Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa med funktionsnedsättning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-01-11, 15:37
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Flygresan

En fantastisk tråd som jag hoppas kan ge massa information till alla som pga någon fysisk åkomma inte har tänkt sig en Greklandsresa förr.

Själv har jag tidigare under många år jobbat med handikappade och människor med begränsad rörelseförmåga på Stockholm-Arlanda och här kommer några tips från mig.

Alla oavsett mobilitet kan flyga. På flygplatserna runt om i Sverige finns all den hjälp man behöver för att kunna ta sig från incheckning till sitt säte ombord på flygplanen.
Många med rullstolar, rollatorer, synfel, hörselhandikapp åker med flyget och tar del av dessa tjänster.
På Arlanda är det Swedavia som sköter detta arbete.

Redan när man gör sin bokning ska man berätta om man behöver extra hjälp pga handikapp.
Rullstol med vikt och måttangivelser.
Kan man själv ta sig från rullstol till flygplansstol eller behöver man någon form av bärhjälp?
Synskadade med ledarhund är välkomna.
Behöver jag extra hjälpmedel med mig i bagaget (handbagaget).
Förklara allt för din resebyrå/flygbolag och när alla requester sedan är bekräftade är det bara att ge sig iväg.
Låt inte själva flygresan vara ett hinder.

Nu lämnar jag stafettpinnen vidare för er alla att ge tips om det handikappsvänliga Grekland.
Om någon har mer frågor om just Arlanda och själva flygresan kan vi fortsätta på den här tråden.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-01-12, 07:48
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Flygresan

Jag fortsätter lite på SteffTee's inlägg.

De flesta flygplatser inom både Norden och Europa har mycket bra hjälp tillgänglig om man sagt till i förväg och inte bara står där som en "Nice Surprise" och behöver hjälp. Det kan "strula" lite med lågprisbolagen men brukar oftast lösa sig.
RyanAir vågar jag inte ens tänka på.

Orosmomentet är oftast ankomstdestination "Grekland". Athens flygplats är bra och har suverän ledsagarhjälp, men det går inte att sitta som "tyst och snäll svensk" och tro att saker sköter sig självt. Man måste göra sin röst hörd och helst vara "en nagel i ögat" för personalen. Då händer det saker för då är du ett problem som måste lösas smidigt inför andra resenärer. Det enda dåliga är kvalitén på deras lånerullstolar. Sexkantiga hjul och kärvande framhjul är några exempel. Tyvärr kan man inte ta ut sin egen om man inte övernattar i Athen.
Hur man tar sig ner till Piraeus har jag inte provat, och det skulle vara roligt att höra från någon som gjort den resan.

När det gäller öar kan jag bara svara för Kreta och Santorini. Kreta(Xania) är nog uppfinningsrikast. Jag behöver hjälp på och av planet och det finns en bil med lyft för den tjänsten samt ledsagare. Vid en miss i bokningen så kom en gång två bastanta herr Grek ombord. Gjorde en "sittgunga" med armarna och helt sonika bar mig ner till bussen, propsade en sur malmötant att flytta på sig så att jag fick sitta. Vid terminalen kom sedan stolen fram och allt var frid och fröjd. Tur att jag inte skulle bo på samma ställe som tanten!

Santorini har en SkyLift som används till att lyfta av och på handikappade med. Bemötandet är ytterst trevligt och det var gräddfil genom passkontrollen plus att bagaget blev ihopplockat och utburet. Taxi ordnades fram före alla i kön. Så summeringen av servicen är utmärkt. Att sedan hotellet i Fira var en katastrof är en annan historia, men jag har aldrig sett så många trappor på ett "Lyxhotell" eller mött så otrevlig personal.

//Uffe
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-01-12, 08:45
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Flygresan

Eftersom jag älskar Kalymnos är det med sorg jag berättar att det är ytterst handikapp-ovänligt här, alltså för rörelsehindrade. Staden Pothia har jättehöga och ojämna trottoarkanter. Trafiken är tuff och med få alternativa gator om man vill ut ur stan. Ett fåtal stränder är tillgängliga för den som inte klarar backar och trappor.

Hotellstandarden vet jag inget om men kanske någon annan kan berätta om det.

Det finns ett stort antal kalymnier med svaga eller helt förlamade ben här: tidigare svampdykare. Några av de yngre har elrullstolar och vistas mycket på stan, trotsande trafiken och de bedrövliga trottoarerna. Andra har fyrhjulsmoppar och rör sig över hela ön, så det är inte omöjligt men klart besvärligt.

Andra hälsoproblem eller handikapp borde inte hindra någon från att komma hit, i synnerhet om man har sällskap. Attityderna är , vad jag vet, totalt positiva.

Det gäller att klara flygplanstrappor och liknande på båtarna förstås.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-02-01, 18:59
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Flygresan

När Hustru Birgitta i April 2012 blev sjuk och eländig på Kreta, då uppgav vi i samband med bokningen via Norwegian att Hustrun behövde assistans för att komma ombord på planet vid Chania Airport.

Det fungerade precis perfekt. Hustrun hämtades vid incheckningen och kördes i minirullstol till säkerhetskontrollen samt transporterades hon i bil ut till planet och kördes ombord med skylift.

Sak samma väl hemma på Arlanda , där väntade en man från transportservice vid planet att fixa landstigningen samt ombordstigningen på planet till Umeå.

Så res du med tillförsikt till övärlden. Glöm bara ej att uppmärksamma flygoperatören på att du behöver assistansservice, detta redan vid bokningen.

Arne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-02-03, 18:47
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Flygresan

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Det fungerade precis perfekt. Hustrun hämtades vid incheckningen och kördes i minirullstol till säkerhetskontrollen samt transporterades hon i bil ut till planet och kördes ombord med skylift.
Arne
Nåja, det var undertecknad som tog hand om Birgitta i rullstol från incheckningen, upp i hissen, förbi alla i säkerhetskontrollen och fram till dörren ut från gaten. Därifrån ut till flygplanet fick hon hjälp av personal från flygplatsen.
Gunilla
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT