Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Språk

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-03-01, 10:38
Kallitheas avatar
Kallithea Kallithea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 36
Standard Nygrekiska på Umeå universitet

Hej!

Nu planeras det äntligen en kurs i Nygrekiska på Umeå universitet!!! Introduktionskursen om 5 poäng kommer att ges dagtid vårterminen 2006, 25% studietakt. Jag kommer självklart att ställa mig på deltagarlistan, om jag så skulle vara bosatt i södra Sverige då det är dags. Att jag redan kan grekiska behöver ju inte vara ett hinder..

Är det Kalimeror fler som vill läsa grekiska i Umeå?

Kallithea
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-03-01, 14:05
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Nygrekiska på Umeå universitet

Det låter mycket intressant... vad erbjuds efter de första 5 poängen?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-03-02, 13:24
Kallitheas avatar
Kallithea Kallithea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 36
Standard Sv: Nygrekiska på Umeå universitet

Citat:
Ursprungligen postat av Janet
Det låter mycket intressant... vad erbjuds efter de första 5 poängen?
Troligtvis ingenting. Men visat intresse är ju också ökad efterfrågan. Vill tillräckligt många plugga grekiska i Umeå är det säkerligen större chans att kurser ges. Min gissning är att introduktionskursen inte kommer att gå av stapeln p g a att för få anmäler sig..

Kallithea
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-03-02, 22:34
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Nygrekiska på Umeå universitet

Jag kan nästan garantera att jag anmäler mig i alla fall, om jag är kvar i Umeå vilket jag borde vara. En fempoängskurs kan man ju läsa samtidigt som 20 andra poäng.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-03-03, 07:41
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Nygrekiska på Umeå universitet

Citat:
Ursprungligen postat av Kallithea
Hej!

Nu planeras det äntligen en kurs i Nygrekiska på Umeå universitet!!! Introduktionskursen om 5 poäng kommer att ges dagtid vårterminen 2006, 25% studietakt. Jag kommer självklart att ställa mig på deltagarlistan, om jag så skulle vara bosatt i södra Sverige då det är dags. Att jag redan kan grekiska behöver ju inte vara ett hinder..

Kallithea
Det är bara att gratulera Umeå för initiativet att starta upp nygrekiska där och jag förstår också din entusiasm att anmäla dig.

Personligen föredrar jag dock att jag och mina kursare håller samma kunskapsnivå. I Malmö/Lundområdet och säkert också andra orter i landet, är det många som anmäler sig till nybörjarkurser, men som slutar av den enkla anledningen att någon/några kursdeltagare är uppe i mer avancerade nivåer vilket gör det mycket svårt för den riktige nybörjaren att hänga med.

//Zanét
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-03-03, 09:33
Kallitheas avatar
Kallithea Kallithea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 36
Standard Sv: Nygrekiska på Umeå universitet

Vilken nivå kurser ligger på ska bestämmas av kursplanen, inte av kursdeltagarna. Även om man kan mer än det är tänkt är det viktigt att delta för att visa att intresse för språket. Om nygrekiska fanns att läsa i Umeå på högre nivå skulle jag absolut göra det. Det känns inte rimligt att flytta till Stockholm, Göreborg eller Lund bara för att få prova på att läsa grekiska i Sverige på universitetsnivå. Hur mycket man väljer att läsa under en kurs är upp till varje kursdeltagare. Vad är problemet med att man befinner sig på olika nivåer?

Kallithea
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-03-03, 09:50
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Nygrekiska på Umeå universitet

Citat:
Ursprungligen postat av Kallithea
Vilken nivå kurser ligger på ska bestämmas av kursplanen, inte av kursdeltagarna.
Kallithea
Självklart, det är ju därför som det finns olika nivåer att studera på

Citat:
Ursprungligen postat av Kallithea
Även om man kan mer än det är tänkt är det viktigt att delta för att visa att intresse för språket. Om nygrekiska fanns att läsa i Umeå på högre nivå skulle jag absolut göra det. Det känns inte rimligt att flytta till Stockholm, Göreborg eller Lund bara för att få prova på att läsa grekiska i Sverige på universitetsnivå.
Kallithea
Kan hålla med om att om man nu startar upp en kurs så vill det ju också till att folk anmäler sig/visar intresse om kursen ska ha en chans att överleva. Däremot tycker jag ändå inte att man ska anmäla sig till/gå kurser som är på lägre kunskapsnivå än vad man själv är.

Citat:
Ursprungligen postat av Kallithea
Hur mycket man väljer att läsa under en kurs är upp till varje kursdeltagare. Vad är problemet med att man befinner sig på olika nivåer?
Kallithea
Håller inte riktigt med dig. Om någon/några är mer avancerade är risken också stor att undervisningen forceras till nackdel för de som är på lägre nivå - Däri ligger problemet.

//Zanét
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-03-03, 11:31
karinafps avatar
karinafp karinafp är uppkopplad nu
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Nygrekiska på Umeå universitet

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét
Om någon/några är mer avancerade är risken också stor att undervisningen forceras till nackdel för de som är på lägre nivå - Däri ligger problemet.
Jag instämmer helhjärtat, eftersom jag själv har råkat ut för just detta inte en, utan flera gånger. Första gången jag gick en nybörjarkurs i grekiska, var jag den enda riktiga nybörjaren. De andra hade varit i Grekland ett flertal tillfällen, några hade till och med köpt hus där, och jag hade inte en susning om någonting... så givetvis fattade jag ingenting, och upplevde att det gick i en rasande fart, eftersom de andra redan kunde prata, och jag inte ens kunde läsa bokstäverna. Hur dum känner man sig då? Så jag hoppade av, givetvis, och läste in nybörjarkursen på egen hand, innan jag vågade börja en ny kurs. Detsamma gällde när jag började läsa ryska. Det var BARA jag som var nybörjare, så det gick ju vanvettigt fort. Och då tappar man sugen, tro mig!

Jag har även varit med om - vid senare tillfällen - att andra kursdeltagare har hoppat av eftersom de har känt att de inte nådde upp till de övrigas nivå. Då känner man sig ensam och dum och har ingen lust att fortsätta. Det är faktiskt enormt viktigt att en nybörjarkurs innehåller just nybörjare, så att alla är lika osäkra och trevande. Det känns inget vidare att duktiga Stina kan svara på alla frågorna och jag inte ens fattar vad läraren frågar om... Det var inte roligt när man gick i skolan, och det är INTE roligare när man är vuxen!

Det motsatta förhållandet är inte heller roligt, att upptäcka att det är JAG som är "duktiga Stina" och de andra inte kan svaren, så att läraren till slut endast vänder sig till mig. Jag hoppade av min senaste kurs just därför... de hade slagit ihop två kurser för att få tillräckligt deltagarantal, så att vi var några som i princip fick "gå om" en termin. Man känner sig faktiskt uttittad då också! Dessutom kändes det som ett enormt slöseri med både tid och pengar, eftersom jag inte hade tillfälle att lära mig något nytt. Så nu väntar jag på att de ska anordna en kurs på den nivån jag ligger... tyvärr är vi faktiskt inte SÅ många som vill läsa grekiska, ens i Stockholm!

Karin
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-03-03, 17:10
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Nygrekiska på Umeå universitet

Inte vet jag vilka krav som ställs men att läsa grekiska på universitetsnivå är väl något helt annat än att läsa en kvällskurs på ett studieförbund. Universitetsstudierna kräver både förberedelser, hemarbete på ett helt annat plan än en kvällskurs. Dessutom handlar det väl inte bara om att lära sig språket utan också om grekisk litteratur och grammatik.

Det är väl fritt för alla som är intresserade att anmäla sig och den som har komplex för att det är svårt att hänga med bör väl inte lägga över det på duktigare kursdeltagare.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-03-04, 08:40
Kallitheas avatar
Kallithea Kallithea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 36
Standard Sv: Nygrekiska på Umeå universitet

Ges ingen kurs på "rätt" nivå känns en lägre nivå ändå som ett självklart alternativ. Risken (om endast nybörjare anmäler sig) är att de är för få för att dra igång en kurs. Jag förstår att det är tråkigt för nybörjare om vissa kan mer än tänkt! Min kännedom om språkstudier på universitetsnivå är dock att det behövs förkunskaper för att klara av tempot, trots att det från universitetets sida inte är ett förkunskapskrav. Jag skulle gärna läsa grekiska på Umeå universitet vid sidan av arbete, det kostar mig inget extra och är en krydda i tillvaron. Gavs kursen på högre nivå skulle jag satsa både tid och pengar på studierna.

Kallithea
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-03-04, 12:37
Bossews avatar
Bossew Bossew är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 320
Standard Sv: Nygrekiska på Umeå universitet

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Det är väl fritt för alla som är intresserade att anmäla sig och den som har komplex för att det är svårt att hänga med bör väl inte lägga över det på duktigare kursdeltagare.

Eva
Om man inte hänger med i utbildningen är väl en helt annan sak än om utbildningen läggs på en nivå över det man anmält sej till?

bosse
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-03-04, 14:54
karinafps avatar
karinafp karinafp är uppkopplad nu
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Nygrekiska på Umeå universitet

Tack, Bosse, för att DU förstod vad jag försökte illustrera med mitt inlägg.

Karin
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-03-04, 16:17
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Nygrekiska på Umeå universitet

Jag tror att det även går bra att innan terminen börjar kontakta berörd institution och lärare för att få en utförligare beskrivning av kursen än den kursplanen tillhandahåller. Alla universitetskurser har väl studenter som känner att kursen inte motsvarade deras förväntningar eller att deras förkunskaper inte är tillräckliga. Vanligt ex i matematik där gapet mellan gymnasienivån och universitetsnivån kan vara ganska stort för en del studenter.

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT