Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-07-31, 11:30
Keso Keso är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 19
Standard Rhodos i slutet av september?

Hej

Har en fråga, har sett resor till Rhodos den 28 september och är ganska sugen på att åka.
Hur brukar vädret vara då?
Vill ju inte åka dit och märka att värmen har försvunnit

Vad har ni för erfarenheter?

Tacksam för svar
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-07-31, 12:22
Antouans avatar
Antouan Antouan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2007
Ort: Mellanskåne
Inlägg: 114
Standard Sv: Rhodos i slutet av september?

Hej!

Det är fortfarande varm och skönt både på land och i vattnet i september så jag skulle inte tveka en stund att åka ner...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-07-31, 13:14
kadria kadria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Bryssel, Belgium
Inlägg: 10
Standard Sv: Rhodos i slutet av september?

Det är den bästa tiden då där inte är så mycket turister men fortfarande sommarvärme och mycket varmt i vattnet. I fjol åkte jag ner den 8/10 och det var mellan 25-27 grader på dagarna och man kunde gå i kortärmat på kvällarna. Boka utan tvekan!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-07-31, 22:32
Hestia Hestia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 157
Standard Sv: Rhodos i slutet av september?

Instämmer!! Har varit på Rhodos i tre veckor under oktober månad och vädret var jättefint, ca 25 grader och varmt och skönt i havet. Någon kortare regnskur tillfälligt på fm eller em.

Så tveka inte, åk och njut av vackra trevliga Rhodos!!

Senast redigerad av Hestia den 2008-07-31 klockan 22:34.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-08-01, 00:19
Keso Keso är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 19
Standard Sv: Rhodos i slutet av september?

Tack för era svar, nu känns det bättre
Nu ska jag leta hotell.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-08-01, 07:34
Roditiss avatar
Roditis Roditis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 39
Standard Sv: Rhodos i slutet av september?

Ja jag kan bara hålla med föregående svar. Den bästa tiden jag har varit på Rodos är September och Oktober månad.

Stor skillnad jämfört med sommarmånaderna. Lugnare och tystare inte det här stressiga tempot som man kan känna av speciellt i Juli & Augusti.

Jag ska själv försöka komma ner igen i Oktober. Längtar varenda dag..
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-08-01, 09:33
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Rhodos i slutet av september?

Kan bara hålla med! Den tiden är perfekt, inte för varmt, men bara lagom, sköna kvällar, härligt i vattnet - så var det i alla fall förra året när vi hade en underbar vecka i början av oktober. Tveka inte, men boka, res och njut!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-08-04, 11:34
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Rhodos i slutet av september?

Brukar vara i Pefkos i början av oktober o. vädret är det bästa man kan tänka sig. Vattnet är varmt o. terpereturen nära till 30 grader o. lite över. Nätterna är nog svalare men det är bara positivt.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-08-05, 12:13
Kjell50s avatar
Kjell50 Kjell50 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Farsta
Inlägg: 147
Standard Sv: Rhodos i slutet av september?

Har varit på Rhodos i oktober 6 ggr och det är bästa tiden tycker jag. Lagom varmt och inte så mycket folk. Har haft otur en gång då det var ett riktigt regnoväder när jag kom ner. Det var 33 gr. på onsdagen men på söndagen när jag åkte dit så var det 13gr.
Ha det Kjell
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-08-05, 12:24
aris4s avatar
aris4 aris4 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 200
Standard Sv: Rhodos i slutet av september?

Hej hej!!
Kan bara instämma med de andra som tycker det är perfekt tid att åka i sep/okt.
Jag brukar istället vara på Kos så dags och även i början av juni som oxå är mycket bra.

Har nu tänkt att åka i slutet av September eftersom jag inte kunnat vara ner något i år. Jag åker förstås till Kos men ibland tar jag vägen förbi Rhodos eftersom man kan hitta billiga resvägar på Ticket/Apollo.

Vad jag nu vill fråga är om vad ni Rhodosfantaster vet om snabbgående båtar från Rhodos-Kos?
Vilka tider o vad det kostar ungefär.
Har tänkt att kanske åka från Örebro-Rhodos den 24:e Sep/ oneway för bara 298 kr. Men man kommer fram på natten så jag skulle vilja åka tidigt på morgonen den 25:e sep istället för att vänta till 18.00 på BlueStarFerries som jag brukar ta. De är perfekta annars men har ingen lust att sitta o vänta så länge.

Ge mig gärna tips på olika båtar, snabbgående eller vanliga färjor. Tack på förhand!!
Sanna
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-08-12, 18:54
Mr Saganaki Mr Saganaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: värnamo
Inlägg: 28
Standard Sv: Rhodos i slutet av september?

Hej Alla!
jag och min familj är hyffsat erfarna greklandresänärer men Rhodos har vi ännu inte betat av... Nu är det så att vi har tänkt att åka till Rhodos i början/mitten på oktober med en annan famlj som aldrig tidigare lämnat Sveriges gränser (annorlunda jag vet...)
och undrar om det är helt dött på shopping/nöjes och utelivsfronten på Rhodos vid den tidpunkten???
Eftersom det är deras första resa vill man ju inta dra ut dem på nån resa med ett igenbommat resmål! Vad jag har läst här ovan så verkar ju vädret vara perfekt speciellt till folk som kanske inte är så vana vid värmen...

tacksam för svar!
Mvh Mr Saganaki
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-08-14, 08:43
Kjell50s avatar
Kjell50 Kjell50 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Farsta
Inlägg: 147
Standard Sv: Rhodos i slutet av september?

Hej! Det mesta är öppet i början av oktober. Det är lugnt och fridfullt i oktober och det är ingen trängsel på kvällarna på resturanger och barer.
Och dessutom en behaglig temperatur dagarna, det kan blåsa lite på kvällarna ibland! Jag åker själv den 5 oktober för 8 gången!
Ha det så bra! H/ kjell50
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-08-23, 09:39
met met är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Växjö
Inlägg: 81
Standard Sv: Rhodos i slutet av september?

Citat:
Ursprungligen postat av Mr Saganaki Visa inlägg
maten är i mitt fall 75% av resan så nicket mr saganaki passar perfekt!
Tänk bara att starta kvällen med ett urplock på en 4-5 förrätter och sen nån riktigt fin lokal kötträtt (helst lamm) och sen avsluta med raki o nåt sött... drömmen hägrar...
Vi bodde på Forum Beach, systerhotellet men fick gå och äta en kväll på ert hotell pga av att vår mat var mindre bra..

På ert hotell har jag förstått att ni har några olika ställen att välja på, det finns en kinesisk, en italiensk och en annan mysig resturang vid havet samt att det nog också ingår Café hellas som jag tror kan ha lite grekiska rätter. I bufféresturangen på hotellet finns det inte så mycket grekiskt tyvärr. Det varierar ju lite mellan kvällarna men det är ingen grekisk känsla i det hela och man sitter i en ganska mörk resturang inomhus. Försök att boka så många kvällar som ni kan på de andra ställena ni har att välja på. Hotellet såg fint ut annars och poolen såg trevlig ut.
Ta med era vänner över men bil till östkusten och visa ett mer fint grekland vad det gäller bad då Ilayassos (det är där hotellet ligger, inte i Ixia) stränder inte är jätteroliga. Vi var på Tzambika beach och Anthony quinns bay - härligt. Och Rhodos stad är ju givet minst en kväll. Taxi in kostar 10 euro.

Ha en härlig resa
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-08-23, 13:05
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Rhodos i slutet av september?

Vi gillar Ilios som är lokal vitt vin.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-08-24, 16:56
BrittMs avatar
BrittM BrittM är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Åland
Inlägg: 76
Standard Sv: Rhodos i slutet av september?

Hej, hej!

Vi åker till Rhodos 28.9, första gången Rhodos för oss. Ska bo på Annapolis i Rhodos stad. Jag gillar inte alltför mycket värme så vi hoppas tidpunkten ska vara perfekt. Ser mest fram emot den goda maten och att få simma i varmt klart vatten. Härligt! Sen ska vi nog också hyra bil och åka runt lite. Skönt att ha en vecka att se fram emot efter ett ganska mediokert sommarväder...Problemet är bara hur jag ska gå hinna ner 15 kg på 5 veckor...

/Britt, Åland
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-08-24, 19:52
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Rhodos i slutet av september?


Du kommer nog trivas på Annapolis, det gjorde iallafall jag o dottern som var där i mitten av Juli. Ev. kommer jag att åka ner igen nästa sommar o kommer då bo på samma hotell igen (om det finns med i resebolagens utbud då vill säga) Jättetrevlig personal, rent o fint. Härlig pool, ett litet aber är att det finns några säsongsarbetande ungdomar där, som tydligen har bokat dom bästa platserna runt poolen så länge dom bor o jobbar på bargatan. Men det kan man leva med, när resten av hotellet är kanonfint. (inte alls avundsjuk på dig)
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-08-25, 12:31
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Rhodos i slutet av september?

Citat:
Ursprungligen postat av BrittM Visa inlägg
...att få simma i varmt klart vatten. Härligt! Sen ska vi nog också hyra bil och åka runt lite...
Problemet är bara hur jag ska hinna gå ner 15 kg på 5 veckor...
Hyr ni bil så rekommenderar jag en utflykt ända ner till södra spetsen, Prassonissi, där badar man i härligt klart vatten! Men det gör man också på många andra stränder på Rhodos. Men det var en fin dagstur, ner längs ena kusten och upp igen längs andra sidan. Speciellt längs östra sidan ligger den ena fina stranden efter den andra. Och andra trevliga ställen att besöka.
Ang. några kg för mycket: Gör en riktigt god tomat/grönsakssoppa till veckans vardagar, det skulle gärna betyda några kg i alla fall. Lycka till och trevlig resa!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-09-12, 13:31
nettus53 nettus53 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 6
Standard Sv: Rhodos i slutet av september?

HEJ!
Det är helt underbart nere på Rhodos i slutet på September och Oktober.Vi brukar åka denna tiden gjort så i snart över 25 år har haft tur med vädret hela tiden.Du har varmt och härligt vatten att bada i varma härliga kvällar innan man kommer hem till trista höst kvällar.
Så tveka inte ÅK.....
Vi är där från 24/9 en vecka finns på Norska baren...
Ha det gott Nettus.



Har en fråga, har sett resor till Rhodos den 28 september och är ganska sugen på att åka.
Hur brukar vädret vara då?
Vill ju inte åka dit och märka att värmen har försvunnit

Vad har ni för erfarenheter?

Tacksam för svar [/quote]
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-09-12, 17:14
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Rhodos i slutet av september?

Idag var det 32 grader i skuggan på Rhodos när jag pratade med min väninna där nere. Det hade varit lite svalare sedan vi åkte hem den 31 aug men nu hade värmen kommit tillbaka igen..
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-09-12, 23:33
TobiasH TobiasH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 22
Standard Sv: Rhodos i slutet av september?

Citat:
Ursprungligen postat av IRSA Visa inlägg

jättetrevlig personal, rent o fint. Härlig pool, ett litet aber är att det finns några säsongsarbetande ungdomar där, som tydligen har bokat dom bästa platserna runt poolen så länge dom bor o jobbar på bargatan. Men det kan man leva med, när resten av hotellet är kanonfint. (inte alls avundsjuk på dig)
du kan andas ut, vi är endast ett fåtal workers kvar, så runt poolen på Anapolis är det numera lugnt!
Daisy står förmodligen i sin poolbar och njuter av lugnet!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT