Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #81  
Gammal 2014-08-02, 15:43
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

....om båda Athanasia, för det som är bra mat för en del är dålig för andra

(Min man t ex tycker att den goda fisk jag äter är heläcklig för han äter inte fisk eller bläckfisk eller de små sardinerna som är så jäkla goda!)

Lissi
Svara med citat
  #82  
Gammal 2014-08-02, 16:07
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Athanasia Visa inlägg
Handlar tråden om bra mat eller dålig mat....

Monica
Svara med citat
  #83  
Gammal 2014-08-02, 17:05
Nolltrefems avatar
Nolltrefem Nolltrefem är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 199
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Athanasia Visa inlägg
Handlar tråden om bra mat eller dålig mat....
Svara med citat
  #84  
Gammal 2014-08-02, 18:02
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Jeg burde bare på navnet Liman a k i fortstått at jeg husket feil
- siden det vel er en liten taverna?

Den deilige fisken spiste vi på Ouzeri "O Faros"
Ja, To Limanaki är en liten taverna.

På Ouzeri O Faros åt jag väldigt många gånger första gången jag bodde i Faros, men nu senast åt jag där inte en enda gång. Det bara blev inte av, för jag åt så gott på andra ställen.
Svara med citat
  #85  
Gammal 2014-08-02, 18:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Två av de mest kända grekiska rätterna är souvlaki och moussaka, de finns i princip på alla menyer, och många äter det, dock inte jag. Souvlaki beställer jag aldrig in eftersom jag har blivit besviken alldeles för många gånger, moussaka beställer jag bara in om jag vet att den är tillagad från grunden. Säkra kort är Julias moussaka på Hooneymoon och Annas moussaka på Annas Fish Tavern i Nas på Ikaria. Jag är även väldigt kinkig när det gäller kalamari, det beställer jag bara om jag vet att den är god, jag chansar aldrig.
Svara med citat
  #86  
Gammal 2014-08-02, 18:24
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Apropå moussaka, får man den inte ofta i identiska bruna runda skålar på olika öar? Konstig slump i så fall att de där skålarna finns på så många öar.
Svara med citat
  #87  
Gammal 2014-08-02, 18:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Apropå moussaka, får man den inte ofta i identiska bruna runda skålar på olika öar?:
Typ denna?


Svara med citat
  #88  
Gammal 2014-08-02, 19:03
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Ja, precis!
Svara med citat
  #89  
Gammal 2014-08-02, 19:16
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Apropå moussaka, får man den inte ofta i identiska bruna runda skålar på olika öar? Konstig slump i så fall att de där skålarna finns på så många öar.
Inte då. De finns att köpa i de butiker där man inhandlar köksattiraljer till restauranger. Jag har flera stycken här hemma. Mycket praktiska och lagom stora.

Fast de på Mike's står det "Mike's" på...

Karin
Svara med citat
  #90  
Gammal 2014-08-02, 19:42
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Inte då. De finns att köpa i de butiker där man inhandlar köksattiraljer till restauranger. Jag har flera stycken här hemma. Mycket praktiska och lagom stora.

Fast de på Mike's står det "Mike's" på...

Karin
Är du säker på att moussakan görs från grunden i dem då? Det är det jag brukar fundera över när jag ser dem.
Svara med citat
  #91  
Gammal 2014-08-02, 20:11
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Jag har i regel ganska dåligt tålamod när en tråd drar iväg upp emot 100 inlägg, även om detta är ännu ett intressant och tankeväckande ämne. Jag har inte läst varje inlägg här.

Vad ÄR egentligen dålig mat i Grekland?

Det kan vara klassiska rätter man ätit dussintals gånger som man ställer höga krav på men som misslyckas eller kanske bara inte är lika bra som den "borde" vara?

De s.k. klassiska rätterna (finns MÅNGA, både kalla och varma) kanske helt enkelt skiljer sig lite från ö till ö, plats till plats?

Det finns säkerligen tavernor och restauranger som misslyckas med det mesta, men jag undrar om sådana verkligen existerar och hur de i så fall kan överleva? Så småningom byter de väl kock?

Det känns mycket som om det lätt kommer upp exempel på många sätt, där det naturligtvis finns fog för att matställen SKA kritiseras, rätter SKA bytas ut, kompensation SKA ges och ibland SKA betalning inte behövas göras då mat ibland är så undermålig.

MEN.......som jag skrev ovan, det finns väl knappast tavernor/restauranger som är GENOMGÅENDE så dåliga att de skulle betraktas som hälsovådliga?

Jag är av den åsikten att man aldrig ska kritisera ett matställe så till den milda grad att den hängs ut offentligt "bara för att" någon blev besviken på EN maträtt, EN middag eller dylikt!

Varje besök på en taverna/restaurang KAN INTE vara en höjdarupplevelse, jag tror man får vara ödmjuk mot t.ex sig själv och sitt sällskap och inse att det många gånger kan vara "bra" mat, "helt okej", "ganska bra". Det är ungefär så här VI tänker och därför kan ett och samma matställe vara toppen första gången men bara ganska okej nästa gång en vecka senare.

Svårt ämne egentligen, jag kan bara utgå från egna erfarenheter men jag har tyckt mig höra många gånger under åren att kraven på tavernor/restauranger i Grekland tenderar att bli skyhöga. Både under diskussioner här i forumet, tankeutbyten i bekantskapskretsen och andra svenskar vi har träffat under våra resor.

Kan även nämna - jag har inte ätit souvlaki på många år i Grekland och ALDRIG moussaka!! Det finns MASSOR av annat intressant som jag hellre testar. Eller för den delen, jag beställer ofta s.k. klassiker för att se hur de verkligen skiljer sig från tidigare resor.


/Hasse
Svara med citat
  #92  
Gammal 2014-08-02, 21:09
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Tummen upp för den här tråden. Långe sedan något var så intressant på Kalimera.

Eva
Svara med citat
  #93  
Gammal 2014-08-02, 21:12
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Många år sedan jag köpte moussaka i Grekland. Konstaterade en gång att jag gör det bättre själv sen aldrig mer. Min har både potatis och kanel vilket de som lagade den sista jag åt i Grekland glömt.

Eva
Svara med citat
  #94  
Gammal 2014-08-02, 22:13
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 340
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Eva L, kan fundera med dig av det receptet, vore mycket tacksam.
Mvh ElisabethK (som ofta äter Moussaka)
Svara med citat
  #95  
Gammal 2014-08-03, 00:06
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 848
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Många år sedan jag köpte moussaka i Grekland. Konstaterade en gång att jag gör det bättre själv sen aldrig mer. Min har både potatis och kanel vilket de som lagade den sista jag åt i Grekland glömt.

Eva
Självklart, tycker jag som du Eva, skall det vara både potatis och kanel i en moussaka! Vad jag inte riktigt kan förstå är att ni inte får en god moussaka längre. På alla de ställen där ni äter den goda maten ni beskriver så måste dom väl kunna laga god moussaka!!? Den skall självklart vara så nygjord som möjligt och det kollar man ju genom att titta in i köket, vilket de flesta ju uppskattar.
Jag lyckas iaf fortfarande hitta ställen som kan. Däremot beställer jag sällan souvlaki men det har jag alltid tyckt varit överskattat. Förra året åt jag dock en underbar kycklingsouvlaki på Daphne beach på Zakynthos. Kycklingbitarna på spettet var inlindade i bacon och till det serverades en hemgjord tomatsalsa som var supergod.

//maji som tillhör dom som tycker maten är viktig och ett bra sätt att lära känna det land man besöker
Svara med citat
  #96  
Gammal 2014-08-03, 00:35
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Är du säker på att moussakan görs från grunden i dem då? Det är det jag brukar fundera över när jag ser dem.
På Mike's gör de dem från grunden på förmiddagen, på Elea likaså. Det har nog inte så mycket med formen att göra utan mer med tavernans policy. Sätter man en ära i den mat man serverar gör man naturligtvis allt från grunden. Sen hjälper inte det alltid heller; även om man gör allting själv är det ingen garanti för att resultatet blir lyckat.

Karin
Svara med citat
  #97  
Gammal 2014-08-03, 01:08
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Apropå moussaka, får man den inte ofta i identiska bruna runda skålar på olika öar? Konstig slump i så fall att de där skålarna finns på så många öar.
Lenge siden jeg har sett de brune skålene nå.
De stedene vi har bestilt moussaka har de laget den i en stor panne og serverer stykker av den på asjett/tallerken


Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Många år sedan jag köpte moussaka i Grekland. Konstaterade en gång att jag gör det bättre själv sen aldrig mer. Min har både potatis och kanel vilket de som lagade den sista jag åt i Grekland glömt.
Eva
Kanel er godt i Moussaka, jeg lager det sjelden, men når jeg gjør det bruker jeg kanel
Jeg liker best aubergin i moussaka, men det er ok med et lag potet og
- men ikke f o r mye poteter på bekostning av aubergin

F.t synes jeg det er en "tendens" i Hellas at det brukes mer poteter i moussakaen enn jeg har vært vant til.
Svara med citat
  #98  
Gammal 2014-08-03, 07:12
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Elisabet du ska få mitt recept när jag sitter vid datorn skriver på smartphonen nu. Maji jag har inte ens letar efter moussaka längre. Säkert är den god på kvinnokoperativet om de lagar den. Souvlaki har jag bara ätit ett par gånger under alla resor. Finns så mycket annat. Tzatziki som jag vet att många älskar äter jag också väldigt sällan. Kari det ska vara bra balans mellan potatis och aubergine och det blir ju lite efter var och ens tycke och smak. Eva
Svara med citat
  #99  
Gammal 2014-08-03, 09:33
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
På Mike's gör de dem från grunden på förmiddagen, på Elea likaså. Det har nog inte så mycket med formen att göra utan mer med tavernans policy. Sätter man en ära i den mat man serverar gör man naturligtvis allt från grunden. Sen hjälper inte det alltid heller; även om man gör allting själv är det ingen garanti för att resultatet blir lyckat.
Självklart är det så

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Lenge siden jeg har sett de brune skålene nå.
De stedene vi har bestilt moussaka har de laget den i en stor panne og serverer stykker av den på asjett/tallerken
Jag åt i en sådan skål senast förra året. Jag kom sent och det mesta i köket var slut, därför fick det bli moussaka som jag mycket sällan annars beställer, det är ofta lite för mäktigt för min smak.

Och lagren av aubergine, köttfärssås och sås var mycket mer "perfekta" än de brukat vara när jag ätit moussaka ur bleck/långpanna. Så jag undrar om restauranger kan använda någon form av halvfabrikat. Som Janne säger - att han bara vill ha moussaka som är lagad från grunden. Då verkar det ju även finnas moussaka som inte är det.
Citat:

Jeg liker best aubergin i moussaka, men det er ok med et lag potet og
- men ikke f o r mye poteter på bekostning av aubergin

F.t synes jeg det er en "tendens" i Hellas at det brukes mer poteter i moussakaen enn jeg har vært vant til.
Jag vill också hellre ha aubergine än potatis. Helst beställer jag papoutsaki om jag vill ha köttfärs och aubergine, då blir man inte riktigt lika proppmätt som på moussaka.

Senast redigerad av inkfish den 2014-08-03 klockan 10:25.
Svara med citat
  #100  
Gammal 2014-08-03, 10:46
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Dålig mat i Grekland?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Säkert är den god på kvinnokoperativet om de lagar den.
Det kan man ju inte veta innan man provat Är det en garanti för god mat att den lagas på ett kvinnokooperativ?

Lissi - som ofta lagar vegetarisk papoutsakia och ofta beställer...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT