Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Peloponnesos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-01-27, 10:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Lampes beach på Peloponnesos



Igår skrev jag om den gyllene kvartetten på Naxos: Agios Prokopios, Agia Anna, Maragas och Plaka. Fyra stränder som de flesta känner till. Något som man knappast kan sägas om dagens stränder, som är tämligen oexploaterade, om man jämför med stränderna jag nämnde igår.

Lampes beach är strand nummer ett i det jag kallar för den gyllene kvartetten på sydvästra Peloponnesos. De andra tre stränderna är Mavrovouni, Anemomilos och Finikounda.

Någon av er har säkert varit här. Vilken av stränderna i denna gyllene kvartett är din favorit?

Läs om Peloponnesos här.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-01-28, 09:03
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Lampes beach på Peloponnesos

Den är riktigt fin den stranden men tycker Mavrovouni är snäppet vassare om jag får välja, på tredje plats stoppar jag in Anemomilos, (Finikounda var vi aldrig vid)

sen om jag bara har en dag i området kring Lampes hade jag iofs åkt till Methoni istället för det är ganska häftigt kunna bada vid en gammal fästning, men stranden Lampes är bättre som strand, (methoni så är själva stranden ganska skräpig och nästan lite gyttjig på en del ställen,

Edit: tänker vi på samma Mavrovouni? nu när morgonkaffet verkat så kommer jag på att jag tänker på Mavrovouni söder om Githio, men det är ju inte sydväst?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-01-28, 18:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Lampes beach på Peloponnesos

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Edit: tänker vi på samma Mavrovouni? nu när morgonkaffet verkat så kommer jag på att jag tänker på Mavrovouni söder om Githio, men det är ju inte sydväst?
Nej, den strand jag tänker på ligger väster om Finikounda. Finns tydligen två med samma namn på Pello.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-01-29, 08:48
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Lampes beach på Peloponnesos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Nej, den strand jag tänker på ligger väster om Finikounda. Finns tydligen två med samma namn på Pello.
Hehe oki, den har vi då inte varit på men den jag tänker på tycker jag är en av de finaste stränderna på Pello så tips om man är i trakten
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-01-29, 10:06
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Lampes beach på Peloponnesos

Stränderna där är mycket fina. I den delen tog vi förmiddagsdopp vid Methoni (mycket långgrunt med packad och lite blöt sand på stranden) innan vi tog oss vid för lunchdopp inne i Finikounda (klart vatten, inte långgrunt men lite stenar i vattnet) varefter vi tog oss till boendet vid stranden i Koroni: Zaga. Den sistnämnda var väldigt fin: klart vatten, inbjudande snorkling närmast klippan i öst, fin sand och lååååång och till 95 procent oexploaterad.

Allt som allt är sträckan från Pylos (och en bit norr därom) till Koroni en grekisk dröm.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-01-29, 20:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Lampes beach på Peloponnesos

Citat:
Ursprungligen postat av lemon Visa inlägg
Allt som allt är sträckan från Pylos (och en bit norr därom) till Koroni en grekisk dröm.
Det skriver jag under på.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-01-31, 11:16
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Lampes beach på Peloponnesos

Underbara Lambes Beach sommaren 2017!

[IMG][/IMG]
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT