Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Film & Litteratur

Visa resultat för omröstning: Vilket betyg ger du Mamma Mia?
5 144 58.06%
4 57 22.98%
3 20 8.06%
2 5 2.02%
1 11 4.44%
Ska inte se filmen 11 4.44%
Antal röster: 248. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-07-11, 08:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Mamma Mia – hur bra är filmen?

Idag har Mamma Mia äntligen premiär. Jag längtar verkligen efter att få se filmen, den har fått bra recensioner och mina förväntningar är höga. Vad kan gå fel? Inget. Kombinationen Abba och Grekland kan inte misslyckas. Själv ska jag försöka hinna med att se filmen i helgen.

När du har sett filmen vore det kul om du ville betygsätta filmen här ovan. Känner du igen några inspelningsplatser? Skriv i så fall det här.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-07-11, 09:03
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Håller med dig fullständigt Janne, vad kan bli fel. Ser också fram emot att se filmen, men åker till Lefkas snart så jag får vänta tills jag är hemma igen. Om det inte är så att man kan se filmen i Nidri, har hört att det finns en del utebiografer där. Men så snart jag sett filmen kommer jag lägga en röst på den.

//Ingela
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-07-11, 18:22
Görans avatar
Göran Göran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 375
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Om man gillar ABBA:s musik, komiska effekter och situationer varvat med en smula romantik och action... och dessutom den grekiska ö-världen... Då blir det en femma!
Jag hade förmånen att se en smygpremiär förra fredagen, och blev helt tagen! För första gången i mitt liv tänker jag se om en film många gånger
Jag rekommenderar varmt filmen till alla som vill drömma sig bort en stund och få lite "må bra"-känsla!
/Göran
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-07-11, 22:59
Inga och Anders Inga och Anders är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 8
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

[quote=Göran;137858]Om man gillar ABBA:s musik, komiska effekter och situationer varvat med en smula romantik och action... och dessutom den grekiska ö-världen... Då blir det en femma!

Vi instämmer verkligen. En riktigt må-bra-film som hela familjen tycker om. Vi har just kommit hem från öarna och kan med filmens hjälp lätt drömma oss tillbaka.
/ Inga och Anders
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-07-12, 11:53
Toto Toto är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Växjö
Inlägg: 29
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Jag tillhör dem som när ABBA var som populärast tog avstånd från den sortens kommersiella skval. TROTS detta så satte sig de flesta låtarna. Och med ett mer "sansat" ställningstagande till musik och politik så är ju låtarna otroligt bra musikaliskt.
Filmen var underbar att se. En romantisk bagatell som var helt oemotståndlig.
Jag kommer definitivt att se den många gånger. Man blir också nyfiken på Skopelos och Skiathos.

/Thomas
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-07-12, 12:23
finlandssvenskas avatar
finlandssvenska finlandssvenska är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Rhodos & Ingå, Finland
Inlägg: 55
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Såg filmen här på rhodos i går kväll och tyckte mycket om filmen!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-07-12, 12:37
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Citat:
Ursprungligen postat av Toto Visa inlägg
Jag tillhör dem som när ABBA var som populärast tog avstånd från den sortens kommersiella skval.
/Thomas
Samma med mig, har aldrig förstått mig på ABBAs musik, men ska likväl se filmen, mest för vyerna från Skopelos. Men vem vet kanske jag tycker om musiken också.

Carina
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-07-13, 18:47
Antouans avatar
Antouan Antouan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2007
Ort: Mellanskåne
Inlägg: 114
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Jag gav filmen en 5:a.
Eftesom jag är uppväxt i ABBA eran, tolkig i Grekland, så självklart gillar jag filmen jättemycket, och att det finns sån glimt i ögat hos skådespelarna gör det inte sämre!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-07-13, 18:51
Masourakis avatar
Masouraki Masouraki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 380
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Såg filmen idag.Hur bra som helst.En riktig må-bra-film.Satt och nynnade på låtarna.Måste skaffa mig filmen på dvd när den kommer ut och ha under vintern.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-07-14, 08:34
Hans995 Hans995 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 25
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Såg filmen igår, håller med om att det är en måbrafilm. Besviken på sånginsatserna är jag väl ändå. (Meryl Streep och Pierce Brosnan sjunger väl sådär). Detta då jämfört med musikalen vilken jag tyckte var mycket bättre.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-07-14, 11:24
Masourakis avatar
Masouraki Masouraki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 380
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Citat:
Ursprungligen postat av Hans995 Visa inlägg
Besviken på sånginsatserna är jag väl ändå. (Meryl Streep och Pierce Brosnan sjunger väl sådär). Detta då jämfört med musikalen vilken jag tyckte var mycket bättre.
Tyckte inte heller att Brosnan sjöng så jättebra men inte alla kan ha bra sångröst heller.Han har ju utseendet och kan spela,det får duga
Tyckte faktiskt att Meryl Streep sjöng bra men vi tycker ju alla olika så
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-07-14, 14:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Jag såg filmen igår och gillade den väldigt mycket. Som andra har skrivit är det en film man mår bra av. En fyra gav jag i betyg. Det var inte mycket som jag kände igen, en snabb sekvens av Skiathos stad och Agios Ioannos (Skopelos) där bröllopet är. Mest glad blev jag när jag såg att bruden red på en utsmyckad åsna till kyrkan, det gjorde jag och Camilla också när vi gifte oss i Grekland. Vi var först.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-07-14, 17:54
Kalypso Kalypso är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 80
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Såg också filmen igår. Jag tycker den var alldeles underbar, en riktig feel good film.
Som sagt kombinationen ABBA och Grekland kan ju knappast bli fel. Med tanke på hur lycklig jag var när jag lämnade salongen får det bli en femma från mig.
Och gissa om jag är glad att jag ska åka till Grekland på lördag, hade inte planerat någon resa i år men det blir en vecka på Kefalonia. Hurra!

Janne, lite utanför ämnet, men måste också hylla din förklaring till varför man gillar Grekland som jag ramlade på häromdagen när jag lusläste Forumet efter resetips (minns inte nu vilken tråd det var, du får gärna påminna mig var de finns, dessa underbara rader tål att läsas fler gånger). Ibland förstår man ju knappt själv varför man får sån abstinens och bara längtar dit hela tiden. Dina ord var helt fantastiska, tack!

Kefalonia blir också första tillfället för mig att testa min grekiska som jag harvat med under senaste året, spännande.
Kalypso
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-07-14, 20:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalypso Visa inlägg
Dina ord var helt fantastiska, tack!
Tack själv. Kan det vara denna text?
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-07-14, 21:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Såg den i lördags och gav den en fyra men det var nog bara för att den är inspelad i Grekland och med en av mina favoritskådespelerskor. En film man blir glad av men jag har sett många bättre filmer.

Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-07-14, 21:42
Mosters avatar
Moster Moster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Nv Skåne
Inlägg: 400
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalypso Visa inlägg
Janne, lite utanför ämnet, men måste också hylla din förklaring till varför man gillar Grekland som jag ramlade på häromdagen när jag lusläste Forumet efter resetips. Ibland förstår man ju knappt själv varför man får sån abstinens och bara längtar dit hela tiden. Dina ord var helt fantastiska, tack! Kalypso
Janne, jag håller fullständigt med Kalypso; vilken underbar text

Moster
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-07-14, 22:25
Kalypso Kalypso är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 80
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Yepp, precis den texten var det. Som den vackraste poesi. Tack för länken.
Kalypso
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-07-14, 23:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Vi har just sett Mamma Mia och jag ger den en femma av flera skäl. Ett är att jag, som var SÅ tveksam efter trailern jag såg , blev så himla positivt överraskad av glädjen, humorn och miljön..för att inte tala om alla låtar! Nu kom ju texternas innehåll fram i ett "nytt" ljus. Kul att se alla dessa storstjärnor i dessa roller och det syntes verkligen hur himla kul de hade! Biopubliken sjöng med i vissa låtar och efter det sista dansnumret efter själva filmen så applåderade alla, man glömde att det inte var musikal
Vi har inte sett musikalen så det är kanske därför vi gillade den så, vi har ju inget att jämföra med...Precis som man inte ska se en film om man läst boken så ska man kanske inte se denna om man älskat musikalen...

Jag tyckte faktiskt att det var goda sånginsatser och det var en himla tur att det inte var dubbade röster i sånginslagen...
är alltså betyget

Lissi
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-07-15, 00:23
Kakris avatar
Kakri Kakri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Larvik
Inlägg: 17
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Så filmen på Skiathos 5.juli. En opplevelse i seg selv å være på kino der nede. Syns filmen (og musikken) var superduper. Skal se den om igjen når den kommer på DVD - HELT SIKKERT!!!!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-07-15, 10:27
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Vi var hela familjen och såg Mamma Mia filmen i går...jag ger den en stark femma en sån undebart härlig film,så mycket humor och värme och strålande sånginsatser från alla...det var länge sen jag skrattade så på en bio och inte att förglömma alla vackra vyer Jag kännde mej jätte glad och uppspellt när vi lämnade biosalongen....det kanske hjälper till att det snart bär av till Skiathos bara 12 dagar kvar nu...jippieeeee
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT