Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2018-11-04, 13:09
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Är det slut med resor till Grekland

Det skulle stå att det känns som att det nu är helt FEL forum för att berätta om hur det gick med köpet.


Nåt felade så texten föll bort så jag återkommer...
Svara med citat
  #22  
Gammal 2018-11-06, 18:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Är det slut med resor till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Det skulle stå att det känns som att det nu är helt FEL forum för att berätta om hur det gick med köpet.
Jag vill väldigt gärna veta.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2018-11-06, 20:19
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Är det slut med resor till Grekland

Jag med väntar på att få veta hur det går!
/ Kajja
Svara med citat
  #24  
Gammal 2018-11-09, 12:47
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Är det slut med resor till Grekland

Förlåt jag säger A men inte B. Jag ska berätta, jag lovar!
Men det här har tagit så mycket energi (OBS! Positiv energi)
Vi ska få nycklarna i näven om 2,5 vecka men jag återkommer innan dess!


Vi ska inte ropa hej än men jag tror och hoppas allt klaffar


Nu ska jag gå in och nätshoppa hos den lokale handlaren och beställa denna till det lilla sovrummet så att jag får hemleverans när vi kommer ned

Senast redigerad av ricky den 2018-11-09 klockan 12:55.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2018-11-16, 22:56
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Är det slut med resor till Grekland

Å vad spännande! Väntar så på att höra hur det går!!
/ Kajja
Svara med citat
  #26  
Gammal 2018-11-17, 11:55
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Är det slut med resor till Grekland

Ja, som sagt så har det blivit fel forum och tråd men har jag börjat berätta så får jag såklart avsluta också...
Man visste ju ingenting och det är så illa (skäms) att jag köpte utan att ha sett vare sig hus eller området. Jag hade prutat ned handpengen eftersom köpet var obesett men jag riskerade att förlora nästan 200.000 kr om det visade sig vara ett felköp.

När planet landade på tisdag eftermiddag så började vi med att kolla upp busslinjer och lite sådant runt flygplatsen inför framtiden. Därefter stegade vi mot en taxi. Jag tänkte för mig själv: Är det någon som har koll och ger ett ärligt svar så är det taxichaufförer!

Så fort vi började rulla mot hotellet så frågade jag chauffören om han kände till komplexet för där skulle vi köpa ett radhus. Jag fick lära mig att på Teneriffa går man inte så mycket på adresser utan varje område eller komplex har ett namn som man använder, ungefär som när man tar en taxi till ett hotel så säger man hotelnamnet och inte adressen.
Very expensive area and very good neighborhood, sade taxichauförren!
Jag tittade på grabben och sade. Puh, det var ju ett bra svar. Det hade varit tråkigt om det hade varit tvärtom.


På lördagen när vi åkte hem så ställde jag samma fråga till den taxichauffören igen.
Han tittade på mig och sade med ett stort flin, ja det är betydligt bättre än detta hotellet!
Vi ville ju bara komma ned smidigt några dagar till en billig peng och vi bodde på ett hotel med ett lågt omdöme, och i hotellbeskrivningen varnar man för fest och hög musik i både området och på hotellet, och även om det var en hel del barbröstade engelskmän så var det inte så farligt väsen.

Fakta:
Vi kom ned på tisdag em och åkte till hotellet där mäklaren hämtade upp oss för att ge oss en första visning och vi fick sedan åter en visning till på fredag morgon.
Jag var mycket spänd inför första visningen och för att inte bli besviken så hade man/jag i förväg intalat sig själv att bilder och film kanske är manipulerade och retuscherade vilket de också var till viss del. Jag fruktade lite för att rummen skulle kännas små och det var slitet och muggigt i radhuset. Men en stor sten föll från hjärtat när jag såg att rummen inte var för små. Det var inte heller slitet eller dåligt byggt. Jag hade väl förberett mig på det värsta att jag blev glatt överraskad när det var så helt, rent och fräscht framför mina ögon. Så plötsligt väckte mäklaren mig från min trance där jag bara stod och synade golv, tak och kakelfogar. Det har ju stått tomt några månader sade mäklaren, och då brukar det vara en massa döda och levande kackerlackor men här har jag inte sett några!

Onsdag,vi hade en tid på mäklarkontoret kl 10.00 så vi hann ta en andra frukost med öl och Jäger på strandpromenaden inte långt från mäklarkontoret. Det drog ut på tiden lite inne hos mäklaren och de frågade om vi ville ha påfyllning med en andra kopp kaffe medans vi väntade på det juridiska och jag svarade att de kan hämta oss nere på strandpromenaden så går vi tillbaka dit ned igen och tar nåt gott att dricka.
Vi hann knappt dricka upp innan mäklaren kom och hämtade oss varpå vi nu traskade till Notarien, efter notarien så gick vi till banken, mest för att hälsa och öppna varsitt konto. Otroligt fin service från mäklarna måste jag säga för de skickade med en "snubbe" med oss hela tiden, även på banken och det hade vi ju kunnat göra själv.

Torsdag,Vi åkte själva ut till komplexet som är ett bostadskomplex med mest utlänningar och någon enstaka fastlandsspanjor (nästan ingen uthyrning). Vi satte oss och tog en öl i restaurangen som ligger i komplexet. Det är ett trevåningshus på framsidan med butiker i gatuplan och inne på gården är det park, lekplats, pool och barnpool. Vi bor i ett mysigt radhus inne på själva gården. Det kanske låter kanske som det är livligt och skränigt men det är ett väldigt lugnt komplex.


Vi träffade ett trevligt engelskt par i restaurangen som vi såg komma ut genom grinden. Jag frågade om de ville släppa in oss och Bob följde med in och vi hade en mycket givande pratstund. De hade bott där sedan det byggdes år 2000. Det hade varit mycket problem under årens lopp med både det ena och det andra men sedan några år tillbaka så var nu allting bra och de trivdes ypperligt.
Bob och även andra grannar som haffade oss och frågade vad vi gjorde där, och om vi skulle bo där eller hyra ut (gud förbjude ungefär). När vi sade att vi skulle bo där själva några gånger om året med familjen så då sken de upp som små solar.

Fredag var det som sagt en andra visning av huset. Mäklaren hämtade oss på hotellet i vanlig ordning. Han propsade på att visa fler lägenheter. Sonen kunde ju gott köpa ett eget eller så kunde jag ha ett till för uthyrning resonerade han.

Lugno fin nu! Vi ska först åka ner några gånger och lära oss mer innan vi börja prata om att fatta beslut och handla mer.


Nu hade vi sett bostaden två gånger och området tre gånger och det gav samma lugna sköna intryck varje gång och det riktigt bubblar i kroppen, det här är helt klart en stor händelse i ens liv.

Nu Kan jag inte göra mer! Alla kontakter är etablerade, pengarna står på ett klientmedelskonto och alla fullmakter är skrivna.

Den 26/11 ska vi få nycklarna i handen uppe hos notarien och i det ögonblicket är bostaden vår. Den här behåller vi nog för oss själv och familjen utan uthyrning tror och hoppas jag?

Dagen efter den 27:e kommer leveransen till bostaden med den nya våningssängen, madrasser ochalla nya sängkläder. Frakt och montering kostade 30€. Tack vare sviterna efter min stroke så måste jag planera och förlita mig på andras tjänster då min vänstersida inte gör någon större nytta. Tack o lov så klarar jag att gåu ppemot 5-6 km om dagen iaf.

Det har nu gått två veckor sedan vi kom hem och mäklaren har mejlat mig andra objekt till vettiga priser i rena uthyrningskomplex och nu gäller det bara att förankra det lite fint hos frugan för jag vet precis hur hon kommer att reagera. Men det är en helt annan historia och hur den slutar får framtiden utvisa.

Jagkan redan höra frugan inne i mitt huvud säga. Jaa, vi har inte ens fått huset och du är redan igång med dina projekt (tung suck!!).

Denna underbara kvinna håller mig nere på jorden då jag har en tendens att skena ivägmed mina projekt.

Nu gäller det verkligen att försöka njuta av detta och behålla fokus så att den här underbara ungdomsdrömmen inte görs om till ett torrt affärsprojekt.

Det är tyvärr min baksida konstaterar jag just nu i skrivandets stund och jag har bett alla i min närhet som familj, mäklare och bank att väcka upp mig om jag börjar rynka ögonbrynen och den drömska blicken och det fåniga leendet försvinner. Det här är inget projekt som bara ska avslutas. Det här är och ska vara en oas, en lisa för själen, glada drömmar, njutning, vin och grillade sardiner, lyckligt umgänge med familj och äkta glädje i 25 soliga grader!!


Må väl och kyss vårt älskade Grekland!

Senast redigerad av ricky den 2018-11-17 klockan 12:06.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2018-11-17, 14:26
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Är det slut med resor till Grekland

Jag gratulerar er verkligen till ett lyckat köp!! Njut av tillvaron! Fick faktiskt en liten lyckotår i ögat av din fina beskrivning😅
/ Kajja
Svara med citat
  #28  
Gammal 2018-11-17, 14:50
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Är det slut med resor till Grekland

Lycka till, jag är säker på att ni får det fint och trevligt med sån positiv inställning!
Svara med citat
  #29  
Gammal 2018-11-17, 16:24
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Är det slut med resor till Grekland

Tack kära ni


Vi har alltid sagt att vi inte är "återvändare" utan att vi vill se nya platser.


Men när man tar steget att köpa nåt eget så öppnas en massa nya synesätt som man aldrig reflekterat över innan.


Att komma hem är kanske en överdrift men jag säger som frugans kusin sade när de köpte lägenhet på Mallorca för nåt år sedan.


Man har fjärilar i magen och känner sig som en förälskad tonåring.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2018-11-17, 17:59
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Är det slut med resor till Grekland

Grattis och lycka till!

Carina
Svara med citat
  #31  
Gammal 2018-11-18, 11:52
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 889
Standard Sv: Är det slut med resor till Grekland

Lycka till!!!
Detta låter så spännande!
Hakuna Matata, njut av livet!
Lena
Svara med citat
  #32  
Gammal 2018-11-18, 13:02
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Är det slut med resor till Grekland

Så trevligt att höra att ni är nöjda med köpet. Och grattis, tror säkert att ni kommer att trivas. Och dessutom, även om ni kanske inte mera reser till Grekland, åtminstone inte så ofta, så kan du fortsätta din berättelse på avdelningen Europa här på Kalimera! Gör det snälla du! För visst är det så att vi reser även till andra länder och det skulle vara bra med lite mera aktivitet även om det inte skulle handla om just Grekland. Själv är jag lite dålig på att kolla inläggen där, men man kan ju bli bättre på det.

Ha det fint på Teneriffa!

/ Anne
Svara med citat
  #33  
Gammal 2018-11-19, 10:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Är det slut med resor till Grekland

Tack för den rapporten!

Så himla intressant att läsa. Känns om att ni valde rätt land för det hade knappast gått lika smidigt i Grekland.

Stor grattis och lycka till!

PS. Berätta gärna mer.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2018-11-20, 18:31
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Är det slut med resor till Grekland

Tack, tack


Det här är nu en mycket märklig känsla.


När jag bokade vår resa till Los Cristianos i början på april visste inte vi överhuvudtaget att vi skulle vara ägare till en bostad. Visserligen hade jag haft ett ryck då jag kollade bostad på Teneriffa i februari men jag hade helt släppt tanken på eget boende, sedan så på sensommaren så hade vi sett Ernst på TV så då tittade vi på fyra hus på Österlen som inte alls var i verkligheten vad mäklarannonserna gett sken av.


Hotellet eller boendet är egentligen underordnat när man är på semester, iaf för många. Jag däremot letar "rätt" hotell med ljus o lykta och njuter i fulla drag av denna process. Det ska ligga på rätt ställe, vara väldigt mysigt, rent o fräscht. God frukost och framförallt gott kaffe är viktigt liksom personalen. Däremot kvittar det om det är 2-stjärnigt eller 4-stjärnigt men 5-stjärniga hotel tycker jag inte om för att oftast är de väldigt strama o stela och därmed inte mysiga.


Nu närmar resan sig med stormsteg och man är i normala fall nyfiken och har förväntningar/förhoppningar på hotellet. Och för bara 1,5 månader sedan så var vi jättenyfikna på vårt hotel denna gången precis som vanligt.


Nu är saken nämligen den att vi ska bo på hotell hela veckan och inte i vår egen bostad.
Vi kommer på söndag, får nycklar till bostaden på måndagen.
På onsdagen kommer grabben med sambo och båda barnen för att bo i lägenheten medans vi bor på hotel. Det är detta som känns väldigt märkligt. Vi tänker bara på det nya huset och har svårt att se fram emot hotellvistelsen som vi dessutom har halvpension på.


Apropå rätt hotel så har jag några praktexempel här:


Seahorse hotel i Molyvos och både hotel Damaso i Rom mittemellan Piazza Navona och Campo dei Fiori eller hotel Le Isole i Venedig som vi bodde på i somras.
Acrothea i Parga och Mykonos princess är två riktiga Greklandspärlor kom jag just på.


Naturligtvis ska det bli jätteannorlunda och otroligt spännande men väääldigt märkligt på nåt sätt.


Man skrattar till för sig själv ibland för jag älskar normalt små reseförpackningar och jag fyller på i smyg till frugan med Balsam och bodylotion för det är inte alltid detta finns på hotel.
Men nu tänker jag precis tvärtom, jag är inte förtjust i taxfreshopping men denna gång handlade jag bara storpack så att vi kan lämna kvar resten i lägenheten.


Är det någon annan här som tycker nytvättat luktar vansinnigt gott utomlands? Jag sade till frugan att nu ska vi köpa tvättmedel och se om det luktar likadant för oss också. -Jag vet, sade frugan, jag har tänkt samma sak!
Svara med citat
  #35  
Gammal 2018-11-23, 23:13
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Är det slut med resor till Grekland

Hej


Jag handlade igen..


Nu blev det riktigt konstigt


Jag har skrivit förhandskontrakt idag på en till bostad som är lite mindre. Handpeng betald så jag har t.o.m. hela februari på mig att klura ut hur jag bäst löser detta ha ha.


Lägenheten (liten tvåa med bamse-altan)Vid Torviscas, några hundra meter närmare Las Americas sett från den andra bostaden. I ett turistkomplex med blandade omdömen. Detta blir enbart till uthyrning (vilket är tillåtet här). Dock grym utsikt och sjukt bra standard på själva lägenheten.
Altanen på 30 kvm är längst ut på en höjd så det är AAA-utsikt, vilket får agera dragplåster!


Det här är dock helt utan känslor inblandat. Vårt första köp är däremot helt förknippat med känslor och glädje!


Janne, jag hör kanske av mig sen ang om att annonsera på Kalimera
Svara med citat
  #36  
Gammal 2018-11-28, 18:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Är det slut med resor till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Janne, jag hör kanske av mig sen ang om att annonsera på Kalimera
Gör det.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2018-12-04, 19:32
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Är det slut med resor till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Gör det.
Absolut


Det blev inte det lägenhetsköpet som det först var tänkt, den lägenheten och altanen var fin men området var slitet och det fanns enbart väääldigt långa, dryga trappor fram till bostaden så den var knappt lämplig för uthyrning om du inte var aktiv idrottare. Tack o lov fick vi hävt det köpet


Håller på med en ny affär i Torviscas några hundra meter från vårt radhus som ska vara klar inom 2 månader.
Man är ju tvungen att åka ner en gång till sen och hämta nycklarna, det är ju ett skitjobb men det måste göras
Det är en lägenhet med 1 sovrum och v-rum med barkök och badrum och en rejäl balkong med fin utsikt och havsutsikt.


En ren uthyrningslägenhet i ett komplex med 24-h reception, sport o lek, underhållning, bufferestaurang, tvätt, gratis shuttleservice till stad o strand och ett stort poolområde!!


Komplexet sköter allting så det är väldigt smidigt, men ingenting är ju gratis förstås...


Jo, det blev som misstänkt en märklig och annorlunda semester som egentligen inte blev nån semester, men hela nästsista dagen unnade vi oss bara semester!


Mot slutet på veckan så började känslan infinna sig att det är vår bostad man kommer "hem" till även om vi sov på hotell.


Det blev två lass nya möbler med transport och montering från möbelaffären och självklart så fick de ta allt det gamla med sig


Tack o lov så var allt bra utan obehagliga överraskningar och vädret var grymt fint hela veckan också med minst 25-26 grader.


Enda smolket var att stackars Lilleman 3 år fick rejält mycket utslag och munblåsor i form av höstblåsor (förr mul o klövsjukan)och nässelfeber på detta.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2018-12-04, 19:54
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Är det slut med reor till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Även om jag är Greklands fan så förstår jag till 100 ditt resonemang. Processen att göra fastighetsaffär i Grekland känns som en utdragen mardröm samt stor osäkerhet i att det går att sälja inom rimlig tid och till rimligt pris.
När det sedan gäller vädret så är det ju hemskt hett i juli -augusti, och väldigt kallt och fuktigt att bo i "oisolerade" hus under de 4 vintermånaderna. Vi åker ner i mitten/slutet av mars o det är för tidigt egentligen sedan hem i början av juni. Återvänder runt 1 sept o hem i nov. Vi tycker att dessa 5-6 månaderna är fantastiska, men skulle inte vilja bo här året runt.
Låter helskönt tycker jag!!
Var bor ni då, fastland, ö, samma ställe eller olika?
Det är ju en stor del av året. Är ni pensionärer eller kan ni jobba på distans?
Svara med citat
  #39  
Gammal 2019-10-25, 17:53
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Är det slut med resor till Grekland

Tjena hallå!!

Ett bra tag sen sist...
Skummade bara igenom lite snabbt vad jag skrev sist på slutet. Jag blev helt matt av att läsa vad jag själv skrev och förstår att hjärnan gått på högvarv.
Jag/vi har landat nu och älskar vårt Teneriffa.
Egentligen skriver jag för att jag hämtade tre flaskor grekiskt bubbel på bolaget idag, Debina. Gott o lättdrucket utan påträngande syra, kanske med drag år det söta hållet men är nog klassat som torrt. Vi gjorde vår sjätte eller sjunde resa för året i september och tanken var till vårt älskade Grekland, men det blev ”hem” till Tenerife. Nästa helg går vår nästa resa på 10 dagar o h decemberresan är redan bokad. Men nog fasen ska vi till Grekland nästa år!?! Är sugen på att testa nya flygplatsen på Kreta
Svara med citat
  #40  
Gammal 2019-10-25, 19:53
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 889
Standard Sv: Är det slut med resor till Grekland

Halloj.
Märkligt sammanträffande... men jag tänkte på er häromdagen.
"Undrar hur det går?"
Teneriffa är himla trevligt, så jag förstår att ni gillar livet. Men fortsätt gärna med lite rapporter när du/ni har lust. Vi andra som bara längtar och inte har tagit såna steg och beslut, vi vill njuta med er!
Lena
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT