Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2006-04-26, 19:45
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Med strandlinnen menar jag linnen man har till och från stranden, väldigt enkla som är lätta att skölja upp och som man inte är rädd om... Med finlinnen menar jag sådana man har på kvällen som är lite finare och roligare än enkla enfärjade i bomull

Det verkar som att min packning är lite för mycket...Får kanske tänka om och ta bort lite grejer från min lista.

Några bekanta till mig ser ö-luffningen som en "livsstil", de har med sig så lite packning som det bara går med kanske 1 par shorts, en klänning, några toppar och linnen. Själv vill jag ha lite ombyten och dessutom kunna klä upp mig på kvällen. Det jag försöker tänka på i år är att bara ha med mig grejer som går att kombinera till varandra

Jag fick för mig att det kunde bli lite kyligt på kvällarna, eller det kanske det inte blir? I så fall kan jag skippa leggings nylonstrumpor vill jag gärna ha i skorna, det blir så obekvämt annars, om jag inte vågar mig på att lämna de hemma och bara ha sandaletter med mig

Mina föräldrar hade med sig minimalt med packning när de ö-luffade på 70-talet, hon sa att ingen märker om man haft samma kläder hela tiden eftersom man byter ö. Det roliga var att vi på våran luff träffade en del samma människor på både Naxos, Amorgos och Koufonissi

Fler klädlistor vore kul så att jag blir lite "taggad" att välja bort plagg hahaha

/Alexandra
Svara med citat
  #22  
Gammal 2006-04-26, 20:28
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra
Det verkar som att min packning är lite för mycket...Får kanske tänka om och ta bort lite grejer från min lista.

Några bekanta till mig ser ö-luffningen som en "livsstil", de har med sig så lite packning som det bara går med kanske 1 par shorts, en klänning, några toppar och linnen. Själv vill jag ha lite ombyten och dessutom kunna klä upp mig på kvällen. Det jag försöker tänka på i år är att bara ha med mig grejer som går att kombinera till varandra.

Mina föräldrar hade med sig minimalt med packning när de ö-luffade på 70-talet, hon sa att ingen märker om man haft samma kläder hela tiden eftersom man byter ö.
Det här handlar helt och fullt om prioritering. Man ska ju packa, rymma och bära det man tar med sig, och tycker man det är viktigare att ha många ombyten än att ha en lätt och enkel packning så ska man så klart ha det. Inget är bättre eller sämre, utan helt och hållet en prioriteringsfråga.

Om man brukar ha mycket kläder med sig och funderar på att ändra på det, så kan man ju till exempel tänka på detta:

För vems skull vill man ha olika kläder på sig varje kväll? Vem lägger märke till om man har det eller inte har det - och vem bryr sig?

Nåväl. Jag gillar också att inte ha exakt samma kläder på mig varje kväll, men vill absolut inte ha en tung packning i onödan. Jag har vanligen med mig en kjol och ett par "kvällsshorts" samt tre linnen/toppar. Alla tre passar till både kjolen och shortsen. Första kvällen tar jag till exempel kjol och linne 1, nästa kväll shorts och linne 2, sedan kjol+linne 3, sedan shorts+linne 1, kjol+linne 2 osv. På det sättet har jag "olika kläder" sex kvällar i rad - och den sjunde kvällen känns det så länge sedan jag hade kjolen+linne 1 så jag tror att jag har nåt nytt på mig Eftersom skönheten kommer innifrån så känner jag mig fin varje kväll

Jag brukar också ha en tunn långärmad kofta (som passar till kjolen, shortsen och linnena) med mig, men inga fler varma plagg.

Jag tycker som någon skrev tidigare, att det är bättre att inte ha vita kläder. Dessutom försöker jag välja material som är lätta att tvätta för hand och självklart som inte behöver strykas. Lämnar in tvätten gör jag däremot inte! Vill inte behöva tänka på att den ska lämnas och hämtas.

Slutligen: alla mynt har en baksida - en gång bar jag med mig datorn, så ryggan blev inte så lätt ändå
Svara med citat
  #23  
Gammal 2006-04-26, 22:22
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra
Vi använde nog inte ens alla kläder... Men som sagt, jag är en sån som hellre har med för mycket än för lite. I år kan man kanske ha inställningen att allt går att köpa där om något skulle fattas en eller så...Då kan man ju också ha användning av nyinköpen när man kommer hem och det för hoppningsvis är sommar strandlinnen, 5 "finlinnen", 4 toppar, 1-2 "tjocktröjor" typ college, 2 tunna cardigans, 1 strand shorts, 3 kjolar och ett par 3/4 byxor, underkläder, 2 leggings, några nylonknästrumpor kanske, Teva sandaler, flipflop, sandaletter och ev ballerinaskor.

Låter det rimligt eller är det för mycket??? Vi åker i slutet av maj till slutet av juni, därav långärmat...

/Alexandra som bara har 4 veckor kvar
Låter ganska rimligt det är ju inte kul att ha samma linne varje kväll och topar/linnen tar inte stor plats i packningen. I år packar jag även ner en extra klänning som är den stora modegrejen för oss som skippar hängslena.

Eva
Svara med citat
  #24  
Gammal 2006-04-26, 22:38
Kyys avatar
Kyy Kyy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 63
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
klänning som är den stora modegrejen för oss som skippar hängslena.

Eva
Jag toppar med kjol med hängslen! Blir gudinna på Kalymnos...Myrties....Babis
Visserligen något" fet" viprea nu, slimmad variant varslas!
Svara med citat
  #25  
Gammal 2006-04-26, 22:39
*Nicki* *Nicki* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 66
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Men, alltså allvarligt ( )hur får ni plats i ryggan med alla kläder?

Hos oss går en hel ryggsäck av två till för att få plats med välling, toaring (den lille har precis börjat gå på toaletten men är rädd för att ramla ner i hålet ) gosedjur, bilar, målarsaker, spel......You name it!. Mina barn (3 och 5 år) som de senaste åren varit på Sunwing och blivit "bortskämda" med att man kan ta med sig precis vad man vill för det kommer ändå en buss och hämtar har ingen som helst förståelse när mamma sager att de får bära allt själva .

I den andra ryggsäcken ska det få plats för kläder för fyra personer...oj, oj, oj....vad har vi gett oss in på. Kanske hade varit enklare med Sunwing i alla fall....

*Nicki*
Svara med citat
  #26  
Gammal 2006-04-26, 22:50
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Citat:
Ursprungligen postat av *Nicki*
Men, alltså allvarligt ( )hur får ni plats i ryggan med alla kläder?
Exakt! Jag behöver inga andra leksaker än mina egna men tycker ändå att det är SAKERNA som tar plats, inte kläderna.

Och visst går det att ryggsäcksluffa och ändå vara fin till middagen! Lite olika linneplagg som går att matcha i olika kombinationer är bra (linne hänger ut sig fint i en ångande dusch).

Och ett par klänningar är inte svårt att få med. Här hemma skulle jag kanske inte gå i klänningar från Indiska, men i Grekland är de jättebra. Det brukar finnas knälånga som INTE är av batik-kaftantyp, utan i småblommigt, strykfritt material. Kanonbra i packningen. Dessutom funkar de ovanpå byxor - ännu en kombinationsmöjlighet.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2006-04-27, 00:00
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Citat:
Ursprungligen postat av *Nicki*
Men, alltså allvarligt ( )hur får ni plats i ryggan med alla kläder?
*Nicki*
Jag håller fullkomligt med dig Nicki, våra barn är äldre (9 o 10) och bär varsin ryggsäck, typ stor dagsäck. Men det mesta får vi kånka... Och det tyngsta i vårt fall är nessesären,full med allergi och astmamedicin. Jag vill inte ens tänka på hur mycket ett antal solkrämstuber som ska räcka till oss i 11 dagar väger (ljushylta och delvis rödhåriga). En av de saker vi inte tål är solkrämer med kemiskt skydd eller som är parfymerade = ta med hemmifrån.
Men å andra sidan vad mycket tomrum att fylla inför hemresan .

Citat:
Ursprungligen postat av *Alexandra*
Teva sandaler, flipflop, sandaletter och ev ballerinaskor.
*Alexandra*
Packa skor du... Jag ser bara framför mig en hel ryggsäck full med 16 par skor om alla i vår familj skulle ta med så många

min klädlista kommer nog att se ut så här:
3 "vardagstoppar" (inga linnen dagtid, mina axlar får nog sol tiden jag tillbringar i bikini...), 1-2 "fintop", 1 tunn långärmad tröja, 2 shorts, 1 kjol.
Åker i ¾ byxor och lite tjockare tröja och sandaler typ Teva
Kanske klämmer jag ner ett linne och ett par skor till.

/Marianne
Svara med citat
  #28  
Gammal 2006-04-27, 00:36
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Det värsta är ändå när fyra par simfenor ska med...
Svara med citat
  #29  
Gammal 2006-04-27, 02:08
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Jag håller med, då jag är ganska liten så tar inte mina kläder så stor plats, men skorna (!) och sakerna typ, necessär, smink, solkräm, POCKET (som man lämnar kvar på vägen för visso), "sjukhusnecessären" osv.

En sak som jag tycker är lite krånglig är badhandduken, jag vill gärna ha en stor sådan, men då tar den liksom halva ryggsäcken, får kanske nöja mig med en mindre, dessutom måste vi ha med oss tre stycken då vi gärna vill kunna tvätta dem ibland...

Hur är det egentligen med kvällstemperaturen i Kykladerna i slutet av maj till slutet av juni? Kan det bli kallt när man åker moppe till stranden förresten? Kanske det räcker med en typ lite tjockare tröja, 2 tunna cardigans och kanske en skjorta som även kan utnyttjas om man skulle råka bränna sig...

Nicki: Kan inte barnen ha varsin liten ryggsäck typ skolryggsäck eller dylikt där de har sina egna leksaker och gosedjur, då kan de ta med sig så mycket som får plats så kan ni ta några grejer i era väskor...Jag har ju inte barn själv så jag vet ju inte hur det funkar i praktiken att göra så här, men det är nog så jag hade gjort

Mkh: 16 skor!!! Ja det blir många par det, hoppas för eran skull att fötterna är små då

Snart bär det iväg!

/Alexandra
Svara med citat
  #30  
Gammal 2006-04-27, 07:21
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Kvällarna kan vara kalla och blåsiga i kykladerna. För några år sedan upplevde jag en riktigt kall vecka där tavernorna i Santorini hade gasolvärme och plastskydd runt serveringarna. Natten innan dottern skulle anlända precis vid månadsskiftet maj/juni kurade jag under täcket på Pension Sofi på Naxos och uteserveringarna var tomma. Nästa dag vände det men även under våra 10 dagar på Amorgos var det en del kalla och blåsiga kvällar fast vi då var en bit in i juni. Kanske det var ovanligt kallt det här året. Jag saknade min fleecetröja vid flera tillfällen.

Eva
Svara med citat
  #31  
Gammal 2006-04-27, 12:07
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Det värsta är ändå när fyra par simfenor ska med...
Bah, kan själv
Svara med citat
  #32  
Gammal 2006-04-27, 14:23
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Usch då det låter inte roligt, jag hoppas att det blir bättre än så, annars får vi väl kanske dra oss längre söderut i hopp om lite värme...
Svara med citat
  #33  
Gammal 2006-04-27, 14:36
anne anne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bergen
Inlägg: 76
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Nej, det är inte undertröjor utan vanliga tunna tröjor utan ärm. Om det är kyligt har man dem ju i och för sig ofta under en kofta eller liknande, men det är ändå inte en undertröja, inte i den svenska betydelsen av ordet i alla fall..

Med "strandlinne" menas ett enklare linne som du tar på dig till exempel när du går till och från stranden och ett "finlinne" är ett linne som du tar på dig på kvällen. Fast det är inte "riktiga" ord, utan var Alexandras eget sätt att göra skillnad på vilka typer av linnen hon tar med sig på resan.

Alruts: ja en baskettröja är också ett slags linne.
Takk for svar.Nå forstår jeg hva et linnen er.
Anne
Svara med citat
  #34  
Gammal 2006-04-29, 19:16
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

30 liters ryggsäck som inte checkas in, tar den alltså som handbagage.

Det blir minimal packning, saronger används flitigt av oss. De används som kjol, klänning, handduk på stranden, sandblås-skydd och till att sitta/ligga på på stranden där man själv grävt en kroppsformad håla.
Sarongerna tvättas lätt och torkar snabbt .

// Hellen
Svara med citat
  #35  
Gammal 2006-04-29, 20:42
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Citat:
Ursprungligen postat av anne
Er det noen som vet linnen heter på norsk?
Det heter "singlet".
Svara med citat
  #36  
Gammal 2006-05-01, 13:26
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Oj det var lite packning! Önskar att jag också kunde ha sån liten en

/Alexandra
Svara med citat
  #37  
Gammal 2006-05-04, 15:33
klaritzas avatar
klaritza klaritza är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Atén
Inlägg: 94
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Vi brukar jobba på Ios hela sommrarna (det är slut med det nu, pallar inte mer!!!!) kommer dit i slutet på maj eller början av Juni, förra året sov vi med tjocka täcken, jag jobbade med jacka och dubbla tröjor och fick ha strumpor i mina converse! problemet med cycladerna är att det blåser...så även om man väljer en nordligare ö så kan det vara varmare!

men inte ska ni ändra trippen för det, cycladerna är ju så fantastiskt vackra sådär års! helt klart min favvorperiod under sommarhalvåret!
Svara med citat
  #38  
Gammal 2006-05-04, 17:27
Birger Birger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 206
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

I vilka lägen är en rygga att föredra framför en tillräckligt stor rullväska (trolley)?
Har kört med rullväska de sista 12-15 gångerna vi öluffat och aldrig känt behov av en rygga vid själva resandet. Varför bära när man kan dra? En "utflyktsrygga" kan man med i packningen.
Tag en förfriskning på en bar när du kommer iland och be sedan att få lämna väskorna där medan du lugn och ro kan leta ett boende.

Lycka till!
Birger

Senast redigerad av inkfish den 2006-05-04 klockan 20:01. Anledning: för långt citat
Svara med citat
  #39  
Gammal 2006-05-04, 18:01
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

Citat:
Ursprungligen postat av Birger
I vilka lägen är en rygga att föredra framför en tillräckligt stor rullväska (trolley)?
Den här frågan har vi diskuterat flera gånger förr. Alla är mer eller mindre frälsta för sin sak

Jag föredrar ryggsäck alltid utom möjligen när jag har mycket lite och lätt packning och bara ska från punkt A till punkt B utan gångavstånd. Får ont i nacke och axlar av att dra en väska eftersom det blir sned belastning. Dessutom tycker jag det är opraktiskt att en hand hela tiden är upptagen och slutligen störs jag av ljudet från hjulen.

Men som sagt; det är en smaksak
Svara med citat
  #40  
Gammal 2006-05-04, 18:27
*Nicki* *Nicki* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 66
Standard Sv: Hur gör ni med kläder, ni som ö-luffar???

En rygga är alltid att föredra när man har två små barn och en barnvagn med sig. Helst hade man haft fyra (eller fler) händer fria och inte två

*Nicki*
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT