Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-04-13, 20:07
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Återvändaröar är favoriten Amorgos såklart! Folegandros också! Santorini är väldigt fascinerande och spektakulär, framförallt Oia, den liknar ingen annan ö så dit vill jag också gärna igen.
Känns just nu lätt att säga att jag inte vill till Egina igen, men det ska isåfall vara för att åka vidare till Agistri som är en underbar ö, annars har jag inte varit på någon ö som jag absolut inte vill återvända till, men hur många öar finns det inte som jag aldrig varit på och hellre väljer än de jag redan varit på..förutom favoritöarna då alltså. Kreta blir det nu i maj, men om den kan jag ännu inte uttala mig om.

Yanna
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-04-13, 20:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Bra att du friskar upp mitt minne. Till Egina [ker jag aldrig igen.

Eva
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-04-13, 21:06
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Eva L..vad var det som gjorde att du inte vill återvända till Egina?

För min del..det lilla jag sett..Egina stad..så saknade staden den grekiska charmen..den var helt enkelt trist, kanske resten av ön är fin.

Yanna
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-04-13, 21:11
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Vad roligt att ingen (om jag inte läst för slarvigt nu) skrivit Samos som en ö ni inte vill återvända till. Jag är inte så Greklandsberest, men kan tänka mig att åka tillbaka till de flesta ställen där jag varit: Korfu (fast inte det resmål jag längtar efter mest), Aten, Rhodos och även Kreta.

Skulle också vilja prova öluffning, men familjen är inte intresserad. Öarnas antal tycks ju närmast oändligt... I alla fall jämfört med ekonomi och tid till resor!
Aina
Svara med citat
  #25  
Gammal 2008-04-13, 21:58
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Det är många som skriver att ni inte vill tillbaka till Santorini och jag undrar bara varför? Har själv aldrig varit där men däremot varit väldigt sugen på att besöka ön. Vad har de andra öarna som Santorini inte har?

Om det är någon ö jag inte skulle besöka igen så säger jag Rhodos, har varit där två gånger med 20 år mellan gångerna och allt var precis sig likt, åker hellre till någon annan ö. Men hellre åker jag tillbaka till Rhodos än att stanna hemma i Sverige, så det är faktiskt inte så illa där heller.

//Ingela
Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-04-14, 19:53
Assars avatar
Assar Assar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 200
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Jag är ingen återvändare, men till Parga och framför allt till Lefkas återvänder jag gärna till. Kreta har jag varit på flera gånger och åker säkert dit igen snart. Där finns så mycket.

Andra öar som Naxos, Kalymnos, Samos, Skopelos och Karpathos är väldigt fina öar men just nu känns det som om jag inte kommer att åka dit igen -
i vart fall inte på länge.

Just nu känner jag för Sifnos, Serifos, Milos och Folegrandos dit jag ska i höst.

Andra öar högt upp på listan är Kefallonia, Tilos, Ikaria, Lesbos och Peleponessos, så jag har resmål att se fram emot i flera år.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2008-04-14, 20:13
kendopainter99 kendopainter99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Inlägg: 4
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

har varit på Kreta en 6-7 ggr(o många andra öar för den delen med) o får hålla med om att södra delen känns genuinast.
Paleochora är kanon o det finns många pärlor längs med kusten.
har blivit medlockad till ett annat ställe i sommar(höst) men nästa år såååå...
Svara med citat
  #28  
Gammal 2008-04-14, 21:28
andalv andalv är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 32
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Getty Visa inlägg
Det är många som skriver att ni inte vill tillbaka till Santorini och jag undrar bara varför? Har själv aldrig varit där men däremot varit väldigt sugen på att besöka ön. Vad har de andra öarna som Santorini inte har?

//Ingela
Personlig opplever jeg det som motsatt. Santorini har noe de andre øyene IKKE har... en total innretning mot turismen. Santorini er vakker og spennende, og vel verdt et besøk (en uke eller så), men deretter blir det som en maskin. Ingen spesielle strender, heller. Og om man blir "prosessert" som cola-burk nr en eller ti million spiller vel ingen rolle?
Av øyer jeg ikke vil besøke igjen... tror jeg Folegandros kommer høyt opp. Kanskje fordi jeg var der på feil årstid. Tørt og karrigt, nesten som månelandskap. Et besøk der ga meg lyst til å se Dodekaneserne
Svara med citat
  #29  
Gammal 2008-04-15, 07:44
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Hvis jeg skal holde meg til to øyer i denne tråden, blir svaret slik:

Korfu har jeg lyst å dra tilbake til. Var der bare en halv dag, har lyst å se mer til den vakre hovedstaden og kjøre rundt på øya, som skal være fin og grønn.

Santorini vil jeg helst slippe å se igjen. Den virket overpriset overturistifisert og kulisseaktig. Trenger iallfall en enorm mengde overbevisende argumenter før jeg drar dit igjen.
Jeg selv, og svært mange av mine bekjente sier også dette om Santorini, særlig når det gjelder prisene som er 2 - 3 ganger høyere enn mange steder på Kreta! Betjeninge på hoteller og restauranter har også tatt preg av denne "overturistifiseringen" De er mindre vennlige enn i Hellas for øvrig. Kan ha sammenheng med at de fleste er 1 eller 2 dagers besøkende.
Det finnes imiddlertid et sted som er severdig på Santorini:
Akrotiri, arkeologiske utgravninger fra minoisk tid. Byen er begravet av lava, utgravningene har hittil tatt 100 år ! Byen minner meget om Pompei, bortsett fra at man ikke har funnet spor av døde mennesker, de må ha flyktet før utbruddet. Det som hittil er funnet på Akritiri har gitt oss flere opplysninger enn de fleste andre utgravninger. Arkeologene håper at den en dag vil kunne gi oss svar på den minoiske gåten. Problemet er bare at området har vært stengt for besøk i over 2 år på grunn av en ulykke hvor et tak falt ned og drepte en turist.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2008-04-15, 08:08
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

För mig är det helt obegripligt hur man kan ha - och framförallt förmedla till andra - en så onyanserad syn på en ö!

Jag är ingen Santorinifantast, snarare tvärtom, men jag har sett tillräckligt mycket av ön för att veta att där finns jättefina platser där som nästan inga turister besöker. Ibland ligger de alldeles runt hörnet! Precis som på Kreta och alla andra turisttäta platser.

Priserna på Santorini är inte generellt högre än på andra öar, även om det i turistområdena finns dyra ställen, precis som i turistområdena på andra platser.

På Santorini finns en trevlig och vänlig bofast befolkning precis som på andra ställen i Grekland (och världen.)
Svara med citat
  #31  
Gammal 2008-04-15, 09:28
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Jag har sen tretton år längtat tillbaka till Amorgos och i sommar ska vi dit igen. Som vi längtar...

Ställen man inte vill besöka igen, är egentligen inga alls (då det gäller Grekland). Måste jag välja något så får jag väl nämna Parikia på Paros, men av någon outgrundlig anledning brukar man hamna där då och då i alla fall...

Santorini är väl ok, lite dyrt och trista stränder. Däremot är det ställen på ön som jag inte sett än, t ex Oia.

Ett ö som jag aldrig varit på är Rhodos och det är heller ingen ö jag skulle lägga in i min planering heller. Tyvärr har jag hört så mkt negativt om ön, så man är lite avskräckt.

/Netwolf
Svara med citat
  #32  
Gammal 2008-04-15, 09:36
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ett ö som jag aldrig varit på är Rhodos och det är heller ingen ö jag skulle lägga in i min planering heller. Tyvärr har jag hört så mkt negativt om ön, så man är lite avskräckt.
/Netwolf
Jag har också haft en negativ uppfattning av ön sen jag var där första gången 1984...Bodde då i Rhodos stad och tyckte inte att trakterna där inkl Lindos var nån höjdare...Inte heller har jag "fallit " de "transferkvällar" man haft där på väg till andra öar..
MEN Så har jag just hört SÅ mycket fint om Rhodos av andra här på Kalimera så jag måste nog säga att den ön nog ska få sig en egen vecka någon vår!

Lissi
Svara med citat
  #33  
Gammal 2008-04-15, 10:07
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
MEN Så har jag just hört SÅ mycket fint om Rhodos av andra här på Kalimera så jag måste nog säga att den ön nog ska få sig en egen vecka någon vår!

Lissi
jag lovar att lägga en personlig kommentar om vad jag tyckte när jag kommer hem,
............53 dagar..................
En nybörjare på Rhodos, som jag är!
Svara med citat
  #34  
Gammal 2008-04-15, 10:42
Blueeyes Blueeyes är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 22
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Ioslina Visa inlägg
jag lovar att lägga en personlig kommentar om vad jag tyckte när jag kommer hem,
............53 dagar..................
En nybörjare på Rhodos, som jag är!
Första gången för mig också på Rhodos, men min kommentera kommer nog lite tidigare än din, Ioslina. Bara 12 dagar kvar nu

Öar som jag vill tillbaka till är Amorgos och Ios (längtar). Tyvärr inte så lättåtkomliga med småbarn, så det får bli en senare resa

Santorini, Lesbos och Samos gav mig inte så mycket så de hoppar jag gärna över.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2008-04-15, 13:22
Mosters avatar
Moster Moster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Nv Skåne
Inlägg: 400
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

En ö jag gärna återvänder till är Santorini. Oavsett vad andra tycker och tänker, så känns denna ö som ett andra hem för mig. Peloponnesos ligger mig oxå varmt om hjärtat.
En ö jag däremot inte trivdes på var Poros.

Moster
Svara med citat
  #36  
Gammal 2008-04-18, 10:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Getty Visa inlägg
Det är många som skriver att ni inte vill tillbaka till Santorini och jag undrar bara varför?
Jag går mot strömmen, åker dit varje år. Det är en unik ö som saknar motstycke.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2008-04-18, 14:30
tonm tonm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 27
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Vi er jo alle forskjellige. Jeg er veldig glad i Paros, Parikia. Parikia var mitt første møte med Greske øyer, og siden har jeg vært der mange ganger, sist i sommer med min familie. Vi trivdes veldig godt alle fire. Jeg trives veldig godt med alle menneskene og alt "ståket" der.

Naxos er også en øy jeg liker. For to år siden leide vi et gammelt hus oppe i fjellet, og jeg kjenner at dit må jeg igjen. Det ble imidlertid litt for stille for mine barn, så det får bli når barna ikke lenger vil være med oss.

Tinos var imidertid en nedtur for oss. Ios besøkte jeg for 20 år siden og likte meg ikke der. Jeg tror imidlertid Ios har forandret seg mye etter den tid.
Svara med citat
  #38  
Gammal 2008-04-18, 19:18
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Kul att det blev lite possitivt om Santorini Tror att jag ska trotsa dem som inte gillar stället och bilda mig en uppfattning själv genom ett besök där i sommar.

//Ingela
Svara med citat
  #39  
Gammal 2008-04-18, 19:49
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Citat:
Ursprungligen postat av tonm Visa inlägg
Vi er jo alle forskjellige. Jeg er veldig glad i Paros, Parikia...... Tinos var imidertid en nedtur for oss.
Oj, TINOS, var det en nedtur? Berätta! Var bodde ni, vart åkte ni, vilka platser besökte ni, vad gjorde ni, hur länge var ni där, vilken månad var ni där?

Paros har vi också lärt oss tycka om, även om första besöket var...., vi flydde ganska snabbt.
Senare har vi blivit mycket knutna till Paros, bl.a. beroende på att vi bor där vi trivs bra!

Marianne - "på väg till Tinos i sommar...!"
Svara med citat
  #40  
Gammal 2008-04-19, 00:57
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Resa tillbaka till och aldrig mer.

Citat:
Ursprungligen postat av tonm Visa inlägg
Tinos var imidertid en nedtur for oss..
Åh det är så häftigt med alla olika uppfattningar om de grekiska öarna
VI ser verkligen fram emot Tinos som en ö som verkligen "lyfter"

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT