Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #81  
Gammal 2018-09-29, 11:31
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Lordag 29.9
Hejsan!
Fortfarande sol och labra brisar, men halva himlen aer molntaeckt, och pa tv:n sa visar dom bilder fran vaestra Grekland med starka vindar och hoga vagor. Nu verkar stormen kommit till Kreta, sa om nagra timmar sa har den vael kommit hit.. Pigadias bukt Vronti har ju sin oppning mot nordost, och det finnns ju en bergrygg runt om, sa vagorna i hamnen kanske inte blir sa stora, vaerre blir det forstas pa Kassos, Arkassa,Finiki.....
Idag har jag dessutom fatt tva trevliga telefonsamtal fran Sverige,sant piggar ju upp. Mertonas Studios var det forsta staellet jag bodde pa naer jag kom hit for ca 20 ar sen, sa det kaenns lite extra mysigt,faktiskt. Tyst och lugnt, fastaen det aer fullt med folk, och en pytteliten tjockteve, som jag faktiskt fick igang. Grekisk teve aer roligt att kolla, dom filmar ju allt. Idag har det mest varit dramatiska rapporter fran hamnar och stora vagor......nu borjar det morkna lite har ocksa, och vinden verkar att oka lite...baest att ta och fixa lite mat innan proppen gar.....
mvh,
Mikke
Svara med citat
  #82  
Gammal 2018-09-30, 16:40
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Sondag 30.9
Hejsan!
Vi klarade oss fran Zorba, som tydligen vek av norrut mot Athen.....
Sol och labra brisar idag och temp runt 26 grader.
Ner till Zephyros och mala lite staket med den faerg som fanns kvar i burken. Klarade av en sektion av sju, ety solen aer fortfarande sa stark, att det aer svart att se var man malat, sa jag malade klart en sektion och stack sen till Zorianas Place for att ge Jonathan en bok som ja laest ut....
Sen lunchade vi daer, for Nena hade tydligen tagit en ledig dag, vilket hon behover......
Sen tillbaka till Zephyros under ngt andra ljusforhallanden, sa jag hann med en sektion till, innan faergen tog slut.....
Nu strax hem till Mertonas och upp pa taket for solnedgangen och en bok....
Mvh
Mikke
Svara med citat
  #83  
Gammal 2018-09-30, 17:25
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Tur ni slapp Zorba
Svara med citat
  #84  
Gammal 2018-10-01, 13:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Hur länge ska du stanna Mikke?

Jag hade ju en vag plan om att flyga hem från Karpathos, men nu blev det Rhodos i stället. Jag spanade efter dig på Mango, men jag såg dig inte, av förklarliga skäl.
Svara med citat
  #85  
Gammal 2018-10-01, 17:01
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Mandag 1 oktober.
Hejsan!
Janne, vet icke, men har tid hos kaeftis Spanos 4.10....men kanske jag drar till Rhodos till kommande helg?Bodde du peau Mango, eller knallade du bara forbi?? Har du varit inne peau WalkInn, som ligger bredvid Mango?? Dom har numera ett par rum att hyra.....
Har aentligen borjat mala staket vid Zeohyros, och har vael nagra meter kvar, ca tio sektioner och varje sektion tar mellan en och tva timmar....slipning,tvaettning,taekning och malning...For att komma at en del sektioner, far vi klippa rent antingen traedgrenar eller buskar, sa jag har vael att gora i tre dar till.....
Idag kom jag igang kl tio,malade pa i tva timmar, sen blir ljuset for starkt, sa jag ser inte var jag har malat...Kom tillbaka vid fyratiden, och malade klart en sektion....Traeffade Jon pa Zorianas, och mumsade lunch hos Nena, som tog en dag ledigt igar.....Jag taenkte mala lite hos henne ocksa, for forra gangen hade hon inte oppnat, sa da bidde det inget vaeggmalande av forklarliga skael, da Nena numera bor ihop med Christo i Afiarti, d.v.s sodra delen av on,strax bakom Sevdalis vaexthus.....
Vaedret bra,runt 25 och svaga vindar...
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #86  
Gammal 2018-10-01, 17:20
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Jag taenkte mala lite hos henne ocksa, for forra gangen hade hon inte oppnat, sa da bidde det inget vaeggmalande av forklarliga skael


https://www.youtube.com/watch?v=a4Rsi24F5aU



Karin
Svara med citat
  #87  
Gammal 2018-10-02, 10:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Bodde du peau Mango, eller knallade du bara forbi??
Nej, jag bodde på Kristinas Rooms, som inte ligger så långt från Mango. Jag brukar alltid gå förbi där på min väg ut ur staden.
Svara med citat
  #88  
Gammal 2018-10-03, 17:44
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Onsdag 3.10
Hejsan!
Imorse sa samlade jag ihop packningen och konkade nerfor Mertonas trappor, samt laemnade nykklen till snaelle Costas. Sen fick jag upp allt pa Vespan, och vinglade nerfor backen och bort till Zephyros, daer jag nu bor pa gaveln, som vetter mot stora vaegen. Man gar ner en liten trappa och sen finns det fyra laegenheter daer, ca 1.5 meter under vaegytan, vilket gor att det aer lite mer privat daernere....
Sen blev det forstas mer staketmalning, men denna gang var det varmt, da det inte blaste....Men ett staket hann jag med, innan det blidde dax for dagens traeff med Jonathan och daerefter lunch hos Nena......
Nu haver jag duschat och satt peau me finskjortan, for det ska bli middag hos Nena med Anne och Bo, samt norske Steinar nu kl sju....
Sa det aer baest att jag knallar iveg.....
Janne, ja, Kristinas Rooms ligger ju ovanfor gamla Mandala, har jag for mej, har varit utanfor och kikat i varas....
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #89  
Gammal 2018-10-04, 18:02
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Torsdag 4.10
Hejsan!
Idag bar det ivaeg upp till tandkirurgen Dimitris Spanos....som raskt gick igenom alla taender, samt slipade och polerade stumparna. Samt forklarade dom ok pa en gammal gubbstrutt, och med det far man lata sej nojas, haha....
Som jag skrivit tidigare, ta ett besok hos nan tandlaekare naer ni aer i Grekland....
Sen en svaeng ut till Zorianas place, som staenger imorrn, och Zoriana sjaelv haver salt staellet, och hon flyttar till Rhodos, der hennes dotter Veronica gar i skolan...
Sa Jonathan undrar om han far sitta daer och laesa som vanligt, med den nye aegaren naesta sommar....men det gar saekert bra, tror jag....
Nu borjar det glesna med turister peau allvar, och Pelagos brukar ju staenga nan gang i mitten av oktober,sa nan mer kvaell far jag knalla dit.....
Har bara fem staketsektioner kvar att mala, sa nagra dar till, och det aer klart.....
Nu far jag borja kika efter biljett hem.....
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #90  
Gammal 2018-10-04, 20:19
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 888
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Nej nej... här hemma regnar det och minusgrader en del nätter.
Bry dig inte om att åka hem än
En glädjeglimt i tillvaron att ikväll dök ett par tacksamma grannar upp(de har varit här tidigare och gjort äppelmust av sina äpplen). Nu kom de med tre fp små, salta, skrumpna oliver och två Mythos! Direkt från Kreta. Det är kärlek! och man blir varm i hjärtat, trots att Värmland är ruggigt

Lena
Svara med citat
  #91  
Gammal 2018-10-05, 09:59
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

fredag 5.10
Uppe me tuppen...(naja...) och var igang med staketmaleriet redan vid nio....
Igar kvaell ringde jag till Nena, ifall hon var ensam pa tavernan, men hon hade fullt upp, sa hon....sa jag knallade dit och hittade ett tomt bord. Bredvid mej satt en finsk familj med tva grabbar, 4 och 3 ar. Dom busade jag med nan timme, det var kul....
Sen gick jag hem naer Nena och Christo staengde , men jag glomde min mobil och laddare.
Nu har jag malat en sektion och ska ge mej pa den sista pa den sidan....Friska vindar idag, det gar vita gaess i Vrontibukten, men faergen torkar fort, haha....
Vi hors,
Mikke
Svara med citat
  #92  
Gammal 2018-10-06, 12:07
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Lordag 6.10
Hejsan!
Idag igang med maleriet redan vid 8-tiden....Den gula bilen som stod naera staketet flyttade sej igar, sa jag malade den sektionen direkt....Nu har vi bara tva sektioner kvar, men der vaexer ett stort citrontraed med manga citroner, sa vi far nog lata bli att beskaera det tills citronerna aer mogna, d.v.s naer jag aer hemma i Sverige. Sa vi lyfter nog grenarna med plankor medans jag malar......
Idag blaser det starka vindar,fergen naestan torka i penseln, sa jag far spaeda och spaeda med lacknafta...
Andreas aer i stan, sa jag tar och kollar efter biljetter, nu ner jag sitter vid datorn...
Mvh,
ikke
Svara med citat
  #93  
Gammal 2018-10-06, 14:50
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Lacknafta är inge bra. Kan ni inte köra med vattenbaserade färger?

/Netwolf
Svara med citat
  #94  
Gammal 2018-10-06, 16:19
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Jag målar också staket i Grekland o har gjort det i många år, senaste projektet är 35 m, som jag målade första gången för en 5-6 år sedan. i oktober ska jag fortsätta igen o göra klart de sista sektionerna. Man målar med rostskyddande färg och den spädes med "white spirit" ungefär som lacknafta men något vassare. Något vattenbaserat alternativ tror jag inte finns, varken i Sverige eller Grekland. Men bra blir det !
Svara med citat
  #95  
Gammal 2018-10-07, 10:53
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

sondag 7.10
Hejsan!
Uppe tidigt och trixade med det stora citrontraedet, som haengde over staketet....men tog de tva korta plankorna, som jag hade under en stor parasollfot ner jag malade den igar, och med dom korta och raett tjocka plankorna, fick jag undan grenarna, sa jag kom at att mala....
Nu faerdig forutom ytterligare en toppstrykning....
Angaende faerger: jag foredrar lacknaftabaserade faerger, dom sitter baettre och laengre, tycker jag. Sen malar jag utomhus,och haer pa Karpathos blaser det ju for det mesta....Sen en hogglans faerg, och dubbla strykningar pa oversta staketdelen, som s.a.s tar emo mest sol,sand och eventuellt slitage....
Vattenbaserade faerger innehaller ju ocksoeau en hel del kemikalier, sen aer det forstas billigare for faergfabrikanterna att gora en emulsion, for vatten aer ju forstas billigare aen lacknafta.....
Fick tag i en biljett hem igar, med Norwegian for ca 1200 sek. Flyger fran Rhodos lordag 13 oktober, och landar pa Arlanda kl 21.15, och blir haemtad av den snaelle Sten-Anders Fellman.....
Alltso tar jag Blue Star faerjan nu till onsdag och far da tva dar peau Rhodos.....
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #96  
Gammal 2018-10-07, 16:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Alltso tar jag Blue Star faerjan nu till onsdag och far da tva dar peau Rhodos.....
Om du får tid över på Rhodos kan jag rekommendera att gå uppe på ringmuren, det gjorde jag nu när jag vad där, och det var så kul att se gamla stan uppifrån.

Läs om det här.
Svara med citat
  #97  
Gammal 2018-10-09, 09:47
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Tisdag 9.10
Hejsan!
En aning smakylig morgon,men italienska Michela kom forbi vid niotiden med lite gott brod, sa vi at frukost ihop.Har ocksa kopt faerjebiljett, sa nu aterstar att fara runt och saega hej deau till en och annan...Vanligtvis sa forsvinner jag utan farvaelande, men en och annan saeger jag hejda till. Just nu forsoker jag byta ut tva av de fyra hjulen pa min Samsonite...
Intressant projekt, sa hjulfastena inte ar likadana, men jag har sagat i de nya, sa nu sitter dom bettre...fast jag far skaffa lite laengre skruvar....De nya hjulen aer storre och tva stycken hjul istf ett vid varje horn. Men jag tar med di gamble, ifall di nye trillar av....
Pa Zephyros aer det bara fyra gaester plus mej kvar,sa Maria och Andreas plockar in grejer och forbereder for vintern....
Inte ett moln peau himlen, dax for mej att skaffa skruv....
Mikke
Svara med citat
  #98  
Gammal 2018-10-09, 22:24
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Tisdag 9.10
Hejsan!

...................

Just nu forsoker jag byta ut tva av de fyra hjulen pa min Samsonite...
Intressant projekt, sa hjulfastena inte ar likadana, men jag har sagat i de nya, sa nu sitter dom bettre...fast jag far skaffa lite laengre skruvar....De nya hjulen aer storre och tva stycken hjul istf ett vid varje horn. Men jag tar med di gamble, ifall di nye trillar av....

.................

Inte ett moln peau himlen, dax for mej att skaffa skruv....
Mikke
Mikke!

Känner att det nästan är onödigt att önska dig trevliga avslutningsdagar på Karpathos och Naxos. Jag fattar ju att det är självklart att du får ändå och det är helt lugnt! Överallt finns det några skruvar som behöver bytas eller dragas, något staket eller någon skylt som behöver målas eller något annat som ska fixas, och då kommer du att trivas. Men jag önskar dig ändå en riktigt fin avslutning på din resa och hoppas att du får fin resa och några goa dagar innan du är åter i Kallsta!!!! Tack för trevliga rapporter!

Masse
Svara med citat
  #99  
Gammal 2018-10-10, 09:49
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Onsdag 10.10
Hejsan!
Tack Masse for input!!
Vacker dag,naestan vindstilla, till skillnad fran igar....
Igar kvaell skulle vi ta en promenix till Nena,men vi kom dit forsent, sa hon hade bommat igen. Men Michela och jag knallade bort till en annan taverna for en stund, sen gick vi till Faros och snackade lite med Elias, sen va klockan tolv och Michela skulle jobba idag, sa vi knallade at varsit hall och tog kvaellen.
Idag, onsdag haver jag packat och staedat rummet sa gott jag kan. Nu ska jag ta min packning och kora ner till hamnen och parkera den daer, sen upp till Andreas hus och sa skjutsar Andreas mej till hamnen.
Pelagos kock Petros ska med samma bat,sa da har jag trevligt saellskap. Sen har han visst sin bil pa Rhodos, sa antagligen far jag skjuts fran kajen upp till Gamla Stan av Petros.....kan det bli baettre??
De sista gaesterna pa Zephyros laemnar imorron, men pa Garden Villa aer det fortfarande fullt tills den 14 oktober....
Som vanligt bor jag peau Mango pa Rhodos, och nu far jag nagra dar innan flyget hem.Ska bli intressant att se hur mycket turister som aer kvar pa Rhodos....
Hej sa laenge, ska forsoka laegga in nan rad fran Rhodos om jag hittar nan dator....eller ocksa forsoker jag fran mobilen.....
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #100  
Gammal 2018-10-10, 10:24
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Tack för alla fina rapporter. Nu är Karpathos i lite bättre skick igen.

Ha en fin vistelse på Rhodos och en bra resa hem!

/ Anne
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT