Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Folegandros

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-02-08, 20:04
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Boende i chora på Folegandros Kallisti?

Hej

några fler tips för fräscht bra och prisvärt boende i chora på Folegandros? Nån som bott på Kallisti?

Senast redigerad av maja68 den 2012-02-08 klockan 20:35.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-02-08, 22:03
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Boende i chora på Folegandros

Vi har bott på Polikandia. Mkt fräscht boende. Tyvärr ingen havsutsikt, men bra änå. Bra priser med.

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-02-08, 22:18
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 834
Standard Sv: Boende i chora på Folegandros

Jag brukar bo på Meltemimycket rent och fint
//maji
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-02-08, 22:46
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Boende i chora på Folegandros

Jag tror med stor säkerhet att Kallisti låg granne med Aegeon där jag bodde. Såg lite dött ut där vid den tiden på säsongen i juni. Jag var nöjd med Aegeon. Väldigt välskött med fin trädgård och mycket bra städning. Byggt som en cykladisk by där jag som bodde i ett eget litet hus i markplan hade en fin uteplats med eget olvträd. Enkelt rum med fint litet badrum och skön säng. Familjen driver även ett annat boende nära busstorget. Ca 50 meter från Aegeon låg Fata Morgana med en fantastisk havsutsikt och vackra rum i etage. Umgicks med ett par som bodde där. Finns bilder i mitt resebrev.
Det boendet är lite dyrare. Jag förbokade inte utan valde på plats. Jag betalade 25 eller 30 euro för Aegeon och bodde där 9 nätter. Dock några år sedan. Har även bott på Polikandia men det är längre tillbaka i tiden. De flesta boenden i Chora på Folegandros är bra. De satsar på kvalitétsturism.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-02-10, 18:23
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Sv: Boende i chora på Folegandros

Hej alla

nu fått priser från 4 olika pensionat på Folegandros (chora) men vad dyrt det är...alla ligger mellan 55-75 euro per natt för dubbelrum andra veckan i juli... mkt dyrare än på Amorgos veckan efter....beror det på att konkurrensen är mindre på Folegandros eller vad?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-02-10, 18:41
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Boende i chora på Folegandros

Vi upplevde också det var dyrare på Folegandros. Vi var där i juni och hade inte bokat innan. Efter lite letande hittade vi boende till "normal"pris. Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på boendet. Även maten var något dyrare än i övriga Kykladerna, inte så mycket men så att man regerade. Folrgandros är trots lite högre priser väl värt ett besök.
//
KR
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-02-10, 20:07
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 834
Standard Sv: Boende i chora på Folegandros

Citat:
Ursprungligen postat av maja68 Visa inlägg
Hej alla

nu fått priser från 4 olika pensionat på Folegandros (chora) men vad dyrt det är...alla ligger mellan 55-75 euro per natt för dubbelrum andra veckan i juli... mkt dyrare än på Amorgos veckan efter....beror det på att konkurrensen är mindre på Folegandros eller vad?
Ja fast hur mycket gör det i reda pengarsäg att du betalar 10€ mer/rum och dygn det är ca 88 SEK Det blir 440 SEK för 5 dygn. Skulle du betala 15€ mer så är det 660 SEK för 5 dygn Skulle du stanna längre så tror jag att du kan förhandla om priset. Matpriserna vet jag inte om jag upplevt som så mycket dyrare. Och det beror ju på vad man jämför med. Det är så lite trots allt och maten är så himla god på Folegadros. Hela atmosfären är också så unik så jag betalar gärna lite mer för att få sitta där i deras fina chora på kvällarna. Mycket hellre än att ha en massa trafik och buller runt omkring mig. Jag skulle vilja säga att det är som att jämföra miljön på en lyxrestaurang med en luncrestaurang.
//maji
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-02-10, 22:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Boende i chora på Folegandros

Maten är inte dyrare än på andra ställen i Grekland. Ok om det är snabbmatspriser som man är ute efter blir det dyrare. Maten är mycket god och vällagad i Chora på Folegandros och för den som uppskattar det traditionella grekiska köket är det som att komma hem. Jag är kräsen på mat och lagar själv mycket grekisk mat så jag tror att du kan lita på mitt omdöme.

Om du vill ha ett biligare pris på ditt boende är det bättre att välja bland det som är ledigt på plats. I juli finns det säkert lediga rum men augusti kan var kritiskt. De som hade förbokat där jag bodde på Aegeon betalade nästan dubbelt så mycket som jag gjorde. Jag fick ett extra bra pris eftersom jag stannade 9 nätter.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-02-10, 22:53
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Boende i chora på Folegandros

Høsten 2008 (sept/okt) bodde vi på "Seaview" i Chora Folegandros
Det var enkelt, men helt OK med flott beliggenhet/fantastisk utsikt, vi bor gjerne der igjen
Mener jeg ble tipset om Sunview av Elisabet her på Kalimera




Senast redigerad av kari den 2012-02-10 klockan 23:06. Anledning: Satte inn bilder
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-02-10, 23:48
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Boende i chora på Folegandros

Det boendet går ju inte av för hackor och namnet på hotellet
stämmer ju faktiskt med vad det erbjuder

Lissi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-02-11, 00:21
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Sv: Boende i chora på Folegandros

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Maten är inte dyrare än på andra ställen i Grekland. Ok om det är snabbmatspriser som man är ute efter blir det dyrare. Maten är mycket god och vällagad i Chora på Folegandros och för den som uppskattar det traditionella grekiska köket är det som att komma hem. Jag är kräsen på mat och lagar själv mycket grekisk mat så jag tror att du kan lita på mitt omdöme.

Om du vill ha ett biligare pris på ditt boende är det bättre att välja bland det som är ledigt på plats. I juli finns det säkert lediga rum men augusti kan var kritiskt. De som hade förbokat där jag bodde på Aegeon betalade nästan dubbelt så mycket som jag gjorde. Jag fick ett extra bra pris eftersom jag stannade 9 nätter.

Eva
Mm men det är ju ändå juli...vet inte om man vågar åka obokat då....
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-02-11, 08:09
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Boende i chora på Folegandros

Nästa gång (och det blir det), som jag åker till Folegandros, ska jag bo på Fata Morgana. Sicket ställe! Sist jag var där, var det fullt, men vi tog oss en titt (och en öl) och blev helt förälskade i placet.



/Netwolf
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-02-11, 09:00
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Boende i chora på Folegandros

Ja visst är det fint och rummen som är i etage är underbart fina. Men mitt lilla krypin 50 m därifrån på Aegeon var också fint. Jag hade ett väldigt gulligt rum med vacker, enkel och traditionell inredning. Jag hade fått ett rum på Fata Morgana för 50 euro men det passade inte min budget för resan och jag brukar hålla den.

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-02-11, 09:16
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Boende i chora på Folegandros

Citat:
Ursprungligen postat av maja68 Visa inlägg
Mm men det är ju ändå juli...vet inte om man vågar åka obokat då....
Du får säkert leta ett tag men jag har svårt att tro att det är helt fullt men säker kan jag naturligtvis inte vara. Särskilt Chora är populärt. Om du åker obokat dit är det bättre att komma fram i början eller mitten av veckan än just före helgen. Ön är populär även hos grekerna och när jag var där kom det flera Atenfamiljer som stannade över helgen. Att resa obokat ger ju en speciell frihet att vara flexibel under resan vilket jag själv uppskattar mycket.

Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-02-11, 10:36
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Sv: Boende i chora på Folegandros

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Du får säkert leta ett tag men jag har svårt att tro att det är helt fullt men säker kan jag naturligtvis inte vara. Särskilt Chora är populärt. Om du åker obokat dit är det bättre att komma fram i början eller mitten av veckan än just före helgen. Ön är populär även hos grekerna och när jag var där kom det flera Atenfamiljer som stannade över helgen. Att resa obokat ger ju en speciell frihet att vara flexibel under resan vilket jag själv uppskattar mycket.

Eva
Jo men nu landar vi lördag 7 juli på Santorini, finns inga flygalternativ än detta om man vill slippa krångla med reguljärflyg som tar en hel dag. Så flexibiliteten är obefintlig vad gäller ankomstdagen.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-02-11, 10:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Boende i chora på Folegandros

Jag vet inte i vilken ordning ni har tänkt besöka öarna. Själv tog jag rutten Santorini-Ios-Sikinos-Folegandros-Santorini. Bokade bara början och slutet men det är ju enklare när man reser i juni. Tänker ni åka direkt till Folegandros på lördagen är det kanske bäst att förboka. Ett alternativ jag gjort vid någon ö-luff är att boka första natten och sen se mig omkring var jag vill bo. Kanske någon annan har mer erfarenhet av resande i högsäsong. Sen är det svårt att veta vad som händer med greklandsturismen i år speciellt den inhemska.

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-02-11, 11:01
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Sv: Boende i chora på Folegandros

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Nästa gång (och det blir det), som jag åker till Folegandros, ska jag bo på Fata Morgana. Sicket ställe! Sist jag var där, var det fullt, men vi tog oss en titt (och en öl) och blev helt förälskade i placet.



/Netwolf
Fint men för dyrt
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-02-11, 11:03
maja68s avatar
maja68 maja68 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 219
Standard Sv: Boende i chora på Folegandros

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag vet inte i vilken ordning ni har tänkt besöka öarna. Själv tog jag rutten Santorini-Ios-Sikinos-Folegandros-Santorini. Bokade bara början och slutet men det är ju enklare när man reser i juni. Tänker ni åka direkt till Folegandros på lördagen är det kanske bäst att förboka. Ett alternativ jag gjort vid någon ö-luff är att boka första natten och sen se mig omkring var jag vill bo. Kanske någon annan har mer erfarenhet av resande i högsäsong. Sen är det svårt att veta vad som händer med greklandsturismen i år speciellt den inhemska.

Eva
Vi börjar på Folegandros o avslutar på Amorgos, 1 v på varje ö hade vi tänkt.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2014-04-05, 00:39
tilde tilde är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Österåker
Inlägg: 94
Standard Sv: Boende i chora på Folegandros

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Maten är inte dyrare än på andra ställen i Grekland. Ok om det är snabbmatspriser som man är ute efter blir det dyrare. Maten är mycket god och vällagad i Chora på Folegandros och för den som uppskattar det traditionella grekiska köket är det som att komma hem. Jag är kräsen på mat och lagar själv mycket grekisk mat så jag tror att du kan lita på mitt omdöme.

Om du vill ha ett biligare pris på ditt boende är det bättre att välja bland det som är ledigt på plats. I juli finns det säkert lediga rum men augusti kan var kritiskt. De som hade förbokat där jag bodde på Aegeon betalade nästan dubbelt så mycket som jag gjorde. Jag fick ett extra bra pris eftersom jag stannade 9 nätter.

Eva
Är det så att vid förbok av boende så tar det ut och kostar dubbelt så mycket än om vi inte förbokat utan bara dyker upp och hoppas på att det har platser?
Svara med citat
  #20  
Gammal 2014-04-05, 07:54
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Boende i chora på Folegandros

Citat:
Ursprungligen postat av tilde Visa inlägg
Är det så att vid förbok av boende så tar det ut och kostar dubbelt så mycket än om vi inte förbokat utan bara dyker upp och hoppas på att det har platser?
Vet ej men andra som förbokat betalade mer än mig dvs listpriset eller det officiella priset. Jag tror att man kan säga att om ett boende har ett rum kvar som ingen bokat kan den som dyker upp få det till ett lägre pris. Sannolikheten för om det finns lediga rum varierar nog en del beroende på vilken månad det är. Jag var där i början av en junimånad men vet att de var fullbokade ett par veckor senare. Andra anledningar till att priset blir lägre kan vara att man stannar längre. Jag bodde nio dygn och grannarna tre. Numera när många verkar boka via bokningssajter kanske läget är ett helt annat. Hur den prissättningen ser ut vet jag inget om.

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT