Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2007-03-02, 19:23
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: Stränderna?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Ja, Amopi är i den klassen och om Lefkos har jag hört detsamma. Det kanske finns fler också.
Ja, Lefkos er også helt nydelig. Det er helt trygt å reise til Karpathos selv om man vil ha finkornede sandstrender. Hvis man bare er villig til å bo andre steder enn i Pigadia, eller er forberedt på å ta buss/leie bil/ta badebåt.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2007-03-02, 19:29
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Stränderna?

Citat:
Ursprungligen postat av bopia Visa inlägg
Plakastranden på Naxos är ett bra exempel på hur en strand ska vara för att vi ska tycka att den är fin
Det närmaste ni kommer det på Karp är nog Lefkos. Men där är folk och solstolar, inte alls lika "vilt" som Plaka där man kan få en rejäl bit strand för sig själv.

Den strand som många håller för Karpathos finaste är Apella. Där är inte sand som på Plaka men mycket behagligt smågrus, jag har svårt att tro att ni inte skulle trivas där:



Gita: håller helt med dig om charmen med sten
Svara med citat
  #23  
Gammal 2007-03-02, 19:36
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Stränderna?

Här är en riktig sandstrand med sandbotten på Karpathos. Agios Nikolaos på västkusten som är väldigt långgrund. Även den grektät i augusti:



Här är sandstranden i Amopi. Fin sand men mycket folk:



En av stränderna i Lefkos. Folktomt pga dåligt väder:



Ärligt talat tror jag att ni måste försöka tänka bort Plaka på Naxos för att inte bli besvikna. Är den en favorit så är det nog bara Skiathos som kan tävla.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2007-03-02, 19:50
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Stränderna?

Nu måste jag protestera lite

Om man säger att man är kräsen (obs positivt!) och vill har mjuka sandstränder till exempel som Plaka Naxos, så kommer man INTE att tycka att Apela är en fin strand för bad. Att den är ofantligt vacker kan man tycka ändå.

Och varför ska man "tänka bort" sin favoritstrand? Det finns flera stränder i Grekland som är av samma sort som Plaka och man behöver inte alls bli besviken!

Vad gäller Karpathos så är det en stor nackdel, tycker jag, om man vill till fina stränder, att kommunikationerna är så dåliga. Det går väldigt få bussar och båtar och avstånden är överlag stora, förutom till Amopi då.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2007-03-02, 20:08
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Stränderna?

Protestera på du, som du ser så skriver jag i båda vad fallen vad jag tror, inte hur det är
Svara med citat
  #26  
Gammal 2007-03-02, 21:28
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Stränderna?

Här är en till som älskar sandstränder i stil med Plaka på Naxos!
Sifnos har faktiskt inte så tokiga stränder, Vathy och Platys Gialos(som är på min avatar). Liten nackdel är att det är ganska smala stränder och Platys kan vara ganska knökad med semestrande greker och italienare.
Psilli Ammos 2 på Samos var också riktigt fin(fast det var väl också den enda på Samos...)
Riktigt fina sandstränder hittade jag också på Kreta: Elafonissi är jättefin men alldeles för mycket folk för min smak, Falassarna! En fantastiskt fin sandstrand med GOTT om plats! Frangokastello; Perfekt sandstand på sydkusten.
Kea hade väldigt fina stränder, eller rättare sagt fin sandbotten men själva strandsanden var lite grusig och det är trist tycker jag.
Paros har ju Kolymbithres som är riktigt fin, dock en del folk.

Det var lite om stränder i min smak...
Naxos är svårslaget verkar det som.
Fast Milos lär ju ha fina stränder och Koufonissi, men där har jag ju inte varit...
Mvh. Stina, som alltid letar efter den perfekta sandstranden
Svara med citat
  #27  
Gammal 2007-03-02, 22:02
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Stränderna?

I like när man pratar om för mig viktiga saker - såsom stränder och badandet i sig! För mig är detta mycket viktigt... kan ej tänka mig en resa till Grekland utan flera timmars badande varje dag - därav mina krav på bra bad.

Jag ser att ni diskuterar och tar detta på allvar, det gläder mig. Men jag tror att vi måste göra det klart för oss att det finns sandälskare och det finns grus/stenälskare.

Fördelen med sand är att det är mjuk, böljande, kanske lite sensuellt till och med. Man kan sitta och leka i sanden, man gör sig inte illa i den... men om det är vågigt, så är det dålig sikt! Dessutom dåligt med "liv" dvs fiskar, krabbor etc

Stenstrand däremot har den fördelen att man inte blir sandig, det är mer liv, både på stranden och i vattnet. fiskarna trivs bättre bland stenar. Vattnet är ofta klarare och man kan snorkla!

Den ena tycker om sand, den andra om sten... och aldrig skall de mötas... (?)
Svara med citat
  #28  
Gammal 2007-03-02, 22:13
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: Stränderna?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg

Den ena tycker om sand, den andra om sten... och aldrig skall de mötas... (?)
He he, joda, Gita, det skal de! Jeg tycker akkurat like mye om begge deler!
Men jeg syns kanskje ikke det har så mye med dette spørsmålet å gjøre. Her var det en som spurte om det fantes fine sandstrender på Karpathos, og da var det vel igrunn DET hun gjerne ville ha svar på.... Har allerede svart, og jeg står ved at Amopi og Lefkos har nydelige sandstrender. JA - det er til tider svært mye folk i Amopi, men NEI - jeg er ikke enig i at det er så overbefolket på Lefkos, som Inkfish antydet. Jeg har vært på Lefkos i både mai, juni, juli og august, og ingen av gangene har det vært mye folk. Det har vært veldig lite, faktisk. Og ja, det var fint vær da vi var der, også.
Hilsen Margrethe
Svara med citat
  #29  
Gammal 2007-03-02, 23:09
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Stränderna?

****dubbelpost***
Svara med citat
  #30  
Gammal 2007-03-02, 23:09
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Stränderna?

Citat:
Ursprungligen postat av Nora Visa inlägg
men NEI - jeg er ikke enig i at det er så overbefolket på Lefkos, som Inkfish antydet.
Jag antyder ingenting, Nora. Jag skrev: Men där är folk och solstolar, inte alls lika "vilt" som Plaka där man kan få en rejäl bit strand för sig själv.

Har du varit på Plaka på Naxos? Om du har det så bör även du ha sett att den inte alls liknar stränderna i Lefkos. Därmed inte alls sagt att Lefkos är "överbefolkat".

Senast redigerad av inkfish den 2007-03-02 klockan 23:14.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2007-03-02, 23:12
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Stränderna?

Hmm, undrar vad bläckfisken har druckit, verkar svårt att hålla ordning på tentaklerna

Mvh Janérik (som är skiträdd att nånting ska bli fel i detta inlägg också)
Svara med citat
  #32  
Gammal 2007-03-02, 23:14
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Stränderna?

Citat:
Hmm, undrar vad bläckfisken har druckit, verkar svårt att hålla ordning på tentaklerna
Teknisk frivolt! Utan att jag märkte det skickades inlägget i väg flera gånger - medan jag fortfarande skrev

Intressant upplevelse
Svara med citat
  #33  
Gammal 2007-03-02, 23:18
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Stränderna?

Här är en av Jannes bilder från Plaka. Tillsammans med Agia Anna och Agios Prokopios bildar den flera kilometer sammanhängande strand.

Svara med citat
  #34  
Gammal 2007-03-03, 08:57
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Stränderna?

Citat:
Den ena tycker om sand, den andra om sten... och aldrig skall de mötas... (?)
Jodå, på Banana beach SKIATHOS
Det är faktiskt sant. Där är det mjuk underbar sand både på land och botten, men när man har simmat ut en liten bit kommer det ett stenparti på botten där det finns MASSOR av spännande saker att se när man snorklar.

Och vad gäller när det blåser så är det ju då det är som roligast att bada - i vågor! Men på stenbotten, nej fy farao!


Jag tycker det är bra att det kommer upp sådana här diskussioner ibland. En "fin strand" kan betyda ungefär lika många saker som det finns personer som säger det och i höstas fick jag även erfara att man inte ens menar samma sak med sand alla gånger (då jag kom tilll en strand som beskrivits som gyllengul sand och visade sig bestå av grus och sten enligt min definition).
Eftersom badandet är en viktig del för många av oss på en greklandssemester och många väljer resmål utifrån stränderna, så är det bra att reda ut begreppen lite Så fortsätt ta detta på största möjliga allvar
Svara med citat
  #35  
Gammal 2007-03-03, 09:19
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Stränderna?

Instämmer att Lefkos och Amopi är fina stränder men för den som bor i Pigadia är det långt till Lefkos så det blir kanske en eller två turer dit under en semesterresa. Ganska trevligt att göra en utflykt med övernattning. Åkte dit med dottern och för mig kändes bussresan som evigetslång eftersom jag inte var frisk och då inte visste att jag drabbats av salmonella. Det var en riktig epidemi på ön det året och många norrmän lär ha insjuknat samt naturligtvis även andra. När jag ser fotona från Plaka inser jag att min kommande ö-luff även den bör rymma några dagar på Naxos. Varje ö-luff i cykladerna kanske bör innehålla en tur dit.

Eva
Svara med citat
  #36  
Gammal 2007-03-03, 12:00
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Stränderna?

Jag har riktigt längtat efter denna debatt. Jag har ju några gånger slängt ut en fråga just angående fina stränder. Men de trådarna har inte riktigt tagit fart och spridit ut sig både hit och dit - för det är just då när man blir ivrig och kommer på en detalj här och en annan där som man bara av farten delar med sig viktig information. Så låt debatten bölja fram och tillbaka ...

Nu har jag fått veta både om Lefkas, Naxos och Skiathos. Denna tråd kommer jag att titta på senare.

Jag tyckte inte att Amopistranden var överbefolkad när vi var där två veckor i juli sommaren 2006. Värre har jag sett på andra stränder! Det var alldeles lagom, så var inte rädd för att åka dit. Och det tar bara 10 minuter med buss från Pigadia. Det är en fn sandsatrand, för den som gillar sand.

Vi låg där en dag, sedan blev det Lakki och Votsalakia (för snorklarna!), men vi gick förbi där nästan varje dag. Och det fanns plats, det var inte alls vulgärt överbefolkat...

Nora - har inte du någon bild från Amopistranden du skulle kunna sätta in här?
Svara med citat
  #37  
Gammal 2007-03-05, 14:25
BOKAs avatar
BOKA BOKA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Ort: Borås
Inlägg: 344
Standard Sv: Stränderna?

Vad det gäller fina sandstränder så får man väl inte glömma NAXOS! Men det är väl ingen som gör heller kan jag tro.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT