Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-05-09, 18:54
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Till alla er med egna "hörnor"

Jag vill bara TACKA alla er som bor i Grekland och som delar med er av er vardag på gott (och ont) till alla oss i Sverige.
Jag tror inte riktigt ni vet hur mycket vi njuter av att kunna följa ert liv i Grekland. Tänk, häromdagen var jag på " hemma hos- visning" hos Yanna i Rethymno, så har jag också nyligen varit med när det fötts valpar hos Kikh i Galatas. Jag får också regelbundet lära mig massor om livet på Kalymnos av Monica P och i morse var jag på vandring i olivlunden utanför Chania med lugnagatan.
Admirala funderar och reflekterar om livet i Nafplio och det är ännu fler som mer eller mindre regelbundet ger oss bilder och tankar från Grekland STORT TACK och sluta aldrig skriva!!

Lissi

Senast redigerad av Lissi den 2011-05-09 klockan 19:05.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-05-09, 19:02
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Till alla er med egna "hörnor"

Jag instämmer helt och fullt! Hörnorna och webkameror är lite plåster på såren!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-05-09, 19:42
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Till alla er med egna "hörnor"

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag vill bara TACKA alla er som bor i Grekland och som delar med er av er vardag på gott (och ont) till alla oss i Sverige.
Jag tror inte riktigt ni vet hur mycket vi njuter av att kunna följa ert liv i Grekland. Tänk, häromdagen var jag på " hemma hos- visning" hos Yanna i Rethymno, så har jag också nyligen varit med när det fötts valpar hos Kikh i Galatas. Jag får också regelbundet lära mig massor om livet på Kalymnos av Monica P och i morse var jag på vandring i olivlunden utanför Chania med lugnagatan.
Admirala funderar och reflekterar om livet i Nafplio och det är ännu fler som mer eller mindre regelbundet ger oss bilder och tankar från Grekland STORT TACK och sluta aldrig skriva!!

Lissi
Tack Lissi! Dina ord värmer lika mycket som augustisolen på Kreta!

Skrivlusten kommer och går hos mig, men med er goda respons lovar jag att fortsätta skriva när skrivlusten finns där, för jag tycker ändå att det är kul att förmedla vad jag upplever här och hoppas såklart att jag kan få någon passionär att ta steget att flytta till Grekland, för det är ett äventyr som inte alls är så svårt att genomföra som man kanske tror.

Kan jag vara till hjälp för någon som har såna funderingar så hjälper jag gärna till så gott jag kan och jag vet att det finns fler hjälpande händer här..jag fick ju själv massor med ovärderlig hjälp när jag skulle flytta hit...och när jag var på plats.

Jag tror det största hindret bland många kanske är att göra sig av med alla ägodelar...jag gjorde det och har inte saknat något av det. Andra som tagit steget och bor här har tagit med sig alla sina ägodelar, så vilket som kan fungera, men jag tror att det kan vara en ekonomisk fråga ibland, för det är dyrt att frakta hit sina saker från Sverige..iaf om man inte har ett hus eller andra ägodelar som man kan sälja och investera pengarna i nytt här nere.

Men vilken inkomst man än har..hög eller låg..så går det att förverkliga en flytt hit om man bara vill riktigt hett mycket. Andra svårigheter är att flytta långt bort från nära o kära, men det går plan åt båda hållen och ibland kostar det en struntsumma att åka hit eller härifrån.

Yanna - som blev sååå glad av detta - tack Lissi!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-05-09, 19:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Till alla er med egna "hörnor"

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg

Yanna - som blev sååå glad av detta - tack Lissi!
..som sagt det är jag som ska tacka!

Jag skulle absolut göra som Du om jag skulle flytta till Grekland, lämna alla möbler hemma och göra mig av med det allra mesta...Bara ta med några få minnessaker och sen bygga upp ett helt nytt hem med helt andra möbler och verkligen ha så lite som möjligt.....
Fast jag, som flyttat 4 ggr de senaste 10 åren, verkligen storröjt bland saker i samband med flyttarna och gett bort massor till barnen och Röda korset så kan jag bli bestört över hur himla mycket onödiga prylar vi har! Men det blir väl självsanerande när jag pensionerar mig för då blir det bara råd till det allra nödvändigaste såsom mat, hyra och RESOR om man hittar fyndbilliga

När man läser Dina berättelser så lockas man verkligen av att göra som Du, helt klart. Du har gjort ett så riktigt val!

Lissi - vars äkta hälft inte alls vill flytta.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-05-09, 20:35
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Till alla er med egna "hörnor"

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
..som sagt det är jag som ska tacka!

Lissi - vars äkta hälft inte alls vill flytta.
Ja jag har gjort ett riktigt val, det vet jag!
Jag ser hur många som läser det jag skriver, på bara ett dygn blev det ju flera hundra visningar och det är hissnande många, förutom det är det ju såna som du som gör att man VILL förmedla, det är så kul när man får kommentarer på det man skriver.

Jag gjorde som du med mina saker...barnen, röda korset, slängde, gav bort...det vart inte så viktigt med prylar längre när jag var så nära målet!
Även om din käre make inte vill flytta så gissar jag att det blir väldigt många resor för dig o honom och jag hoppas du/ni lägger nån av resorna till Rethymno, så vi får träffas!

Yanna
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-05-09, 21:23
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Till alla er med egna "hörnor"

Tack Lissi för orden som jag håller fullt och fast med om! Vad vore vi här hemma utan alla vardagliga men ack så ljuvliga och "nerepåjorden-berättelser" från er?!
Så ett jättestort tack från mig också, till alla er som smakar livet åt oss i Grekland!

Jenny
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-05-09, 22:37
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Till alla er med egna "hörnor"

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
...Fast jag, som flyttat 4 ggr de senaste 10 åren, verkligen storröjt bland saker i samband med flyttarna och gett bort massor till barnen och Röda korset så kan jag bli bestört över hur himla mycket onödiga prylar vi har!...
Tack så hemskt mycket Lissi, Gunilla och alla andra som läser och orkar vänta när tid och ord tryter - Utan er skulle vi ju inte skriva alls! Ni ger oss ork, eller en spark i baken, att fortsätta rapportera.

För att förklara mitt valda citat Lissi. Det är snart exakt fyra år sedan jag sålde nästan allt och flyttade. Under ett och ett halvt år sov vi på madrasser direkt på golven, åt på plasttallrikar och önskade oss ett kylskåp - Nu har jag minst dubbelt upp av det mesta... Jag hamstrar prylar, efter vänner och mitt Pyre som drog till USA, för att de alltid kommer till pass förr eller senar. Jag fick/får mycket hjälp av vänner, bekanta och Kalimeraner i starten, och hoppas kunna återgälda efter "Pay Forward-metoden". Gunilla behövde en gång en TV-bänk som inte jag ville ha, den bor nu hos Yvonne. Några svenska bekanta har fått ta del av osthyvlar, strykjärn, potatisskalare och microugnar. Otaliga matserviser har bytt ägare och trots det är skåpen fyllda till bristningsgränsen. Dagen kommer när jag, som planerat, bara har det allra gottaste själv - men tills dess fortsätter jag spara och dela ut till behövande


//Kikh
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-05-10, 00:17
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Till alla er med egna "hörnor"

Instämmer helt med Lissi. Tack till er alla för all trevlig läsning och ibland intressanta bilder. Att gå in och ta del av det ni och andra skriver på Kalimera har blivit en del av mina fasta dygns-rutiner. Dessvärre har det för mig blivit förlagt just före sänggåendet och tack vare att det ni skriver är så intressant och trevligt så blir tidsbegreppet "just före" väldigt långvarigt och "sängåendet" mycket senarelagt. Det innebär att jag ofta startar dagen med små trötta och kisande ögon. Men det är det värt.

TACK!
Mats
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-05-10, 07:53
Hansens Hansens är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Halmstad
Inlägg: 52
Standard Sv: Till alla er med egna "hörnor"

Håller med! Tack alla ni som delar med er till oss !
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-05-10, 09:03
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Till alla er med egna "hörnor"

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

Lissi - vars äkta hälft inte alls vill flytta.
Då får du väl övertala honom. Måste säga att jag förstår honom

Personligen skulle jag aldrig helt kunna flytta från vårt vackra land och mina nära och kära. Att ha barnbarnen nära och kunna träffa dom i vardagen är helt underbart speciellt när de är små och det hinner hända mycket på en vecka eller två.

Däremot kan jag som pensionär om hälsan är ok när den dagen kommer tänka mig lite längre utlandsvistesler på 1-3 mån under vinterhalvåret.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-05-10, 09:45
Melindas avatar
Melinda Melinda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 33
Standard Sv: Till alla er med egna "hörnor"

I (snart) ett års tid har jag nästintill dagligen läst och njutit av alla upplevelser, erfarenheter, tankar och funderingar som uttrycks i forumet.

Förra sommaren gjorde jag min första resa till Kreta och blev helfrälst. Alla de känslor som väcktes har resulterat i mycket funderingar om framtida livsplaner. Än så länge endast i fantasin men i alla fall en början.....

Jag är oerhört dålig på att kommentera alla fina, intressanta och lärorika inlägg som skrivs av Er som jag numera blivit beroende av att läsa.

Så.....fortsätt dela med Er för även om det inte alltid kommenteras är det med all säkerhet många fler än jag som njuter i det tysta av Era inlägg.

Melinda - med tre dygn kvar till avresa.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-05-10, 12:23
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Till alla er med egna "hörnor"

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Däremot kan jag som pensionär om hälsan är ok när den dagen kommer tänka mig lite längre utlandsvistesler på 1-3 mån under vinterhalvåret.
Eva
Jo, det är nog det som är sannolikast och DET skulle jag få med maken på...i alla fall 1-2 månader.


Lissi
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-05-10, 12:34
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Till alla er med egna "hörnor"

Som Melinda är jag inte heller så bra på att kommentera era berättelser.
Jag avslutar nästan alltid min dag med att läsa på Kalimera,kan bli väldigt sent, och om och när jag har tid kollar jag oxå på dagen.Njuter av alla era berättelser som tar mig med till Grekland och får mig att längta.
Beundrar er som har bosatt er där,skulle gärna själv vilja pröva på att leva en lite längre tid i den grekiska vardagen men i nuläget,av privata skäl, låter det sig inte göras.
Så TACK för att ni skriver tar foton och delar med er.
Till hösten blir det åter två veckor på Karpathos,det ser vi framemot min man och jag.
Monica
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-05-10, 17:06
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Till alla er med egna "hörnor"

Tack säger också jag. Det är ju just alla ni som skriver om er vardag som gör att Kalimeras forum är så levande. Vi vanliga turister som kanske bara har en vecka på oss när vi är ute och reser kommer inte in på vardagslivet. Ni är alla också olika personligheter som gör det intressant att läsa vad ni skriver. Så fortsätt så och hoppas ni alla får en fin sommar!
/ Anne
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-05-10, 20:46
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Till alla er med egna "hörnor"

Tusen takk, Lissi og andre

Jeg har ikke skrevet så mye i det siste, siden jeg både har blogg om gresk mat og har laget nettsted om Nafplio og Argolida, men jeg lover å bli flinkere om en liten stund.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-05-10, 22:17
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Till alla er med egna "hörnor"

Jag kan bara instämma i tackandet till er som berättar om allt smått o stort som händer i vardagslivet i Grekland. Det vardagsliv som för oss läsare är väldigt intressant.

//Monica S
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT