Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2023-02-17, 14:56
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 738
Standard Yamas!



Jag är inget stort fan av drinkar o cocktails men den här...En riktig Bloody Mary👌kan jag längta efter!! Just denna läskade jag mig med på Kreta.
Det brukar höjas lite ögonbryn på servitören när jag beställer den. Vid ett tillfälle fick jag kommentaren -Really?!
Den ska smaka mycket tomat och svida till lite av tabascon. Helt underbar en varm kväll i Grekland.
Jag känner bara en (tjej det med) som älskar den. Nån mer som gillar den?
Annars finns bara ett till alternativ för mig (om man inte räknar med Ouzo) och det är en iskall Margerita med saltad kant...mmm😚🍸
/ Kajja som gjorde en screenshot av mitt foto så det inte hamnade på sniskan
Svara med citat
  #2  
Gammal 2023-02-17, 19:36
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 252
Standard Sv: Yamas!

Får mig att tänka på den tiden -på Rhodos - då vi satt på en bar med drink i ena handen, och grekisk cigarett i den andra. På den tiden var det apor, giraffer, paraplyer, frukter och tomtebloss i drinkarna …
Svara med citat
  #3  
Gammal 2023-02-17, 19:46
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 179
Standard Sv: Yamas!

Vad kul! Är det fler än jag som gillar Bloody Mary... Har nästan trott jag varit ensam om det
Men dekorationerna i din vill jag helst inte ha, utom möjligen oliverna och då vid sidan om. Rejält med tabasco och kanske lite salt också, så gott och uppfriskande! Vill man undvika alkohol kan man beställa en Virgin Mary.....
Annars kan det bli en Karusell, gin, citronjuice och is, UTAN socker!, surt ja men så fräscht..... OM bartendern verkar duktig kan jag ta en Tom Collins också men blir tyvärr ofta besviken, för sött.....
Ska man vara "fin" finns ju också Kir Royale, bubbelvin och Creme de Cassis, ganska sött men gott efter god middag som efterrätt
Catlady, en gång i världen "halv"bartender.....

Sjöborren: har ett helt gäng med apor här hemma efter tidigare barrundor i Grekland, tycker de är fina, faktiskt, till skillnad från diverse drinkpinnar med ekivokt motiv. Dessutom "hängde" det godsaker som oliver, ananasbitar, apelsin, körsbär.. på dem

Senast redigerad av Catlady den 2023-02-17 klockan 19:57.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2023-02-18, 11:36
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Yamas!

En Bloody Mary säger man ju aldrig nej till. Speciellt inte om det är gratis

Jag har druckit den, men har inget speciellt förhållande till den. Jag tror faktiskt aldrig att jag beställ den själv. När jag var yngre var det mer drinkar, men numera scrollar jag igenom dagens trendiga drinklistor, med drinknamn som sex on the beach & orgasm och säger till slut avmätt till barmannen "Give me a Gin & Tonic". Eller om jag är i Grekland, så blir det gärna en Ouzo.

Så trökig är jag.

/Netwolf - förr fan av Pina Colada
Svara med citat
  #5  
Gammal 2023-02-18, 12:26
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Yamas!

Nej tack, tomatjuice är något av det värsta jag vet. Näst efter selleri. ;-) Klarar inte ens av tomatsoppa.

Som diabetiker är det ytterst sällan jag tar in någon av de sockerstinna drinkar som är så goda. Måste i så fall parera med en insulinspruta, och jag försöker i möjligaste mån undvika det. Så det blir ett glas vin, en GT eller en ouzo när det gäller alkohol. Men eftersom jag är den enda i familjen som överhuvudtaget "nyttjar" , så blir det oftast en kopp kaffe eller en frappé på kvällarna ...

Karin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2023-02-18, 14:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: Yamas!

Utdrag från en text om mitt första möte med Kalymnos:

”Vi gick till samma bar varje kväll. Jag drack Bloody Mary och Maggan drack Pina Colada. En kväll var tomatjuicen slut så jag fick dricka något annat. Killen som ägde baren bad ödmjukt om ursäkt. Kvällen därpå tog jag med mig fem burkar tomatjuice för att vara säker på att få min Bloody Mary. Barägaren öppnade då kylen, som var naturligtvis var sprängfylld med tomatjuice.”

Jag älskar Bloody Mary!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2023-02-19, 17:29
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Yamas!

Det är nu länge sedan jag drack Bloody Mary. När vi var unga var det ofta BM som beställdes på flyget när vi reste. Minns att vi då ofta köpte på oss extra burkar BM-mix på flyget för att ha när vi kom hem. Av någon anledning smakade det bättre än det vi mixade hemma.

En annan drinktradition på flyget då var Gin och Tonic. Och då skulle det vara riktig ren, icke smaksatt, Tonic. Det smakade så friskt och gott och ginsmaken blev så ren. Mycket godare än att blanda med grapetonic etc. Tycker jag fortfarande.

Men numera blir det sällan mixade drinkar för mig utan oftast en whisky eller ibland ouzo båda utan is eller vatten.

Masse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT