Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-05-24, 18:01
Goliats avatar
Goliat Goliat är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 308
Standard Hur gammal kan olivolja bli?

Jag fick en oöppnad 1-liters plåtdunk med olivolja. När jag tittade på datumstämplen så stod det 02-10, dvs oktober 2002. Nu är frågan: Går den att använda och isåfall till vad?

Rent spontant känns det som om olivolja inte kan bli gammal och att den kan användas i matlagning och annat, men varför är den då datummärkt? Kan det helt enkelt vara så att allt som säljs måste datummärkas och att oljan är helt ok trots att datumet går ut eller är det så att olivolja faktiskt kan bli dålig?

Göran
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-05-24, 18:08
vance vance är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 36
Standard Sv: Hur gammal kan olivolja bli?

Olja kan väl som annat fett härskna?
Frågan är om den gör det i oöppnad förpackning...

Jag har iaf smakat olja som inte smakar mumma längre
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-05-24, 18:09
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Hur gammal kan olivolja bli?

Kan väl bli härsken, som allt annat fett. Men prova, det känns annars. Jag hade en flaska från 2004, som öppnades nyss. Inget fel faktiskt...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-05-24, 18:14
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Hur gammal kan olivolja bli?

När vi gör egen olja håller den utan problem i 5-7 år i väl slutna kärl. Den "industriella" olja kanske håller mer pga olika tillsatser?? Men öppna och smaka och kolla färgen!

Camilla
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-05-24, 18:50
Goliats avatar
Goliat Goliat är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 308
Standard Sv: Hur gammal kan olivolja bli?

Låter som ett bra tips... Näsan och smaklökarna är ett utmärkt instrument för att kolla färskheten...

Tack!
Göran
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-05-24, 19:12
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hur gammal kan olivolja bli?

Lukt och smak är det absolut bästa sättet att kolla saken!
Om man googlar på olivolja+hållbarhet får man dock fram flera svar som entydigt säger att olivolja inte håller mer än ett par år.

Men sedan undrar jag om du är helt säker på att det inte är februari 2010 som menas? Enligt eu-standard ska nämligen datummärkningen skrivas med ordningsföljden år/månad/dag. Det följs förvisso inte av alla livsmedelsproducenter, men i det här fallet kanske det gör det?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-05-24, 19:19
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Hur gammal kan olivolja bli?

Holdbarheten avhenger av hvordan den er lagret. Har den stått kaldt holder den lengre. Vet ikke hva plåt er, men uansett holder olivenolje mye lengre om den ikke utsettes for lys.
Kjøper man plastikk-/glassflasker med olivenolje bør de lagres i kjøleskapet eller i kald, mørk kjeller, Pakk ev flasken inn i aluminiumsfolie. Står den i kjøleskapet stivner oljen og ser ekkel ut, men det er ok. Ha en liten mengde i en flaske du har stående på kjøkkenbenken, så har du alltid olje for hånden.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-05-24, 20:24
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Hur gammal kan olivolja bli?

Jag gjorde nyss en xorta med olivolja och det slog mig hur länge jag lever på samma flaska olivolja. Jag har haft min sedan i januari, medan Herr Grek brukar göra slut på en flaska i veckan... Det där med hållbarhet kanske inte är en lika intressant fråga för greker - de använder ju olivolja som vatten. Snudd på i alla fall .
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-05-24, 20:26
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hur gammal kan olivolja bli?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Vet ikke hva plåt er,
Jag vet inte vad plåt-burk heter på norska men på grekiska är det:

κονσερβοκούτι

// Helén
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-05-24, 21:56
vance vance är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Inlägg: 36
Standard Sv: Hur gammal kan olivolja bli?

Plåt=en metall, järn med kol blandat i sig.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-05-24, 22:12
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Hur gammal kan olivolja bli?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Men sedan undrar jag om du är helt säker på att det inte är februari 2010 som menas? Enligt eu-standard ska nämligen datummärkningen skrivas med ordningsföljden år/månad/dag. Det följs förvisso inte av alla livsmedelsproducenter, men i det här fallet kanske det gör det?
Visst tänkte du lite fel nu?
Du menar väl att eu-standarden säger dag/månad/år, så skrivs väl datum i de flesta länder i europa förutom Sverige då.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-05-24, 22:59
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hur gammal kan olivolja bli?

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Visst tänkte du lite fel nu?
Du menar väl att eu-standarden säger dag/månad/år
HOPPSAN, så bra att du påpekar det. Jag TÄNKTE iofs inte fel, men SKREV inte det jag tänkte.. Annars blir det ju inte heller någon logik i det jag menade om Görans oljeburk.. 02-10 skulle alltså kunna vara februari 2010.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-05-25, 11:04
Goliats avatar
Goliat Goliat är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 308
Standard Sv: Hur gammal kan olivolja bli?

Jag ska fatta mod och öppna dunken... Sen ska jag undersöka och avlägga rapport... Skulle ni aldrig höra av mig igen så vet ni att det är direkt hälsovådligt med en mer än 5 år gammal olivolja.

Göran
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-05-25, 14:56
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Hur gammal kan olivolja bli?

Citat:
Ursprungligen postat av Goliat Visa inlägg
Jag ska fatta mod och öppna dunken... Sen ska jag undersöka och avlägga rapport... Skulle ni aldrig höra av mig igen så vet ni att det är direkt hälsovådligt med en mer än 5 år gammal olivolja.

Göran


//Stina
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-05-25, 18:32
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Hur gammal kan olivolja bli?

Kockar rekommenderar att man konsumerar öppnad olivolja inom två till tre månader för att den ska vara fräsch. Öppnad Olivolja som är äldre än 6 mån bör slängas.

Den skall helst förvaras mörkt och svalt. Den kan förvaras i kylen, men får då oftast "slöjor" som ser oaptitliga ut. Dessa försvinner dock så fort oljan blir varm igen och har ingen betydelse för smaken eller kvaliteten.

Lukta och smaka att din olja inte tagit smak av plåten. Ta ett par droppar mellan tummen och pekfingret och känn att den inte känns "grynig" som att det skulle finnas sandkorn i den. Är den OK häll över den i en glasflaska och förvara den så bra som möjligt. Låt den inte vara kvar i plåtburken. Då finns det risk att den tar smak när du öppnat den.

Peter
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-05-25, 19:05
Goliats avatar
Goliat Goliat är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 308
Standard Sv: Hur gammal kan olivolja bli?

Rapport avseende kontroll av överårig olivolja.

Produkt: Olivolja av fabrikatet Knossos märkt 02-09
Ursprung: Grekland

Oljans färg har ej förändrats märkbart. Oljan luktar något härsket, dock ej illa utan mer som bordsmargarin som gått något över tiden. Ett smaktest av oljan har utförts och det konstaterades att smaken är något oljigare än den referensolja som användes. Eventuellt kan en svag bismak skönjas.

Slutsats: Vår rekommendation

Oljan går säkert att använda med de egenskaper som den i nuläget har, men då det är fråga om ett livsmedel bör nyttjande av denna olja undvikas för att ej orsaka personskada.

Med vänlig hälsning
Göran
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-05-25, 19:28
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Hur gammal kan olivolja bli?

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Låt den inte vara kvar i plåtburken. Då finns det risk att den tar smak när du öppnat den
och jag som har snålat med min Parga-olja i sin fina plåtburk med Parga-bilder. Inte kunde jag hälla över denna dyra olja i någon glasflaska, fast den är snart 1 år och fortfarande lika god. Hålet är dock pyttelitet och jag är noga med plastproppen.

birgitta
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-06-05, 10:22
goran goran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 25
Standard Sv: Hur gammal kan olivolja bli?

Hejsan
Jag har med intresse foljt alla inlagg om olivolja. Jag producerar sjalv olivolja pa Kythira. Jag har ca 2000 trad och far en del olja vart ar. Jag exporterar oljan till Sverige.
Nar det galler hallbarheten sa ar det viktigt att utga fran att det ar en "ren" olivolja och inte olja som manipulerats och blandats ut med de restprodukter som bildas vid sjalva pressningen.
Hallbarheten ligger runt tva ar forutsatt att oljan forvaras svalt (ej kylskap) och morkt.
Darefter forandrar oljan karaktar saval till lukt som till smak.
Det ar viktigt att forvara den morkt eftersom oljan innehaller antioxidanter som skyddar mot de fria radikalerna som kan ge upphov till cancer. Dessa antioxidanter forstors av ljus. Tank pa det da ni koper olja i genomskinliga glasflaskor som exponeras dag efter dag i affarenas dagsljus.
Fraga garna, jag svarar sa gtt det gar.
Halsningar fran Goran Svanborg, Kythira
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-06-05, 23:37
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Hur gammal kan olivolja bli?

Hej Göran!
Det finns ju också numera Bag in Box med olivolja. Vad säger du som yrkesman om denna typ av förpackning? Det är ju helt klart så att oljan inte exponeras för ljus i affären men sedan är det ju också så att den inte exponeras för syre då man har öppnat den.
Kommentera gärna.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-06-06, 08:25
goran goran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 25
Standard Sv: Hur gammal kan olivolja bli?

Hej Jan'erik
Jag har inte sett denna forpackning som du talar om. I stort tror jag val att det ar helt ok, aven om jag sjalv foredrar flaska.
Syre kommer ju in aven i flaskor och det ar inte mycket att gora at. Anvander du oljan flitigt sa kommer du aldrig att kanna av nagra forandringar inan oljan ar slut. Forutsatt att det ar en bra olja.
Halsningar fran ett varmt Kythira
Goran
Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Hej Göran!
Det finns ju också numera Bag in Box med olivolja. Vad säger du som yrkesman om denna typ av förpackning? Det är ju helt klart så att oljan inte exponeras för ljus i affären men sedan är det ju också så att den inte exponeras för syre då man har öppnat den.
Kommentera gärna.

Mvh Janérik
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT