Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-07-08, 13:03
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Akropolis

Var i Aten första gången då jag var 15 år. Vi var där på friidrottsläger. Det var jättevarmt och vi skulle upp till Akropolis. När vi kommet hela vägen upp i varmen, var det stängt pga strejk Lovande mig själv att aldrig gå upp där igen. Jag har nu, 31 år senare, tom bott i Aten men hållit mitt löfte. Men nu om några veckor är det dags(hade en liten klausul i detta löftet). Och som jag ser fram emot detta besöket!
Nu undrar jag då hur vi skall göra detta besöket bäst. Vi har lastat ner Rick Stevens guide. Räcker det? Eller skall vi gå med någon guidad tur? Och vi tänkte gå på eftermiddagen, för att få solnedgång över mitt älskade Aten. Är det helt hysteriskt med människor då?
(Vi får hoppas det inte blir mera strejker eller annat tumult nu, mtp allt som föregår nu )
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-07-08, 14:27
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Sandhamn
Inlägg: 926
Standard Sv: Akropolis

Om det är soligt så rekommenderar jag att ni tar med solhatt och vatten. Samt något att ha över axlarna. För det kan vara väldigt varmt däruppe och svårt att hitta skugga. Jag är glad att jag varit där.

Har du inte varit på museet tycker jag att ni ska gå dit också.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-07-08, 15:03
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Akropolis

Ja, museet skall vi också ta med. Men vad slags guidning finns det där?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-07-08, 15:09
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Akropolis

Citat:
Ursprungligen postat av Anna Pernilla Visa inlägg
Ja, museet skall vi också ta med. Men vad slags guidning finns det där?
Mener å huske vi hadde en audioguide på Akropolismuseet
- jeg hadde tenkt å foreslå å gå på Akropolis med en gang de åpner om morgenen, men oppdaget at du ville være der i solnedgangen!
- og det er det vel verdt å svette litt for
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-07-08, 17:00
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Akropolis

Men,, att besöka Acropolis en varm dag är ingen höjdare. Acropolis kunna med fördel beses från lämplig takservering på Hotel i närheten. Gärna i kvällsbelysning eller i den uppåtgående solens strålar en tidig morgon.

Arne
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-07-08, 17:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Akropolis

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Men,, att besöka Acropolis en varm dag är ingen höjdare. Acropolis kunna med fördel beses från lämplig takservering på Hotel i närheten. Gärna i kvällsbelysning eller i den uppåtgående solens strålar en tidig morgon.

Arne
Att besöka Acropolis är ALLTID en höjdare!! Att se från en takterass är NADA i jämförelse..Jag skulle dock rekommendera en tidig morgon trots allt....
Jag har varit två gånger där, en het dag med guide i oktober år 2000 och en gång förra året i november med en vanlig turistguidebok. Att gå med en guide i en folksamling med flera guider runt om med andra turister är inte så kul. Jag tycker att det räckte gott att gå i egen takt med en guidebok. Jag tror t o m att man fick karta och lite info med biljetten...eller minns jag fel Vyn däruppifrån är jättefin! Sen är det givetvis fint att även se Acropolis nedifrån en kväll i Plaka.

( Det ska jag åter i november , då från Adonis takterass....)

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-07-08, 17:52
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Akropolis

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Men,, att besöka Acropolis en varm dag är ingen höjdare.

Arne
Nej det kan jag tänka mig. Men nu tänkte jag vi skall härda ut hoppas jag , trots varmen. Vi skall också ha några av nätterna utsikt mot Akropolis ifrån hotellet. Med balkong dessutom. Så vi får provat bägge delarna
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-07-08, 17:58
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Akropolis

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag skulle dock rekommendera en tidig morgon trots allt....
Att gå med en guide i en folksamling med flera guider runt om med andra turister är inte så kul.
Lissi
Du rekommenderar också morgonen... hm... kanske borde ändra planerna?

Har egentligen heller inte någon lust att gå runt med flera i en grupp och då med andra grupper runt omkring. Kanske räcker med Rick Stevens guiden då. Den är ju gratis också
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-07-08, 21:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Akropolis

Citat:
Ursprungligen postat av Anna Pernilla Visa inlägg
Du rekommenderar också morgonen... hm... kanske borde ändra planerna?
Jag skulle absolut gå dit så tidigt som möjligt, inte lika varmt och inte lika mycket folk. Glöm inte solhatt och mycket vatten.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-07-12, 23:18
Tripod Tripod är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2012
Ort: Säter
Inlägg: 56
Standard Sv: Akropolis

Jag skulle välja en morgon en solig dag i november eller en dito i mars eller tidig april. Då är turistströmmarna inte så stora och temperaturen är mer lagom för en promenad upp p klippan. Juni, juli, augusti och september är det som sagts bättre att titta på klippan från en takbar.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-07-12, 23:27
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Akropolis

Citat:
Ursprungligen postat av Tripod Visa inlägg
Jag skulle välja en morgon en solig dag i november eller en dito i mars eller tidig april.
Hade du nöjt dig med en audioguide ifrån tex Rick Stevens då? Räcker det med det?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-07-14, 22:20
Tripod Tripod är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2012
Ort: Säter
Inlägg: 56
Standard Sv: Akropolis

En audioguide är inte fel, men jag rekommenderar också Mary Beards bok Parthenon - Tempel, katedral, moské, ruin, ikon - en besynnerlig historia. Boken gavs ut av Svenska förlaget liv & ledarskap 2004 i översättning av Margareta Eklöf. På engelska kom den 2002. Det är en väldigt bra bok om denna klippa och dess bebyggelse genom tiderna. Och som sagt jag håller fast vid att november eller tidig vår är bäst för ett besök och det gäller hela Athen. Hotellpriserna är lägre och vädret passar ofta för vandring i de historiska delarna och regnar det finns alltid Acropolismuseet, Arkeologiska museet, Benaki museet eller något av alla andra museer där jag bla rekommenderar Krigsmuseet, där man verkligen förstår att Grekland har funnits länge.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-07-14, 23:23
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 210
Standard Sv: Akropolis

Absolut tidig morgon! Vi var där mitt på dagen häromveckan och det var så mycket folk (trots krisen!) så vi fick stå i kö 45 minuter bara för att komma UT därifrån! Varning för hala stenar däruppe. Strunta i guide osv, gå bara runt och titta. Man kan läsa in sig på allt vid ett senare tillfälle, då är man mer motiverad för sådant när man varit där. Vatten och solhatt ett måste.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-07-14, 23:39
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Akropolis

Mitt tips är att du särar på dina två önskemål, dvs dels att uppleva Akropolis på ett optimalt sätt och dels att uppleva solnedgången över ditt (och mitt!) älskade Aten.

Besök Akropolis på det sätt som ger Akropolis de bästa förutsättningarna att visa sig från sin bästa sida. Dvs enligt de tips som lämnats ovan i tråden.

Och solnedgången över vårt älskade Aten kan man istället på betydligt behagligare sätt uppleva från Lyckavittos Hill med hela Aten runt sig, och då också därifrån blicka ner på Akropolis.

Masse, som gärna varit med
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-07-15, 15:59
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Akropolis

Citat:
Ursprungligen postat av tramp Visa inlägg
så vi fick stå i kö 45 minuter bara för att komma UT därifrån!
What?! Då får det bli en morgontur.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-07-15, 16:34
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Akropolis

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Mitt tips är att du särar på dina två önskemål, dvs dels att uppleva Akropolis på ett optimalt sätt och dels att uppleva solnedgången över ditt (och mitt!) älskade Aten.

Besök Akropolis på det sätt som ger Akropolis de bästa förutsättningarna att visa sig från sin bästa sida. Dvs enligt de tips som lämnats ovan i tråden.

Och solnedgången över vårt älskade Aten kan man istället på betydligt behagligare sätt uppleva från Lyckavittos Hill med hela Aten runt sig, och då också därifrån blicka ner på Akropolis.

Masse, som gärna varit med
Du skall få vara med i tankarna
Lykavittos har jag upplevt mitt på dagen men inte i flera timmar. Så vi tar solnedgången där Och eftersom jag jobbar på resebyrå, har vi fått en väldigt bra pris på självaste King George, mitt på syntagma. Så skall nog få njuta flera gånger om av solnedgången ifrån hotellet

Men det får bli Akropolis på morgonen, med audioguide
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-07-15, 20:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Akropolis

Citat:
Ursprungligen postat av Anna Pernilla Visa inlägg
Och eftersom jag jobbar på resebyrå, har vi fått en väldigt bra pris på självaste King George, mitt på syntagma. Så skall nog få njuta flera gånger om av solnedgången ifrån hotellet
Då kommer ni bo bra. Grattis!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-07-15, 21:28
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Akropolis

Citat:
Ursprungligen postat av Anna Pernilla Visa inlägg

Du skall få vara med i tankarna
Lykavittos har jag upplevt mitt på dagen men inte i flera timmar. Så vi tar solnedgången där
Super! Jag är redan där!!!!!!

Masse
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-07-15, 21:34
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Akropolis

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Då kommer ni bo bra. Grattis!
Ja, tack! En dröm i uppfyllelse
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-07-17, 19:41
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Akropolis

Acropolis öppnar 08 så ta det på morgonen. Räcker med guidebok anser jag. Lykavittos tar du självklart på kvällen och fuskar inte med linbanan upp utan går alla trappsteg

Camilla
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT