Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa med barn

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-04-19, 22:18
bopia bopia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Älvsjö
Inlägg: 188
Standard Flytväst till de små.........

Ett tips till er som ska resa med små barn och som ska åka båt.
Ta med egen flytväst i lagom storlek för barnets ålder för det kanske inte finns ombord, det fick vi erfara ifjol när vi reste med Apollo till Naxos det fanns inga små flytvästar ombord på deras transferbåt Alexander, så det kan tyvärr vara så på fler båtar vilket gjorde mig som mormor mycket upprörd, våran dotterdotter som då var då 6 månader tyckte Apollos personal att vi skulle stoppa innanför en oss vuxnas västar om något allvarligt skulle ske.

För övrigt hoppas vi verkligen att Apollo har ny/annan personal på Naxos iår, deras sk reseledare var under all kritik och de värsta vi träffat på under många års resande, kanske man själv skulle ta detta jobb men man är väl för gammal

Bopia
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-04-20, 09:08
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Flytväst till de små.........

Flera jag känner har också klagat på Apollos reseledare just på Naxos och på städningen på ett par av deras hotell. Jag har själv nästan aldrig bott på ett dåligt städat ställe i Grekland så det gör mig mycket förvånad. Reseledarna är ju som dom är och antagligen för unga men att ge ett råd om att stoppa in barnet under den vuxnes flytväst är ju inte riktigt klokt.

Jag blev själv utskälld av av en Appoloreseledare för att jag inte hade något boardingcard som jag skulle fått på nedresan till Samos för några år sedan. Förklarade då för henne att jag hade enkel ner och enkel hem och då såg hon ut som två frågetecken men fortsatte med samma sura min. Grekinnan som satt i inchekningsdisken bad om ursäkt. Det här påverkar mig vid val av researrangör och gör att om jag ska åka charter med inkvartering väljer jag helst Ving som jag aldrig fått några dåligt städade rum hos. Deras reseledare har också alltid varit trevliga det lilla jag haft att göra med dom.

När jag personligen tipsar personer utan erfarenhet av resande till Grekland brukar jag vara noga med att tala om att hotellstandarden vanligtvis är lite lägre än i många andra länder samt att sängarna ofta är hårda och saknar bäddmadrass men att de kan förvänta sig ett välstädat rum.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-04-20, 12:54
bopia bopia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Älvsjö
Inlägg: 188
Standard Sv: Flytväst till de små.........

Για σασ Eva.

Skönt att höra att det är flera som har dålig erfarenhet av Apollos personal, så man inte är den enda som tycker så och känna sig som en gnällig kärring. Jag framförde våra klagomål till Apollo både i frågeformuläret efteråt och även på telefon inför årets bokning av Naxosresan, och det är tyvärr bara Apollo som har charter dit nu förtiden.Vi har kolla andra resvägar till Naxos men ändå bokat med Apollo även iår( lite får vi stå ut med för att komma dit och hoppas på att det funkar bättre iår)annars klagar vi igen och kollar om jag inte kan få jobbet nästa säsong kanske värt att kolla upp troligen för gammal 50+.

Vi ska resa med Ving till Rhodos i maj, så då får vi se om de håller måttet,ser verkligen fram emot att få en vecka extra i Grekland iår och det blir vår första till Rhodos.

Bopia
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-04-20, 21:55
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Flytväst till de små.........

Jag är inte helt insatt i detta runt sjösäkerheten men för mej låter det helt främmande att man ska få tillåtelse att trafikera med en båt som saknar flytvästar för sina passagerare. Jag skulle inte ens komma på tanken att kolla om det finns lämpliga flytvästar men om jag skulle få vetskap om att det saknats på en båt skulle jag inte tveka om att ta kontakt med hamnmyndigheter eller turistpolis. Jag är ganska övertygad om att den båten blir belagd med körförbud tills saken är ordnad.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-04-21, 08:43
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Flytväst till de små.........

Om barnbarnen reser utomlands med mig kommer jag att köpa med egna flytvästar oavsett om förjan ska ha med eller inte. Tycker mig ha sett att kvaliten inte är så bra som de som säljs här speciellt för de minsta.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-04-21, 09:42
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Flytväst till de små.........

Vi hade alltid med oss en flytväst, då dottern var mindre. Jag har själv kontrollerat och det finns inte flytvästar för så små barn ombord på färjorna. Det kan dock finnas för större barn, men inte alltid.
/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-04-21, 10:18
Leif Fryles avatar
Leif Fryle Leif Fryle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2008
Ort: Agios Nikolaos, Messinian Mani
Inlägg: 64
Standard Sv: Flytväst till de små.........

Jag tror att flytvästar går att låna i de flesta Svenska städer. Hör med brandstationen på er hemort.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT