Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2007-04-26, 12:46
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Allergier eller överkänslighet mot vissa livsmedel...

Citat:
Ursprungligen postat av bon Visa inlägg
Jag tänker inte fortsätta debatten, jag bara noterar att du har andrahandsinformation.

birgitta
Vad menar du? I det här sammanhanget är väl all information från andra såvida det inte är forskaren som presenterar sina egna resultat.

Jag tycker att läsningen och länkarna är mycket informativa.

Eva
Svara med citat
  #22  
Gammal 2007-04-26, 21:16
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Allergier eller överkänslighet mot vissa livsmedel...

Soyateorin tror jag på, "vanlig" soya på flaska får hon både ont i magen av och "astmahosta" och så lite smakförstärkare att toppa med så täcker det säkert in det mesta.

Men det är mycket enklare att bara låta bli, man får uppfinna egen snabbmat. Broccolisoppa gör jag på 15 min.. Precis som du skriver Elisabet, när man väl listat ut exakt vad det är uppstår någon annan variant...

Men om nu inte härdade vegitabiliska fetter är problemet hur förklarar man att hemgjorda poatisprodukter i ugn går jättebra, men inte pommes frites på typ Macdonalds

Tack för allt intresse!

/Marianne
Svara med citat
  #23  
Gammal 2007-04-26, 22:37
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Allergier eller överkänslighet mot vissa livsmedel...

Citat:
Ursprungligen postat av mkh Visa inlägg
Men om nu inte härdade vegitabiliska fetter är problemet hur förklarar man att hemgjorda poatisprodukter i ugn går jättebra, men inte pommes frites på typ Macdonalds
Det spelar ju egentligen ingen roll. Huvudsaken att hon vet att hon inte ska äta pommes på grillbarer. Men om man ändå ska fundera på ett svar, så gissar jag att mitt standardsvar gäller även här; potatisproteinerna förändras med uppvärmning och kan mycket väl vara olika i friterad och ugnsstekt potatis. Det kan också vara så att det bildas vissa proteiner när potatisen och oljan blandas. Eller när friterad potatis blandas med saliv i munnen.

Jag kan ge ytterligare ett exempel från mig själv. Jag reagerar väldigt lätt på nötter. Kan inte ens peta på en nöt eller ett nötskal utan att det börjar klia i fingrarna. Skulle jag råka få minsta lilla nötbit i munnen sticker det direkt i tungspetsen och om jag sväljer en nötbit så sväller slemhinnorna i svaljet på en gång.
Men jag kan äta nougat, nötmassa om den är kokt och kakor med nötter om de varit med i ugnen och inte gräddats under väldigt kort tid.
Jag kan inte äta mandel, men jag kan äta mandelmassa (om det inte är pollensäsong då korsreagerar jag på den) och om den har legat en stund i glögg så den har värmts upp lite.

Allt detta har att göra med att proteiner förändras av värme och de förändras olika beroende på hur länge de utsätts för värme. De förändras också när de kommer i kontakt med vissa andra ämnen. Det är (bland annat) detta + att man reagerar olika beroende på hur nedsatt man är av andra allergier just då, som gör att det är omöjligt att helt förklara sina allergier.

Men som sagt, man lär sig vad man ska undvika och om man bara gör det, så är det inte otroligt att allergierna försvinner så småningom eller förändras.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2007-04-27, 20:08
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Allergier eller överkänslighet mot vissa livsmedel...

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Jag reagerar väldigt lätt på nötter. Kan inte ens peta på en nöt eller ett nötskal utan att det börjar klia i fingrarna. Skulle jag råka få minsta lilla nötbit i munnen sticker det direkt i tungspetsen och om jag sväljer en nötbit så sväller slemhinnorna i svaljet på en gång.
Usch, stackars dig. Min man reagerar kraftigt på getingstick, så jag vet hur det är att ha en "farlig" allergi. Men jag antar att p g a att du tål uppvärmda nötter så är det inte läskigt att äta på restaurang

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
potatisproteinerna förändras med uppvärmning och kan mycket väl vara olika i friterad och ugnsstekt potatis. Det kan också vara så att det bildas vissa proteiner när potatisen och oljan blandas. Eller när friterad potatis blandas med saliv i munnen.
Självklart får hon inte äta pommes frites om vi äter på något snabbmatshak (det blev några konflikter där) Men jag glömde säga att i Grekland i somras åt hon utan problem på restaurangen hemgjorda pommes frites, men när hon åt på en båt var det tråkiga "köp" pommes frites. Då fick hon ont i magen.
Vi kan inte köpa en standardpåse pomes frites i frysdisken - då får hon garanterat ont i magen, men göra egna i ugnen går bra...

Det är därför jag tänkt att det har med fettet att göra, även om jag borde ha kommit i håg att det handlar om proteiner. Men jag antar ett prefabpommes - vare sig man köper i frysdisken eller äter på snaabbmatsstället, görs i högre temperatur eller dyligt.
Tänk så mycket god potatis (med bara lite mertid) vi får här hemma p g a det här

/Marianne
Svara med citat
  #25  
Gammal 2007-04-27, 20:20
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Allergier eller överkänslighet mot vissa livsmedel...

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Jag reagerar väldigt lätt på nötter. Kan inte ens peta på en nöt eller ett nötskal utan att det börjar klia i fingrarna. Skulle jag råka få minsta lilla nötbit i munnen sticker det direkt i tungspetsen och om jag sväljer en nötbit så sväller slemhinnorna i svaljet på en gång.
Citat:
Ursprungligen postat av mkh Visa inlägg
Usch, stackars dig.
Nej då, jag tycker inte alls det är synd om mig. Man saknar ju inte det man har vant sig av med Dessutom har jag varit förunnad nog att ännu aldrig få andningsbesvär av allergi, det stannar med att det kliar i halsen. Risken att det utvecklas till allvarligare symptom finns naturligtvis och därför är jag noga med att inte råka få i mig något. De få gånger det ändå har hänt, har det gått bra.
I Grekland blandar de ju sällan (aldrig?) nötter i maträtter, men i Frankrike förra året fick jag vid ett par tillfällen nötter i maten utan att det hade framgått av menyn.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT