Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa med barn

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-07-14, 10:51
barnwebb.se/2plus barnwebb.se/2plus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 17
Standard Heraklion, kreta med barn?

Hej,
Efter en del funderingar över var i Grekland vi ska tillbringa oktober och november har vi riktat blickarna mot Heraklion på Kreta.

Vad är era kommentarer kring detta? Hur är framkomlighet med barnvagn, kollektivtrafik, etc.
Är mycket nedstängt under lågsäsong?
Vad är vattentemperaturen i havet?

Vad vi är ute efter är en vacker och lugn plats, men där det ändå finns restauranger och sevärdheter och gärna där man kan känna historiens vingslag. Vi räknar inte med att det ska vara jättevarmt, men naturligtvis skönt om man kan gå i t-shirt och ta sig ett dopp om man är van vid svenska vattentemperaturer.

Några andra förslag på destinationer i Grekland som verkar uppfylla våra önskningar bättre?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-07-14, 11:29
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Heraklion, kreta med barn?

Nja, jag lutar nog mer åt att ni ska rikta blickarna mot grannstaden, Rethymno. Heraklion är en lite speciell stad.
Eftersom Rethymno är en studentstad med universitet råder där liv och rörelse året om. Från Rethymno kan ni enkelt via det suveräna nätet av bussar ta er vidare till andra städer och byar.

Låt mig bara drista mig föreslå en tur över bergen till Plakias eller Chora Sfakion. Hyr ni bil eller Mc blir allt så mycket enklare.

Badtemp i Okt-Nov brukar vara bra, men det kan variera med den aktuella vädersituationen, något man ej kan förutspå.

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-07-17, 23:40
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Heraklion, kreta med barn?

Det borde väl vara hur billigt som helst att hyra bil i september / oktober om man frågar runt på några ställen så det kan vara en bra idé. Hur det är med övriga frågor vågar jag mej inte på att svara om då jag inte har erfarenhet av det.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-07-24, 14:30
barnwebb.se/2plus barnwebb.se/2plus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 17
Standard Sv: kreta med barn?

Tack för svar.
Skulle ni rekomendera Rethymno framför Chania (Chania hade ju annars fått fler röster i den klistrade omröstningen), men Rethymnon kanske är bättre vid lågsäsong eller med barn, eller vad är era erfarenheter.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT