Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Tilos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-04-04, 15:48
Josse Josse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 16
Standard Tilos till sommaren?

Hej alla
Jag och min sambo funderar på en tvåveckorstur till Tilos i början av augusti. Vi tycker om lata dagar vid stranden med en god bok och gärna en fin snorklingstur. Vidare uppskattar vi det fantastiska grekiska köket och mysiga små restauranger. Vi söker främst lugnet men känner oss lite oroliga att Tilos är väl litet och att man kanske känner sig lite uttråkad efter ett par dagar.. Vad tror ni som har varit där? Några tips på utflykter mottages tacksamt och gärna ett ord eller två om hur snorklingen är.

Tack på förhand
Josse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-04-04, 16:57
mrwalker mrwalker är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 731
Standard Sv: Tilos till sommaren?

Ett tips er at Tilos er velegnet for vandringer. Mitt inntrykk av øya, og informasjon om fotturer finner du på http://www.islandwalking.com/tilos.html. Boken "Rhodes, Karpathos, Kos, Southern Dodecanese" av Dieter Graf inneholder kart og beskrivelse av 3 vandringer på øya.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-04-04, 17:17
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tilos till sommaren?

ÅK!!!!!!
Tilos är en helt underbar ö! Vi var där 2004 och bodde vid det enda hotellet vid Eristos bay, och hade inte tråkigt en sekund, fast vi är ju medelålders + förstås

Ni bor naturligtvis i Livadi och ni kommer att älska det. Massor av stränder att vandra till och ni kommer att vara ganska ensamma där....(på de små stränderna ni vandrar till menar jag)
Tilos är en riktig KÄRLEKSÖ!!!

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-04-04, 19:09
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Tilos till sommaren?

Vi är alla olika, helt oavsett ålder, och om ni är oroliga över att bli uttråkade efter bara ett par dagar, så beror det kanske på att ni är sådana som vill ha variation och valmöjligheter på semestern. Då är det en bra idé att åka till en större ö eller kombinera Tilos med någon annan. Tilos är en jättefin ö, och som mrwalker skriver, finfin för vandringar - men jag skulle inte stå ut där i mer än några dagar. Det beror inte på möjligheterna till olika ständer och aktiviteter på dagarna, utan på att på kvällarna hinner man trava fram och tillbaka i stan många många gånger och känner snart att "nu kan jag det här".
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-04-04, 19:13
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: Tilos till sommaren?

Sidste år var jeg på Tilos 2 uger i september, ensam... Det var ikke en dag for meget. Men alt beror på hvad man ønsker. Der er meget lungt på Tilos, men der er perfekt, hvis man bare vil ned i tempo, vandre og bade.

/Mette
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-04-04, 19:50
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tilos till sommaren?

Jag håller inte med Dig där Elisabet
Jag är känd för just att vara en person som ALDRIG bara kan ta det lugnt, utan att det alltid ska hända saker...men på Tilos (och Tinos ) så är det SÅ LÄTT att bara "vara"...Inte måste man varje kväll ut och trava ...att sitta på en balkong med levande ljus, bara njuta av havets brus, kika lite på vad som händer alldeles utanför, och om man är två bara sitta och prata utan att göra något särskilt...DET är semester!! Vissa öar, där i bland just Tilos inbjuder till det....
Men visst, vill man ha party och röj då är det fel ö!

Lissi

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-04-05, 09:03
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Tilos till sommaren?

Vi var en uke på Tilos for noen år siden, og vi trivdes godt. Vi leide bil et par dager og virkelig utforsket hver krok av øya, i tillegg hadde vi dagsturer til Symi og Nisiros, samt at reiseruten ga oss en dag på Rhodos. Mye på en uke, men vi trives med å være aktive.
Men som du ser, om Tilos blir for liten for to uker, er det enkelt å ta seg til andre øyer på dagstur.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-04-05, 12:11
Josse Josse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 16
Standard Sv: Tilos till sommaren?

Tack för de snabba svaren! Vi har nästan bestämt oss för Tilos nu. Vad har ni som har varit där att säga om bad och snorkling på ön? Enligt Kalmimeras fakta (som brukar stämma utmärkt) står det att det finns bankomat på ön men på andra sidor har jag sett att det inte finns, vet någon vad som gäller?

Mvh
Josse
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-04-05, 12:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Tilos till sommaren?

Citat:
Ursprungligen postat av Josse Visa inlägg
Enligt Kalmimeras fakta (som brukar stämma utmärkt) står det att det finns bankomat på ön men på andra sidor har jag sett att det inte finns, vet någon vad som gäller?
Visst finns det bankomat, den ser ut så här.

Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-04-05, 12:47
Josse Josse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 16
Standard Sv: Tilos till sommaren?

Haha och vilken fin bankomat dessutom! Tackar

Mvh
Josse
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-04-05, 18:26
Josse Josse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 16
Standard Sv: Tilos till sommaren?

Jaha, efter att ha läst era inlägg, resebrev och Jannes eminenta e-guide verkar det som att det enda som återstår innan bokning är att bestämma vilket boende det blir. Lutar just nu åt Marina Sudios, Dream Island eller Annas Studios, vi vill ha lägenhetshotell med möjlighet att laga egna enklare måltider. Någon som har något, positivt som negativt, att säga om något dom?

Vänligen
Josse/Marcus
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-04-05, 18:40
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tilos till sommaren?

Jag vet inget om boenden i Livadi eftersom vi inte bodde där, men jag har "paxat" solstolar åt er på Eristosstranden som ni ser på bilden ett smakprov bara....

Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-04-05, 19:46
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: Tilos till sommaren?

Jeg ville vælge Marina Sudios eller Annas Studios. Dream Island ligger en bid udenfor centrum, men lige ved stranden.

Marina og Anna ligger oppe på bakken, og du får en vidunderlig udsigt.

Mette
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-04-05, 21:30
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Tilos till sommaren?

Grattis till ett bra val av ö, ni kommer säkert att få det underbart på Tilos!
Precis som Mette skriver så har man en vidunderlig utsikt från både Marinas och Annas studios. Båda ligger alldeles ovanför byns centrum, uppför en backe. För att komma till stranden får man dock gå genom byn först. Dream Island är nybyggt och ligger alldeles vid stranden, det tar inte många minuter att gå in till byn och vägen dit kantas av tavernor.
Så det berorpå vad ni vill ha, tänker i tillbringa mycket tid på balkongen så är ju utsikten på Annas och Marinas ett plus, vill ni ha nära till strand så väljer ni kanske Dream Island. Men som sagt.....avstånden är korta i Livadia.

Ann-Kristin
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-04-06, 09:58
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Tilos till sommaren?

Jodå, det är fina ställen allihop. Men jag vill gärna slå ett slag för Blue Sky, alldeles vid hamnen ovanför restaurangen med samma namn. Det är lägenheter på två våningar, med garderob och dubbelsäng på översta våningen. Eftersom ni ska åka i augusti, blir det hyfsat varm på öarna. Och på Blue Sky har de faktiskt AC, vilket är helt suveränt varma dagar. Det finns även balkong, och där sitter man på första parkett och spanar in allt som händer i hamnen. Se färjorna komma och gå, och inte minst alla segelbåtar som mer eller mindre amatörmässigt lägger till i den lilla hamnen.

Om du kontaktar mig, kan du få Blue Skys hemsida.

PS. När vi båtluffade första gången, skulle vi stanna på Tilos i fem dagar för att sedan åka vidare. Men vi blev kvar i 21 dagar. Och då hade vi ändå en otålig nioåring med oss.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-04-07, 13:48
Mumsan Mumsan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Inlägg: 62
Standard Sv: Tilos till sommaren?

Ett tips - titta på Annkis resebrev i Kalimera. Det gjorde mig, min man och min syster så intresserade att vi åker dit i september.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-04-07, 14:03
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Tilos till sommaren?

Helt rätt. Man kan inte få för mycket Tilos här i livet.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-04-08, 20:29
Josse Josse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 16
Standard Sv: Tilos till sommaren?

Hej

Vi har nu bokat två veckor i augusti och valet av hotell föll på Annas Studios. Efter att ha sett era bilder, läst resebrev, era inlägg och Jannes e-guide blev valet ganska enkelt. Tack för att ni hjälpte oss i vårt val.
Känns som det är långt till augusti bara...

Vänligen
Josse & Marcus
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-04-10, 15:25
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Tilos till sommaren?

Citat:
Ursprungligen postat av Josse Visa inlägg
Känns som det är långt till augusti bara...
Men väl värt att vänta på... Grattis till ett bra val. Jag har bott på Annas flera gånger och det är ett av de bästa boenden som finns i Grekland! Mike som har stället ser till att ni kommer att stortrivas.

Nattlivet på Tilos är inte så avancerat så man går ofta hem vid midnatt ungefär. Men då kan man sitta på balkongen en stund och titta ut över viken, höra lite skrål från båtarna i hamnen och titta på stjärnorna... Titta rakt ut från balkongen så ser ni Orions bälte... Det är magiskt!

Ni kommer att bli förälskade i Tilos och Livadia! Skriv gärna några rader här när ni kommit hem.

Senast redigerad av Peter den 2009-04-10 klockan 15:26. Anledning: felstavning
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT