Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Agdas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-09-15, 10:16
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Vi skriver den 15 september......

.......och sommaren är till ända.
Denna sommar som varit crazy på många sätt och som vi inte vill uppleva igen!Torka,hetta,bränder och uteblivna turister. Trots att det var fullbokat väldigt tidigt i år så blev det massor med avbokningar under högsäsongen juli/augusti. Det spekuleras hej vilt om varför. Det troligaste är väl att det helt enkelt varit för varmt.

I byn idag så bärs det omkring på kartonger. Kartonger med vinter-och sommarkläder det ena skall packas ner och det andra upp. Idag känns det verkligen som om sommaren är över. Luften är hög och det är inte så varmt. Det blåser kyligt och jag går i långbyxor. Djuren är mer aktiva och lekfulla.
Lite höstgöromål har jag också att göra, soltorka fikon,skala valnötter och låta dem torka. Mina tummar är alldeles brunsvarta efter första kassen med valnötter.Torkan och hettan har gått hårt fram på både fikonen och nötterna. Druvorna och oliverna ser inte heller bra ut,de är väldigt små.


Det förbereds inför valet också, som sker i den nedlagda skolan två hus från mig. Folk och bilar kommer och går hela tiden. Något som varken jag eller hundarna är vana vid.
Granntanterna lagar mat och bakar.De måste ju ha något att tugga på när de skall sitta och titta på alla som kommer för att rösta.
Själv skall jag äta Gyros till middag ikväll, från kiosken i Finikounda den stänger ju snart för säsongen.

Nu blir allt som vanligt igen,hoppas jag!

Senast redigerad av Agda den 2007-09-15 klockan 10:18.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-09-15, 10:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vi skriver den 15 september......

Låter härligt med lite skördearbete. Bra terapi för kropp och själ brukar jag säga. Här har vi också en ganska klar fin höstdag men efter att ha tittat på TV 4:s väder som visade ett enormt regnväder över norrland får jag nog packa ner regnkläderna innan jag ger mig av till Bondens marknad för veckoinköp av diverse godsaker. Har beställt 20 kg ekologiskt odlad mandelpotatis som bonden kommer att leverera till dotterns matkällare under veckan. Tänk att det finns bostadsrättsföreningarna som inte avskaffat sina matkällare som de flesta annars gjort.

Hoppas du och dina djur får glädjas åt många fina höstdagar innan den grekiska vintern anländer.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-09-15, 10:50
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Vi skriver den 15 september......

Mandelpotatis!!!! Det vattnas i munnen och får mig att tänka på surströmming,mums!
Lyckans dig!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-09-26, 13:29
Gilla & Berts avatar
Gilla & Bert Gilla & Bert är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 40
Standard Sv: Vi skriver den 15 september......

Hej Agda

Det var bara nyligen jag hittade till Blogghörnan. Jag har just läst hela din blogg och tycker att du skriver så medryckande och bra. Du har mycket fina bilder också. Hur har det gått med ert eget hus? Det är kanske inte klart ännu.

Vi skulle varit på Kos just nu i tre veckors tid, men jag ( Gilla )bröt min vänstra fot, så resan fick avskrivas. Jag läser Kalimerasidorna nästan varje dag i stället för att vara i Grekland. Vi saknar det mycket.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-09-26, 20:36
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Vi skriver den 15 september......

Tack! Det kommer forsättningar så småningom om hus och annat. Det är lite mycket pågång nu för att jag skall kunna koncentrera mig på att skriva i blogghörnan,tyvärr. Jag hoppas alla puzzelbitar faller på plats snart så att jag kommer igång med skrivandet igen! Annars händer det inte så mycket i min lilla by så här i mellansäsong. Nu går alla mest omkring och väntar på att det skall bli dax att skörda oliverna.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-09-26, 22:09
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vi skriver den 15 september......

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Tack! Det kommer forsättningar så småningom om hus och annat. Det är lite mycket pågång nu för att jag skall kunna koncentrera mig på att skriva i blogghörnan,tyvärr..
..och hur hittar man blogghörnorna??

Lissi- som ÅTERIGEN har missat något...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-09-26, 22:11
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Vi skriver den 15 september......

Tja Lissi, du skriver i den just nu ...


Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-09-26, 22:12
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vi skriver den 15 september......




Lissi- har jag gjort bort mig NU IGEN!!!!!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT