Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #121  
Gammal 2021-05-17, 12:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard En lång dags färd från Chora Sfakion till Paleochora

RUM MED UTSIKT. DEL 43. KRETA. PALEOCHORA.

Efter frukost packade vi vår gigantiska packning, sa adjö till den supertrevliga kyparen och gick till bilen. Kallt! Vi hade tänkt åka fullt påklädda men valde ändå att åka i shorts, för det kanske skulle bli varmare under dagen. Hoppades vi.

Vi kom iväg innan åtta på morgonen. En lång dags körning låg framför oss eftersom vi skulle köra till Paleochora på sydvästra Kreta. Man kan åka färja dit från Chora Sfakion, men vi valde landvägen.

Nu var det dags för oss att för första gången köra den mytomspunna vägen från Chora Sfakion upp till Vrisses. Vi hade sett bilder och vi hade blivit varnade, och vägen var lika dramatisk som vi hade föreställt oss. Vi såg flera vrak från bilar som låg nere bland stupen. Camilla, som körde, tyckte att det var riktigt läskigt, och jag kunde bara hålla med. Vi mötte tretton fullsatta turistbussar på vägen upp. Att åka buss på denna galna väg skulle ingen av oss ha gjort. Usch och fy.

När vi kom till Askifouplatån stannade vi och njöt av utsikten över den vackra dalen, och de mäktiga bergen i Lefka Ori. När vi kom till Vrisses stannade vi och handlade. Efter Vrisses bar det av mot Chania, och då var det inte vägarna som var problemet, det var den intensiva trafiken som var problemet. Jisses, vilken trafik! Vi hade kört runt i en egen bubbla i två veckor. Det kändes som att komma till det Kreta jag var van vid, ett Kreta som Camilla aldrig tidigare upplevt.

Efter Chania körde vi till turistorterna Kato Stalos, Agia Marina, Platanias, Gerani och Maleme. Stränderna var tomma på folk på grund av vädret, och då var det ändå varmare här än uppe i bergen. Det var dags för lunch, men här kände vi inte alls för att äta. Det fick bli varsin banan och varsin Mars i stället. Gick bra det också.

Efter flygplatsen i Maleme svängde vi vänster mot Paleochora. När vi kom till Kandanos tänkte vi äta där, men ångrade oss, för det var lite väl ensamt där. Och kallt. Vi körde direkt till Gialiskari beach i stället för att köra till Paleochora. Vi skulle nämligen träffa några vänner där.

Sedan körde vi till Paleochora, parkerade bilen och började leta rum. Vi gick direkt till Haris som vi hade hört mycket gott om. Tyvärr var där fullt. Fattar inte hur det kan vara fullt så här sent på året. De tipsade oss om Soula Apartments, som låg alldeles bakom Haris. Ingen var hemma så vi ringde på en klocka, och efter en stund kom Soula med dotter Georgia ut. De hade en lägenhet som såg mycket bra ut. Två rum och kök var vårt! Yippie!



Utsikt från rum nummer 5 på Soula Apartments i Paleochora på Kreta. Betyg på utsikt: 4.

Fler bilder från denna mycket långa dag finns här.
Svara med citat
  #122  
Gammal 2021-05-17, 17:55
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

Wow vilken utsikt! Den skulle passa mig perfekt. Soula A nr 5 får det bli om jag kommer till Pale nån gång!

Masse
Svara med citat
  #123  
Gammal 2021-05-20, 11:56
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: En lång dags färd från Chora Sfakion till Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
RUM MED UTSIKT. DEL 43. KRETA. PALEOCHORA.
Nu var det dags för oss att för första gången köra den mytomspunna vägen från Chora Sfakion upp till Vrisses. Vi hade sett bilder och vi hade blivit varnade, och vägen var lika dramatisk som vi hade föreställt oss. Vi såg flera vrak från bilar som låg nere bland stupen. Camilla, som körde, tyckte att det var riktigt läskigt, och jag kunde bara hålla med. Vi mötte tretton fullsatta turistbussar på vägen upp. Att åka buss på denna galna väg skulle ingen av oss ha gjort. Usch och fy.
Det finns väl inget vettigt alternativ till denna väg om man skall från Chora Sfakion med bil till Paleochora eller norra delen av Kreta? Eller norrifrån till Chora Sfakion? Kollade lite på kartan, vilken bit var den värsta? Jag gillar ju inte alls krokiga vägar uppe i bergen.

/ Anne
Svara med citat
  #124  
Gammal 2021-05-21, 08:32
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

På tal om boende i Chora Sfakion:
I höstas la jag ut en bild på hotel Xenia vars fasad var nyrenoverad och såg flott ut.



Nu har ägaren till hotellet, Giannis Braos, avlidit. Hotellet är stängt i sommar. Giannis efterlämnade inget testamente. En stor efterlämnande familj kommer nu att diskutera arvet. Tyvärr händer det väldigt ofta att det diskuteras och diskuteras under väldigt lång tid i Grekland. Så både hotellet och tavernan kommer att stå i stiljte under flera år kanske. Detta hände med ett annat hotell i Chora Sfakion, Alkyon.

Vi får hoppas att det kommer att lösa sig snart, för det är många människor som är beroende av utkomsten från arbete på hotellet och tavernan.

Birgitta.
Svara med citat
  #125  
Gammal 2021-05-21, 15:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: En lång dags färd från Chora Sfakion till Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Det finns väl inget vettigt alternativ till denna väg om man skall från Chora Sfakion med bil till Paleochora eller norra delen av Kreta? Eller norrifrån till Chora Sfakion? Kollade lite på kartan, vilken bit var den värsta? Jag gillar ju inte alls krokiga vägar uppe i bergen.
Vägen är fortfarande krokig, men inte lika läskig som förut. Det går att köra via Frangokastello också, men det blir mycket längre.
Svara med citat
  #126  
Gammal 2021-05-21, 15:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

Det var tråkigt att höra Birgitta. Vi har bott där två gånger och tycker väldigt mycket om det, och tavernan.

Han kan väl inte har varit så gammal?
Svara med citat
  #127  
Gammal 2021-05-21, 15:47
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: En lång dags färd från Chora Sfakion till Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vägen är fortfarande krokig, men inte lika läskig som förut. Det går att köra via Frangokastello också, men det blir mycket längre.
Dom sista 2 milen ner till Chora Sfakion höll dom på att "renovera" vägen när jag åkte den nattliga färden ner. Och nu är dom klar med den, så den är mycket bättre. Men fortfarande krokig.

Janne: Jag vet inte hur gammal Giannis var. Troligen kan han inte varit så gammal eftersom han renoverade fasaden på hotellet i början av förra året. Många saknar honom i Sfakion-området.

Birgitta.
Svara med citat
  #128  
Gammal 2021-05-22, 04:58
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

Tack för väginfo, Janne och Birgitta!

/ Anne
Svara med citat
  #129  
Gammal 2021-05-23, 15:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: En lång dags färd från Chora Sfakion till Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Janne: Jag vet inte hur gammal Giannis var. Troligen kan han inte varit så gammal eftersom han renoverade fasaden på hotellet i början av förra året. Många saknar honom i Sfakion-området.
Tack för informationen Birgitta!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT