Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-08-18, 11:54
anncha50s avatar
anncha50 anncha50 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Tärnaby
Inlägg: 26
Standard Planering i sista stund av årets öluff

På grund av tidsbrist har vi inte planerat årets öluff ordentligt och nu börjar ”det brännas. Vi ville fara tillbaka till Kimolos, som har blivit en av våra favoritöar, men vi lyckades inte få boende i början av luffen, fast vi var ute i god tid med den bokningen, utan i slutet och då känns det osäkert att ta sig till Aten och flyget hem. Därefter har planeringen avstannat och nu har jag två alternativ, som vi gärna vill ha synpunkter på.
Reser 29/8 till Aten och anländer kl 11.15. Hemresa 15/9 kl 21.15 från Aten
Alternativ 1
Flyg Aten -Samos (varit 3ggr) 29/8 kl 17 och stannar där till 31/8 då vi tar båten till Agathonissi (en favorit där vi av en slump hamnade och stannade 8 dgr).
Sedan far vi 5/9 till Lipsi (ny ö) och slutar luffen med att resa till Fourni 9/9 (ny ö). Från Fourni tar vi morgonbåten kl 05.45 till Aten kl 12.15. Känner mig lite osäker om det är riskabelt, men det finns flyg från Ikaria kl 13.45 till Aten ( tar samma färja kl 05.45, men kliver då av på Ikaria)

Alternativ 2
Båt Rafina 29/8 kl 16.15 till Tinos (ny ö, tror jag) därefter 3/9 till Syros ( som vi varit på en gång och då i Kini, åkte runt och gillade verkligen ön, trots den fula hamnen). Sedan slutar vi med att 9/9 fara till Andros. Hemfärd från Andros 15/9 och anländer kl 15.20 till Rafina.
Vi känner nog mest för alternativ 1. Hemresan är ju alltid en osäkerhetsfaktor och min man vill inte bo sista natten i Aten. Förra året kom vi god tid med snabbåt från Serifos till Pireus, men flygbussen gick sönder i värsta värmen och till slut lyckades vi få tag i en taxi, som vi delade med ett trevligt engelskt par. Det blev dyrt och stressigt.
Vad tycker ni andra Greklands båtluffare om vara alternativ?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-08-18, 12:32
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Planering i sista stund av årets öluff

Hej Ann-Charlotte!
Alternativ 1 skulle jag absolut föredra.
Vi tog den turen i maj-juni och missar den inte något år (förutom Lipsi).

Men var noga med planeringen.
Kolla att det finns plats på flyget Aten-Samos och alla färjetider. Jag knåpade och knåpade hemma under april med färjor. Då hade ju inte alla tider lagts ut så jag gissade. Stannade många dagar på Fourni, ön vi älskar. Vi skulle gärna stannat på Agathonisi fler dar också.
(Arne hälsar att han läst ditt sms. Hans röst är inte som den ska dock).

Själva åker vi till Cykladerna på vår höstresa. Ha en JÄTTEFIN tur.

Birgitta och Arne.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-08-18, 18:28
anncha50s avatar
anncha50 anncha50 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Tärnaby
Inlägg: 26
Standard Sv: Planering i sista stund av årets öluff

Hej Birgitta och Arne!
Tack för vänligt svar. Vi har nu bokat flyg från Aten till Samos, men det var inte lätt, bokningar försvann och det blev klart dyrare än från början. Hoppas det nu är en ”riktig biljett”?
Ni verkar bo på Glaros på Agathonissi. Kan ni dela med er av deras mejl? Jag ska även försöka skriva ett sms till Pension Maria +30 22470 29003 och kolla där också för 31/8-5/9.
Jag tror att det var Pension Maria vi bodde på för många år sedan, men är osäker.
Behöver jag verkligen boka båtbiljetterna och boendet vidare till Lipsi 5/9 och från Lipsi till Fourni 9/9 och slutligen från Fourni till Aten 15/9?
Vi bokar normalt inte små mycket. Förr reste vi mest i juni och nu september och det har funkat ganska bra.
Har ni några bra boende förslag på Lipsi och Fourni? Vi behöver inget märkvärdigt, bara det finns dusch och kylskåp, gärna bra balkong/terass med fin utsikt och förstås bra sängar.
Mvh
Anncha
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-08-18, 21:33
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Planering i sista stund av årets öluff

Inte behövs bokning av färjebiljetter.
Glaros/Seagulls på Agathonisi når du enklast via Voulas epost; voulamichheli@gmail.com. På FB når du henne på Voula Micheli.

Birgitta.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-08-18, 23:12
anncha50s avatar
anncha50 anncha50 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Tärnaby
Inlägg: 26
Standard Sv: Planering i sista stund av årets öluff

Prövade att emaila. Med den adress du gav mig, men det funkade inte. Jag tryckte på adressen du givet och länkades vidare till att fylla i ett email. men det gick inte iväg???
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-08-18, 23:17
anncha50s avatar
anncha50 anncha50 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Tärnaby
Inlägg: 26
Standard Sv: Planering i sista stund av årets öluff

Nu gick det iväg,när jag manuellt skrev in adressen och med bara ett ”h” i Michelle.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-08-19, 14:43
anncha50s avatar
anncha50 anncha50 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Tärnaby
Inlägg: 26
Standard Sv: Planering i sista stund av årets öluff

Tack för all hjälp. Är så glad nu😀 Vi har fått svar från Voula👍 och nu har vi ett dubbelrum med utsikt i 5 dygn. Ev stannar vi längre om det går.
Har ni ett tips på bra boende på Fourni, som vi aldrig tidigare varit på ?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-08-19, 15:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Planering i sista stund av årets öluff

Citat:
Ursprungligen postat av anncha50 Visa inlägg
Har ni några bra boende förslag på Lipsi och Fourni?
På Fourni gillar vi Costareli.

På Lipsi gillar vi Galini.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-08-21, 21:44
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Planering i sista stund av årets öluff

Vi provade Costareli nu senast i juni.
Det var ett bra boende med 2 balkonger. Det finns bara en studio med 2 balkonger där, men vi hade fått tips av KR.

Hos Toula har vi bott massor med gånger och kommer nog att fortsätta med det. Balkongerna med havsutsikt har skydd så man sitter där även om det regnar. Så vi föredrar Toulas.

Birgitta
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-08-22, 11:27
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Planering i sista stund av årets öluff

Så här var utsikten på havsbalkongen på Costareli tidigt en morgon.



Från andra balkongen hade man utsikt över Toulas bakgård.



Stor studio, bra städning. Vi var intresserade av att bo där då vi från Toulas bakgård sett den byggas. Det var hisnande upplevelser! Costareli finns på booking.com.

Toulas studios är de flera år äldre, men ack så trivsamma. Nackdelen är att att dom troligen bara lägger in en studio med havsutsikt på booking och den brukar bokas upp snabbt.
Vi brukar ringa 00302275051332 med risk för att vi får prata med någon som är dålig på engelska. Har just nu hittat en mail-adress: toulastudio@yahoo.gr. Hoppas den adressen stämmer.




Toulas balkong med utsikt över Thymenia. Här kan man sitta även när det blåser och regnar. Eftermiddagssol. Vill man ha sol även på morgonen finns bord och stolar utanför ytterdörren. Stora studios.

Costareli är 5 eller 10 Euro dyrare.

Birgitta
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT