Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-12-29, 22:51
Hildegard Hildegard är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 38
Standard Tips på boende nära hamnpromenaden

Hej,

Har under många år varit nyfiken på Karpathos men det har aldrig blivit av att jag åkt dit. Under många år var Rhodos "mitt andra hem", allt eftersom åren gick blev det andra öar som blev favoriter, Naxos, Paros, Amorgos, Kefalonia, Samos m fl. Fastlandet lockade också och 1989 innan barnen föddes blev det bilsemester till Grekland. Halkidiki, Parga, Killini, Kalamata mm

Nu när man nästan nått åldern av 50 finns funderingarna på Karpathos igen. När jag och min mamma och morbror varit på Samos i september mellanlandade vi på Karpathos och fick tillbringa ca 1 tim. på den provisoriska flygplatsen.
Måste säga att att intrycket av ön inte blev nåt vidare. Höll på att blåsa bort när vi gick av planet......

Har läst en massa positivt om ön och nu funderar jag på att resa dit tillsammans med min syster, mamma och morbror i början av sommaren.
Har tänkt att bo i Pigiada och undrar om någon har tips på bra boende nära hamnpromenaden?
Både mamma och min morbror har problem med ben och rygg och kan därför inte gå alltför långa sträckor. Troligen hyr vi bil så bra stränder kan vi alltid ta oss till.

Tacksam för svar.

Hilde
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-12-29, 23:13
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: Tips på boende nära hamnpromenaden

Citat:
Ursprungligen postat av Hildegard Visa inlägg
Hej,
När jag och min mamma och morbror varit på Samos i september mellanlandade vi på Karpathos och fick tillbringa ca 1 tim. på den provisoriska flygplatsen.
Måste säga att att intrycket av ön inte blev nåt vidare. Höll på att blåsa bort när vi gick av planet......
Hilde
Som fullstendig Karpathos-frelst, vil jeg bare si at det første jeg tenkte den første gangen jeg kom dit, var: "Så stygt det er her..." Tror ikke jeg er alene om det. Og det blåser endel der. Spesielt på flyplassen! Men noe skjedde med meg etter en liten stund... Noe helt fantastisk - eller helt forferdelig - alt etter som hvordan man ser det. For jeg LENGTER alltid tilbake. Øya er liksom alltid oppe i hodet mitt.
Hoteller i Pigadia har jeg ikke helt styr på, da jeg alltid bor i Amopi. Men Atlantis ligger ihvertfall veldig sentralt. Og Possirama bay. Men det spørs hva slags hotell dere er ute etter. F.eks. svømmebasseng? Rom eller leiligheter?
MVH Margrethe
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-12-30, 00:20
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tips på boende nära hamnpromenaden

Första gången man kommer till Karpathos med flyg bör man nog blunda när man landar och sen inte öppna ögonen igen förrän man är inne i stan... Flygplatsen och vägen till Pigadia är INTE det mest pittoreska Grekland man sett

Jag var förvarnad om det där och det var bra, för då behövde jag inte ta det första intrycket så allvarligt.

Är det charterhotell ni letar? I så fall tror även jag att Atlantis passar era önskemål bra. Det ligger inte exakt vid hamnpromenaden men ändå "mitt i smeten", det ligger i änden av "turistgatan" ner mot hamnen.

Ett annat hotell som jag tror är nytt för Apollo nästa år är Epiphany, det kikade jag på när jag strövade runt i Pigadia. Som jag minns det ligger inte riktigt så off som det ser ut på Apollos karta. Men det ligger HÖGT så det kanske är väl kämpigt om man har onda ben och ryggar i sällskapet. Själv gillade jag läget - ovanför hamnområdet med mycket bostäder runt omkring - och hörde också positivt från norrmän som bott där. Men som sagt, man får nog vara rätt rörlig.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-12-30, 19:02
Hildegard Hildegard är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 38
Standard Sv: Tips på boende nära hamnpromenaden

Tack för tipsen. Jag är väl mest inne på att själv boka flyg och hitta ngt boende, alltså inte charter. Funderar lite på att flyga till Rhodos och sen därifrån med Olympic Airlines. Kollade lite igår och det verkar vara hyfsade priser. Har ju läst gär på Kalimera att det är många som bokat inrikesflyget redan här hemifrån och att det funkat bra. Men än så länge är det bara planer (som jag hoppas blir av).

Hilde
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-12-30, 19:31
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tips på boende nära hamnpromenaden

Aha. Hoppas då att nån kan hjälpa dig bättre än jag. De ställen jag känner till som är bra/verkar bra ligger alla högt - ovanför en brant backe eller i trappor. Det kanske är för kämpigt?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-12-30, 19:49
Hildegard Hildegard är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 38
Standard Sv: Tips på boende nära hamnpromenaden

Ska kolla lite mer. På Samos hade vi också backar och trappor och det gick ju bra, huvudsaken att det inte blir alltför långa promenader.

Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-12-30, 19:57
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tips på boende nära hamnpromenaden

Ok, då har du Elias rooms som finns beskrivet på Kalimeras resmålsbeskrivning. Dit är det trappor. Elias är ett pensionat. Om ni är fyra skulle ni kunna ta varsin av de två lägenheterna på övre plan, de delar uteplats och är mycket trevliga. På våningen under finns sen tre minirum med kokmöjligheter.

Trappor har du också till Rose's som är ett studios/lägenhetshotell, större än Elias.

Backe har du till Mertonas studios och Amaryllis, hotell med studios.

Alla de här ställena ligger centralt i Pigadia, alla är fräscha och välbesökta av luffare/gör det själv-turister.

Från vart och ett av dem tar det gissningsvis drygt fem minuter till hamnpromenaden om man hasar i semestertempo
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-12-30, 21:12
Hildegard Hildegard är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 38
Standard Sv: Tips på boende nära hamnpromenaden

Jättetack.
Nu ska jag förbereda förrätten inför morgondagens middag.
Gott Nytt ÅR!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-12-30, 21:21
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: Tips på boende nära hamnpromenaden

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Första gången man kommer till Karpathos med flyg bör man nog blunda när man landar och sen inte öppna ögonen igen förrän man är inne i stan...
Inkfish da, man måste INTE blunda helt til man kommer til stan!! For først kommer man jo til Amopi!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-12-30, 21:33
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Tips på boende nära hamnpromenaden

Förlåt,men jag fattar inte varför alla tycker det är så fult mellan flygplatsen och Pigadia Jag tycker det är fint med dessa mäktiga berg och havet som man ser en bit nedanför

Riitta
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-12-30, 21:40
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: Tips på boende nära hamnpromenaden

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Förlåt,men jag fattar inte varför alla tycker det är så fult mellan flygplatsen och Pigadia Jag tycker det är fint med dessa mäktiga berg och havet som man ser en bit nedanför

Riitta
Vet du hva, Riitta, det syns jeg også! Man skal ikke kjøre langt før det blir vakkert, med det krystallklare vannet og de høye fjellene. Det er bare akkurat området rundt flyplassen som ser ut som ei steinrøys. De beste strendene ligger jo faktisk ikke langt unna flyplassen. Alle de beste, hemmelige strendene...
Men nå sporer vi litt av her...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-12-31, 11:47
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tips på boende nära hamnpromenaden

Citat:
Ursprungligen postat av Nora Visa inlägg
For først kommer man jo til Amopi!
Ok, jag korrigerar mig: man kan titta upp när man passerar Amopi - sen blundar man igen.

Riitta: det beror nog på vad man jämför med om man tycker vyerna mellan flygplatsen och Pigadia är slående eller inte. På min topplista finns många öar med bättre vyer än just den vägen - och vackrare vyer finns ju även på Karpathos.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-01-23, 14:14
Kakris avatar
Kakri Kakri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Larvik
Inlägg: 17
Standard Sv: Tips på boende nära hamnpromenaden

Kan anbefale Fani Studios i Pigadia. Fine rom, koselig vertskap og Ouzeri i første etasje :-)
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-01-23, 17:45
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Tips på boende nära hamnpromenaden

Hej!
Vill man bo (nästan) PÅ stranden, så finns ju Zephyros Village,fast det ligger ju inte direkt i centrum.Bortanför Zeph så ligger det flera hotell, också vid stranden, fast du skriver hamnpromenaden, förstås?? Eller menar du stranden, ejjentlien..??
Mikke
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-01-24, 12:14
Kakris avatar
Kakri Kakri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Larvik
Inlägg: 17
Standard Sv: Tips på boende nära hamnpromenaden

Har bodd på Epiphany 2 ganger. Eneste grunnen til at jeg/vi ikke vil bo der - er den GRUSOMME bakken opp dit hehe.. Den opp bak supermarkedet ;-) Ellers er Epiphany absolutt å anbefale for de som er sprekere enn meg.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-01-27, 13:16
Mads Mads är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 5
Standard Sv: Tips på boende nära hamnpromenaden

Manos Plaza ligger på havnepromenaden, inngang gjennom restaurant Romeos. Meget store studios, møblert mer enn det en er vant til. AC og TV i alle rom. Noe støy fra havnepromenaden og klubbene i nærheten. Hyggelig vertinne, rent og pent. Anbefales.
Mads
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT