Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-10-31, 17:16
Marie & Thore Marmins avatar
Marie & Thore Marmin Marie & Thore Marmin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 90
Standard Ett sjunde klassens tivoli.

Efter att läst flera resebrev.som har handlat om Kreta
(platanias och ag marina). Med risk att få på moppo, vill vi hålla med om att det var så långt ifrån Grekland man kan komma, med dessa sk.tavernor och butiker. För att referera till en författare "Ett sjunde klassens tivoli". Vi var bara där några dagar som ett avslutning på semestern men det kändes som att när vi lämnade Naxos lämnade vi Grekland. Lukten från brunnar och avlopp var vidrig och det har vi aldrig känt någon annanstans. Eftersom man även ska säga något positivt så blir det att resturang Nymfi hade vällagad mat och trevlig personal. Det fanns en resturang på gatan som serverade stekt fläsk med löksås och kokta potatis. Men det äter vi hemma. Så kan någon förklara varför man åker till ag.marina ?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-10-31, 17:20
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Tomelilla
Inlägg: 679
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Har inte bott i Agia Marina men såväl i Platanias som Kato Dartso m fl andra platser läng västra sidan av Chania. Att många åker hit kan kanske bero på sol och bad i första hand. Även att ha det som utgångspunkt för utflykter runt västra Kreta. Sådan kan det bero på möjligheten av tillgänglighet av resor till Grekland. det kan vara många orsaker till att man väljer som man gör.
Chras
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-10-31, 18:41
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Du får inte på moppo M&T M. Jag hatar dessa tingel tangeltåg, men vissa verkar villa ha dem. Samt varför äta fläsk/löksås i AG.M, det finns ju hur mycket annat som helst att äta. Det här är massturismens baksida men med lite knep och knåp kan man hålla sig utanför. Det direkta AG.M och Plat bör man i mitt tycke hålla sig ifrån. I kransbyar finns det fortfarande original Kreta att hitta. Det kan räcka med 500m i avstånd från centrum av spektaklet för att slippa detta. Avloppsdoft och bajstruckar är snart ett minne blott om man följer vad som skrivs i Xania idag. Hoppas det kommmer att fungera.
Jag ser förändringarna på både gott och ont.

Uffe
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-10-31, 19:01
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Senast jag var på denna kustremsa var 1996 och det började kännas "för mycket" redan då. Har inte haft någon direkt längtan tillbaka sedan dess. Däremot är jag sugen att bo på södra Kreta någon gång. Har gjort flera dagsuflykter dit genom åren och tyckt det varit vackert och mer genuint.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-10-31, 19:08
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Citat:
Ursprungligen postat av Marie & Thore Marmin Visa inlägg
det var så långt ifrån Grekland man kan komma
Fast vad man än tycker så är ju den överkommersialiserade, ytliga och till synes enfaldiga turismen en del av Grekland - möjligen så långt ifrån din bild av Grekland man kan komma, men inte desto mindre en del av det som är det äkta Grekland.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-10-31, 20:01
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Fast vad man än tycker så är ju den överkommersialiserade, ytliga och till synes enfaldiga turismen en del av Grekland - möjligen så långt ifrån din bild av Grekland man kan komma, men inte desto mindre en del av det som är det äkta Grekland.
Japp!
Jag blir allt som oftast evinnerligt trött på detta eviga tjat om "turistiskt". Vi ÄR väl turister?! Att det sedan inte är just den sorts turism vissa av oss efterfrågar är en annan sak, men let´s face it; hade inte hundratusentals turister åkt till just dessa "sjunde klassens tivolin" hade de inte snurrat på i den takt de gör.
Själv har jag åkt till Platanias av flera anledningar. Eftersom jag åkt med hyfsat små barn har det varit en idealisk plats för lagom nöjen. Pappa har kunnat sitta med en Mythos och titta på folk medan kidsen kunnat leka. Samtidigt kan jag hitta restauranger med traditionellt kök att låta mina smaklökar utforska, medan barnen har kunnat hitta menyer som varit mer anpassade efter dem, utan att för den skull vara "korvåpåmmes".
Det är perfekt utgångspunkt för utflykter, en och en halv till Elafonissi/Paleochora, en timme till Falassarna, en halvtimmes busstur till Chania, en halvtimme till vår goda "infödda" vän i bergsbyn ovanför osv.
Och ja - jag kan faktiskt njuta av vimlet också. Svartklädda kärringar utan tänder som sitter och mjölkar getter dagarna i ända är nog så charmigt. En stund. Men efter ett tag uppskattar jag mer alla röster, ljuden, musiken, klirren från besticken, mopederna, alla språken, dofterna från krogarna, what the heck - till och med tingel-tanglet kan vara rätt underhållande!
Just eftersom det är vår utgångspunkt för utflykter. På sju dagar tillbringar vi kanske tre-fyra i Platanias, och då är det rätt gott att bara kunna gotta sig vid poolen, jobba på brännan, vara lite lagom slirig på Mythos och raki, och frossa i grekisk mat.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-10-31, 20:47
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Citat:
(platanias och ag marina). Med risk att få på moppo, vill vi hålla med om att det var så långt ifrån Grekland man kan komma, med dessa sk.tavernor och butiker. För att referera till en författare "Ett sjunde klassens tivoli".
Kreta är stort. Kreta har allt. Ja, ni borde få på "moppe".
På Kreta finns Grekland i så många former att det räcker till för alla.
Ni har definitivt missat Grekland på Kreta.
Försök en gång till!
Bästa hälsningar från Megali Nisi.
Lefteris
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-10-31, 21:11
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Citat:
Ursprungligen postat av HenricG Visa inlägg
Japp!
Jag blir allt som oftast evinnerligt trött på detta eviga tjat om "turistiskt". Vi ÄR väl turister?! Att det sedan inte är just den sorts turism vissa av oss efterfrågar är en annan sak, men let´s face it; hade inte hundratusentals turister åkt till just dessa "sjunde klassens tivolin" hade de inte snurrat på i den takt de gör.
Håller så med! Vi bidrar alla till kommersen vara sig vi gillar det eller ej. Jag menar, varför säljs det älgbajs till tyska turister i Sverige, det känns väl sådär genuint äkta med svenska ögon sett men vi måste alla hitta ett levebröd...
Vi tenderar ofta att ta våra semesterparadis för givna, "det är okej att invadera om det bara är jag som gör det". Sen kan det kännas nästan sorgligt när den lokala befolkningen säljer sin själ men hyran måste ju betalas och uppenbarligen funkar det...
Sen kan jag ärligen erkänna att jag i största möjliga mån undviker platser som är alltför sargade och försöker hålla mina små oaser för mig själv i "mitt" grekland...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-10-31, 21:15
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

[quote=Erik Stenholm;150491]Kreta är stort. Kreta har allt. Ja, ni borde få på "moppe".

Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-11-01, 12:48
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Det var ett intressant program av korrespondenterna den här veckan som handlade om backpackers i Asien och massturism i Grekland på ön Zakynthos. Blev totalt avskräckt från att besöka den ön men det fanns något positivt. Förändring är kanske på gång och som en av de intervjuade sa strand, sol och sex är förlegade koncept nu måste vi komma med något nytt.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-11-01, 13:24
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Citat:
Ursprungligen postat av Marie & Thore Marmin Visa inlägg
Så kan någon förklara varför man åker till ag.marina ?
Det är ju tur att det faktiskt finns turister som åker till bland annat Agia Marina. Det vore synd annars om grekerna där som lever och försörjer sig på att jobba på "ett sjunde klassens tivoli". Precis som thailändare på Phuket, engelsmän i Brighton, italienare i Rimini, spanjorer på Mallorca etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc.

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2008-11-01 klockan 13:27.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-11-01, 17:50
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Det var ett intressant program av korrespondenterna den här veckan som handlade om backpackers i Asien och massturism i Grekland på ön Zakynthos. Blev totalt avskräckt från att besöka den ön men det fanns något positivt. Förändring är kanske på gång och som en av de intervjuade sa strand, sol och sex är förlegade koncept nu måste vi komma med något nytt.

Eva
Jag såg oxå programmet, kan bara inte glömma den hemska kvinna som blev så arg när hon blev avvisad på stranden.Hon tyckte hon hade all rätt i världen och förstod inte någonting.

Den kvinnan skulle jag vilja ha ett snack med

Den unga volontären satt och vaktade äggen och avvisade alla som kom för nära, all heder åt denna unga kvinna.

Monica
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-11-04, 09:17
Marie & Thore Marmins avatar
Marie & Thore Marmin Marie & Thore Marmin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 90
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Visst är Kalimera ett underbart forum.
Nu fick vi svar som heter duga.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-11-04, 11:25
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Citat:
Ursprungligen postat av monica Visa inlägg

Den unga volontären satt och vaktade äggen och avvisade alla som kom för nära, all heder åt denna unga kvinna.

Monica
Fantastiskt arbete som många volontärer gör. Den unga amerikanskan planerade att arbeta som volontär även nästa sommar. Tyckte också att inslaget om ecoboendet var intressant. Hoppas det får många efterföljare som tänker som den grekiska familjen och inte som greken som bara klagade över att hans exploateringsplaner stoppats av myndigheterna.

Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-11-04, 17:08
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Om man ändå delar ut käftsmällar så kan jag också ta några!

Många här på forumet har "sin" bild av Grekland och dess turism.
Vad som anses rätt och fel är ganska lätt att se!

Har du typ 3000 skrivna inlägg så ingår det nästan i kostymen att du ska förakta turistorter, charter och gärna andra turister.

Kalimera (tolka mig positivt) är ett mycket fanatiskt forum!


Tummen upp för Elisabet som själv avskyr (tror jag) det här sk turistiga spektaklet, men som försvarar dennnes åsikt som älskar det med näbbar och klor!

Usch! Nu hårddrog jag det nog. Men ungefär så är det i mina ögon!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-11-04, 17:53
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Jag har bara skrivit 658 inlägg och kanske har ändrat åsikt vid 3000 (hope not!!), anser i alla fall att alla har rätt att turista på sitt sätt i Grekland! Det finns ju något för alla! Vad är det "sanna" Grekland eller det rätta sättet att upptäcka Grekland på och för vem...? Det måste väl ändå ligga i betraktarens ögon, vi har alla olika syften med våra resor. Några vill ha avkoppling, andra äventyr, någon vill göra det bekvämt för sig, andra hoppar runt som yo-yon mellan öarna. Så länge man är nöjd med resan är väl det det allra viktigaste! Dock är det viktigt att visa respekt inför de människor vi möter och inte ta något för givet, vi är ändå gäster i paradiset

Thats my opinion
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-11-04, 21:29
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Det måste väl ändå ligga i betraktarens ögon, vi har alla olika syften med våra resor. Några vill ha avkoppling, andra äventyr, någon vill göra det bekvämt för sig, andra hoppar runt som yo-yon mellan öarna. Så länge man är nöjd med resan är väl det det allra viktigaste! Dock är det viktigt att visa respekt inför de människor vi möter och inte ta något för givet, vi är ändå gäster i paradiset

Thats my opinion
Åh, vad jag håller med dig Litentuva! Himla tur att vi alla inte tycker likadant - i så fall skulle inte Kalimera säkert inte vara något KaliMERA utan
kanske något KaliMICRO, eller troligen inget alls! Dessutom har vi människor ju inte lika åsikter vad gäller mat, kläder, färger, politik, religion och mycket mycket mer!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-11-04, 22:29
Lottis avatar
Lotti Lotti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 234
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Sån himla tur att Grekland har så mycket att erbjuda. Själv så åker jag på olika typ av resor till Grekland. Båtluffning är helt underbart, då blir det olika typer av öar mer eller mindre som man säger "turistiska". Visst kan det va charmigt med lite folk,tystnaden om kvällarna, men inte i 2 veckor!!! Nej då vill jag dit där det är folkliv och gott om tavernor och gärna så jag kan shoppa också.
När jag inte båtluffar då åker jag på 1 veckas charter till just Platanias framåt höstkanten och bara njuter av folklivet där, kan sitta och glo på folk med nått gott att dricka länge på en taverna. Närheten till Chania är också kanon bara en 30 min med buss sen kan man gå runt där och njuta.
På kvällarna blir det goda drinkar på någon trevlig bar i Platanias och dansar gör jag gärna om tillfälle ges .

Denna chartervecka är balsam för själen, jag lever på det hela vintern

Till sist: Man FÅR lov att tycka om charter och Platanias och Agia Marina även om en del rynkar på näsan åt det och inte tycker att det är fint nog.

Kalispera
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-11-04, 22:42
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Jag tillhör ju dem som har 3000 inlägg eller nåt sånt och jag har varit både i Agia Marina och Platanias flera gånger och har trivts förträffligt alla tre gångerna...helt och hållet beroende på att de greker jag mött där och de värdar jag bott hos varit otroligt vänliga och trevliga, baden varit jättefina, utflykterna vi gjort likaså och resesällskapet toppen.....Maten vi åt var också jättegod...Alltså allt som behövts för en lyckad resa..

Det är så himla kul att se olika sidor av Grekland och att det har varit "turistigt" är väl inte så konstigt då vi var väldigt många sådana där . Det genuina Grekland finns alldeles nära om man bara tittar lite runt hörnet...

Dessutom Ricky: Jag föraktar varken andra turister, charter eller något annat i Grekland trots mina många inlägg.... och är inte alla orter dit turister åker turistorter???

Lissi
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-11-05, 08:43
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Ett sjunde klassens tivoli.

Citat:
Ursprungligen postat av ricky Visa inlägg
Tummen upp för Elisabet som själv avskyr (tror jag) det här sk turistiga spektaklet, men som försvarar dennnes åsikt som älskar det
Tack ricky för de orden. Ja, jag försvarar rätten att gilla vad man vill (utom kampsport men det är en annan diskusson ), men det jag framför allt vänder mig emot är den märkliga synen på vad som är - eller rättare sagt; inte är -genuint i Grekland, som väldigt ofta kommer fram här i forumet.

Turismen är en av Greklands största näringar. Grekerna har utvecklat sitt koncept på modern turismen och de erbjuder det de bedömer att de kan göra störst inkomster på. Det betyder att turismens alla sidor, även det värsta tingeltanglet och de största schablaken till lyxhotell vid det som en gång var avlägsna enskilda badvikar ÄR GENIUNT GREKISKA. De visar hur grekerna vill bedriva turism.

De gör ju också rätt bedömning. Visst, vi är ett gäng här som gång på gång talar om vad illa vi tycker om massturism. Men sanningen är ju att vi inte är mer än en fjärt i universum i jämförelse med turistströmmarna till Grekland.

För övrigt är jag helt övertygad om att många greker älskar tingeltangel. De gånger jag har sett hur de inreder och pyntar sina hem så har jag sett ruskigt smaklösa saker (i mina ögon naturligtvis). Oftast en massa billigt tjafs, fult arrangerat och kombinerat i färger som påminner om den känsla jag får när jag ser det
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT