Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-03-11, 12:02
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 177
Standard I väntans tider

En något udda fråga: Hur är fungerar det att resa om man är i ca 5:e månaden gravid? Har resebolag/flygbolag begränsningar? Kan det vara skadligt och är det angenämt att vara på en het ö i det "tillståndet"? :-) Antar att det kan vara ganska individuellt. Någon som kan/vill kommentera? :-)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-03-11, 14:10
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 180
Standard Sv: I väntans tider

Varje flygbolag har sina egna särskilda regler - så kolla upp detta ordentligt! Vet flera som råkat illa ut. Bland annat en kollegas fru som födde alldeles för tidigt, flygbolaget ville inte ersätta så det fick själva lägga ut typ 40.000 kronor för alla omkostnader.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-03-11, 14:59
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: I väntans tider

Att resa under graviditet innebär ingen särskild fara för fostret eller kvinnan. Men det finns en del saker som man bör tänka på innan man bestämmer sig för att åka.

Dels då det där med flyget. Som Cecilia säger så är det viktigt att ta reda på vilka regler som gäller. Minst lika viktigt är det att tänka igenom om man är beredd att ta risken att något händer när man är uppe i luften och inte kan få snabb hjälp.

Många gravida tycker att värme är jättejobbigt. Själv skulle jag aldrig har klarat av den grekiska hettan när jag väntade mina.

Att sola bör man göra med måtta under graviditet även här i Skandinavien där solen inte alls är lika stark som i Grekland. Alla celler i kroppen påverkas ju av hormonerna under graviditeten och det finns risk att man får (fula) pigmentfläckar som inte går bort. Jag har sett att det även ibland rekommenderas att man lägger en blöt handduk på magen när man solar för att fostret inte ska utsättas för så starkt ljus och värme.

Sedan handlar det förståss inte minst om hur man mår. I början av graviditeten kan man inte veta hur man kommer att må i femte månaden. En del mår illa hela tiden, en del är väldigt trötta, en del är väldigt känsliga mot lukter, en del har besvär med trög mage, en del har ont i ryggen och/eller höfterna osv. Att resa utomlands och må så är kanske inte så skojigt.

Dessutom finns det ju allvarligare komplikationer man kan ha råkat ut för och då är det knappast lämpligt att resa långt bort. Oavsett hur man mår bör man rådgöra med sin barnmorska eller läkare innan man bestämmer sig för att åka.

Och så ska man ha klart för sig att man tar en viss risk att något händer medan man är där och att man då inte kan få hjälp av den sjukvård man har kontakt med hemma.

Det finns säkert många som har rest utomlands under graviditet och mått jättebra. Själv skulle jag inte ha gjort det, mest på grund av värmen. Däremot fjällvandrade jag i sjunde månaden när jag väntade den yngste. Det var en himla tur att jag hade en ryggsäck att bära, annars skulle jag ha rullat nerför många gånger

Lycka till hur ni än gör och ta vara på den här underbara tiden! Den bästa i livet!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-03-11, 17:38
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: I väntans tider

Hakar på Elisabet här - jag tycker annars om värme, men under graviditeten var det inte angenämt. Jag var sjukskriven i sjunde månaden när det var värmebölja och enda stället där jag kunde finna lättnad var i badkaret, som var fyllt med kallvatten. Varje dag sambomnkom hem, så fick han skjutsa mig till badstranden, så jag kunde svalka av mig i sjön.

Helt spontant så skulle jag nog välja lite svalare ort att semestra på, men det beror ju på hur stor man är också. Jag gick upp över 20 kg, och var stor, tung och svullen.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-03-12, 07:45
Lenalus avatar
Lenalu Lenalu är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 39
Standard Sv: I väntans tider

När jag var i 5:e månaden var jag på Mallorca i 1vecka, det var
jätteskönt, men det var i slutet på maj , när det inte var så varmt.


/ Lena
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-03-12, 09:06
Apelsinas avatar
Apelsina Apelsina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 127
Standard Sv: I väntans tider

Hej!

Ansluter mig till tidigare inlägg - det är ju väldigt, väldigt svårt att veta hur man kommer att må längre fram. Vi hade bokat vår Greklandssemester till juni i år, men sedan upptäkte jag att jag lyckats bli gravid och kommer vara i sjunde månaden i juni. Kollade med reseförsäkringen och den täcker inte komplikationer i samband med graviditet efter en viss vecka. Det innebär att det skulle bli jättedyrrt om något skulle hända. Tänk om det blir akut och man behöver ambulansflyg hem t ex. Är inte billigt. Så kolla upp noga, är mitt råd!!

Femte månaden är ju betydligt tidigare än det skulle varit för mig förstås, och jag tror inte att det är några problem för varken mamman eller barnet generellt sett, men håller med om att värmen nog kan vara jobbig om det är mitt i sommaren.

Kan tillägga att jag väl är den enda som fått ut en positiv effekt av Fly Me:s konkurs ! Vi hade bokat med Apollo, och från Göteborg hade de köpt in sig på Fly Me:s flygningar, så nu får vi pengarna tillbax utan krångel med graviditetsintyg och annat !!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-03-13, 02:23
Kattas avatar
Katta Katta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: I väntans tider

Själv så tyckte jag det var heelt underbart som gravid i v. 27 att komma iväg till Grekland för lite sol och värme!!!
Bara kunna lalla runt utan en massa kläder och skor som sitter åt, oj så skönt, men självklart så är det individuellt!

Man måste som sagt ha STENKOLL på vad försäkringsbolaget säger, jätte viktigt!!!
I de flesta fall så täcks alla kostnader vid eventuella komplikationer på flyg och på plats, fram till v. 28, men det kan variera...
Om man blir tvungen att "nödlanda" ett plan kan man bli skuldsatt för livet om inte försäkringen gäller!

Flygningen som sådan utgör ingen risk för att föda, då skulle det vara svårt/farligt för flygvärdinnor att vara gravida och de flyger ju dagligen upp till en viss vecka. Men det är i stället en något förhöjd risk att få blodpropp i benen. Detta kan ju smart avhjälpas med stödstrumpor och att man tänker på att röra på sig med jämna mellanrum (och dricka mycket det ska man ju ändå, vatten alltså! )

Självklart så bör ju din barnmorska/läkare också ge klartecken! Och att man kollar upp vart läkare/sjukhus finns och dess telnr. innan man åker. Bra är ju kanske också att befinna sig på en ö som har flygplats eller i dess närhet i alla fall.
Numera är det väldigt vanligt att resa både hit och dit när man är gravid, och om hälsan tillåter kan det bli en jätte mysig "sista" semestertripp innan bebben kommer. När den väl är på plats kan det ta ett tag innan man kan ge sig av på tu man hand igen!


Lycka till!


Katta
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-03-13, 09:34
KosAnns avatar
KosAnn KosAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 202
Standard Sv: I väntans tider

Nu var det förvisso ganska många år sedan jag var gravid och det har jag varit 2 gånger. Bägge gångerna var jag i 4-5 månaden då vi åkte till Grekland. Hade inte kollat upp någonting vad gäller försäkringar vid graviditet. Det kanske man skulle ha gjort. Men, optimist som jag är så tänkte jag inte ens tanken att något skulle/kunde gå galet. Nu gick allt bra och mina barn är det inte några (större) fel på. det som är bra med Grekland är ju att man kan svalka av sig i havet hela tiden. Men, jag skulle nog vara försiktig med solandet.
Lycka till!
/Annika
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-03-13, 11:01
Kattas avatar
Katta Katta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: I väntans tider

Hej igen!

Så pass tidigt som i 4-5 månaden täcker ju oftast försäkringen det mesta, det är värre längre fram i graviditeten typ 7-8 månaden...

Men som sagt, man ska alltid kolla upp för att vara säker!

Skugga, bad, vätska och hög solskyddsfaktor funkar i ALLA lägen!!!
Oftast har man ju inte hunnit bli så stor i 5 månaden och det är ju till fördel i värmen...

Själv hade jag med en stooor badring att hänga på/sitta och guppa i som var skönt att ha som en liten extra säkerhet vid kramp i vaden. Speciellt när maken snorklade runt och inte kunde vara till nån hjälp.

Behöver nog inte tillägga att jag såg helt crazy ut...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-03-13, 11:42
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: I väntans tider

Citat:
Ursprungligen postat av Katta Visa inlägg
Själv hade jag med en stooor badring att hänga på/sitta och guppa i som var skönt att ha som en liten extra säkerhet vid kramp i vaden.
Det skulle inte jag ha behövt. Jag hade flytförmåga som värsta greklandsfärja. Försökte en gång dyka efter en sak på botten i badhuset, något som jag vanligen gör med lätthet. Fanns inte en chans! Jag kom inte en decimeter under ytan

När det gäller flygresan så är vore det ju inte roligt att bli betalningsskyldig för eventuell nödlanding och vårdresurser. Men än värre vore det att förlora sitt barn bara för att inte hjälp fanns lättillgängligare.

Å andra sidan så flög jag också, sista gången måste ha varit när jag hade ganska exakt tre månader kvar - och jag kan inte minnas att jag överhuvudtaget funderade på riskerna. De är ju väldigt små, om än inte obefintliga.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-03-29, 12:29
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 177
Standard Sv: I väntans tider

Tack för alla svar. Summa summarum så verkar det vara ganska personligt hur det upplevs och graviditeten "påverkar" väl alla på lite olika sätt. Vet ännu inte om det blir resa eller inte, men i så fall skulle det vara i ca 4:e månaden.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT