Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2010-09-24, 20:23
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Tre saker du inte gillar

Får man säga så här då ?

Gillade ej alls att jag inte kunde dra till Grekland i år .
Birgitta
Svara med citat
  #22  
Gammal 2010-09-24, 20:56
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Tre saker du inte gillar

Har svårt att hitta nåt jag inte gillar...kan dra det som en historia....."Havet för salt,,för mycket Greker....och maten är ju bara olivolja och vitlök:-)Jag kan verka spånig..men jag hittar inga fel...
Svara med citat
  #23  
Gammal 2010-09-24, 22:31
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tre saker du inte gillar

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
IInte lätt ska jag säga o hitta 3 saker som jag inte gillar...
..nä Yanna det ÄR inte lätt...Jag menar det jag skrev om Tinos...vadå att bussnätet är dåligt, det är ju dåligt om man bor på Tinos och inte har bil, men som turister så hyr vi ju vespa/bil i alla fall

EN instängd hund..jo gräsligt, det menar jag verkligen, men jag har sett kaniner i burar bakom restauranger som serverar kanin på flera andra öar....minst lika illa....
Så att hitta tre saker jag inte gillar på Tinos det går nästan inte..fast jag försökte verkligen.

Inkfish upprop var/är SKITSVÅR att svara på....

Lissi
Svara med citat
  #24  
Gammal 2010-09-24, 22:41
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Tre saker du inte gillar

1. Bränder
2. Farliga och dåliga vägar
3. Havet som är "sönder fiskat"

Camilla
Svara med citat
  #25  
Gammal 2010-09-25, 09:38
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Tre saker du inte gillar

Ni som inte kan hitta tre negativa saker är väl antagligen väldigt positiva och nöjda människor eller går omkring med skygglappar för ögonen. Vanskötta djur, inlåsta i burar har jag sett på många ställen i Grekland. En mycket populär taverna i Rethymnon där jag hamnade en gång av misstag hade en stor fågel i en allt för liten bur som turisternas barn och han själv i halvfyllan turades om att reta.

I Perissa på Santorini fanns det flera vakthundar i mycket små utrymmen.

I Molyvos sparkade en ung flicka i 10-12 års åldern mot en kattmamma och hennes små. Katterna undvek ofta de grekiska barnen som inte hade lärt sig respekt för djuren som de flesta svenska barn har. Jag röt faktiskt nej åt tjejen på grekiska och då sprang hon hem och gömde sig bakom mammas kjolar. Jag pratade med mamman sen som bad om ursäkt för sin dotter.

Direkt barnmisshandel har jag inte sett annat än en gång i Aten då en lärare som var ute med en skolklass gav en pojke en örfil. Däremot har jag sett ganska nyblivna grekiska mammor med cigaretten i ena handen och vällingflaskan i den andra. Känns också som en form av vanvård och är extremt ovanligt i Sverige. Även om folhälsoupplysningen inte är som här vet väl alla att det inte är ok.

Skräp, gamla kylskåp, trasiga sönderrostade bildelar finns överallt även på pärlor som Fourni. En av mina favoritöar. Den enda ö där jag vandrat ganska mycket i naturen och inte sett något skräp fråsett någon enstaka vattenflaska är Folegandros. Vet att den ön städa mycket noga efter direktiv från de styrande.

Gamla i varje fall till känslan övergivna människor har vi mött på resor och när min dotter som kan språket börjat prata med dom har det hänt att de gråtit och berättat att familjen inte orkar ta hand om dom och att de bara vill dö.
Minns en farbor på Kreta som ville prata varje kväll när vi gick förbi huset där han satt. Jag hade till en början en kanske väl romantiserad syn på de gamlas situation i Grekland som jag fått omdefiniera en del. Svårt för ett samhälle när allt fler yrkesarbetar och äldre och barnomsorg inte är utbyggd. Kanske är det lika illa som här i Sverige för de gamla ibland.

Eva
Svara med citat
  #26  
Gammal 2010-09-25, 10:34
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Tre saker du inte gillar

[quote=Eva L;221768] Kanske är det lika illa som här i Sverige för de gamla ibland.

Just det.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2010-09-25, 11:16
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Tre saker du inte gillar

Kul trådJag har Skiathos i omtanke...

1. Bystranden / megali ammos är för smal och smutsig. Bitvis alldeles för stenig.
2. Bussarna till och från Koukounaries är alltid proppfulla!!!
3. Stolarna är alltid obekväma! Inte gjorda för att sitta stilla någon längre stund.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2010-09-28, 22:48
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Tre saker du inte gillar

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag tror att man har lite skygglappar om man inte alls kan hitta något negativt med sina favoritställen. Jag ser helst hela bilden och fortsätter älska det jag älskar ändå...
Ja ungefär så känner jag för Grekland Jag gillar hur du formulerar dig, Ink!

Yanna - fullständigt blind o med skygglappar!
Svara med citat
  #29  
Gammal 2010-09-28, 23:20
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Tre saker du inte gillar

Favoritön är nog fortfarande Sifnos, men nu är det ett par år sedan jag var där..

Men! Tre dåliga saker då..hmm

1. Att kranvattnet smakar äckligt, att man måste köpa vatten!
2. Att man binder ihop benen på boskap(getter, hästar m.m.)
3. ciggarettfimpar i sanden på Farosstranden!

Det här med djuren har ju flera andra redan tagit upp..jag tycker det är rent förfärligt att se! Jag tror att det handlar om rena traditioner som tyvärr går vidare utan att man kanske egentligen funderar så mycket på det. Typ; pappa gjorde alltid så, så gör man!

// Stina
Svara med citat
  #30  
Gammal 2010-09-29, 00:31
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Tre saker du inte gillar

Bara tre? Ok, från Kreta.

1. Vissa ur lokalbefolkningens åsikter om oss gräshoppor(turister).
2. Attityd mot djur. När vi ser på gullar man, när vi tittar bort
så sparkar man.
3. Alkoholkulturen och bilkörning.
4. Rasism mot invandrare.
5. ................ den kan bli lång.

Lika förbaskat så älskar jag ön och dess befolkning.
//Uffe
Svara med citat
  #31  
Gammal 2010-09-30, 20:35
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tre saker du inte gillar

Citat:
Ursprungligen postat av Stina Visa inlägg
Det här med djuren har ju flera andra redan tagit upp..jag tycker det är rent förfärligt att se! Jag tror att det handlar om rena traditioner som tyvärr går vidare utan att man kanske egentligen funderar så mycket på det. Typ; pappa gjorde alltid så, så gör man!
Jag tror att den dåliga djurhanteringen också beror på att djuren av tradition inte har ett eget värde i Grekland. De finns bara där som nyttodjur för människan. Om man ser en häst, get eller hund som ett arbetsdjur och inget annat - då blir det säkert helt rimligt att t ex binda ihop ben, tjudra eller bura in. Arbetsdjuret får ju inte smita.


Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
1. Vissa ur lokalbefolkningens åsikter om oss gräshoppor(turister).
Är det så vi kallas? Så träffande

Yanna: tack
Svara med citat
  #32  
Gammal 2010-10-08, 15:14
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Tre saker du inte gillar

Hm...
Myggen (som ger myggbett jag inte trodde fanns...)

Tråkiga italienska turister på stranden som slog till en strand försäljare

Att tiden går så förbaskat fort när man är där och så himla långsamt när man är hemma...

mvh zakka
Svara med citat
  #33  
Gammal 2010-10-10, 23:23
Maria Forsen Maria Forsen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2010
Ort: Bleckåsen
Inlägg: 2
Standard Sv: Tre saker du inte gillar

oj, det låter ju som om Grekland inte alls är ett land ni rekomenderar att man ska åka till....
vi är 2 vuxna och 3 barn som har börjat planera våran greklands vistelse.... men det verkar lite negativt...
får la skylla mig själv som gick in på denna tråd
Svara med citat
  #34  
Gammal 2010-10-11, 07:51
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tre saker du inte gillar

Visst älskar vi Grekland alla här.....även om det givetvis finns saker som är mindre bra också..Du får nog läsa inläggen med ett leende på läpparna, det är mer ett skämtsamt sätt att få oss alla greknördar att inte BARA älska landet rakt av utan ändå se att våra ö-pärlor har baksidor som vi kanske inte VILL se på vår korta semester. Att BO året om i Grekland är nog inte samma sak...
Åk ni med glädje i hjärtat och NJUT!

Lissi - som nog förstod att även Ditt inlägg var skrivet med ett leende
Svara med citat
  #35  
Gammal 2010-10-11, 18:35
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tre saker du inte gillar

Maria - se det så här:

Kalimera har 8084 medlemmar. 20 av dem har hittat negativa sidor att skriva om i denna tråd.

Det säger väl en del om Grekland?
Svara med citat
  #36  
Gammal 2010-10-11, 21:19
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tre saker du inte gillar

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
20 av dem har hittat negativa sidor att skriva om i denna tråd.

Det säger väl en del om Grekland?


...och det var väldigt svårt att hitta det negativa

Lissi
Svara med citat
  #37  
Gammal 2010-10-11, 22:20
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Tre saker du inte gillar

Oaktat att jag tycker så mycket om Grekland så finns det ett antal saker som jag inte tycker om.

1. Djurhållningen och deras inställningen till djur. Min ständiga käpphäst... Utifrån min Skandiaviska inställning och uppskattning, för att inte säga kärlek, till djur är den en skam! Veckan innan jag åkte träffade jag en person som sade att hon hade slutat åka till Grekland just på grund av hur Grekerna hanterar sina djur. Och jag förstår henne... Som djurvän måste man ha skygglappar när man är där. Annars fungerar det inte...

Det finns en förklaring, dock ingen ursäkt, till vissa delar av det vi ser. En är att man menar att det finns inte tillräckligt med trä för att göra staket för att hålla djuren i hagarna. Därför binder man ihop benen så de inte kan smita. Men då får man väl lösa det på något annat sätt då. Det man gör är djurplågeri! Men varför inte fånga varsin Grek och binda ihop hand - och fotled och låta dem gå omkring i en hage ett par dagar....

En annan förklaring är tyvärr gemensam för många länder kring Medelhavet. Och det att man anser att djur inte har någon själ och därför inte kan lida eller känna smärta. Idioti....

2. Lokal socialpolitik. Eller som det egentligen heter: Skitsnack och lojalitetskrav. Jag har, tyvärr, blivit alltför djupt blivit inblandad i två familjer som ligger i strid med varandra. Det har hänt gradvis och jag blev tyvärr för några år sedan tvingad att välja sida... Något jag omsorgfullt undvikit så länge jag kunnat. Men detta gör nu att jag inte kan äta där jag vill, inte besöka vissa Tavernor eller Barar osv... Jag befinner mig i en situation där jag måste visa lojalitet med den familj som ställt upp för mig. Och det begränsar mig på "min" ö! Tolka det hur ni vill. Men det är en liten varning att inte bli för djupt engagerade. Grekiska vänner är fantastiska. Men efter lång tid kan det gå lite för långt... Det kommer ev att påverka mina framtida besök på Tinos!

3. Miljö- nedsmutsnig- och utfiskningsproblem. Hur kan ett land och dess befolkning förstöra sitt land, sin miljö både på land och i havet på det sättet de gör? Är de totalt omedvetna om vad de gör? Hur kan landets ledning låta det gå så långt?

Vi har väl de flesta av oss sett dessa sanslösa soptippar de har? När jag var på Tilos för ett antal år sedan och letade efter Micro Chorio åkte jag förbi en tipp på bergsidan med gamla kylskåp, bilvrak, gamla bildäck och allsköns bråte. Denna tipp ligger precis ovanför Livadia och så småningom kommer all olja och annan skit att rinna nerför bergssidan och förgifta det lilla vatten de har och miljön i Livadia.

Och ständigt ser man dessa vattenflaskor och plastpåsar utmed vägarna på alla öar... Fattar de inte att de förstör sin egen miljö?

Utfiskningen är ju ett annat problem. De förstör sin marina miljö. Dels genom att fiska för hårt men också genom att dumpa massa skit i havet. Fast där har de ju hjälp av de Nordafrikanska länderna, Spanien och Italien...

Så vitt jag vet är Blåfenad Tonfisk fridlyst i Medelhavet eftersom den nästan är utfiskad. Bryr man sig om det...? Knappast. Jag skulle ALDRIG beställa en grillad Tonfiskfile i Grekland. För den kommer med största sannolikhet från en fridlyst och utrotningshotat art! Fundera på det nästa gång ni är sugna på det när ni är i Grekland.

Jag älskar Grekland och mina Grekiska vänner. Även om jag sitter med "nötterna" i kläm på vissa sätt. Ok. På ett ställe... Det finns ju fler öar...

Och det finns en hel del mer att kritisera i Grekland. Men det var ju tre saker man skulle skriva...
Svara med citat
  #38  
Gammal 2010-10-12, 09:17
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Tre saker du inte gillar

Tack Peter, du sa just det jag tänker också på! Man är ju blind om man inte ser dessa tråkiga sidor i vårt älskade Grekland. Alla länder ha ju sina negativa sidor, men man kan ju göra något för sin lilla del, t.ex. verka som "djurfadder" eller ansluta sig till "ett skräp per dag"-rörelsen (eller hur kallas den i Sverige?) fast det låter ju ganska hopplöst!!
Grekland har i alla fall väldigt många goda sidor, men man får inte blunda för dessa svarta sidor, tycker jag och drömmer om att resa till Grekland så snart som möjligt !
Svara med citat
  #39  
Gammal 2010-10-14, 16:17
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tre saker du inte gillar

Även jag känner igen det mesta där, Peter. Med liten reservation för nedskräpningen som jag alltså tycker har minskat något där jag varit de senaste gångerna. Men det kan ju vara slumpar också även om jag hoppas att något faktiskt hänt på den fronten.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2010-10-14, 16:23
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tre saker du inte gillar

Jo men visst håller vi väl så gott som alla med Peter....men på semestern "förtränger " i alla fall jag dessa missförhållanden för annars skulle jag ju aldrig kunna åka till Grekland.

Lissi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT