Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Korfu

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-07-09, 18:39
MalinThonyNova MalinThonyNova är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 37
Standard Korfu Agios Georgios

Jag vill veta om alla era erfarenheter av Korfu och Agios Georgios. Vad bör vi inte missa? Tips på utflykter på max ngn timmes avstånd (vi reser med barn 8 & 2 år gamla). Vi kommer bo på Fritidsresors "Aquis Sandy Beach", ngn som bott där? Vad har ni att säga om det?

Vi åker 17 augusti och kommer vara iväg 1 vecka.

Jag vill höra ALLT!

Tack :-)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-07-10, 12:09
MalinThonyNova MalinThonyNova är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 37
Standard Sv: Korfu Agios Georgios

Verkligen ingen här som har varit på Korfu? ;-)
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-07-10, 12:44
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Korfu Agios Georgios

Kanske du/ni har större chans att få svar om ni lägger tråden under Korfu (under Joniska öarna)? Själv har jag inget att bidra med, har aldig varit på Korfu.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-07-10, 13:08
mrwalker mrwalker är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 731
Standard Sv: Korfu Agios Georgios

Det er to Agios Georgios på Korfu, en i nord og en i sør.

Ser ut til at dette er "sør".

Hva jeg mener om Agios Georgios sør tror jeg ikke du vil vite, ærlig talt.

Hvorfor kan du finne på mine nettsider, hvis du absolutt må.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-07-10, 14:11
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Korfu Agios Georgios

Citat:
Ursprungligen postat av mrwalker Visa inlägg
Hva jeg mener om Agios Georgios sør tror jeg ikke du vil vite, ærlig talt.
Haha, jag tror jag förstår vad du menar.

Ärligt talat, Aghios Georgios south är ingenting förutom en lång strand och en massa hotell. Bara en typisk turistort. Och på max en timme kommer ni just ingenstans därifrån.

Men har ni bara en vecka på er, så kanske det räcker med att bara sola och bada. När jag var där (bara på genomresa, men vi hann se det som fanns att se...) fanns det en liten restaurang med jättegoda mackor, lagom till lunch. Det var kluvna baguetter och så fick man välja fyllning själv och betalade per ingrediens, så att säga. Kan fortfarande med glädje minnas den jag åt med kyckling, lök, bacon, tomat och ost... mmm...

Gå in på Korfus eget forum och läs mer om ön, och botanisera även bland resebreven, så kanske ni får litet mer information.

Karin
som alltid längtar ner - fast till en helt annan ö...

Senast redigerad av karinafp den 2012-07-10 klockan 14:18.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-07-11, 11:36
MalinThonyNova MalinThonyNova är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 37
Standard Sv: Korfu Agios Georgios

Ok. Det låter ju minst sagt deprimerande att läsa när resan både är bokad och betald. Ingen återvändo alltså.

Men till saken hör ju att tanken var bara först att komma iväg en vecka och slappa. Ha det gott och äta gott. Men vi är trots allt rastlösa själar och BARA ligga på stranden i sju dagar kommer vi inte ha ro till. Så det blir till att hyra en bil i ett par dagar iaf och försöka ta sig iväg. Stränderna vid Paleokartitsa ska väl vara jättefint? Och inte så fasligt lång bilresa heller.

Hoppas att vi får en annan uppfattning och att det inte är alldeles för hemskt i Agios Georgios South.

Vill gärna höra från fler!!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-07-11, 13:21
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Korfu Agios Georgios

Citat:
Ursprungligen postat av MalinThonyNova Visa inlägg
Stränderna vid Paleokartitsa ska väl vara jättefint? Och inte så fasligt lång bilresa heller.
Nja... själv fann jag Paleo vara en riktig turistfälla. Trång, överfull strand. Dålig mat och dålig service. Vi böt faktiskt restaurang eftersom man inte brydde sig om att komma och ta upp beställningen på den första, fast vi var nästan ensamma. Och stranden där ni bor är faktiskt mycket finare. Dessutom är det längre än det ser ut på kartan, eftersom vägarna är slingriga och går uppåt och neråt.

Något närmare finns dock Aghios Gordios, som har en riktigt fin, lång sandstrand. Där finns också flera jättebra matställen.

Hemskt och hemskt... så hemskt är det väl inte, men det är inget speciellt över stället. Det är en badort, helt enkelt. Finns som sagt inte mycket annat att göra än att sola och bada och äta. Men det är många som tycker att det räcker mer än väl. Och för bara en vecka kan jag kanske hålla med om det.

Men Korfu stad tycker jag absolut är värd ett besök, om ni får lust att röra på er. Mycket charmig, med både italienska och brittiska inslag.

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-07-11, 13:37
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Korfu Agios Georgios

Förtvivla ej vänner, Corfu är en i de flesta avseenden trivsam och vacker ö, väl värd att besöka. Förvisso finns det enskilda platser som kantänka ej är så trevliga, men det finns ändå så många oerhört vackra ställen att besöka.

Vid vårt besök på Corfu för fem år sedan hade vi tänkt oss resa runt en del. Vi inledde med tre förbokade nätter på Ireni Hotel i Agios Gordis. Nu kom vi emellertid att trivas något så rent förträffligt där att vi stannade alla fjorton dagarna på Ag Gordis. Vi gjorde bussutflykter till bland annat Corfu Town samt en del mindre byar uppe i bergen. Det finns hyfsat med bussförbindelser på ön, ehuru stundtals lite glesa turer.

Se fram emot er resa med glädje och tillförsikt.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-07-12, 12:18
MalinThonyNova MalinThonyNova är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 37
Standard Sv: Korfu Agios Georgios

Ja, jag hoppas att vi får en underbar resa. Vi är öppensinnade och positiva personer som hellre ser lösningar på saker och ting. Och hursomhelst så kommer vi ju till GREKLAND och det är ju trots allt det viktigaste
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-07-12, 23:10
lexias avatar
lexia lexia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Rosersberg
Inlägg: 20
Standard Sv: Korfu Agios Georgios

Hej jag var på Korfu förra sommaren då bodde vi i Agios Giordos så tyvärr kan jag inget berätta om Agios georgios men Corfu town är väl värd ett besök en mycket vacker stad , många trevliga uteserveringar, och resturanger plus att korfu är en mycket grön och vacker ö så hoppas ni får en trevlig resa och njuter av veckan.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-07-19, 21:52
Marsta Marsta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 8
Standard Sv: Korfu Agios Georgios

Hoppas att ni får en riktigt härlig vecka på Korfu. Den västra sidan av ön är jättevacker. Jag var i Agios Gordios med mina tre barn (10, 5 och 1) i våras och det var verkligen ett riktigt trevligt ställe. Jag kan definifivt tänka mig att åka tillbaka dit. Vi var aldrig dit ni ska men så illa kan det nog inte vara, min erfarenhet av Korfu är bara positiv. Att åka in till Korfu stad kan vara riktigt mysigt men med barnen kan ni ju bara inte missa den största attraktionen av dem alla, aqualand! Ett av Europas största vattenland med mängder av kanor och pooler. Ett paradis för alla barn som gillar vatten. Det ligger strax väster om Korfu stad och är lätt att nå med både buss och bil. De flesta researrangörer har resor dit men det kan vara bra att kolla runt lite för priset skiljer en del. Naturligtvis är det "turistigt" och med ompa ompa musik ur högtalare och uselt snabbmatskäk men vad gör det.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-07-23, 19:14
sahars avatar
sahar sahar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 175
Standard Sv: Korfu Agios Georgios

Jag kom hem från Agios Georgios för ett par veckor sedan, stranden var kanon och vädret likaså men det fanns inte så mycket mer. Vi åkte på en utflykt till Korfu stad och strosade runt där, det tar ca en timme att ta sig till stan med buss. På kvällen fylls torget av gamla och unga, greker och turister och det är så underbart mysigt. Det finns mycket att se i Korfu stad. Vi tog också en utflykt till Aqua park, helt ok vattenpark, missa inte att smaka de goda glassarna där, mums. Åk till Moraitika någon dag om ni vill ha omväxling, det verkade vara lite mer liv där, tar kanske max 40 min. att åka dit. Det blir säkert jätte trevligt och en vecka är lagom för att sola, bada och ta ett par utflykter Ha en trevlig resa!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-07-27, 04:09
MalinThonyNova MalinThonyNova är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 37
Standard Sv: Korfu Agios Georgios

Ja, Korfu stad hade vi också tänkt besöka. Har hört att det ska vara en mycket vacker stad. Tror vi skippar aqualand då vi har några vattenrutschkanor på hotellet. Längtar som in i bomben tills det är dags nu
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-07-27, 08:35
Petridis76 Petridis76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 80
Standard Sv: Korfu Agios Georgios

Korfu är en underbar ö! Jag bodde ocj jobbade på ön i nästan 8 månader och det finns en massa att se tycker jag. Har ni bil så är det inga problem för så stor är inte ön. Nu har ni barn med er så alla sevärdheter för vuxna kanske inte passar er. Ett besök på Achillion tycker jag ni ska göra, det är ett palats med statyer och konst och det är en trevlig utflykt. Ur dödlig synvinkel-James Bond spelades in till viss del här. Korfu stad är väl värd ett besök, man ser tydliga influenser både av venetianskt och av engelskt styre, du har tex cricketbanan som ligger vid Rue De Rivoli, en kopia av den samma i Paris. Sen finns det en massa olika stränder som är jättefina. Skicka ett PM om du vill ha mer info, har hur mycket som helst att tipsa om så hör av dig så ska vi se vad ni vill göra =)
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-08-05, 10:14
Bouzoukis avatar
Bouzouki Bouzouki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ljungskile
Inlägg: 4
Standard Sv: Korfu Agios Georgios

Var i Agios Georgios (syd) för en månad sedan tillsammans med min dotter.Vi hade en toppenvecka med underbara bad och ljuvlig värme(naturligtvis).Byn har ett antal småtrevliga restauranger fint belägsna utefter strandpromenaden.Vi hyrde bil i 2 dgr och körde 34 mil på denna fina ö.Paleokastritsa var suveränt vackert och västsidan är sevärd vart man än kommer.Har varit på 22 Gr.öar och Korfu hamnar i toppskiktet för mig.Tror ni får en kanonvecka.mvh Bouzouki
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT