Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-12-29, 10:13
saramara saramara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2013
Inlägg: 15
Standard Resa till Kykladerna

Vi planerar en resa till Kykladerna i juni/juli 2019 och jag skulle behöva lite råd i samband med detta. Från början var planen att vi skulle bo en vecka på Paros och en vecka på Mykonos men nu när jag har letat boende så kan jag konstatera att det blir orimligt dyrt att spendera en vecka på Mykonos.

Min första fråga är därför om det är rimligt att tänka sig att göra en dagsutflykt från Paros till Mykonos? Går det båtar ofta och hur lång tid kan båtfärden tänkas ta? Funkar det att göra dagsutflykter till öar som Amorgos, Ios eller Folegandros också eller blir det för långa avstånd för att kunna åka över dagen?

Min andra fråga är om någon har tips på vart vi ska bo vår andra vecka? Har suttit och läst om alla öarna och vet inte vad jag ska välja. Vi är en familj med två barn som är 9 och 11 år gamla och vi vill gärna ha lite liv och rörelse omkring oss så vi vill inte åka någonstans där det är alltför dött, men heller inte alltför livat så man inte kan sova på nätterna :-) Vill inte åka till Naxos för där har jag varit och jag gillar att se något nytt.

Jag funderar också på om det är bättre att stanna på Paros båda veckorna, kanske en vecka i Naoussa och en i Parikia.

Sen en sista fundering gällande att ta sig dit. Eftersom flygtiderna till Santorini är så usla så tänkte vi flyga till Aten och ta färja därifrån. Rekommenderar ni att åka färjan från Pireaus eller Rafina? Hur tar man sig lättast till dessa hamnar från flygplatsen?

Skulle bli otroligt tacksam för lite hjälp med detta för jag känner mig smått förvirrad just nu :-)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-12-29, 14:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Resa till Kykladerna

Hotellpriserna på Mykonos är grymt höga så jag förstår att ni hoppar över den ön. Det går utflyktsbåtar från Paros till Delos och Mykonos. Turen börjar på Delos och avslutas på Mykonos. Om jag minns rätt så har man cirka tre timmar på Mykonos, och då hinner man gott och väl med att se vackra Mykonos stad.

Det går snabba katamaraner mellan flera av öarna i Kykladerna. Troligen går det att åka till i alla fall Ios över dagen, möjligen även Folegandros, men knappast Amorgos.

Jag skulle valt att spendera den andra veckan på en annan ö än Paros. I stället för Mykonos kan ni åka till Folegandros, Sifnos eller Antiparos. Ios är en fantastisk ö, men i juli kan det bli lite mycket party där, även om det mest märks sent på kvällen. Sifnos är en av mina fem favoritöar, så det blir mitt förslag.

Rafina är alltid bättre än Pireus, om båtarna passar er flygtider. Det är lätt att ta sig till hamnarna med buss, tåg eller taxi.

Här kan du läsa om Rafina.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-12-29, 14:56
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Resa till Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

Jag skulle valt att spendera den andra veckan på en annan ö än Paros. I stället för Mykonos kan ni åka till Folegandros, Sifnos eller Antiparos. Ios är en fantastisk ö, men i juli kan det bli lite mycket party där, även om det mest märks sent på kvällen. Sifnos är en av mina fem favoritöar, så det blir mitt förslag.
Janne, du är klok som en bok. Jag instämmer helt!

/Ofelia
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-12-29, 16:57
saramara saramara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2013
Inlägg: 15
Standard Sv: Resa till Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Hotellpriserna på Mykonos är grymt höga så jag förstår att ni hoppar över den ön. Det går utflyktsbåtar från Paros till Delos och Mykonos. Turen börjar på Delos och avslutas på Mykonos. Om jag minns rätt så har man cirka tre timmar på Mykonos, och då hinner man gott och väl med att se vackra Mykonos stad.

Det går snabba katamaraner mellan flera av öarna i Kykladerna. Troligen går det att åka till i alla fall Ios över dagen, möjligen även Folegandros, men knappast Amorgos.

Jag skulle valt att spendera den andra veckan på en annan ö än Paros. I stället för Mykonos kan ni åka till Folegandros, Sifnos eller Antiparos. Ios är en fantastisk ö, men i juli kan det bli lite mycket party där, även om det mest märks sent på kvällen. Sifnos är en av mina fem favoritöar, så det blir mitt förslag.

Rafina är alltid bättre än Pireus, om båtarna passar er flygtider. Det är lätt att ta sig till hamnarna med buss, tåg eller taxi.

Här kan du läsa om Rafina.
Tusen tack för bra svar! Har nu suttit och läst om Sifnos som verkar väldigt fint. Var tror du det är bäst att bo på Sifnos? Jag läste att din favorit är Faros men jag misstänker att vi kommer att uppleva det som lite för lugnt, vi har en tendens att bli rastlösa om det är för dött :-) Vi vill gärna att det ska gå att strosa runt lite i gränder bland butiker och restauranger, vi vill också ha hyfsat nära till någon trevlig strand.

Om vi skulle välja att bo på Ios istället så är frågan om vilket läge som är bäst där? Man vill ha hyfsat lugnt vid hotellet och nära till både bad och stad, finns det ett sånt läge ens?

Tycker det är så svårt att välja så jag är jätteglad att få lite hjälp på traven :-)!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-12-29, 17:09
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Resa till Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Ios är en fantastisk ö, men i juli kan det bli lite mycket party där, även om det mest märks sent på kvällen.

Är det fråga om första veckan i juli så märks inte partyt sådär jättemycket, tycker vi. När vi går hem strax före midnatt drar det yngre gardet ut, så man byter bara av varandra .

Vi har bott hos Angela på Palazzo strax utanför Chora ett par gånger (mot Mylopotashållet) och då är det nära till både matställen och strand. Och en sak är säker, man kan äta otroligt god mat på Ios! Det är, som Janne säger, en fantastisk ö, och vi åkte otroligt nog inte dit första gången förrän 2013. Har tagit igen skadan lite efter det!


Vid vårt förra besök i juli 2017 bodde vi på Ios Art Studios and Apartments. Det ligger också bra till men där bedömer jag risken större för att bli störd av andra gäster. Gossarna som bodde ovanpå vår studio hade lite annan dygnsrytm (men det gick bra ändå).

Celbe
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-12-29, 21:28
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Resa till Kykladerna

Jag skulle också välja en andra vecka på Sifnos och bo i Kamares där det finns både en bra strand, lite butiker och restauranger. Sedan går det lätt att ta bussen till de andra byarna som alla är sevärda var och en på sitt sätt.
Ulla
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-12-30, 11:22
saramara saramara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2013
Inlägg: 15
Standard Sv: Resa till Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Celbe Visa inlägg
Är det fråga om första veckan i juli så märks inte partyt sådär jättemycket, tycker vi. När vi går hem strax före midnatt drar det yngre gardet ut, så man byter bara av varandra .

Vi har bott hos Angela på Palazzo strax utanför Chora ett par gånger (mot Mylopotashållet) och då är det nära till både matställen och strand. Och en sak är säker, man kan äta otroligt god mat på Ios! Det är, som Janne säger, en fantastisk ö, och vi åkte otroligt nog inte dit första gången förrän 2013. Har tagit igen skadan lite efter det!


Vid vårt förra besök i juli 2017 bodde vi på Ios Art Studios and Apartments. Det ligger också bra till men där bedömer jag risken större för att bli störd av andra gäster. Gossarna som bodde ovanpå vår studio hade lite annan dygnsrytm (men det gick bra ändå).

Celbe
Stort tack för tips om boende! Båda ser jättefina ut! Låter som att både Ios och Sifnos är bra alternativ.

I slutänden kanske det blir färjornas tidtabeller som får avgöra, ser att de inte går så ofta som jag trodde, verkar knepigt att hinna med vårt eftermiddagsflyg...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-12-30, 11:25
saramara saramara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2013
Inlägg: 15
Standard Sv: Resa till Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av UllaC Visa inlägg
Jag skulle också välja en andra vecka på Sifnos och bo i Kamares där det finns både en bra strand, lite butiker och restauranger. Sedan går det lätt att ta bussen till de andra byarna som alla är sevärda var och en på sitt sätt.
Ulla
Tack för tipset! Låter helt klart som bästa valet för oss om vi väljer att åka till Sifnos tycker jag!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-12-31, 12:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Resa till Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av saramara Visa inlägg
Tusen tack för bra svar! Har nu suttit och läst om Sifnos som verkar väldigt fint. Var tror du det är bäst att bo på Sifnos? Jag läste att din favorit är Faros men jag misstänker att vi kommer att uppleva det som lite för lugnt, vi har en tendens att bli rastlösa om det är för dött :-) Vi vill gärna att det ska gå att strosa runt lite i gränder bland butiker och restauranger, vi vill också ha hyfsat nära till någon trevlig strand.

Om vi skulle välja att bo på Ios istället så är frågan om vilket läge som är bäst där? Man vill ha hyfsat lugnt vid hotellet och nära till både bad och stad, finns det ett sånt läge ens?
Faros är väldigt lugnt och några affärer och gränder att strosa runt i finns inte. Däremot finns där många fina stränder. Kamares skulle troligen passa er bättre än Faros.

När det gäller hotell på Ios så har vi under senare år bott på Avanti i Chora, som är mycket bra, på Palazzo som Celbe nämner, också det mycket bra. Men det vi tycker är bäst är Hotel Katerina som ligger mellan Chora och Mylopotas.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-12-31, 14:31
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Resa till Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det går utflyktsbåtar från Paros till Delos och Mykonos. Turen börjar på Delos och avslutas på Mykonos. Om jag minns rätt så har man cirka tre timmar på Mykonos, och då hinner man gott och väl med att se vackra Mykonos stad.[/URL][/B].
Utflyktsbåtar från Paros till Delos/Mykonos eller Santorini startar egentligen från Naxos och stannar på Paros för att plocka upp passagerare (eller lämna av passagerare på väg tillbaka). Det finns två båtar som kör båda turer, oavsett om man bokar på resebyrå på Paros eller Naxos: båtarna heter "Alexander" och "Naxos Star".
Det händer att det är fullbokat från Naxos under högsäsongen (och då blir det inte stopp på Paros), det hörde jag i september på Naxos när jag skulle köpa biljetter för båda turer (Delos/Mykonos och Santorini) åt en vän. Jag köpte biljetterna på "Naxos Tours" på Naxos, trevlig personal och mycket hjälpsamma var dem då min vän behövde hjälp med olika saker. Det går att boka på nätet, på deras hemsida: https://naxostours.net/en/cruises/
På hemsidan finns också info om tider och priser.
Min vän var mycket nöjd med utflykterna, kanske lite för kort tid på Delos (3 timmar) eftersom hen är mycket intresserad av arkeologi. I utflykten till Santorini ingick busstransport, både till Fira och Oia, och det ingick även guide i priset. Det ingick dock ingen guide i utflykten till Delos/Mykonos.
Jag har själv inte gjort dessa båtutflykter.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-12-31, 16:08
El Gringo El Gringo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 292
Standard Sv: Resa till Kykladerna

Med 2 uker til rådighet hadde jeg nok enten tatt en uke på Paros og en uke på
Ios, evt. 4-5 dager på Paros, 4-5 dager på Antiparos og 4-5 dager på Ios.

På Ios kan du gjerne bo i havnebyen, Gialos.
Der er det ganske fredelig, med alt du behøver pluss en bra strand midt i "byen".
Vil du oppsøke mer liv og røre er det bare å spasere opp til Chora.

Når det gjelder fly til Santorini kan man gjerne overnatte i Athen og fly ut neste dag.
Er man tidlig ute med flybestillingen vil det ikke koste mye mer enn båtbilletter osv. pluss at man slipper å sitte i mange timer på båten.
Rafina er å foretrekke foran stresset og lommetyvene i Pireus.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2018-12-31, 16:52
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Resa till Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av saramara Visa inlägg
I slutänden kanske det blir färjornas tidtabeller som får avgöra, ser att de inte går så ofta som jag trodde, verkar knepigt att hinna med vårt eftermiddagsflyg...
Tyvärr så är det ju ofta som man får planera efter färjornas tidtabeller och då kan det också ibland bli lite annorlunda än man hade planerat.
Vad jag tänkte på var att om ni vill till Mykonos och har lite svårt att hinna med eftermiddagsflyget hem så kan det vara ett alternativ att ta en sista natt på Mykonos. Från Paros borde det gå att ta färja till Mykonos och från Mykonos har jag för mig att det brukar gå mera färjor till fastlandet redan på morgonen och då går de även till Rafina. Nu har jag inte kollat detta för nästa sommar men jag har för mig att det varit så tidigare.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #13  
Gammal 2018-12-31, 18:34
El Gringo El Gringo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 292
Standard Sv: Resa till Kykladerna

Det er sikkert mange som er uenige med meg, men jeg har aldri forstått det der med Mykonos.
Hva er poenget med den øya ?
For meg ville det bare være til irritasjon å skulle betale dobbelt og tredobbelt for alt uten å få noe ekstra for pengene.
Det blir nesten som Kardashians, berømte fordi de er berømte, men ellers lite å bidra med...
Svara med citat
  #14  
Gammal 2019-01-01, 17:58
saramara saramara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2013
Inlägg: 15
Standard Sv: Resa till Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Faros är väldigt lugnt och några affärer och gränder att strosa runt i finns inte. Däremot finns där många fina stränder. Kamares skulle troligen passa er bättre än Faros.

När det gäller hotell på Ios så har vi under senare år bott på Avanti i Chora, som är mycket bra, på Palazzo som Celbe nämner, också det mycket bra. Men det vi tycker är bäst är Hotel Katerina som ligger mellan Chora och Mylopotas.
Tack för tipsen Janne, hotellen ser ut att vara toppen, verkar dock inte finnas nåt rum för fyra personer på hotell Katerina, men man kanske kan maila dem direkt och fråga om det går att ordna.

Om vi nu inte väljer Sifnos istället... eller Tinos eller Milos eller Syros. Finns alldeles för mycket att välja på! :-)
Svara med citat
  #15  
Gammal 2019-01-01, 18:01
saramara saramara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2013
Inlägg: 15
Standard Sv: Resa till Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Utflyktsbåtar från Paros till Delos/Mykonos eller Santorini startar egentligen från Naxos och stannar på Paros för att plocka upp passagerare (eller lämna av passagerare på väg tillbaka). Det finns två båtar som kör båda turer, oavsett om man bokar på resebyrå på Paros eller Naxos: båtarna heter "Alexander" och "Naxos Star".
Det händer att det är fullbokat från Naxos under högsäsongen (och då blir det inte stopp på Paros), det hörde jag i september på Naxos när jag skulle köpa biljetter för båda turer (Delos/Mykonos och Santorini) åt en vän. Jag köpte biljetterna på "Naxos Tours" på Naxos, trevlig personal och mycket hjälpsamma var dem då min vän behövde hjälp med olika saker. Det går att boka på nätet, på deras hemsida: https://naxostours.net/en/cruises/
På hemsidan finns också info om tider och priser.
Min vän var mycket nöjd med utflykterna, kanske lite för kort tid på Delos (3 timmar) eftersom hen är mycket intresserad av arkeologi. I utflykten till Santorini ingick busstransport, både till Fira och Oia, och det ingick även guide i priset. Det ingick dock ingen guide i utflykten till Delos/Mykonos.
Jag har själv inte gjort dessa båtutflykter.
Tack snälla för informationen, verkligen guld värt att få veta sånt här så man kan planera utifrån det!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2019-01-01, 18:13
saramara saramara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2013
Inlägg: 15
Standard Sv: Resa till Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av El Gringo Visa inlägg
Med 2 uker til rådighet hadde jeg nok enten tatt en uke på Paros og en uke på
Ios, evt. 4-5 dager på Paros, 4-5 dager på Antiparos og 4-5 dager på Ios.

På Ios kan du gjerne bo i havnebyen, Gialos.
Der er det ganske fredelig, med alt du behøver pluss en bra strand midt i "byen".
Vil du oppsøke mer liv og røre er det bare å spasere opp til Chora.

Når det gjelder fly til Santorini kan man gjerne overnatte i Athen og fly ut neste dag.
Er man tidlig ute med flybestillingen vil det ikke koste mye mer enn båtbilletter osv. pluss at man slipper å sitte i mange timer på båten.
Rafina er å foretrekke foran stresset og lommetyvene i Pireus.
Det var ju en väldigt bra idé att flyga istället för att åka färja! Har kollat och det kostar ju ungefär samma fast går mycket fortare. Hade inte riktigt tänkt på det av nån anledning! Då kan man ju flyga till Paros direkt och sen flyga hem från Santorini, Naxos eller Mykonos.

Tack för bra idé och för tips om boende!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2019-01-01, 18:40
saramara saramara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2013
Inlägg: 15
Standard Sv: Resa till Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Tyvärr så är det ju ofta som man får planera efter färjornas tidtabeller och då kan det också ibland bli lite annorlunda än man hade planerat.
Vad jag tänkte på var att om ni vill till Mykonos och har lite svårt att hinna med eftermiddagsflyget hem så kan det vara ett alternativ att ta en sista natt på Mykonos. Från Paros borde det gå att ta färja till Mykonos och från Mykonos har jag för mig att det brukar gå mera färjor till fastlandet redan på morgonen och då går de även till Rafina. Nu har jag inte kollat detta för nästa sommar men jag har för mig att det varit så tidigare.

Mvh Janérik
Jättebra idé Janérik, att avsluta med en kväll på Mykonos är verkligen inte fy skam! Tusen tack för tipset!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2019-01-01, 18:43
saramara saramara är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2013
Inlägg: 15
Standard Sv: Resa till Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av El Gringo Visa inlägg
Det er sikkert mange som er uenige med meg, men jeg har aldri forstått det der med Mykonos.
Hva er poenget med den øya ?
For meg ville det bare være til irritasjon å skulle betale dobbelt og tredobbelt for alt uten å få noe ekstra for pengene.
Det blir nesten som Kardashians, berømte fordi de er berømte, men ellers lite å bidra med...
Jag har varit på Mykonos för drygt 20 år sedan. Blev helt förälskad i Mykonos stad, den är helt underbart vacker tycker jag! Har tänkt sedan dess att jag måste tillbaka för att få uppleva det igen...

Men smaken är som baken
Svara med citat
  #19  
Gammal 2019-01-01, 21:11
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Resa till Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av saramara Visa inlägg
Jag har varit på Mykonos för drygt 20 år sedan. Blev helt förälskad i Mykonos stad, den är helt underbart vacker tycker jag! Har tänkt sedan dess att jag måste tillbaka för att få uppleva det igen...
Men smaken är som baken
Mykonos (nu) är inte som Mykonos för 20 år sedan. Och Mykonos för 20 år sedan var inte som Mykonos för 40 år sedan (då jag gjorde mitt allra första besök på Mykonos). Några år senare gjorde jag ytterligare två besök. Jag tyckte oerhört mycket om Mykonos då. Jag var tvungen att åka till Mykonos 2013 eftersom jag ville spendera en hel dag på Delos, så jag stannade på Mykonos så kort tid som möjligt och det blev tyvärr en natt. Jag kommer aldrig mer återvända. Förändringen passar mig inte i smaken.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2019-01-01, 23:33
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Resa till Kykladerna

Jag var första gg på Mykonos för några år sen och jag blev direkt förälskad i Mykonos stad. Så otroligt mysigt, galna människor och trevliga barer. Visst är det mkt folk o tingeltangel, men jag gillar charmen ändå. Jag brukar inte gilla dylika städer, men nu föll jag pladask. Kommer definitivt att återvända.

/Netwolf
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT