Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #101  
Gammal 2013-04-17, 18:46
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Ryanair

Intressant med Ryanair....inget verkar kunna väcka så mycket åsikter till liv på Kalimera, så man får ju tacka Nilam för att ha livat upp forumet

För egen del kan jag tänka mig att nyttja Ryan i de lägen deras erbjudande är avsevärt bättre (rent prismässigt) än konkurrenterna, i annan fall väljer jag hellre annat bolag. Det grundar jag främst på att jag som konsument inte har samma förtroende för Ryan, jag talar då om att man inte följer ARN-beslut, man tar inte ansvar för sina passagerare vid inställda flyg, man krånglar om handbagagets storlek... ja listan kan säkert göras längre.

Men prismässigt är de i vissa lägen oslagbara. Vissa skribenter i tråden försöker bevisa att så inte är fallet men jag hävdar att det är fakta att om man köper biljetter vid rätt tillfällen så är deras priser i en helt egen division.

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Och det många inte verkar förstå, alternativt skiter i, är ju att ju fler som nyttjar företag som kan hålla låga priser pga att dom behandlar sin personal illa....
Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
For noen av dere er dette verd prisen, ser jeg, og det blir jo opp til hver enkelt. Men jeg lurer på, hva med sikkerheten? Hvis personalet er fullstendig utslitte fysisk og psykisk når de er på jobb........
Ovanstående exempel på inlägg som vill tillskriva oss Ryan-nyttjare dålig moral har jag mycket svårt för.
Att försöka konsumera etiskt är ingen lätt uppgift. De flesta av oss har nog gjort sina egna val, det kan vara att köpa rättvisemärkt kaffe, att inte resa till diktaturer, att köpa närproducerat, att inte bo på grekiska hotell med svart arbetskraft?? eller att inte flyga med bolag som fraktar apor.

Däremot tror jag att det är helt omöjligt att välja rätt i allt vi konsumerar. Att då moralisera och påstå att andra väljer fel just specifikt avseende Ryan är därför att ge sig ut på väldigt svag is. Visst, det finns säkert saker att anmärka på arbetsförhållanden men vilken koll har ni på andra flygbolag. Har vi en aning om vilka villkor som förekommer på ex.vis asiatiska bolag som ofta utses till världens bästa flygbolag???

När det gäller att Ryan går med vinst köper jag inte att det skulle bero på dåliga löner och andra villkor. Jag tror att det är en väldig liten del av förklaringen. I princip alla traditionella bolag går med rejäla underskott, förmodligen har de något att lära av Ryanair och då handlar det inte om att behandla sin personal illa. Ryanair har t ex bättre kabinfaktor (att fylla sina plan med passagerare), man tar betalt för extra tjänster som inte alla behöver utnyttja (ex.vis transport av stora väskor), man förhandlar sig till bra villkor på de flygplatser man opererar ifrån, man lägger inte pengar på att ta fram flaschiga tidskrifter mm.

Att Ryans säkerhet skulle vara sämre tror jag inte en sekund på, detta är ordentligt reglerat av luftfartsmyndigheter. Jag tror inte heller att det finns några fakta som visar på att Ryan har fler incidenter och tillbud än andra.

Lars
Svara med citat
  #102  
Gammal 2013-04-17, 20:10
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 695
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Kimmen; tror du det kan bli något åt detta hållet?
Isf är jag på!
Du menar nästan tomt plan

Tobbe
Svara med citat
  #103  
Gammal 2013-04-17, 20:14
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Naturligtvis kan dom gå när dom vill - om dom hittar ett annat jobb, det vimlar ju inte av sådana precis. Men det rättfärdigar ändå inte Ryanairs agerande. Men så länge folk flyger med Ryanair och dom tjänar pengar, kan dom fortsätta behandla sin personal (och sina passagerare) som skit.

Och naturligtvis fraktar Ryanair inga primater till USA av den enkla anledningen att dom (ännu) inte flyger dit över huvud taget. Vänta och se vad som händer när dom börjar med det...

Edit:
De hemska bilderna under "vivisection primates" är från själva djurförsöken, inte från SAS transporter. Dessa djurförsök är avskyvärda och borde inte vara tillåtna någonstans. Men som sagt, vänta och se vad som händer när även Ryanair börjar flyga över Atlanten, där finns ju pengar att tjäna för Mr. O'Leary...

/kimmen
Jag tror att Mr. O'Leary är smartare än så . Han följer nog den allmänna opinionen. I UK ligger ett av världens grymmaste laboratorier, Huntingdon Life Sience (googla det!). Inga brittiska flygbolag förser dom med djur (andra typer av apor, hundar m.m.). Inte heller Ryanair, så Mr. O'Leary har haft sin chans . Men då ställer SAS upp!

Visst finns det grymma bilder även ifrån tranporterna men jag vet inte vad jag får lägga upp. Oavsett så - om man stoppar tillgången på djur till laboratorierna så måste dom omvärdera om det är moraliskt rätt att låta 100 apor dö en grym död för att vi ska få ett nytt diskmedel.


http://www.google.se/search?q=transp...C4OftAaP0oHAAQ
Svara med citat
  #104  
Gammal 2013-04-17, 20:51
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbe S Visa inlägg
Du menar nästan tomt plan

Tobbe
Tack, gärna! Älskar att få tomt mittensäte
Svara med citat
  #105  
Gammal 2013-04-17, 22:06
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
.

Att Ryans säkerhet skulle vara sämre tror jag inte en sekund på, detta är ordentligt reglerat av luftfartsmyndigheter. Jag tror inte heller att det finns några fakta som visar på att Ryan har fler incidenter och tillbud än andra.

Lars

Det at det eventuelt ikke har skjedd ting allerede, har jo ingenting å bety for framtiden.

Jeg sakser fra en artikkel fra nrk.no. Du vet tydeligvis mer enn eksperten her.
(Hele artikkelen finner du her: http://www.nrk.no/okonomi/har-ikke-f...yn-1.10980927*)

Luftfartstilsynet, som har ansvaret for å føre tilsyn med om lag 5000 ansatte i norsk luftfart, har ikke ført et eneste tilsyn med Ryanair. Det kan gå ut over sikkerheten, mener ekspert.
Anthony Wagstaff er avdelingsdirektør i Flymedisinsk institutt, som blant annet har ansvaret for flyoperativt arbeidsmiljø i Forsvaret.
Han påpeker at det kan gå ut over sikkerheten når det ikke føres tilsyn med arbeidsforholdene.

– Tilsyn er viktig for å korrigere og sørge for at man opererer i henhold til lov, forskrift og intensjon, sånn at arbeidsmiljøet og sikkerheten blir optimal, sier Wagstaff til NRK.

Wagstaff mener arbeidsmiljø spiller en spesielt viktig rolle for sikkerhet når det gjelder luftfart.

– Hvis man er trøtt og sliten, og er påvirket av forhold rundt seg som gjør at man ikke kan yte optimalt, så reagerer man heller ikke så bra hvis det skjer ting.

Wagstaff påpeker at en sliten kabinarbeider kan være mindre oppvakt når det gjelder å ta opp avvik, eller påpeke feil gjort av kolleger.

– Alt dette er deler av å ivareta optimal sikkerhet, sier Wagstaff, som mener det er viktig at det førtest tilsyn med alle enheter innen luftfarten.
Svara med citat
  #106  
Gammal 2013-04-17, 22:20
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Intressant med Ryanair....inget verkar kunna väcka så mycket åsikter till liv på Kalimera, så man får ju tacka Nilam för att ha livat upp forumet
Typ!
Svara med citat
  #107  
Gammal 2013-04-17, 22:40
Kyys avatar
Kyy Kyy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 63
Standard Sv: Ryanair

"Däremot tror jag att det är helt omöjligt att välja rätt i allt vi konsumerar. Att då moralisera och påstå att andra väljer fel just specifikt avseende Ryan är därför att ge sig ut på väldigt svag is. Visst, det finns säkert saker att anmärka på arbetsförhållanden men vilken koll har ni på andra flygbolag. Har vi en aning om vilka villkor som förekommer på ex.vis asiatiska bolag som ofta utses till världens bästa flygbolag???
"

Kyy, som adrig reser med Ryan av logistiska och traumatiska skäl
ps. alla vi är lika och unika
Svara med citat
  #108  
Gammal 2013-04-17, 23:06
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Det at det eventuelt ikke har skjedd ting allerede, har jo ingenting å bety for framtiden.
Jeg sakser fra en artikkel fra nrk.no. Du vet tydeligvis mer enn eksperten her.
.
Att använda citat från artiklar och så kallade experter är, tycker jag, ett rätt trist sätt att debattera i ett forum. Du kan säkert hitta 100-tals alster som stöder din åsikt. Det är bara det att det kan jag också, här får du ett exempel från en artikel från Aftonbladet:

I medierna har Ryanair blivit kritiserade för bristande säkerhet vid flera tillfällen, hårda arbetsförhållanden och stressade piloter.
Men Ryanair har flugit i 21 år i Europa och de har aldrig haft en allvarlig olycka under den tiden. I listan över säkra flygbolag hos tyska flygtidningen Aero International placerar sig Ryanair på nionde plats med högsta säkerhetsbetyg. Listan bygger på statisk från Jet airliner crash data evaluation centre. SAS kommer på 31:a plats och British Airways på 14:e.
Vad gäller arbetsförhållandena har lågprisflygbolagen inte bara förändrat resandet i Europa, utan även arbetet ombord på planen. Flight International skriver i en artikel från januari i år att det som en gång var en övre gräns för hur mycket en pilot får flyga, nu är ett mål bland lågprisflygbolagen.
Men inget flygbolag i Europa hittar på sina egna arbetsscheman eller säkerhetsrutiner. Flyg i Europa är genomreglerat, ytterst av respektive lands luftfartsmyndighet, men också av gemensamma EU-regler, så kallade Joint Aviation Requirements.
Varje arbetsschema måste följa dessa regler och ingen pilot får flyga mer än 900 timmar per år.

Hela artikeln här: http://www.aftonbladet.se/resa/article10937864.ab
Svara med citat
  #109  
Gammal 2013-04-17, 23:25
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Men prismässigt är de i vissa lägen oslagbara. Vissa skribenter i tråden försöker bevisa att så inte är fallet men jag hävdar att det är fakta att om man köper biljetter vid rätt tillfällen så är deras priser i en helt egen division.
Det är möjligt, men för mig har det uppenbarligen aldrig varit "rätt tillfällen" de gånger jag har kollat flygpriser. Jag har flugit med Ryanair en gång (enkel väg till Edinburgh för snart två år sedan), men de var inte billigare utan valet berodde på att andra bolag hade sämre tider. Mina egna erfarenheter från den resan har jag tidigare skrivit om här.

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2013-04-17 klockan 23:56.
Svara med citat
  #110  
Gammal 2013-04-17, 23:37
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Kimmen; tror du det kan bli något åt detta hållet?
Med Ryanair!? Knappast... Mr. O'Leary vill ju bland annat införa ståplats och plocka bort både säkerhetsbälten och toaletter. Passagerarna är ju ändå bara "idioter" enligt honom...

/kimmen
Svara med citat
  #111  
Gammal 2013-04-18, 07:23
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Med Ryanair!? Knappast... Mr. O'Leary vill ju bland annat införa ståplats och plocka bort både säkerhetsbälten och toaletter. Passagerarna är ju ändå bara "idioter" enligt honom...
/kimmen

Haha , förlåt mig men det kan inte vara så att mr o leary har lite humor...? Med förslagen om ståplats och toarestriktioner kan jag bara gratulera honom till all gratis uppmärksamhet / reklam företaget fick - smart drag, för övrigt håller med Kyy
Svara med citat
  #112  
Gammal 2013-04-18, 08:08
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Ryanair

Iaero, saken du linker til er fra 2006, mange nye opplysninger har kommet til siden den gang.
I det siste diskuteres forholdene for de ansatte, og det er også det jeg har tatt opp her.
Jeg synes ikke det er så utrolig å påstå at uthvilte, trygge, ansatte er bedre å fly med enn stressede og utslitte.*

Problemet er jo også at Ryanair ikke aksepterer norsk arbeidslivslovgiving, for dermed å drive det man kaller rovdrift på sine ansatte. Igjen, hva gjør dette med sikkerheten?*

Og dette gjelder ikke bare Norge. Svenske Rapport melder "Förra söndagen avslöjade Rapport att flygbolaget Ryanair struntade i mer än hälften av Allmänna reklamationsnämndens fällningar. Sen dess har många hört av sig och reagerat. Nu varnar flera av Ryanairs piloter att deras tuffa arbetsvillkor kan vara en fara för flygsäkerheten.

-Om inte vi känner oss säkra och lugna där framme så kommer det att återspeglas på de beslut och aktioner som vi faktiskt gör. Det ställs ibland orimliga krav som inte ser till säkerheten i första hand och det kan leda både till incidenter och faktiskt olyckor.

Det säger en av Ryanairs piloter, som vill vara anonym. Han säger att utvecklingen går mot sämre villkor, att piloterna pressas mer och mer och att riskerna därmed ökar.

-Det sker på bekostnad av bolag som faktiskt tar hand om sin personal, för de kan inte konkurrera på samma villkor som Ryanair, det är en orättfärdig konkurrens, fortsätter han."


Hele artikkelen ( fra 2012) her:*http://www.svt.se/nyheter/sverige/ry...flygsakerheten
Svara med citat
  #113  
Gammal 2013-04-18, 08:21
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Eckerö
Inlägg: 152
Standard Sv: Ryanair

Jag har rest under de senaste månaderna med Air France från Paris till Kanton i China, Med China Southern Airlines från Kanton till Brisbane samt från Brisbane till Amsterdam via Kanton. Jag skall resa med SAS från Arlanda till Athen 8. juni, och jag har inte gjort eller gör något som är brottsligt. Inte har de heller som reser med Ryanair gjort de. Så länge lagen inte förbjuder ngt. är det tillåtet. Det finns viktigare saker här i livet att tänka på en vad olika flygbolag transporterar för varor.
Svara med citat
  #114  
Gammal 2013-04-18, 08:39
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Ryanair

Håller med laero. Tycker väldigt illa om när folk ska pracka på mig sina åsikter. Det må gälla religion, mat, flygbolag mm. Därför Charleston och Karinafp, struntar jag bl.a. fullständigt i vad ni skriver. Och fortsätter glatt att flyga med Ryanair. Låga priser, fräscha plan och så är de punktliga.
Svara med citat
  #115  
Gammal 2013-04-18, 08:44
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Ryanair

Det finns ju även andra branscher, där det inte råder "nordiska" vilkor. Sjöfarten exempelvis. Både Norge och Danmark har skeppsregister med bekvämlighetsflagg (NIS & DIS). Sverige har inget sånt - än (SIS)!

Där gäller inte samma lagar, som för fartyg som t ex går under svensk flagg. Kollektivavtal, arbetsrätt,anställningsskydd och acceptabla arbetsvillkor. Så sent som 2009, var det förbjudet för sjömän på danska DIS-flaggade båtar att vara med i facket. Idag är det tillåtet, men bara för personer med hemvist i Danmark, eller jämställd hemvist Danmark. Största delen av de skandinaver som finns ombord är befäl och finns på bryggan. I maskin harvar de asiatiska motormännen, där de inte syns och inte behöver tala med ev passagerare. Danmark tillåter att färjor går under DIS-flagg.

Vad säger man om säkerheten då? Ponera att en sjökatastrof inträffar (t ex Scandinavian Star) och asiater med bristande kunskap i nordiska språk ska hjälpa nordisktalande passagerare. Ja, ni förstår ju själva. Sen har vi lastbåtar, med farligt gods. Bara tänka sig vad som kan ske då..

Vi kanske ska ta steget fullt ut. Inte köpa några produkter som levererats med fartyg som går under bekvämlighetsflagg. Det ska vara schyssta villkor, annars inget köp!

Vi kan säkert hitta andra branscher, där det finns saker att bojkotta. Byggbranschen är ju ett annan...

/Netwolf
Svara med citat
  #116  
Gammal 2013-04-18, 09:11
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Haha , förlåt mig men det kan inte vara så att mr o leary har lite humor...? Med förslagen om ståplats och toarestriktioner kan jag bara gratulera honom till all gratis uppmärksamhet / reklam företaget fick - smart drag, för övrigt håller med Kyy
Ja i så fall är det väl den sortens sjuka, elaka humor som vi gamlingar inte förstår oss på.

Jag vill varken ha porr på stolsgrannens skärm, tvingas tänja ut min urinblåsa med urinrention eller annat krångel som följd eller stå när luftgroparna kommer.
Var förövrigt en grek som dog på det viset vid en luftgrop på en flygning för ett antal år sedan.

Eva
Svara med citat
  #117  
Gammal 2013-04-18, 12:53
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Ryanair

Du menar att du hellre ha porr på din egen skärm, eftersom det är lite jobbigt att luta sig? Nåja, skämt åsido, naturligtvis säger O'Leary en massa saker eftersom han vet att det hamnar i pressen - på bästa plats där det annars kostar ordentligt mycket pengar att annonsera. Nu får han uppmärksamhet helt gratis. Han är inte dum, han. Förresten, ingen ska behöva tvingas tänja ut sin urinblåsa. Det ska ske helt frivilligt, i så fall. (Typ sjuk, elak humor?)
Svara med citat
  #118  
Gammal 2013-04-18, 13:14
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Ryanair

Om man nu oroar sig för att råka ut för den microskopiska chansen att hamna bredvid någon som vill kolla porr offentligt bör man även akta sig för norwegian som ju erbjuder gratis wifi och folk sitter med laptops på var och vartannat säte. Nej jag har annat att oroa mig för och är glad när jag hittar billiga biljetter med Ryan air el andra bolag. Tror som tidigare talare att ägaren till Ryan air är en smart businessman som vet hur man skaffar sig gratis mediautrymme och publicitet och sen skrattar han nog gott hela vägen till banken när han tänker på alla som på allvar tror att de riskerar att få ståplats på flyget...
Svara med citat
  #119  
Gammal 2013-04-18, 13:36
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Ryanair

Rätt, jag har aldrig sett porr någongång i ett flygplan. Har nån gjort det, var god meddela vilket bolag det var så jag kan kolla biljettpriset. Och visst är det så att när man har Internet på planen, ökar chansen/risken ordentligt att kolla på porr. Sen har vi ju så klart 10.000-metersklubben, men det är mer göra än att titta, så att säga.
Svara med citat
  #120  
Gammal 2013-04-18, 15:23
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Ryanair

Om stolsgrannen visar porr på sin skärm, så är det väl som när man passerar en bilolycka. Man tittar, fast man vet att man inte borde..

Fast egentligen. Vilken idiot sitter och tittar på porr offentligt på ett flygplan?

/Netwolf
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT