Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2020-12-17, 20:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Det är just det sättet att resa som är svaret på mina drömmar. Att ha gott om tid och kunna ändra sina planer vartefter man reser. Underbart!
Ja, då kan man snacka om att leva i nuet.
Svara med citat
  #62  
Gammal 2020-12-17, 22:36
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

Man kan kanske döpa det till interaktivt resande!

Masse
Svara med citat
  #63  
Gammal 2020-12-21, 09:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

RUM MED UTSIKT. DEL 19. SAMOS. IGEN.

Efter frukost var vi tvungna att flytta från världens bästa Eva på Pension Sunshine. Men vi var tacksamma att hon hade rum i alla fall för några nätter. Nu flyttade vi inte så långt så det gjorde inte så mycket. Camilla gick uppför backen till Hotel Samaina, och jag körde moped dit med all packning. Den här gången fick vi rum med utsikt över havet. Tack för det Petros!



På bilden ovan ser ni utsikten från rum nummer 22 på Hotel Samaina i Pythagorion på Samos. Betyg på utsikt: 3.

Tack vare att vi flyttade så kort hade vi gott om tid för en utflykt. Vi puttrade i sakta mak till Samos sydkust där vi bland annat besökte körde Votsalakia och Psili Amos 2. Sedan körde vi till underbara Balos och åt lunch. Efter lunch besökte vi några av Samos otaliga bergsbyar, de flesta vackra och grekiskt genuina. Jag vet inte hur många fina byar det finns på Samos, men många är det. Och även om vi varit här ofta finns det fortfarande byar som vi ännu inte varit i, byar som välkomnar och överraskar, som mysiga Platanos, som vi besökte för första gången denna dag,

Bilder från denna trevliga flytt- och utflyktsdag finns här.
Svara med citat
  #64  
Gammal 2020-12-21, 10:11
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

Klickade på länken till bilderna från er dagsutflykt. Bilden från tavernatorget i Platanos får 5 poäng av mig i mysfaktor!

Masse
Svara med citat
  #65  
Gammal 2020-12-22, 16:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Bilden från tavernatorget i Platanos får 5 poäng av mig i mysfaktor!
Ja, där är verkligen mysigt!
Svara med citat
  #66  
Gammal 2020-12-22, 17:40
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 155
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

Vi får alltid lite problem Vill ju luncha i både Platanos och i Balos! Lugnet i Balos drar oss dit varje resa, för att inte tala om den underbara utsikten! Och Platanos är så härligt rustikt och riktigt grekiskt! Vi brukar "dra sticka" annars finns risk för lite "käbbel" Nå, brukar hinna med båda.....
Catlady,som brukar "hitta" fina kissar i just Balos..........
Svara med citat
  #67  
Gammal 2020-12-24, 10:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Vi får alltid lite problem Vill ju luncha i både Platanos och i Balos! Lugnet i Balos drar oss dit varje resa, för att inte tala om den underbara utsikten!
Vi äter alltid lunch i Balos någon gång när vi är på Samos. Älskar Balos!
Svara med citat
  #68  
Gammal 2020-12-28, 11:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

RUM MED UTSIKT. DEL 20. NAXOS.

Några dagar innan vi skulle lämna Samos skickade jag ett sms till Rena på Pension Sofi i Naxos stad och frågade om de hade rum ledigt för en natt. Jag förstod redan innan jag messade att svaret skulle vara negativt, att de skulle ha lediga rum i augusti var en utopi, men försöka duger tänkte jag. Svaret var mycket riktigt nej, några lediga rum fanns inte. Rena skrev att de skulle fråga runt bland sina vänner och fråga om någon hade rum ledigt. Så kom ni, det fixar sig sa Rena. Så vi åkte.

Sista dagen Samos ägnade vi åt att säga adjö till alla vi känner. Vemodigt. Jag hann även med att klippa mig. Hårfrisörskans man satt bredvid och kommenterade hela klippningen. När jag var klar sa han att jag såg 10 år yngre ut. Camilla hade lämnat en man och fått tillbaka en ungdom, sa han. Snällt sagt.

Sen åkte vi med en galen taxichaufför till Vathy, där vi äntrade färjan som skulle ta oss till Naxos. Båtresan från Samos till Naxos var helt perfekt. I stället för de hemska delfinbåtarna åkte vi med en stor färja: F/B Marina. Det var en ren njutning. Spegelblankt hav och vackra kuster att vila ögonen på. Vi gjorde tre stopp innan Naxos: Karlovassi på Samos, Fourni och Ikaria. När vi lämnade Ikaria hade solen gått ner. Det var startskottet för många som skulle till Pireus, sovsäckar rullades ut och luftmadrasser pumpades. Nattinatti. Vi två höll oss vakna ända till Naxos.

När vi kom till Naxos hade två andra färjor precis lämnat hamnen. Vi såg från håll att det var mycket folk i hamnen, och ännu fler blev det när vår färja nästan tömdes på folk. Skulle det stå några rumsuthyrare i hamnen undrade vi? Det stod endast EN (1) rumsuthyrare och väntade. Och vi var hur många som helst som klev av. Det är inte kul att komma fram så här sent utan att ha förbokat rum. De flesta som klev av stressade in mot centrum.

När vi kom fram till parkeringsplatsen i hamnen stod Renas man Thodoris och väntade på oss. Något rum hade de inte lyckats hitta, men det ordnar sig sa Thodoris och vi hoppade in i hans bil och åkte hem till Renas och Thodoris hus, där vi fick bo i Renas flickrum. Tack snälla ni! Utsikten var dock inget att hurra för, men det spelades absolut ingen roll, vi skulle resa vidare nästa dag och vi var sååå tacksamma att vi hade tak över huvudet.





På bilden ni utsikten från Renas flickrum i Naxos stad. Betyg på utsikt: 1.


Fler bilder från denna långa dag finns här.
Svara med citat
  #69  
Gammal 2021-01-13, 15:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

RUM MED UTSIKT. DEL 21. SANTORINI. IGEN.

Vi sov väldigt gott i Renas flickrum. När vi skulle gå ner till Pension Sofi för att tacka Rena dök Renas mamma Sofi upp och bjöd in oss på frukost. En frukost som bestod av kaffe, kaka och glass. Sedan gick vi ner till Pension Sofi där vi träffade Rena och Panos. Här bjöds vi på en andra frukost. Den bestod av kaffe, kex, oliver, tomater och Naxos-ost. Två frukostar som var så långt från de vi brukar äta.

Sedan gick vi en runda längs hamnpromenaden i Naxos stad. Så mycket folk har vi aldrig tidigare sett på Naxos. Det var folk precis överallt. Hittade inte ens någonstans att sitta när vi väntade på båten. Camilla fann ett träd som hon kunde vila i. Aldrig mer att vi åker till Naxos i augusti. Tur att vi bara skulle stanna en natt.

Blue Star Paros kom i tid. Som alltid. Det vällde av folk. Hur ska alla få plats? Trots att så många gick av var färjan till Santorini nästan full. När vi kom fram till Santorini tömdes vår båt, nya passagerare väntade på kajen. Kön var enorm. När vi gick av möttes vi av ett gigantiskt kaos. Jisses så mycket folk. Vi letade efter Paris och Julia och hade tur att hitta dem i vimlet. Annars hade vi säkert irrat där ännu.

Innan vi åkte till Honeymoon Beach Hotel körde Paris en runda så att vi skulle se hur mycket folk det var på ön. Vi satt chockade i bilen. Helt otroligt. Crazy month, sa Paris, precis som Panos hade sagt på Naxos. När vi sett nog åkte vi till Honeymoon där vi åt lunch och babblade. Härligt att vara tillbaka igen. Sedan körde Paris till lägenheten som vi hade vi bott i en gång tidigare under resan. Ett perfekt boende med tre rum och kök, två balkonger, radio, teve och - inte minst - en tvättmaskin!



På bilden ser ni utsikten från vår balkong på Spiti Emborio i Emborio på Santorini. Betyg på utsikt: 4.

Etapp två av vår sex månader långa resa var tillända. När vi lämnade Honeymoon i början av juli var stället fullt av Skandinaver, nu var Skandinaverna utbytta mot italienare och greker. Nu ska vi stanna på Santorini en dryg vecka innan vi fortsätter vår odyssé i en grekiska övärlden.

Fler bilder från denna dag finns här.
Svara med citat
  #70  
Gammal 2021-01-13, 17:00
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

[QUOTE=Kalimera;435405]RUM MED UTSIKT. DEL 21. SANTORINI. IGEN.

Sedan körde Paris till lägenheten som vi hade vi bott i en gång tidigare under resan. Ett perfekt boende med tre rum och kök, två balkonger, radio, teve och - inte minst - en tvättmaskin!
[B]Fler bilder från denna dag finns här[/B

Oj oj oj!!! Med en sådan lägenhet så hade jag inte varit så petig med utsikten. Om utsikten dessutom är en 4a så är det ju bara wow!!!!

Men en trerummare med två balkonger! Det skulle vara drömmen för oss. Älskar boende med gott om plats! I Grekland blir det ganska ofta små boenden, men vi söker gärna och prioriterar mera rymliga alternativ. Även om det är på bekostnad av standard och utsikt.

Masse
Svara med citat
  #71  
Gammal 2021-01-14, 18:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Men en trerummare med två balkonger! Det skulle vara drömmen för oss. Älskar boende med gott om plats! I Grekland blir det ganska ofta små boenden, men vi söker gärna och prioriterar mera rymliga alternativ. Även om det är på bekostnad av standard och utsikt.
Ja, det är ett fantastiskt boende som man tyvärr inte kan hyra. Det är vänner till oss som normalt bor där.
Svara med citat
  #72  
Gammal 2021-01-22, 11:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

RUM MED UTSIKT. DEL 22. SIKINOS.

Egentligen skulle detta avsnitt handla om Anafi, men när vi åkte från Santorini till Anafi hittade vi inga lediga rum. Vi kom fram till Anafi tidigt på morgonen och letade hela dagen, men inga lediga rum. Paris hämtade oss i sin fiskebåt och körde oss tillbaka till Santorini. Det är vi evigt tacksamma för.

Efter misslyckandet med Anafi bestämde vi oss för att åka till Sikinos. Vi var uppe med tuppen eftersom färjan till Sikinos skulle gå tidigt. Paris körde oss till hamnen, för vilken gång i ordningen vet jag inte, men många är det. Hamnen var ganska öde, och det var skönt eftersom vi var ganska trötta. Packningen hade utökats med ett tavlispel så nu har vi ännu mer att kånka på.

Vi åkte med färjan F/B Arsinoi som var en riktig skorv. Det blåste som tusan, båten gungade än hit, än dit. Som av en händelse fanns det en liten kyrka på överdäck. Undrar varför? På vägen till Sikinos gick färjan in till Folegandros. När vi såg den fina hamnen blev vi ordentligt sugna på att kliva av. Men vi stålsatte oss och fortsatte resan. Folegandros får vänta.

När vi kom fram till Sikinos kände vi en viss oro för att inte hitta rum. Vårt snopna besök på Anafi spökade fortfarande. Vi oroade oss i onödan, två rumsuthyrare väntade i hamnen, och vi valde en av dem. Fick ett helt okej rum för 35 € natten, vilket får anses vara ett bra pris i augusti.



På bilden ser ni utsikten från vår altan på Bonama i Alopronia (hamnen) på Sikinos. Betyg på utsikt: 3.

Det kändes underbart att vara tillbaka på Sikinos, en ö som vi inte har besökt på tio år. Vi såg ganska snabbt att det inte hänt mycket på dessa tio år; några nya pensionat såg vi, det fanns bankomat, det fanns bensinstation och mopeduthyrning, utöver det var det mesta sig likt. Den lantliga charmen fanns kvar.


Fler bilder från denna dag finns här.
Svara med citat
  #73  
Gammal 2021-01-24, 18:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

RUM MED UTSIKT. DEL 23. KIMOLOS.

Vår vistelse på Kimolos började inte bra. Inte alls bra. Vi åkte från Sikinos med Romilda runt sextiden på kvällen. Båten skulle vara framme på Kimolos klockan 22.15. Ingen bra tid att komma fram till en ö med begränsade boendealternativ. Speciellt inte i slutet av augusti.

Av okänd anledning gick Romilda inte in till Kimolos, hon gled sakta förbi. I stället gick vi in till Adamas på Milos. Där låg vi i hamn en evinnerlig tid. När vi kom fram till Kimolos var klockan 01.00. Kajen var full av folk som skulle åka hem. Sex personer klev av, vi två hade inte bokat rum, de hade de andra fyra gjort.

Några rumsuthyrare såg vi inte till. Det hade vi inte förväntat oss heller, Kimolos är nämligen inte en sådan ö. Sista bussen till Chora gick redan 20.30. Det är bara 1½ km dit, men ändå för långt att gå med all packning. Några vänliga öbor gjorde vad de kunde för att hjälpa oss att hitta rum, men utan att lyckas.

I stället för att sova under ett vanligt tak fick vi sova under bar himmel. Vi "byggde" ett litet rum av kanoter som fanns på stranden, la ut våra plastmattor, klädde på oss varma kläder, sa godnatt till varandra, till fullmånen och till vågorna som slog mot stranden, sedan somnade vi.





På bilden ser ni vår utsikt från vårt egenhändigt uppbyggda pensionat i hamnen på Kimolos. Betyg på utsikt: 4.

Fler bilder från denna galna natt och underbara morgon finns här.
Svara med citat
  #74  
Gammal 2021-01-25, 10:14
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

Om det skulle ha blåst hårt skulle ni kanske ha fått en gratis morgondusch också.

/ Anne
Svara med citat
  #75  
Gammal 2021-01-26, 18:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Om det skulle ha blåst hårt skulle ni kanske ha fått en gratis morgondusch också.
Det hade behövts jag kan lova.
Svara med citat
  #76  
Gammal 2021-01-27, 14:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

RUM MED UTSIKT. DEL 24. KIMOLOS. IGEN.

Efter en natt på vårt egenbyggda pensionat på stranden i hamnen på Kimolos var vi redo för att leta rum igen. Jag vaknade till soluppgången, Camilla tog sovmorgon och vaknade någon timme senare.

När vi vaknade på stranden plockade vi ihop våra grejer och gick bort till själva hamnen. Vi var hungriga som vargar. Ingenting var öppet. Men vi ordnade det på egen hand. Utanför bageriet hittade vi ett eluttag där vi pluggade in vår vattenkokare så vi fick kaffe. Till det åt vi skorpor. Riktigt gott.

Sedan väntade vi på bussen som skulle komma klockan 09.00. Den kom 09.45. Väl uppe i byn började vi leta rum. Camilla först, men hon hittade inget. Sedan gick jag, då gick det bättre. Till saken hör att få pensionat på Kimolos är skyltade, man ser oftast inte om det är ett pensionat eller ett hem. Att det bara finns tolv pensionat i Chora gör naturligtvis inte saken lättare. På hela Kimolos finns 20 pensionat. Det kanske inte är så konstigt att så få åker dit.

Pensionatet jag hittade låg ovanför en ouzeria, och för att komma till rummen måste man gå in i ouzerian, öppna en dörr i köket och gå upp för en trappa. Ganska hemligt.

Efter en timmes städning (har aldrig varit med om en så noggrann städning) var rummet vårt. Vi var skittrötta efter natten på stranden. Vi borde ha lagt oss att sova några timmar, men det gjorde vi inte. I stället gick vi ner till hamnen och tog första bästa båt över till Pollonia på Milos för att hyra en moped.



På bilden ser ni utsikten från balkongen på rum nummer 5 på Pensionat Boharis i Chorio på Kimolos. Betyg på utsikt: 4.

Fler bilder från denna dag finns här.
Svara med citat
  #77  
Gammal 2021-01-28, 18:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

RUM MED UTSIKT. DEL 25. NAXOS. IGEN.

Från Kimolos hade vi bestämt oss för att åka till Naxos. Vi ringde till Vaggelis på Hotel Agios Prokopios någon dag innan och frågade om han hade rum, och det hade han, om än bara för några nätter.

Vi gick upp väldigt tidigt denna morgon, så tidigt att tavernan som vi bodde ovanför inte hade öppnat. Inte bra, man måste nämligen gå igenom tavernan för att komma ut. Som väl var hittade vi en bakdörr där vi kunde ta oss ut. Annars hade vi missat färjan till Naxos.

Vi hade först tänkt ta bussen ner till hamnen, packningen var grymt tung. Men med tanke på hur busstrafiken fungerar på Kimolos (eller oftast inte fungerar alls) bestämde vi oss för att gå ner. Det var skitjobbigt, jag lovar.

Någon buss kom aldrig så det var trots allt värt allt slit att gå till hamnen. Skräpfärjan Panagia Hozoviotissa kom i tid och vi gick ombord. Sex långa tråkiga timmar till sjöss hade vi framför oss innan vi var framme på Naxos.

Vännen Vaggelis från Hotel Agios Prokopios väntade på oss i hamnen. Vi fick ett mycket bra rum med utsikt över den fina poolen. Inte bara det, på rummet fanns trådlöst internet. Äntligen kunde jag jobba ikapp med Kalimera och börja blogga igen.

Efter att jag hämtat triljoner mejl (det tog ett tag) gick vi längs stranden bort till Agia Anna där vi åt en sen middag på Gorgona. Det var ingen höjdare. Synd, för Gorgona har vi alltid gillat, både för trevlig service och god mat. Ikväll stämde inget, servicen var usel och maten sisådär.

Det blev ändå en minnesvärd kväll tack vare en härlig "barfota-i-sanden-promenad" längs Agia Anna beach hem till hotellet. (Se bild via länken nedan.)



På bilden ser ni utsikten från rum nummer 10 på Hotel Agios Prokopios i Agios Prokopios på Naxos. Betyg på utsikt: 4.

Fler bilder från denna väldigt långa dag finns här.
Svara med citat
  #78  
Gammal 2021-01-29, 07:02
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

Jag får drista mig till att plocka fram detta foto från arkiven. Janne och Vaggelis spelar tavli under överinseende (bakspelare) av Camilla. Jag vet ändock vem som vann! Manipulerade tärningar?



Birgitta
Svara med citat
  #79  
Gammal 2021-01-31, 14:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Jag får drista mig till att plocka fram detta foto från arkiven. Janne och Vaggelis spelar tavli under överinseende (bakspelare) av Camilla. Jag vet ändock vem som vann! Manipulerade tärningar?
Just det spelet vann Vaggelis minns jag. Han vann alltid över mig, men Camilla slog honom en gång.
Svara med citat
  #80  
Gammal 2021-01-31, 14:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rum med utsikt i Grekland

RUM MED UTSIKT. DEL 26. NAXOS. IGEN. IGEN.

Efter fyra nätter på Hotel Agios Prokopios var vi tvungna att flytta eftersom det hotellet var fullbokat. Men vi flyttade inte så långt, bara till Studio Ioanna som ligger mittemot Hotel Agios Prokopios.

Så vi tog vår packning och flyttade in hos Ioanna, som är Vaggelis syster. Utsikten var ungefär densamma, fast tvärtom så att säga.



På bilden ser ni utsikten från rum nummer 19 på Ioanna Apartments i Agios Prokopios på Naxos. Betyg på utsikt: 3.

Fler bilder från denna dag finns här.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT