda fallen börjat med att långtidshyra, 1 år. Så, jag håller helt med Mr. Kalimera, alltså börja med att långtidshyra, helst även under vintern.
Under tiden man hyr kan man känna efter, är det verkligen värt det? Samtidigt kan man titta runt, kolla upp läget, prisläget, o s v, allt i lugn och ro.
Man bör också fundera lite på längre sikt, hur länge skall man äga fastigheten? 10 år? 15 år? Jag vet inte vilka kostnader tillkommer när det gäller fastighetsköp i Grekland, jag kan ingenting om fastighetsmarknaden i Grekland. Man skall dock beakta alla kostnader under en viss period, säg 10 eller 15 år, alla avgifter vid inköp, och sedan fastighetskatt, diverse avgifter för "bostadsrätt", drift, reparation, underhåll, o s v. Flera kostnader tillfaller inte hyresgästen. Slå ut kostnaderna på 10 eller 15 år, för både att hyra och att köpa, och så kan man ställa sig frågan om det verkligen är värt att köpa. För oss när det gäller fastigheten i Italien så gick det jämnt ut när vi väl sålde det. Fastigheten i Spanien gav oss en liten vinst när vi sålde, men inget märkvärdigt. Alltså, inget som motiverar att äga en bostad utomlands, i alla fall inte för oss. I båda nämnda länder var det mycket krångel under köpprocessen, och naturligtvis osäkerhet och rädsla då vi inte pratade spanska/italienska. Så, det här är vår egen erfarenhet av att äga bostad utomlands, dock inte i Grekland.
Lycka till.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-07-31, 15:52
sofebe sofebe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2015
Inlägg: 6
Standard Sv: Köpa lägenhet på Milos

Tack för synpunkter och inlägg!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-07-31, 16:56
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Köpa lägenhet på Milos

Det finns bara ett råd om du är intresserad av att köpa lägenhet i Grekland. Hyr först. Att köpa en lägenhet i Grekland är som att köpa ett hus. Tänk dig att du gör en tårtbit av din lägenhet och lyfter ut den ur fastigheten så är det just det du köper. Det finns inga speciella lagar som gäller lägenheter utan det är samma som för hus. Ett annat exempel. Du köper andra våningen i en fastighet. Det är som att du i Sverige köper ett parhus. Lagfarten blir horisontell istället för vertikal.
Du måste ha en jurist. Det finns inget register över fastigheter eller lägenheter så du måste själv förvissa dig om att säljaren har rätt att sälja lägenheten. Kostnaderna är svåröverskådliga i förväg.

Grekland är ett land där du behöver kontakter när du gör affärer, speciellt på landsbygden. Genom att hyra får du möjlighet att lära känna byn och dess invånare. Du klarar dig inte utan kontakter i nåt sammanhang och det är viktigt att bli vän med åtminstone några bybor.

Jag hyr en lägenhet i ett hus som sakta håller på att förfalla därför att de andra 15 lägenhetsägarna inte har pengar att göra de reparationer som skulle behövas. Huset är tjugo år gammalt och ingen lägenhet har bytt ägare på annat sätt än genom arv eller gåva inom familjen.
Efter sex år klarar vi oss utmärkt. Vi vet precist vem i byn som kan fixa vad det nu är vi behöver fixa. Och man väljer i byn annars kan man bli kokt.

Så snälla hyr först - det kan bli början till ett långt och spännande liv i Grekland.

Du kan även köpa boken "Ett nytt liv vid vägens ände - om mat, människor och konsten att köpa hus" av Joanna Nicklasson-Mlynarska och Mikael Backman som många av Kalimeravännerna läst. Vill du köpa ett eller flera ex kan du gå in på Joannas hemsida: http://polenkunskap.se/. Där, under ”Reseskildringar” finns ”Grekland” (Lesvos-boken alltså) och under ”Kontakt” står det hur du beställer den.

Mycket nöje och lycka till
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-07-31, 17:34
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Köpa lägenhet på Milos

Mycket intressanta, tankvärda och kloka ord Claes! Tack.
Man kan efter Claes inlägg konstatera att det är mycket lättare att köpa hus/lägenhet i Spanien, Frankrike eller Italien än i Grekland.
Man kan grovt säga att kostnaden för fastighetsköp i de tre nämnda länderna landar på mellan 10 och 20%, beroende på olika avgifter. I Spanien hamnar det ofta omkring 12-13%.
Det är ändå läskigt att stå där framför Notarius Publicus och säljare, ofta två helt okända personer i ens liv, och skriva under ett köpekontrakt vars innehåll man inte begriper, i bästa fall några få ord. Vi gjorde det två gånger, vi klarade oss utan att bli lurade, men läskigt var det. Nej, vi har inte ångrat oss (det gick ändå bra), men vi lärde oss att det hade gått minst lika bra att långtidshyra (möblerad!) och därmed sluppit rädsla och osäkerhet när man köper.

Senast redigerad av RobEri den 2015-07-31 klockan 17:54.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-07-31, 18:03
sofebe sofebe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2015
Inlägg: 6
Standard Sv: Köpa lägenhet på Milos

Instämmer i era inlägg och tackar för era synpunkter!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-07-31, 19:37
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Köpa lägenhet på Milos

Ylva och jag ångrar inte för ett ögonblick vårt köp av hus på södra Kreta för 21 år sedan. I dagens läge (och 21 år äldre) skulle vi välja att hyra bostad med längre avtal. Det är åtskilliga i vår omgivning, som hyr årsvis med 2-eller 3 årskontrakt. Det går bra att få en hyra på 20-30€ per månad. Råden som Claes lämnat är utmärkta. De överensstämmer med råden på vår tråd "Jannis och Ylvas hörna". Ett problem som återstår för oss (någon gång framöver) är att sälja! För att köpa bostad i Grekland behövs advokat att lita på eller grundliga kunskaper i språket.
Lycka till / Jannis
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-07-31, 20:15
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Köpa lägenhet på Milos

20-30€ per månad? Hur stor är en sådan bostad? Nära kusten?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-07-31, 20:48
frank frank är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 153
Standard Sv: Köpa lägenhet på Milos

Mkt intressant läsning!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-07-31, 20:54
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Köpa lägenhet på Milos

De jag kan relatera till ligger 500 - 1000 m från den utmärka stranden "Megalo Paralia" = Long Beach i Koutsounari, båda med utsikt mot havet. Storleken är i ena fallet allrum med kök och två sovrum. I det andra fallet endast 1 sovrum. Det finns fler lägenheter i byn och i grannbyarna!
/ Jannis
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-07-31, 22:18
sofebe sofebe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2015
Inlägg: 6
Standard Sv: Köpa lägenhet på Milos

Vill också tacka för alla lyckoönskningar!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-07-31, 22:40
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Köpa lägenhet på Milos

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
De jag kan relatera till ligger 500 - 1000 m från den utmärka stranden "Megalo Paralia" = Long Beach i Koutsounari, båda med utsikt mot havet. Storleken är i ena fallet allrum med kök och två sovrum. I det andra fallet endast 1 sovrum. Det finns fler lägenheter i byn och i grannbyarna!
/ Jannis

För 20-30€ per månad?
Hur mycket ungefär är driftkostnaden (el, vatten, avfall, etc)?
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-08-01, 10:07
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Köpa lägenhet på Milos

Vatten- och sopavgifter är mycket små. Vattenkvaliten hög!Elkostnaderna beror naturligtvis på om ni ska vara boende på vintern och hur varmt ni vill ha det inomhus då. Knappast över 50 € för en vintermånad.
Den av mig nämnda hyreskostnaden gäller för hyra under 2 eller 3 år. Man ska alltså förhandla.
/ Jannis
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-08-01, 10:26
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Köpa lägenhet på Milos

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Vatten- och sopavgifter är mycket små. Vattenkvaliten hög!Elkostnaderna beror naturligtvis på om ni ska vara boende på vintern och hur varmt ni vill ha det inomhus då. Knappast över 50 € för en vintermånad.
Den av mig nämnda hyreskostnaden gäller för hyra under 2 eller 3 år. Man ska alltså förhandla.
/ Jannis

OK, jag förstår. Men du menar nog 200-300 € per månad, inte 20-30 € per månad, eller?
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-08-01, 10:50
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Köpa lägenhet på Milos

Ja, tänk vad en 0-a som jag kan göra! Jag såg det inte. Det var bra du gjorde det!
/ Jannis
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-08-01, 11:18
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Köpa lägenhet på Milos

Tack!
Finns det möjlighet att hyra möblerad, åtminstone basmöblerad?
Alternativ som auktioner, loppis, second-hand, o s v, finns det?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT