Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-07-09, 17:51
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Marinerade oliver

I saluhallen i Chania köpte vi marinerade oliver. Dom har snabbt tagit slut, tyvärr.

Vi har sett att man även kan köpa dessa godsaker i lösvikt på välsorterade svenska livsmedelsaffärer. Men ack så dyra! Inte att tänka på.

Så nu är frågan. Hur gör man goda marinerade oliver? Jag har gått in på internet och undersökt. Grunden är oliver och olivolja. Men sedan? Dom olika sajterna har föreslag på fänkålsfrön, kummin, oregano, citronskal, rosmarin, timjan, lagerblad, röd chilifrukt och vitlök som ingredienser.

Nu skulle jag vilja veta bästa kombinationen. Jag brukar ofta blanda och ta från olika recept när jag lagar mat och gör inläggningar. Så i detta fall vill jag veta bästa örtblandningen.

Birgitta
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-07-09, 18:01
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Marinerade oliver

Jag brukar marinera oliver lite på känn... olivolja, olika örtkryddor (vad man har hemma) chili, vitlök och lite flingsalt. Jag har aldrig recept utan brukar prova mig fram. Ibland blir det bra och ibland blir det bättre... Går inte direkt att misslyckas tror jag

Lycka till!

Malin
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-07-10, 12:06
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Marinerade oliver

Yannis! Här är ett recept jag verkligen kan rekomendera - sen är smaken som baken.

Oliver - gärna blandade svarta och gröna, lagerblad, vitlök - pressade och hela klyftor, torkad timjan, torkad dragon, torkad körvel -tillsätts efter personlig smak - örtsalt, samt en god olivolja.

Lägg oliverna i en skål. Pressa några vitlöksklyftor över och lägg ner några hela. Tillsätt kryddor efter personlig smak. Häll över olja och rör om. Låt oliverna stå svalt några dagar innan de avnjutes.

Billiga kärnfria svarta och gröna oliver blir riktigt goda i den här inläggningen - bra tips till en större buffé.

Lilla sjöborren
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-07-10, 13:28
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Marinerade oliver

Enkelt, bara lägga oliver i olja och ha i vitlök eller oregano eller chili , vad man nu tycker bäst om.
Gröna oliver med oregano och citron är mums.
Så gör jag med våra oliver. Har ni förresten ätit söta oliver, alltså oliver i sirapslag! Så gott till grekiska yoghurten
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-07-10, 13:30
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Marinerade oliver

Om du köper i plåtburk blir det billigare än att handla på lösvikt. ICA Gourmet har flera grekiska som håller mycket hög kvalité.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-07-12, 14:02
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Marinerade oliver

Tack för tipsen!

Nu har jag gjort egna marinerade oliver. Eftersom jag har ett stort grekiskt kryddförråd tog jag en salig blandning. Grunden är svarta och gröna oliver och en halv deciliter olivolja. Oljan är en gåva från paret som hade hand om Creta Mare i Plakias på Kreta. Från deras egna olivodlingar.

Fyllde på med ett par lagerblad från egen buske, timjan, oregano, torkade chilifrukter och flingsalt. Vitlök, ett par pressade som ett par krossade. Får nu stå och dra i tre dagar. Tas med ut till skäret och bjuder Arnes son med familj när dom kommer i slutet av veckan. Hoppas bara att jag lyckats...

Birgitta.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-07-12, 14:45
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Marinerade oliver

Det var verkligen en salig blandning kryddor
Själv brukar jag ha oliver i vitlök, chili eller oregano eller i andra kryddor så får var och en välja sin favorit
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-07-13, 01:01
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Marinerade oliver

Friskt vågar hälften vunnit ... Naturligtvis kommer du att lyckas!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-07-13, 08:15
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Marinerade oliver

På tal om billiga oliver och olivolja, vet vi verkligen vad vi får när vi köper dom billigaste oliverna och oljan?
Har själv varit i kontakt med Axfood och Menigo och där säger man att kvaliten spelar ingen som helst roll för dom, bara inköpspriset är viktigt!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-07-13, 08:26
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Marinerade oliver

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
På tal om billiga oliver och olivolja, vet vi verkligen vad vi får när vi köper dom billigaste oliverna och oljan?
Har själv varit i kontakt med Axfood och Menigo och där säger man att kvaliten spelar ingen som helst roll för dom, bara inköpspriset är viktigt!
Nej, inte så många vet kanske detta:
http://kostbloggen.klokarad.se/#post44

Yanna
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-07-13, 08:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Marinerade oliver

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
På tal om billiga oliver och olivolja, vet vi verkligen vad vi får när vi köper dom billigaste oliverna och oljan?
Har själv varit i kontakt med Axfood och Menigo och där säger man att kvaliten spelar ingen som helst roll för dom, bara inköpspriset är viktigt!
Är det någon som rekommenderat de billigaste oliverna här? Har jag inte sett. Färgade oliver och liknande har nog alla mer matmedvetna slutat med för länge sen. I Sverige har det under de senaste åren pågått en ganska intensiv diskussion om vad maten innehåller och lokalproducerade produkter har fått ett enormt uppsving. De små gårdsmejerier som finns runt om i landet producerar exempelvis högkvalitativa get och fårostar där efterfrågan är större än tillgången från vissa gårdar. Oliver växer dock inte här så där får vi hålla oss till importerat.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-07-13, 09:00
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Marinerade oliver

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Yannis! Här är ett recept jag verkligen kan rekomendera - sen är smaken som baken.


Billiga kärnfria svarta och gröna oliver blir riktigt goda i den här inläggningen - bra tips till en större buffé.

Lilla sjöborren
Här var det prat om billiga oliver.
Men som tur är finns det ju även goda importerade kvalitetsoliver dock inte så billiga
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-07-13, 09:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Marinerade oliver

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Här var det prat om billiga oliver.
Men som tur är finns det ju även goda importerade kvalitetsoliver dock inte så billiga
Ja det hade jag missat. Klart bättre att välja bra oliver. Inläggningen kan inte göra underverk med en bristfällig produkt. Jag kör hellre med färre utmärkta oliver än många av en sämre sort.

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-07-15, 16:03
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Marinerade oliver

Ja, nu har vi avsmakat de egenmarinerade oliverna. En fullträff! Vi använde som bas en stor burk vanliga lågprisoliver vi inhandlade på Coop Forum. Pris runt 16 kronor.

Resultatet blev lysande. Sett i ljuset av den delikata smaken hade det varit bra om Hustru Birgitta i samband med tillredningen noterat vilka ingredienser hon använde sig av, och hur mycket av varje substans...

Det får bli en ny inläggning snart nog, detta enär oliverna går åt så det ryker om det.

Arne
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-07-16, 08:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Marinerade oliver

Var det grekiska oliver ni handlade? Med eller utan kärnor. Kanske ni fick en bra sort trots det låga priset. Min erfarenhet är att det inte går att trolla med en dålig råvara oavsett inläggningskonst men jag kan ju ha fel. Konsistens etc går ju inte att göra något åt.

Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-07-16, 09:59
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Marinerade oliver

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Min erfarenhet är att det inte går att trolla med en dålig råvara
Jodå Eva, visst går det! Det där är en av vår tids utbredda myter. Med god kokkonst spelar kvaliten på råvaran nästan ingen roll. Det har människor vetat i alla tider.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-07-16, 10:15
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Marinerade oliver

Jag tog ju lika delar svarta kalamataoliver med kärnor och gröna oliver, rrkärnade med pimento. Alla tyckte att kalamataoliverna var godast, så det lär bli enbart dem i fortsättningen.

Sedan är det inte så svårt med örterna. Man tager vad man haver hemma. Och som man själv tycker om och tycker om att använda. Jag skulle aldrig undvika vitlök om vitlök stod som förslag i recept! Ej heller flingsalt.

Men nu gäller det att hitta grekisk flingsalt på vår nästa resa. Jag vet ju inte vad det heter på grekiska.

Birgitta.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-07-16, 18:49
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 888
Standard Sv: Marinerade oliver

Det här är ju en helt fantastisk tråd det här! Jag har ju aldrig ens tänkt på att marinera oliver. Brukar alltid köpa bara grekiska oliver, helst Kalamata och gärna ekologiska om jag hittar såna. Men nu ska jag ju pröva på att marinera. Så tack för tipsen!

Och jag tycker också att det är viktigt med högklassiga råvaror.

/ Anne
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-07-16, 19:59
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Marinerade oliver

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Jodå Eva, visst går det! Det där är en av vår tids utbredda myter. Med god kokkonst spelar kvaliten på råvaran nästan ingen roll. Det har människor vetat i alla tider.
Håller verkligen inte med dig. Vissa saker går att göra underverk med andra inte. En bra råvara är många gånger en förutsättning för ett lyckat resultat men naturligtvis krävs det ibland mer än så för att lyckas. Visst kunnande i kokkonstens hemligheter är inte så dumt att ha med.

Eva
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-07-16, 20:00
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Marinerade oliver

Vilket bra pris du fick för Kalamatoliverna Birgitta. Jag har aldrig hittat några för 16 kr. Kanske det inte var så stor burk. Nästa gång får du skriva ner receptet på din marinad.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT