Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Tilos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-07-05, 11:06
Nalle Puh Nalle Puh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 1
Standard Tilos, Eristos Beach

Hej!

Som nykomling måste jag bara säga: Kul forum det här, och bra hemsida i stort!

Nu till min fråga: Jag och min sambo har nyss bokat en sistaminuten-resa till Tilos, åker 15/7. Hade faktiskt aldrig hört talas om ön tidigare (är inte direkt någon van Greklandsresenär), men den låter som om den kommer att passa oss ypperligt. Jag menar, vad mer kan man önska sig än god mat, vacker natur som är bra att vandra i, fina stränder som inte är helt fulla med folk, och frånvaro av stora turistmassor?

Vi kommer att bo på Eristos Beach, och det är väl kanske så att vi skulle ha valt Livadia om vi haft möjligheten, men jag tror att det säkert blir jättebra på Eristos Beach också. Men hur är det med tavernor och andra grejer i närheten? Ni som har varit där, har ni några bra tips och rekommendationer på ex tavernor i Megalo Chorio och i närheten av hotellet? Finns det någon okej supermarket i närheten som man kan köpa frukost i? Hur är förbindelserna till och från Livadia om man skulle vilja åka dit och äta middag någon kväll?

Alla tips och förslag uppskattas, även varningar om vad man ska hålla sig borta ifrån, om det finns några sådana ställen.

Längtar!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-07-05, 13:46
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tilos, Eristos Beach

Du har tur, Lissi som är mycket aktiv här på forumet har bott på Eristos beach så hon kommer att berätta allt för dig.

Då jag var på Tilos - fast det är några år sen nu - fanns en taverna precis på väg ner mot stranden, samt så vitt jag minns, hotellets egna taverna. Det var allt.

Tilos är en härlig liten ö!

Det enda jag vet att varna för är en fisktaverna i Livadia, på väg ut från byn. Vet inte namnet men jag vet att man ska kolla priset på fisken MYCKET noga i förväg. Har vänner som, trots många många års Greklandsvana, blev rejält lurade där.

(Ta inte detta som att jag smutskastar alla fisktavernor på Tilos, ta det som en påminnelse om att man alltid ska kolla priset på fisk noga.)
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-07-05, 19:57
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Tilos, Eristos Beach

Citat:
Ursprungligen postat av Nalle Puh Visa inlägg
Vi kommer att bo på Eristos Beach, och det är väl kanske så att vi skulle ha valt Livadia om vi haft möjligheten, men jag tror att det säkert blir jättebra på Eristos Beach också.
Det blir säkert bra. Personligen föredrar jag dock att bo i Livadia. Men ni har en av öns bästa stränder precis utanför. Och det är ju inte det sämsta.

Citat:
Men hur är det med tavernor och andra grejer i närheten? Ni som har varit där, har ni några bra tips och rekommendationer på ex tavernor i Megalo Chorio och i närheten av hotellet?
Som Inkfish skrev så finns det en Taverna på hotellet och ytterligare en på vänstersidan på vägen upp mot Megalo Chorio. Jag tror inte det finns fler i närheten. I M. C. finns det en stor Taverna med fin utsikt över dalen. Hyfsat käk och jätteportioner. Det finns säkert fler om man kollar runt.

Det finns även en mycket bra Taverna i bukten Agios Andonis på Nordsidan av Tilos. Inte så långt från Eristos men det är inte gångavsånd. Om man inte är väldigt hurtig... Om du står vid busskuren i M. C. så är det vägen ner till höger förbi militärbarackerna och ta till höger igen i T-korset som kommer strax efter. Ca 1 Km senare delar sig vägen igen och du ska till höger. En liten bit längre fram ser du en Taverna på vänstersidan av vägen. Den är mycket bra. Om du fortsätter förbi den kommer du till en liten fiskarby som är underbar. Det finns en Taverna där också. Kvalitet okänd. Men de hade öl!

Citat:
Finns det någon okej supermarket i närheten som man kan köpa frukost i?
Hmm. Kan inte påminna mig att jag såg någon Supermarket vid eller i närheten av Eristos. Men det var några år sedan jag var där så det kan ju ha kommit nu.

Citat:
Hur är förbindelserna till och från Livadia om man skulle vilja åka dit och äta middag någon kväll?
Det går en buss fram och tillbaka mellan Livadia och Eristos. Jag vet inte hur ofta eller hur sent den går, men det vet de på hotellet. Och det finns Taxi.

Men det är så att Eristos ligger lite avsides. Ni kommer att få det lugnt. Jag föreslår att ni fixar en karta det första ni gör för att bestämma vad ni vill se. Hyr sedan bil eller moppe några dagar och ta er runt. Livadia är en mycket trevlig by som ni bör lägga några timmar i. Sätt er på Omonia och ta det lugnt... Eller på Torget. Vandra runt lite. Ta ev ett bad i bukten.

Den övergivna byn Micro Chorio är värd ett besök. Under högsässong finns det ett Disco i ett renoverat hus där. I Megalo Chorio finns Elefant-muséet. En bit utanför på vägen mot Livadia finns grottan där den hittades. Man kommer inte in i själva grottan men det är en utflykt... Nedanför grottan finns en arena där man ibland har konserter. Sedan lär klostret vara värt ett besök. Jag har tyvärr inte själv varit där, men det sägs så.

Ni kommer att få en underbar vistelse.

Peter
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-07-06, 20:04
In_ez In_ez är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Brottby
Inlägg: 5
Standard Sv: Tilos, Eristos Beach

Hej!
Jag ville bara säga att hela Tilos är underbart!
Var där förra sommaren och ska dit i augusti igen, bodde i Livadia och var bara en dag vid Eristos Beach så jag kan inte svara på dina frågor.
Men ni kommer säkert att ha det bra!

Mvh Camilla
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-07-09, 23:29
Helga Helga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 9
Standard Sv: Tilos, Eristos Beach

Heldige du som skal til Tilos. Eristos er litt avsides, men har en bra strand. Hvis du vil vandre går det sti fra Megalo Chorio til Agios Andonis (kjøp kart) så det er ikke nødvendig å gå landeveien. Det går også en sti fra MC til en strand på nordsiden, Skafi. En fin strand er Plaka, men dit går det ikke buss. Det er mange strender på sydsiden som bare kan nås til fots, men det er noen hundre meters stigning og bratt på sydsiden. Ta i tilfelle med mye vann. Det er ikke mye vei på Tilos, og den som bare tar seg frem med bil eller moped går glipp av mye. Men, det kan kanskje bli i varmeste laget i Juli.

hilsen Helga
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-07-10, 12:14
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tilos, Eristos Beach

Hej!

NU fick jag tips om denna tråd via Inkfish..hade inte sett den!
Vi bodde på Eristos beach 14 dagar sommaren 2004. 2 helt underbara veckor i lugnet och med nästan hela stranden för oss själva!
Ägarfamiljen (då mor, far 2 småflickor och farmor som lagade maten) var helt underbart trevliga och vi bjöds på myket gott...all mat valdes i köket!
Vi var där ju precis under fotbolls - EM så ägaren hade en JÄTTE-TV inhyrd på serveringen där folk kom i massor från Megalo Chorio.. byn en bit ifrån. Det var fullt varje kväll och jättetrevligt... Annars kanske det hade varit mer ensamt på kvällarna.. Men många stamgäster kommer säkert från byn..
När vi beställde så VALDE vi Eristos trots att många här på forumet sa att det var för ensligt.. Men vi ville vila, vandra , bada och vi hade en underbar terass i nybyggda delen med utsikt över havet och den då alldeles purfärska poolen som invigdes när vi var där...
Vi gick flera timmar varje dag efter stranden och sen upp i bergen..Vi promenarade även allra högst upp till borgen ovanför Megalo Chorio.. Från Eristos tog det sin tid... Vi var också många gånger och skulle äta på den taverna som ligger alldeles intill hotellet , men där såg vi ALDRIG en enda gäst!! LIte förvånande eftersom den skulle vara SÅ bra! En liten liten supermarket fanns en bit bort, men vi handlade alltid i Livadi dit vi åkte med buss eller vespa... Vi var någon kväll i Livadi men var lika glda att åka hem igen...
ÅH jag blir riktigt AVUNDSJUK på er...... Ska vi till Tilos fler gånger så väljer vi Eristos igen!! Men då måste man gilla LUGN och RO!
Megalo Chorio är trevligt att vandra till 30 min ca.... Där finns tavernor och en del affärer..Så finns en annan liten by ca 40 min promenad bort..Till Livadi är det INTE gångavstånd...

Fråga gärna mer i inboxen!
Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT