Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Tilos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-03-02, 19:42
Hannavivi Hannavivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 2
Standard Tilos med ettåring?

Hej!

Har tidigare rest mycket i Grekland utan barn. Funderar nu på att åka med man och då ettårig dotter samt min bror och mina föräldrar (för att fira deras sextioårsdag) till Tilos. Vi planerar att åka i September

Hur fungerar denna ö med barn? Någon som har erfarenhet?
Stranden i Livada är klappersten, finns det bitar av stranden som är bättre eller sämre?

Har någon bott på Ilidi Rock Beach? Skulle detta boende fungera med barn? Hur lång tid tar det att ta sig in till byn? Hur ser vägen ut?

Tacksam för svar. // Hanna
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-03-02, 20:05
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Tilos med ettåring?

Om barnet vill sitta, hoppa och springa på stranden och i vattenbrynet som många ettåringar vill, så är Tilos inte ett bra val. Stränderna har hårda stenar och det blir snabbt djupt.

Undantag lär vara stranden som börjar på E... det står still just nu vad den heter, men den ligger å andra sidan ganska off. Det kan säkert vara trevligt att bo där några dagar om det är det totala lugnet ni söker.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-03-03, 07:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: Tilos med ettåring?

Håller helt med Elisabet, stranden i Livadia lämpar sig inte för en ettåring, det är svårt nog för en vuxen att ta sig i vattnet. Badskor är inte dumt. Sandstranden heter Eristos och ligger cirka 10 km från Livadia.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-03-03, 21:45
Hannavivi Hannavivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 2
Standard Sv: Tilos med ettåring?

Tack för snabba och bra svar! Vi vill gärna åka till en ö av Tilos typ, lungt hyfsat genuint och vacker natur. Sedan har vi tagit hänsyn till transfertid. Vi vill inte att resan blir för lång för vår lilla dotter - vi kommer bara att vara borta i en vecka.

Har ni några alternativ på bra barnvänliga öar som passar dessa kriterier tas det tacksamt emot.


Vänligen Hanna
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-03-05, 17:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: Tilos med ettåring?

Citat:
Ursprungligen postat av Hannavivi Visa inlägg
Har ni några alternativ på bra barnvänliga öar som passar dessa kriterier tas det tacksamt emot.
Svårt att hitta något i Tilos storlek som är hyfsat genuint utan lång transfer. Palechora på södra Kreta tror jag skulle passa, där finns en härlig mix mellan turism och genuinitet, naturen är fin och transfern inte så jobbig. Dessutom är stranden barnvänlig, och ligger nära. Den ser ut så här:



Nackdelen är förstås att Paleochora är så mycket större än Tilos. Finns säkert fler alterativ, ska tänka lite och återkomma.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-03-05, 17:39
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tilos med ettåring?

En liten mysig ö med kort transfer och i allafall en JÄTTELÅNGGRUND sandstrand är ju Angistri.... Där tror jag ni skulle trivas...ön är nog mindre än Tilos men där var vi 14 dagar!!! Lätt att ta sig från Aten.
Tilos är fö en av mina absoluta favoriter! Vi bodde 14 dagar vid Eristos bay och stortrivdes...

Lissi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT