Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-08-09, 08:57
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Ljuvliga matminnen

Maten är ganska viktig när jag är på semester så egentligen borde jag väl åka till Italien och besöka några av platserna som presenterats i Solens mat.

Många fina matminnen har jag från Grekland och oftast när förväntningarna inte varit så stora på en strandtaverna eller något annat litet ställe på språng mellan olika aktiviteter.

På Seven Eleven i Pigadia som nämnade i en annan tråd har jag ätit mitt livs godaste pastitsio. Jag och dottern skulle lite senare ta bussen till Aperi men jag var hungrig. Det var för tidigt för lunch men doftade förföriskt från den lilla tavernan som ligger vid vägen. Slog oss ner och fick veta att om 20 min är pastitsion klar. Den väntar jag gärna på tänkte jag. Dottern ville gå iväg för pastitsio står inte på en vegetarians meny. Efter en kvart anlände kvarterets alla tanter och farbröder och en del var riktigt gamla. De visste vad som vankades. Sen kom den härliga maten in och sen har jag jagat runt halva Grekland för at få smaka en pastitsio när den är som bäst utan resultat.

En annan gång i Parikia där jag sammanstrålade med dottern som luffat runt med en kompis i 10 dagar. Vi sov en natt på ett enkelt ställe vid kyrkan för 15euro sen skulle vi resa vidare. Planen var att åka till Naoussa men väl på väg med våra ryggsäckar bestämde vi oss för att ta färjan till Naxos. Stannade till på ett grekisk traditionellt ställe där det inte var bordservering utan maten fanns vid disken. God sallad och citronmarinerade varma kikärter till dottern. Kaningryta som inte riktigt såg ut som stifado till mig med några bitar ungsstekt potatis och varma kikärter. Oj vilken måltid. Bättre kan det inte bli trots den ganska ocharmiga miljön och att måltiden intogs med vatten.

Den citrondoftande zuuchini och potatisgrytan på det lilla strandstället kanske heter stranden Kambi på Fourni är också en rätt som får mig att vilja återvända. Kilingen som tillgades en annan dag med underbar potatis till var också ett oförglömligt matminne.

Hemlagad gigantes med massor av persilja i Misiria på Kreta och solvarma aprikoser samt kokta rödbetor med tjocka skivor av feta ljuvligt.

Den hemlagade apelsinkakan i Chora på Sikinos serverad med grädde och grekiskt kaffe är också ett härligt minne.

Bergste och bitar av hemlagad köttsoppa till vinet på ouzerian Meetings i Parga ja raden kan bli lång av enkla ställen men underbar mat.

Sist men inte minst är nästan allt jag åt på Foleganros där många av tavernaägarna förstått att förvalta det grekiska matarvet. Killing, mjuk feta, matsata med lamm och hemlagad schokladkaka med nötter. Mums.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2009-08-09 klockan 08:57. Anledning: Stavfel
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-08-09, 09:05
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 712
Standard Sv: Ljuvliga matminnen

Jaha, då blev man ju vrålhungrig!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-08-09, 09:38
RobbanR63 RobbanR63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Norrköping
Inlägg: 38
Standard Sv: Ljuvliga matminnen

Ja det var bra berättat nästan som en matkrönikör tur att man snart ska ner för nu har du fått magen att kurra.

Mvh Robban
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-08-09, 10:14
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Ljuvliga matminnen

Det finns så mycket god mat i Grekland, bara man söker lite, många av våra bekanta säger att de fort tröttnar på maten i Grekland, vilket jag har svårt att förstå, när jag då frågar vad de ätit blir svaret ofta; souvlaki, souvlaki & souvlaki
I år var vi riktigt besvikna en gång, det var på Folegandros av alla platser, där maten vid alla andra måltider var underbar!
// Helén
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-08-09, 10:41
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Ljuvliga matminnen

Det blir besök på Seven Eleven i september Vi skall bo bara några hundra meter därifrån.

Det finns ju några matupplevelser som man kommer ihåg fortfarande, fast det var länge sedan man upplevde dom.

Konstigt nog har jag ett par stycken från Nidri i början av 90 talet
Där åt jag den godaste kleftikon jag någonsin ätit. Samt vi åt soutsoukakia för första gången. Efter det lärde sig min man att laga den där hemma, så det äter vi lite då och då.

På Paros åt vi fyllda augerginer som är svåra och glömma också.

All mat på Under the Trees är också enkelt, men hur gott som helst.
Om några veckor får man äta där igen

Riitta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-08-09, 12:13
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ljuvliga matminnen

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
I år var vi riktigt besvikna en gång, det var på Folegandros av alla platser, där maten vid alla andra måltider var underbar!
// Helén
Jag blev också besviken där en gång på stället med mest turister på ett av torgen annars var alla måltider under 9 dagar bra eller mycket bra.

Roligt att min beskrivning gjorde några hungriga. Jag blev hungrig direkt jag böjade plocka fram mina matminnen.

Tips är ju alltid färskvara. Tavernor kan ha bytt ägare, kock eller något annat som förändrat stället.

Jag älskar grekisk husmanskost och tröttnar inte i första taget men på en del ställen är maten så turistanpassad eller tillagad av de som bara vill tjäna snabba pengar att det tyvärr inte är roligt längre.

Mat som ska bli riktigt bra kräver omsorg och kärlek och naturligtvis bra råvaror.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-08-09, 12:32
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Ljuvliga matminnen

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag blev också besviken där en gång på stället med mest turister på ett av torgen annars var alla måltider under 9 dagar bra eller mycket bra.
Det låter som samma ställe där vi blev besvikna, första restaurangen på första torget räknat från bussstationen. Då kan vi döma ut det stället, eller? Jag är inte beredd att ge dem en andra chans, det var inte bara maten det var fel på, personalen var inga höjdare de heller.
// Helén
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-08-09, 22:55
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 316
Standard Sv: Ljuvliga matminnen

Kul att höra att det är flera än jag o hustrun som också älskar Grekisk mat. Bland mina många matminnen finns några som fastnat extra mycket.

Vid varje besök på Egina så är det ett måste att sitta ner för en "lunch" vid fiskestånden i gränden i Egina stad. Lunchen innebär en immig kanna med iskall retsina och en skål med maridakis (som ju är säsongsberoende) eller marides. Till det en liten skvätt ouzo. Allt avnutes i osen från grillad (ibland bränd) bläckfisk och i skön trängsel med mestadels, som det förefaller, lunchlediga greker från stadens etablissemang. Underbart!

En annan favorit (som hustrun gillar bättre) är våra strandlucher på Calypso ute i Amopi på Karpathos. Har ni vägarna förbi, och inte har provat deras friterade zucchini och ett fat zatsiki, även det tillsammans med kall retzina, så missa inte chansen!

Till dem som säger att Grekisk mat är något man tröttnar fort på vill jag säga: Tänk då tanken att äta en entrecote med pommes frites eller annan standardmat vid nästa Greklandsbesök. Hemska tanke! Det vore ju en förlorad måltid.

Halva värdet av upplevelsen är ju den lokala maten.

/ Masse
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-08-10, 15:06
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Ljuvliga matminnen

Hej Riita!

Vad lustigt med Nidri. Vi var där för några år sedan. Efter några kvällar med så-där-mat hittade vi ett ställe där kockan hette Maria och lagade en ljuvlig Soutsoukakia och även Kleftiko! Kan det ha varit samma ställe? Minns inte namnet.

Hälsar Nektaria
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-08-10, 16:13
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Ljuvliga matminnen

Mitt definitiva matminne när det gäller grekisk mat, var den måltid vi intog på restaurang Sea Breeze i Aghios Gordios på Korfu. Jag citerar mitt eget resebrev från 2003:

"Kocken hade stått i flera timmar och grillat griskött och kycklingar, och så hade han gjort "gastra". Det var en stor gryta, som stod på grillen. Ovanpå den fanns ett lock i flera våningar, liksom terrasser, och på varje terrass låg det också glödande kol, så att det kom värme även uppifrån. För att lyfta på det locket - som var TUNGT - måste man dra i en lång kedja, som var fäst i en krok i taket. Med jämna mellanrum hjälptes två man åt att lyfta på locket, så att kocken kunde ösa innehållet. Vi beställde in litet av varje, och så smakade vi av varandra. Allting var oerhört gott och välkryddat, men gastran tog priset. Det var stora bitar mört lammkött, potatishalvor, grönsaker och kryddor. Potatisarna var härligt bruna på ovansidan, av ovanvärmen, och alla smakerna hade kokat ihop ordentligt. Vi kunde varken prata eller dricka på en lång stund, vi bara åt och åt, och emellanåt stönade vi vällustigt. Det här är det godaste vi någonsin ätit! Till det drack vi husets vin, som kom från Sinerades, och som också blev en favorit. Mustigt och gott. (Som Guide Michelin säger: Detta är värt en omväg! Ja, nästan värt hela resan!)"

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att återvända till Korfu bara för att få smaka denna gastra igen... Vi har ätit många minnesvärda måltider i Grekland sedan dess, men den här är fortfarande i särklass.

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-08-15, 14:28
Mysofixs avatar
Mysofix Mysofix är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 354
Standard Sv: Ljuvliga matminnen

På Seven Eleven, Karphatos, har jag ätit den ljuvligaste moussaka som jag någonsin smakat. Vi återvände dit flera kvällar och blev aldrig besvikna. Fantastiskt trevlig familj också.

Monica
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-08-15, 21:32
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ljuvliga matminnen

Aha fler som gillar stället.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-08-15, 22:23
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 316
Standard Sv: Ljuvliga matminnen

Nu har jag flera gånger hört talas om käket vid Seven Eleven, och det gör mig onekligen nyfiken. Namnet är ju inte något som jag förknippar med kulinariska höjdare, men man ska ju inte ha förutfattade meningar. Så ..... nyfiken som jag är så vill jag kolla in stället nästa gång jag kommer till Karpathos. Därav följande frågor:

1. Var i Pigadia ligget det?
2. Serveras något annat än moussaka, vilket inte tillhör mina favoriträtter?

/ Masse
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-08-15, 22:42
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Ljuvliga matminnen

Citat:
Ursprungligen postat av Masse
1. Var i Pigadia ligget det?
2. Serveras något annat än moussaka, vilket inte tillhör mina favoriträtter?
Följ stora vägen från centrum bort längs stranden. Seven eleven ligger där vägen grenar sig, inte långt alls att gå. (Ett par hundra meter längre ner utefter stranden ligger Taverna Pelagos, dit du absolut ska gå om du gillar grekisk musik. )

Menyn beror litet på vilket humör tanten är på den aktuella dagen, men hon har alltid hamburgare...

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-08-15, 22:55
Mysofixs avatar
Mysofix Mysofix är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 354
Standard Sv: Ljuvliga matminnen

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
?
2. Serveras något annat än moussaka, vilket inte tillhör mina favoriträtter?

/ Masse
Jodå det serveras annat. Moussaka fanns bara första dagen. Som Karin skrev så är det meny efter mamas humör. Deras vin i tunnorna är också hur gott som helst.

Eftersom stället ligger vid vägen ser det inte helt inbjudande ut. Därför extra kul att flera kalimeror har hittat dit.

Monica
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-08-16, 10:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ljuvliga matminnen

Jag var där för rätt många år sen av ren tillfällighet. Familjens barn var många och i varierad ålder. Pastitsion var perfekt och det säger jag inte om många rätter. Namnet har inget att göra med butikerna seven-eleven och det var då och verkar fortfarande vara en traditionell, enkel familjetaverna. Den typen av ställen som ibland är lite sällsynta på turistorter men Pigadia är ju en levande grekisk stad. Jag åt några luncher där men läget vid vägen tilltalade inte för middagar och speciellt dottern ville äta i lite mysigare miljö. De rätter jag åt smakade mycket bättre än de jag åt på några av de mest rekommenderade och populära tavernorna i stan. Nu är jag väldigt förtjust i långkok och traditionell grekisk mat och antagligen inte representativ för merparten turister.

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-08-16, 11:18
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Ljuvliga matminnen

Lustigt nog så är nog mina bästa grekiska matminnen från Karpathos! Den ena rätten beställde jag på Four Seasons i Amopi, det var kokta, kalla Fava-bönor i olja och citron, lite gul lök, timjan. Hur gott låter det när jag skriver det? Hmm... men det var så perfekt, svalkande och aromatiskt!

Och den andra rätten som jag har försökt återskapa hemma åt vi på Golden Sand, också i Amopi. Det hade Nora tipsat mig om - fläskfile med lättstekta grönsaker i pepparsky. Låter inte grekiskt, men kocken hade bott utomlands och gjort receptet till sitt eget. Det var så gott så man sög i sig sista dropparna av såsen med det goda brödet.

Mina söner säger att cheeseballs skall man endast äta på Karpathos, ingen annanstans kan man laga dem . Och så älskar de maten på Gyrella i Stockholm...
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-08-16, 16:07
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 392
Standard Sv: Ljuvliga matminnen

Hej på er glada mat älskare

Vi åt en underbart god kyckling och potatis i tomatsås som hade fått mumsa till sig i ugnen på taverna Fanaria i Nafplion. Den var gooooooood

På Hydra åt vi hos Christina & Manolis. Dom har en mat som bara helt fantastiskt god. Fyllda tomater, Kyckling och potatis med citron. Längtar tillbaka

Ska nu åka till Skiathos 24/8 1 vecka med min son hoppas man hittar något gott att mumsa på
Lolis

Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-08-16, 18:46
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ljuvliga matminnen

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Lustigt nog så är nog mina bästa grekiska matminnen från Karpathos!

Mina söner säger att cheeseballs skall man endast äta på Karpathos, ingen annanstans kan man laga dem . Och så älskar de maten på Gyrella i Stockholm...
På Sifnos serveras fantastiska ostbollar. Tror att det där produceras en hel del ost som blir till läckra rätter. Även på Folegandros har jag ätit underbara ostbollar.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT