Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #401  
Gammal 2015-06-30, 13:53
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
(The Telegraph skriver: By way of comparison, the question in the Scottish independence referendum in September was: "Should Scotland be an independent country?")
Skulle ju kunna vara frågeformuleringen på söndag också. Om man byter ut "Scotland" mot "Greece", alltså.
  #402  
Gammal 2015-06-30, 14:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Laero - det här ska, enligt The Telegraph, vara röstsedeln inför söndagen.
Alexandra Pascalidou kallar texten på röstsedeln som "Rena grekiskan”. Läs mer om vad Alexandra säger om omröstningen här.
  #403  
Gammal 2015-06-30, 14:07
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Jag sätter emot! (vi kan cleara det hela i samband med en match på Arenan 2025)
Lägger in det i kalendern som påminnelse, avstämning 2025-06-30
  #404  
Gammal 2015-06-30, 14:09
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Skulle ju kunna vara frågeformuleringen på söndag också. Om man byter ut "Scotland" mot "Greece", alltså.
  #405  
Gammal 2015-06-30, 14:14
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Alexandra Pascalidou kallar texten på röstsedeln som "Rena grekiskan”. Läs mer om vad Alexandra säger om omröstningen här.
Hon tror att det skulle bli ett ja! Det var intressant.

Fast den verkliga texten är förstås på grekiska, förutom titlarna på dokumentet: http://www.bloomberg.com/news/articl...will-look-like
  #406  
Gammal 2015-06-30, 15:03
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Heja di våra, inte di dära. Trampa di främmata pajka på tära...Greklann, Greklann, Greklann.

En enkel fråga till er som ser Europas demokratiska stater och FN-organet IMF som motståndare och dessutom onda sådana. En fråga till er som ser detta som en match som någon kan vinna:

Jag utgår från att ni ser ett nej i den idiotiska folkomröstningen som segern?
Vad menar ni då finns i segerpokalen ???
Förmodar att jag får denna "passning" av dig laero på grund av att jag inte håller med dig i att "Syriza gräver gropen djupare"...i alla fall inte utifrån resultatet från ett demokratiskt val av det grekiska folket! Här finns andra i denna tråd som "blåste igång" matchen

Uppdatera dig gärna här och bilda dig din egna uppfattning...Det gör jag


http://www.theguardian.com/business/...on-for-tsipras
  #407  
Gammal 2015-06-30, 15:42
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

SVT har påpassligt lagt upp Pascalidous reportage/dokumentär Vad är det för fel på grekerna? igen. Den är sevärd.

http://www.svtplay.se/video/3067191/...ng-1-avsnitt-1
  #408  
Gammal 2015-06-30, 15:42
Pilatus Pilatus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 27
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Händer det saker nu...verkar som om man samlar sig för något.

Nytt avtal..2 år ?
  #409  
Gammal 2015-06-30, 15:45
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Pilatus Visa inlägg
Händer det saker nu...verkar som om man samlar sig för något.

Nytt avtal..2 år ?
Ja, jag undrar också. En presskonferens ställdes just in och Dijsselbloem fick avbryta en intervju, båda för att det var ett möte på gång. Det känns som att det händer något.
  #410  
Gammal 2015-06-30, 15:49
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Maggy Visa inlägg
Förmodar att jag får denna "passning" av dig laero på grund av att jag inte håller med dig i att "Syriza gräver gropen djupare"...i alla fall inte utifrån resultatet från ett demokratiskt val av det grekiska folket! Här finns andra i denna tråd som "blåste igång" matchen

Uppdatera dig gärna här och bilda dig din egna uppfattning...Det gör jag
Jo jag såg att du inte var först men du var högljudd i hejarklacken

Förstår jag dig rätt att du menar att ; om ett parti i ett land vunnit ett demokratiskt val så bör man inte uttrycka negativa åsikter om det partiet?
Men det köper inte jag.
Gropen grävs djupare för varje dag. Utöver alla nyckeltal som gått åt fel håll, sedan beslutet om nyval för ett halvår sedan, drabbas nu även turistnäringen med avbokningar.

Och ja..ja lovar att uppdatera mig. Följ gärna Jannes länkar till Alexandra Pascalidou-artikeln i DN och till Politik i Grekland-bloggen, bra analyser där om Syrizas krumbukter.

Senast redigerad av laero den 2015-06-30 klockan 16:10.
  #411  
Gammal 2015-06-30, 15:50
Pilatus Pilatus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 27
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Såg detta så det verkar klart med avtal om dom kommer överens

http://www.zerohedge.com/news/2015-0...ar-bailout-esm
  #412  
Gammal 2015-06-30, 15:52
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Alexandra Pascalidou kallar texten på röstsedeln som "Rena grekiskan”. Läs mer om vad Alexandra säger om omröstningen här.
Mange gode poenger, kloke ord. For hva e r det Tsipras egentlig belaster grekerne med? Å operere med s å kort tidsfrist for et s å skjebnesvangert valg, kan tolkes som om han setter seg selv først. Eller at han vil redde sitt eget skinn? - Han vet jo bedre enn de fleste hvor problematisk og kostbart det er for mange å delta (i en valgordning som har gått ut på dato, desverre) Dette er i mine øyne ikke en reell folkeavstemning.
  #413  
Gammal 2015-06-30, 15:53
larstommy larstommy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 504
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Maggy Visa inlägg
Förmodar att jag får denna "passning" av dig laero på grund av att jag inte håller med dig i att "Syriza gräver gropen djupare"...i alla fall inte utifrån resultatet från ett demokratiskt val av det grekiska folket! Här finns andra i denna tråd som "blåste igång" matchen

Uppdatera dig gärna här och bilda dig din egna uppfattning...Det gör jag


http://www.theguardian.com/business/...on-for-tsipras
Eller var det jag som drog igång "matchen" Fast det var mest ett försök till ironiserande över Tsipras spekulativa försök med att genom en s.k "folkomröstning" visa god demokratisk anda. Så den "matchen" får vi se ett utslag av på söndag ???? Ifall man lyckas skrapa ihop ett tillräckligt valdeltagande ??? Personligen så struntar jag ifall det blir "ja" eller "nej" isåfall. Bara det leder till en ände på denna oändliga historia, och leder till något annat än det döläge ( 1-1 ) vi sett under en lång tid Och så får man hoppas att det leder till förbättring för det grekiska folket.
  #414  
Gammal 2015-06-30, 15:56
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

GREECE PROPOSES NEW TWO YEAR BAILOUT

The Greek government has proposed a new Two-Year bailout programme, according to news breaking in Athens.

This two-year programme would be supplied under the European Stability Mechanism and – crucially – would run alongside a debt restructuring. And it wouldn’t include the International Monetary Fund.

In a statement from Alexis Tsipras’s office, cited by Reuters, Greece says it is still at the negotiating table, and seeking “a viable solution, under the end, aimed at staying in the euro.”


This could be a very significant development, depending on how creditors react. No word yet on how large this programme would be, though, let alone what conditions Greece is prepared to accept.

One important point -- this would not be an extension of the current bailout (which was made under the EFSF) but a whole new programmme. That means a discussion of debt relief would be an option. (Guardian)
  #415  
Gammal 2015-06-30, 15:58
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Pilatus Visa inlägg
Såg detta så det verkar klart med avtal om dom kommer överens

http://www.zerohedge.com/news/2015-0...ar-bailout-esm
Om dom kommer överens - ja, det var ju det ... Det säger ju ingenting om vilka villkor det skulle handla om.
  #416  
Gammal 2015-06-30, 16:04
Pilatus Pilatus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Inlägg: 27
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Om dom kommer överens - ja, det var ju det ... Det säger ju ingenting om vilka villkor det skulle handla om.
Jo, men han önskar sparka burken2 år framåt vilket skulle ge tid att se över ekonomi/skuld.

Merkel verkar dock säga NEIN innan omröstningen.

Hur skall de hinna med att få ut alla röstsedlar etc...verkar inte vara så välplanerat detta.
  #417  
Gammal 2015-06-30, 16:06
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av larstommy Visa inlägg
Eller var det jag som drog igång "matchen" Fast det var mest ett försök till ironiserande över Tsipras spekulativa försök med att genom en s.k "folkomröstning" visa god demokratisk anda. Så den "matchen" får vi se ett utslag av på söndag ???? Ifall man lyckas skrapa ihop ett tillräckligt valdeltagande ??? Personligen så struntar jag ifall det blir "ja" eller "nej" isåfall. Bara det leder till en ände på denna oändliga historia, och leder till något annat än det döläge ( 1-1 ) vi sett under en lång tid Och så får man hoppas att det leder till förbättring för det grekiska folket.


  #418  
Gammal 2015-06-30, 16:18
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Jo jag såg att du inte var först men du var högljudd i hejarklacken

Förstår jag dig rätt att du menar att ; om ett parti i ett land vunnit ett demokratiskt val så bör man inte uttrycka negativa åsikter om det partiet?
Men det köper inte jag.
Gropen grävs djupare för varje dag. Utöver alla nyckeltal som gått åt fel håll sedan beslutet om nyval drabbas nu även turistnäringen med avbokningar.

Och ja..ja lovar att uppdatera mig. Följ gärna Jannes länkar till Alexandra Pascalidou-artikeln i DN och Greklands-bloggen, bra analyser där om Syrizas krumbukter.
oddsen var väl höga nej, det menar jag inte...så du har inte förstått mig rätt! Jag efterlyser ett eget kritiskt tänkande och jag är en av dem som beundrar dig som "vågade" starta just den tråden... Avbokningar till Grekland vet jag inte...men några billiga "sistaminutenresor" till Grekland finns knappast idag. Min upplevelse är att det finns ett enormt stöd för det grekiska folket...oavsett vad som händer. Jag vill vara tydlig med att säga: min tanke är att det i alla fall inte är gångbart för det grekiska folket att framöver förhålla sig till olika ekonomiska stödprogram, med ännu fler neddragningar... Om...och jag säger om...Drachman återinförs är min analys att Grekland bland annat kommer att få en "nystart"...och... ...turistnäringen kommer att "blomstra"...eller som en grek sa till mig...hellre 5 svåra år än 40...

Märk väl...detta är mina tankar...att hänvisa till massmedia...det kan jag söka upp och läsa om själv...Det är ju faktiskt så att olika massmediala tidningar och sajter är byggda på ideologier...Att bli uppdaterad via The Guardian tycker jag dock är bra! Och ja, Laero, jag följer alla Jannes länkar..ändå bildar jag min egna uppfattning Vi kan väl ändå vara överens om att vi önskar Grekland allt gott, oavsett utgång...
  #419  
Gammal 2015-06-30, 16:45
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Att vi önskar Grekland gott kan vi vara helt överens om Maggy.

Det där med 5 svåra år hellre än 40 "halvsvåra" kan jag också ge dig rätt i. Det är bara det att förra regeringen skulle tagit de tuffa åren snabbt och bestämt för en 7-8 år sedan. (likt Baltiska stater, Irland, Island mfl - de är på rätt sida nu). Grekland förhalar istället. Jämför med att amputera ett ben, gör det mindre ont om man kapar en centimeter i taget?
Syriza har fortsatt på den vägen men det jag har mest emot det partiet är att man lurade folket med populistiska vallöften, helt omöjliga att genomföra och därmed fick makten.

En grexit kan vara ett sätt att korta ned lidandet och snabbare få tillväxt. Men då ska man förstå att landet måste stå på helt egna ekonomiska ben, antingen genom (ännu hårdare) besparingar så att statsbudgeten balanseras eller genom att återigen låna på finansmarknaderna till skyhöga räntor. Baksidan är att det riskerar att drabba de svagaste hårdast, ännu värre än det vi ser nu.

Det återkommer hela tiden en missuppfattning i inläggen, även i ditt senaste, ungefär; "om man säger nej till stödprogram så slipper man neddragningar". Det stämmer givetvis inte.
Inget land kan få en fungerande välfärd om inte statsbudgeten går ihop på längre sikt.

Senast redigerad av laero den 2015-06-30 klockan 16:54.
  #420  
Gammal 2015-06-30, 17:17
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Skåne
Inlägg: 512
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

En rättelse: jag skrev inte "halvsvåra" år...det är inte utifrån min tanke så det behöver du inte ge mig rätt i! Och märk väl...under vilka promisser kom Grekland med i EMU? Fanns det ett just ekonomiskt underlag? Hmm...visst har väl Sverige utlandsskulder...?? På egna ben?? Grekland har redan "förlorat" en generation...en till...hmm vad säger du?

Med tanke på din liknelse om ett "amputerat" ben...i den situationen skulle nog vem som helst vilja ha så mycket kvar av sitt ben som möjligt in i det sista...


...det är fortsatt korruptionen som är det stora problemet... Det är just det problemet Grekland i första hand måste ta itu med...


...och...här handlar det om viljan att ta tillbaka självbestämmanderätten, värdigheten och demokratin...
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT