Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-07-03, 19:12
Sussi Sussi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Surte
Inlägg: 18
Standard Mat och nöjen i Rhodos stad..

Kom hem från Rhodos i måndags morse efter 3 härliga veckor. Här kommer nu en liten "uppdatering" av mat & nöjen.
Rekommenderar varmt:
Restaurang Meltemi (vid stranden förbi Elli) med toppengod mat. Åt Gemista, Souvlaki och framför allt Kalamares (färska) som var supergott.
Restaurang Indigo (i Saluhallen, mittemot toaletterna). Fantastisk kyckling- med senapssås-Adas (en iransk kycklingrätt) samt vanlig kycklingfilé. Det är en fröjd att se deras uppläggning på tallrik. Ett konstverk!!
Restaurang Neochori med supergoda "smårätter" och god & billig Retsina.
Tyvärr har ju Chalki fortfarande stängt.

Nöjen:
Café Chantant har öppet endast fredag och lördag.
Kashmir har endast öppet på lördagar.
Elli har öppet varje dag med olika teman, såsom rock and roll, 70 & 80-tals musik osv. De har ett litet grekiskt program (ca 30 min) varje dag.
Le Palais har öppet varje dag med levande musik från kl 20.00-00.00.
Sfera Live har öppet torsdag-måndag, men har nu tillfälligt stängt för att Lefteris Pantasis kommer dit och uppträder from 13/7 och 3-4 veckor framåt. Han behöver 14 dagar på sig att trimma in orkester, ljud & ljus. Vi hann gå dit en gång och det var mycket bra. Nikos Jiannou (ägaren) och Fani Ioannou var sjöng väldigt bra.
Resalto har helt stängt.
Minuit har helt stängt.
Jerakina har helt stängt.

Hälsningar från Sussi
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-07-03, 20:06
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Mat och nöjen i Rhodos stad..

Tack för en utmärkt uppdatering, Sussi! Inte visste jag att Resalto hade stängt! Trist...

Tack för att du gav datumen för Pantasis! Den showen vill jag absolut inte missa, mest för att han är så rolig och inte för att musiken är så värst bra.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-07-17, 16:22
pereira pereira är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 1
Standard Sv: Mat och nöjen i Rhodos stad..

hej!

Jag och 4 andra killkompisar åker till rhodos den 22 juli och jag ville bara höra va åldern ligger på?..vi själva är i 18 års åldern

Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-07-17, 17:04
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Mat och nöjen i Rhodos stad..

Citat:
Ursprungligen postat av pereira Visa inlägg
hej!

Jag och 4 andra killkompisar åker till rhodos den 22 juli och jag ville bara höra va åldern ligger på?
Det beror helt på vilka barer du går på. På bargatan är de flesta mellan 18-25, men går ni på mer påkostade grekiska klubbar i gamla stan så höjs medelåldern något.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-07-17, 17:21
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Mat och nöjen i Rhodos stad..

När vi var på Rhodos för fyra år sedan med döttrarna då 15 och 17 år så var de ute och partajade en hel del. Jag frågade precis den yngsta om hon någon gång hade problem med att komma in någonstans (bargatan) till svar får jag: Svårt att komma in, nej tvärt om det var svårt att inte komma in alla tjatade och ville ha in oss.

Det kan ju visserligen vara skillnad på killar och tjejer och det kan ju ha ändrat sig på fyra år.

//Ingela
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-07-17, 17:28
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Mat och nöjen i Rhodos stad..

Citat:
Ursprungligen postat av Getty Visa inlägg
och det kan ju ha ändrat sig på fyra år.
Knappast... det är precis likadant idag. Tyvärr får man väl säga. De borde ha bättre koll.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-07-17, 17:39
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Mat och nöjen i Rhodos stad..

Håller fullständigt med dig, det låter kanske som jag är en oansvarsfull mamma, men vi hade koll på tjejerna hela tiden, ringde flera gånger per kväll när de var ute och var alltid själva ute i närheten av dem.

//Ingela
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-07-17, 17:43
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Mat och nöjen i Rhodos stad..

Citat:
Ursprungligen postat av Getty Visa inlägg
Håller fullständigt med dig, det låter kanske som jag är en oansvarsfull mamma
Det tror jag inte alls och jag skulle aldrig döma någon bara sådär. Jag syftade bara på det uppenbara, d.v.s. att det är lite dålig stil av barägarna att tjäna pengar på alltför unga människors spritkonsumtion.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-07-17, 17:47
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Mat och nöjen i Rhodos stad..

Kan bara säga att jag håller med dig även denna gång.

//Ingela
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-07-17, 18:25
Themiss avatar
Themis Themis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 174
Standard Sv: Mat och nöjen i Rhodos stad..

Citat:
Ursprungligen postat av Getty Visa inlägg
Håller fullständigt med dig, det låter kanske som jag är en oansvarsfull mamma, men vi hade koll på tjejerna hela tiden, ringde flera gånger per kväll när de var ute och var alltid själva ute i närheten av dem.
//Ingela
Man måste ju inte heller dricka bara för att man "får"..

..kanske jag också ska påpeka att jag menar barägarnas tillåtelse, inte föräldrarnas..
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-07-21, 01:20
mkall mkall är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 11
Standard Sv: Mat och nöjen i Rhodos stad..

Första året vi var på Rhodos åt vi nästan varje kväll på ett ställe som hette Expresso House, det låg snett emot vårt hotell Phartenon, bredvid Majestic. Mitt emot låg en supermarket, tror det var Cosmos. Ett sånt trevligt bemötande o en sån bra mat har vi aldrig upplevt varken före eller efter. Året efter gick vi glada i hågen mot E-H o trodde vi skulle äta gott, men oj vad besvikna vi blev när han hade stängt.. För höga hyror enl mannen på supermarketen mittemot. Bara att leta nya ställen. Var på ett par ställen som Fritidsresor rekomenderade innan vi hittade Thomas & Charlottes Taverna, tror att även det vart rekommenderat!? Där var verkligen bra bemötande o bra mat. Sa att vi skulle komma tillbax i år, men blir tyvärr inte så. Sviker för Kefalonia istället Får tro att det blir bra där oxå
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-07-21, 09:06
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Mat och nöjen i Rhodos stad..

Citat:
Ursprungligen postat av mkall Visa inlägg
Var på ett par ställen som Fritidsresor rekomenderade innan vi hittade Thomas & Charlottes Taverna, tror att även det vart rekommenderat!? Där var verkligen bra bemötande o bra mat.
Jag tycker också Thomas & Charlotte är väldigt bra, TROTS att de beblandat sig med researrangörerna. Varierad meny och mysig stämning. Var där senast i tisdags.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-07-21, 11:08
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Mat och nöjen i Rhodos stad..

Det är nog så att det är vi gäster som åker med dom olika resebyrårerna som talar om för dom varit vi har vart o ätit o hur god o service vi har fått.

Därefter går ju t ex Fritidsresor dit o kollar om det stämmer o vad jag vet så får ingen resebyår provision på att dom säger till gäster o gå dit o äta.

Bästa reklamen är ifrån mun till mun o så gäller det även här hemma.

Längtar till den 26 aug när jag får gå till Yamas o äta deras god mat o träffa både Michalies o Jannis.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-07-21, 11:25
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 695
Standard Sv: Mat och nöjen i Rhodos stad..

De stora resebyråerna jobbar med "sammarbets partners" som annonserar i deras välkomst blad. Dessa ställen är guiderna skyldiga att rekommendera, då restauranger etc, har betalt för detta.
Guiderna äter sedan gratis eller med stark reducerade priser på dessa ställen.

Så var det i all fall för några år sedan då sonen jobbade på bland annat Rhodos.l

Torbjörn
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-07-21, 11:35
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Mat och nöjen i Rhodos stad..

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbe S Visa inlägg
De stora resebyråerna jobbar med "sammarbets partners" som annonserar i deras välkomst blad. Dessa ställen är guiderna skyldiga att rekommendera, då restauranger etc, har betalt för detta.
Guiderna äter sedan gratis eller med stark reducerade priser på dessa ställen.
Visst är det så. Du har så rätt, Tobbe. Allt annat är total bullshit. Pardon my French.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-07-21, 21:38
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Mat och nöjen i Rhodos stad..

Jag är vet att guiderna inte får äta fritt på matställen som står i deras välkomstguider för det har en av ägarna berättat för oss som vi även känner privat.

Dom får lite rabatt men inget annat.. O jag som resenär fyller alltid i ett frågoformulär när jag åker hem o där skriver jag oxå tips på matställen o andra affärer som jag har användt på resemålet.

Har själv en som har jobbat som både resesäljare här hemma o jobbat utomlands så jag har en mycket säkert källa.

Men finns ju guider som kan muta sig till saker o så finns det överallt..

Sen hittar jag mina egna matställen där jag får både trevlig service o god mat som är hemlagad o inte som på visa ställen på Rhodos är det djupfrystmat som tinas upp o värms upp...
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-07-21, 22:20
Themiss avatar
Themis Themis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 174
Standard Sv: Mat och nöjen i Rhodos stad..

Ja, så är det nog. Din källa är säker och Tobbes son ljuger.

Själv har jag jobbat en halv säsong på bargatan, då äter man till specialpris på olika restauranger utan någon som helst motprestation.
Vill restaurangerna ha med namn och adress i välkomstbladen betalar de naturligtvis på ett eller annat sätt - så fungerar all annonsering.

Senast redigerad av inkfish den 2007-07-22 klockan 10:54. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-07-22, 08:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Mat och nöjen i Rhodos stad..

Det kan väl knappast kallas för annonsering att guider äter gratis eller till kraftigt reducerade priser och som tack rekommenderar ställena i välkomstbladen. Låter mer som muta och bestickning.

Alla som änner till resebranschen vet att det fungerar så men visst pågår det numera ett arbete hos researrangörerna för att begränsa detta. Förmånerna betraktas nog inte bara som positiva.

Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-07-22, 10:12
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Mat och nöjen i Rhodos stad..

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Det kan väl knappast kallas för annonsering
Det viktigaste av allt är väl ändå att understryka att en rekommendation från researrangörerna ALDRIG innebär någon garanti för att maten är god.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-07-22, 10:27
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Mat och nöjen i Rhodos stad..

Citat:
Ursprungligen postat av anoula Visa inlägg
Det viktigaste av allt är väl ändå att understryka att en rekommendation från researrangörerna ALDRIG innebär någon garanti för att maten är god.
Nej verkligen inte men konkurrensen blir lite osund mot andra näringsidkare om villkoren inte klart framgår. Det bör tydligt framgå vad som är en annons och vad som är en personlig rekommendation. Annonser betalas väl ganska sällan med förmåner till de anställda på företaget som annonseras hos.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT